Innholdsfortegnelse
Ford Fiesta Mk5-motorer
Ford Fiesta Mk5 ble lansert i 2002 og etablerte seg som en pålitelig småbil med et variert utvalg av motorer, fra økonomiske basismotorer til sportslige varianter. Denne generasjonen var preget av velprøvd teknologi og kontinuerlig teknologisk utvikling i løpet av den åtte år lange produksjonsperioden.
Ford Fiesta Mk5-motorer (2002-2008)

Den femte Ford Fiesta-generasjonen var kjennetegnet av robuste og velprøvde motorer som med riktig vedlikehold enkelt nådde 250 000 til 300 000 kilometer. Større reparasjoner var som regel først påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, og da gjaldt det hovedsakelig slitedeler som clutch, vannpumpe eller tannrem. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 Duratec ST med 150 hk, som kombinerte sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet. Teknisk sett baserte Ford seg på velprøvde konsepter: De mindre motorene var utstyrt med tannremdrift, mens de større motorene var utstyrt med vedlikeholdsfrie tannkjeder. Sammenlignet med konkurrenter som VW Polo eller Opel Corsa, scoret Ford Fiesta Mk5 poeng med gunstigere vedlikeholdskostnader og enklere service.
Ford Fiesta Mk5 bensinmotorer (2002-2008)
Ford Fiesta Mk5-bensinmotorutvalget besto av et bredt utvalg av motorer for ethvert behov. Det startet med 1,25 Duratec med 55 kW (75 hk), som etablerte seg som en økonomisk og pålitelig bymotor. Over denne lå 1,4 Duratec med 59 kW (80 hk), som ble sett på som et kompromiss mellom økonomi og ytelse. 1,6 Duratec med 74 kW (100 hk) ga bedre kjøreegenskaper, mens 2,0 Duratec ST med 110 kW (150 hk) var toppmotoren i Ford Fiesta Mk5. Alle Ford Fiesta Mk5-bensinmotorene kjennetegnes av at de var enkle å vedlikeholde og lite følsomme. De mindre motorene med tannreimdrift krevde tannreimskift hver 100 000. kilometer, mens de større motorene med tannkjeder gikk nesten vedlikeholdsfritt. Typiske svake punkter var bare tennspolene i 1,6- og 2,0-litersmotorene og sporadiske problemer med tomgangskontrollen ved høyere kjørelengder.
Ford Fiesta Mk5 dieselmotorer (2002-2008)
Ford Fiesta Mk5-dieselmotorene ble dominert av 1,4 TDCi med ulike effektnivåer fra 50 kW (68 hk) til 59 kW (80 hk). Denne motoren var basert på den velprøvde Duratorq-enheten og ble ansett som en av de mest pålitelige dieselmotorene i sin klasse. Ford Fiesta Mk5 1,4 TDCi med 68 hk ble en favoritt blant de som kjørte mye, ettersom den hadde et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og var svært robust. Fra 2004 ble det også tilbudt en 1,6 TDCi med 66 kW (90 hk), som tilbød mer effekt med bare litt høyere drivstofforbruk. Alle Ford Fiesta Mk5 TDCi-motorene hadde common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard fra 2005, og de typiske problemene begrenset seg til sporadiske feil på glødepluggene og blokkeringer i partikkelfilteret ved bykjøring.
| Ford Fiesta Mk5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 1,25 Duratec | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Tannrem hver 100 000 km | Bra |
| 1,4 Duratec | 80 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Tomgangskontroll, tannrem | Bra |
| 1,6 Duratec | 100 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Tenningsspoler, av og til registerkjede | Bra |
| 2,0 Duratec ST | 150 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tennspoler, høyere slitasje | Gjennomsnittlig |
| 1,4 TDCi | 68-80 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Glødeplugger, partikkelfilter | Meget bra |
| 1,6 TDCi | 90 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |
Ford Fiesta Mk5 Facelift (2005-2008)

Ansiktsløftningen i 2005 brakte hovedsakelig visuelle endringer og et revidert interiør, mens det velprøvde motorutvalget stort sett forble uendret. Påliteligheten til Ford Fiesta Mk5-motorene nådde sitt høydepunkt i denne fasen, da barnesykdommer ble utbedret og produksjonskvaliteten forbedret. Spesielt dieselmotorene nøt godt av forbedrede innsprøytningspumper og optimalisert programvare. 1,4 TDCi med 80 hk etablerte seg som den mest balanserte motoren i hele serien og tilbød en ideell blanding av ytelse, drivstofforbruk og holdbarhet. Selv i denne fasen var det svært sjelden at motoren fikk større skader, og alvorlige problemer oppstod bare ved forsømt vedlikehold eller ekstrem belastning.
