0   varer
#
0,00 kr
Din handlekurv er tom

5W30 eller 5W40 – hvilken motorolje er best å bruke om vinteren

Abonner
PÅ VÅRE NYHETSBREV

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse:

Ytelsen til smøresystemet har direkte innvirkning på motorens levetid. Derfor er det mange førere lurer på hvilken oljeviskositet de bør velge for å sikre at motoren er pålitelig beskyttet hele vinteren. Her skal vi se på egenskapene til to av de mest populære oljetypene, 5W30 og 5W40, for å finne ut hvilken av dem det er best å bruke i den kalde årstiden.

Dette står merkingen for

Selv ved ekstrem kulde bør oljer som er beregnet for vinterbruk bevare tilstrekkelig fluiditet til å smøre motoren. Sifrene før bokstaven W angir temperaturen som oljepumpen kan fungere feilfritt ved og veivakselen kan dreies med nok moment til å starte motoren. Bokstaven W viser til at smøremiddelet kan brukes om vinteren. Sifrene som kommer etterpå indikerer egenskapene ved høy temperatur, definert av øvre og nedre grense for kinematisk viskositet ved 100 °C, dynamisk viskositet ved 150 °C og skjærhastighet på 106 s−1.

Produsentene bruker forskjellige tilsetninger i oljene for å skape universelle produkter som kan brukes i et stort temperaturområde. Tilsetningsstoffene reduserer hvor avhengig viskositeten er av temperaturen, men kan påvirke de andre egenskapene til smøremiddelet.

Egenskapene til oljene 5W30 og 5W40

Smøremidlene har de samme egenskapene ved lave temperaturer. Begge produktene opprettholder optimal viskositet for motorstart ved -30 °C og fluiditet ved -35 °C, men egenskapene ved høy temperatur er forskjellig. Den kinematiske viskositeten til 5W30 varierer i området 9,3–12,5 mm2/s og den dynamiske viskositeten er 2,9 mPas. Verdiene for 5W40 er: Henholdsvis 12,5–16,3 mm2/s og 3,5 mPas.

Det er ulemper og fordeler med hvert av disse produktene. Smøremiddelet 5w40, for eksempel, danner en tykkere og sterkere oljefilm, tetter gliper fullstendig og tåler store belastninger. Det er derfor den ofte brukes i svært kraftige, høytytende sportsbiler. På grunn av høy startmotstand, kan den imidlertid påvirke motorens dynamikk. Jo større temperaturområdet til smøremiddelet er, jo kortere er dessuten levetiden.

Samtidig er det enklere å pumpe smøremiddelet 5w30 gjennom smøresystemet. Den renser deler av motoren mer effektivt og bidrar til nedkjøling og god drivstofføkonomi. Hvis klaringer i friksjonskoblingene øker, kan det imidlertid oppstå lekkasjer ved bruk av denne oljen.

De 3 viktigste tipsene når du skal velge olje

  1. Hvis du bruker kjøretøyet i urbane strøk, ofte blir stående i kø, kjører i høye hastigheter og bilen er gammel, bør du kjøpe olje med 5W40-viskositet. Hvis du imidlertid foretrekker å kjøre rolig, og god drivstofføkonomi og miljøvennlighet er viktig for deg, bør du velge et produkt med 5W30-merking.
  2. I tillegg til viskositet, bør du ta hensyn til følgende egenskaper når du velger smøremiddel:
    • Sammensetningen til oljebasen. Kun syntetiske oljer er egnet for noen motorer, og kun mineralske for andre.
    • B. API- og ACEA-klassifisering. Selv produkter med samme SAE-viskositetsgrad kan være forskjellige på grunn av mengdene med tilsetninger, askeinnhold og andre egenskaper. Alle slike forskjeller tas hensyn til i disse klassifiseringssystemene.
  3. Husk at det bare er mulig å bytte 5w30 olje med 5W40, eller omvendt, hvis det tillates av kjøretøyprodusenten. Ellers kan motoren havarere for tidlig.

Årsaken til at det er så viktig at motoroljen er godkjent av bilprodusenten

Oljeviskositet er faktisk en ganske relativ parameter. Temperaturen endres konstant når motoren er i bruk. Dermed kan viskositeten til smøremiddelet og tykkelsen på oljefilmen øke eller minske. Når produsentene utvikler en motor, regner de ut den nøyaktige dynamikken til motoroljens egenskaper, og velger et egnet produktet i samsvar med behovene ved alle driftmodusene til motoren.

For eksempel, ved motorstart er oljefilmen mye tykkere enn når motoren når driftstemperaturen. Friksjonen mellom deler som er i kontakt øker på grunn av dette. Det bidrar til at motoren varmes opp raskere. Oljeviskositeten blir lavere når temperaturen øker, og dermed reduseres også friksjonskraften og belastningen på motoren.

Hvis oljeviskositeten overskrider verdien som angis av produsenten, blir motoren utsatt for mye større belastning enn tiltenkt under oppstart. Det er spesielt farlig ved brå økning i turtall, når skjærhastighet øker brått, men viskositeten ikke samsvarer med den gjeldende temperaturen. Dette kan føre til overoppheting av motoren. I tillegg påvirkes levetiden ved konstant bruk ved store belastninger. På grunn av konstant overoppheting, oksideres smøremiddelet raskere i tillegg.

Redusert viskositet er ikke mindre farlig. Deler med friksjonskontakt slites ut betydelig mye raskere på grunn av at oljefilmen ikke er holdbar nok. Oljemangelen kan til og med føre til at motoren skjærer seg ved høyt turtall. Selve smøremiddelet forringes raskere.

Konklusjon

Smøremidler bør alltid velges i samsvar med tekniske anbefalinger fra bilprodusenten. Hvis det er tillatt å bruke oljer med forskjellig viskositet, bør du velge det produktet som passer best ved bilens driftsforhold samt tilstanden på montasjer og enheter. I tillegg holder det ikke bare å ta hensyn til viskositet: sammensetningen til oljebasen og API- og ACEA-klasse / kategori, er også viktig. Velg olje uten hastverk, kjøp den hos AUTODOC, så kommer bilen din godt gjennom vinteren.

loader Vennligst vent...