Ford Fiesta Mk5 bensinmotorer ansiktsløftning (2005-2008)
Bensinmotorene i Ford Fiesta Mk5 Facelift fikk hovedsakelig programvareoppdateringer og forbedret utslippskontroll. 1,25 Duratec forble uendret som en pålitelig innstegsmotor, mens 1,4 Duratec fikk et revidert motorstyringssystem som reduserte tomgangsproblemer. Ford Fiesta Mk5 1,6 Duratec fikk en forsterket timingkjede som eliminerte de sporadiske problemene fra de tidlige modellene. Spesielt 2.0 Duratec ST fikk forbedret kjøling og mer robuste tennspoler, men forble den mest vedlikeholdskrevende motoren i serien. Alle Ford Fiesta Mk5-bensinmotorene i ansiktsløftningen oppfylte Euro 4-standarden og viste forbedrede utslippsverdier med samme drivstofforbruk.
Ford Fiesta Mk5 dieselmotorer ansiktsløftning (2005-2008)
Ford Fiesta Mk5 TDCi-motorene i faceliften fikk et revidert tredjegenerasjons common-rail innsprøytningssystem og forbedrede partikkelfiltre. 1,4 TDCi ble standardisert til 80 hk og ble ansett som den beste dieselmotoren i sin klasse. Problemer med tilstoppede partikkelfiltre ble betydelig redusert takket være en mer intelligent regenereringsstrategi. Ford Fiesta Mk5 1,6 TDCi fikk en mer robust turboladerenhet og oppnådde enda bedre kvalitet på lang sikt. Begge dieselvariantene var usedvanlig lettkjørte for sin klasse og oppnådde lett en kjørelengde på over 300 000 kilometer med regelmessig vedlikehold.
| Ford Fiesta Mk5 motor ansiktsløftning | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 1,25 Duratec | 75 HK | 6,6-7,0 l/100 km | Tannrem hver 100 000 km | Bra |
| 1,4 Duratec | 80 HK | 6,3-6,8 l/100 km | Forbedret tomgangskontroll | Meget bra |
| 1,6 Duratec | 100 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Forsterket registerkjede | Meget bra |
| 2,0 Duratec ST | 150 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Forbedrede tennspoler | Bra |
| 1,4 TDCi | 80 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Optimalisert partikkelfilter | Meget bra |
| 1,6 TDCi | 90 HK | 4,4-5,0 l/100 km | Robust turbolader | Veldig bra |
Konklusjon: De beste Ford Fiesta Mk5-motorene
Ford Fiesta Mk5 beviste i løpet av seks års produksjon at velprøvd teknologi og kontinuerlige forbedringer kan føre til eksepsjonelt pålitelige motorer. Særlig dieselmotorene satte nye standarder når det gjelder effektivitet og holdbarhet, mens bensinmotorene også imponerte med sitt enkle vedlikehold og lave driftskostnader. Ford Fiesta Mk5-motorene ble sett på som en målestokk for pålitelighet i småbilklassen, og er fortsatt et utmerket valg for prisbevisste bilister i dag.
- Beste Ford Fiesta Mk5 bensinmotor:
1,4 Duratec (80 hk, facelift) tilbyr den beste kombinasjonen av hverdagslige praktiske egenskaper, pålitelighet og lave driftskostnader med akseptable ytelser.
- Beste Ford Fiesta Mk5 dieselmotor:
1,4 TDCi (80 hk, facelift) er den absolutte toppmotoren i serien med enestående effektivitet, høy driftssikkerhet og lave driftskostnader.
- Den mest sportslige Ford Fiesta Mk5-motoren:
2,0 Duratec ST (150 hk) har den høyeste effekten og de mest sportslige kjøreegenskapene, men krever mer intensivt vedlikehold og høyere driftskostnader.
For Ford Fiesta Mk5 vedlikehold og reservedeler tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering til gunstige priser.