Honda Civic-motorer
Siden introduksjonen i 1972 har Honda Civic blitt en av de mest suksessrike kompaktbilene i verden, med et imponerende utvalg av Honda Civic-motorer gjennom elleve generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg innovative teknologier og ulike styrker, og Honda har alltid fokusert på pålitelighet og effektivitet. Den teknologiske utviklingen spenner fra enkle sugemotorer til toppmoderne turboladede og hybride drivlinjer.
Honda Civic-motorer: Historiske generasjoner I-V (1972-1995)

De fem første generasjonene av Honda Civic etablerte merkets rykte for eksepsjonell pålitelighet og holdbarhet. Disse Honda Civic-motorene nådde regelmessig 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de legendariske CVCC-motorene fra 1970-tallet oppnådde allerede lave utslipp uten katalysator. Større reparasjoner var først nødvendig etter 200 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig ventiljusteringer og clutchbytte. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,6-liters VTEC B16A fra femte generasjon (1991-1995) med 160 hk - et teknisk mesterverk som revolusjonerte Hondas variable ventilstyring. Disse historiske Honda Civic-motorene var alle luftkjølte eller bare vannkjølte og kjennetegnes av sin robusthet og enkle vedlikehold.
Honda Civic bensinmotorer: Historiske generasjoner I-V (1972-1995)
Honda Civic-bensinmotorene fra denne epoken besto hovedsakelig av sugemotorer med et slagvolum på 1,2 til 1,6 liter. Den første generasjonen (1972-1979) startet med den revolusjonerende 1,2-liters CVCC-motoren med 50 hk, som allerede da oppfylte de strenge utslippskravene. Den andre generasjonen (1979-1983) kom med 1,3-liters CVCC-motoren med 60 hk og forbedret drivstoffeffektivitet. I den tredje generasjonen (1983-1987) kom de første 1,5-liters motorene med opptil 90 hk. Den fjerde generasjonen (1987-1991) introduserte 1,6-liters D16A med 110 hk. Høydepunktet var den femte generasjonen (1991-1995) med den banebrytende 1,6-liters VTEC B16A (160 hk), som for første gang brukte Hondas variable ventilstyring og muliggjorde sportslige kjøreegenskaper ved høye turtall. Disse Honda Civic-motorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige og krevde bare regelmessige oljeskift og ventiljusteringer.
Honda Civic dieselmotorer: Historiske generasjoner I-V (1972-1995)
Dieselmotorer spilte en underordnet rolle i de tidlige Honda Civic-generasjonene. Først i tredje generasjon (1983-1987) ble en 1,5-liters dieselmotor med 58 hk tilbudt i Europa, men den var ikke særlig populær på grunn av sin høye lydnivå og lave ytelse. Disse dieselvariantene av Honda Civic var i hovedsak designet for ekstremt økonomiske sjåfører, men oppnådde likevel den typiske Honda-påliteligheten.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,2 CVCC |
50 HK |
6,5 l/100 km |
Svært sjelden i dag |
Veldig bra |
1,3 CVCC |
60 HK |
6,0 l/100 km |
Ventiljustering hver 20 000 km |
Meget bra |
1,5 sugemotor |
70-90 HK |
6,8 l/100 km |
Robust konstruksjon |
Meget bra |
1,6 D16A |
110 HK |
7,2 l/100 km |
Vannpumpe av og til |
Meget bra |
1,6 VTEC B16A |
160 HK |
8,0 l/100 km |
Krever høyt turtall |
Meget bra |
1,5 Diesel |
58 HK |
4,8 l/100 km |
Høyt, lite kraft |
Gjennomsnittlig |
Honda Civic-motorer: Generasjon VI (1995-2000)

Den sjette generasjonen Honda Civic markerte overgangen til mer moderne teknologi, samtidig som den legendariske Honda-påliteligheten ble beholdt. Disse Honda Civic-motorene gikk vanligvis mellom 350 000 og 450 000 kilometer, og større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 kilometer. VTEC-teknologien ble videreutviklet og utvidet til flere motorvarianter. Det absolutte høydepunktet var 1,6-liters VTEC B16A2 med 160 hk, som optimaliserte forgjengeren ytterligere og gjorde den enda mer driftssikker. Denne generasjonen introduserte også de første moderne sikkerhetssystemene og tilbød en balansert blanding av ytelse, effektivitet og holdbarhet.
Honda Civic bensinmotorer: Generasjon VI (1995-2000)
Honda Civic bensinmotorutvalg omfattet motorer fra 1,4 til 1,8 liter. Innstegsmotoren var en 1,4-liters D14A med 90 hk, etterfulgt av en 1,5-liters D15B med 114 hk. For sportslige førere var det 1,6-liters VTEC B16A2 med 160 hk og den nye 1,8-liters B18C med 178 hk i Type R. Disse Honda Civic-motorene kjennetegnes av sine høye turtall og ga en perfekt balanse mellom hverdagsbruk og sportslige ambisjoner. 1,5-liters D15B utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - den var økonomisk, holdbar og krevde bare minimalt med vedlikehold.
Honda Civic dieselmotorer: Generasjon VI (1995-2000)
I Europa ble det tilbudt en 1,7-liters dieselmotor med 68 hk, som var betydelig mer raffinert enn forgjengeren. Denne Honda Civic Diesel hadde et drivstofforbruk på bare 4,2 liter per 100 km, men forble en nisjeløsning på grunn av sin lave ytelse.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 D14A |
90 HK |
6,8 l/100 km |
Tennspoler av og til |
Bra |
1,5 D15B |
114 HK |
6,5 l/100 km |
Ekstremt pålitelig |
Svært god |
1,6 VTEC B16A2 |
160 HK |
7,8 l/100 km |
Krever høyt turtall |
Meget bra |
1,8 B18C |
178 HK |
8,5 l/100 km |
Sportsmotor, krever mye vedlikehold |
Bra |
1,7 diesel |
68 HK |
4,2 l/100 km |
Lite kraft |
Gjennomsnittlig |
Honda Civic-motorer: Generasjon VII (2000-2005)

Den syvende Honda Civic-generasjonen brakte med seg en fullstendig reorientering og introduserte i-VTEC-teknologi for første gang. Disse Honda Civic-motorene fortsatte å gå imponerende 300 000 til 400 000 kilometer, og den nye i-VTEC-teknologien forbedret både ytelsen og effektiviteten. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig vannpumper og tannreimer. Den absolutte toppmotoren var den 2,0-liters i-VTEC K20A med 200 hk i Type R, som introduserte Hondas nye motorfamilie i K-serien. Denne generasjonen var også den første med en moderne common-rail diesel og markerte Hondas inntreden i den europeiske dieseloffensiven.
Honda Civic bensinmotorer: Generasjon VII (2000-2005)
Honda Civics bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte den nye K-serien og videreutviklede motorer i D-serien. 1,4-liters D14Z med 90 hk dannet grunnlaget, etterfulgt av 1,6-liters D16V med 110 hk. Revolusjonen kom med 1,7-liters i-VTEC D17A (115 hk) og 2,0-liters i-VTEC K20A3 (160 hk). Høydepunktet var 2,0-liters K20A i Type R med 200 hk. Disse Honda Civic-motorene kombinerte for første gang variabel ventilstyring med variabel justering av ventilløftet, noe som ga optimal ytelse både ved lave og høye turtall. 1,7-liters i-VTEC viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen.
Honda Civic dieselmotorer: Generasjon VII (2000-2005)
Honda introduserte den moderne 1,7-liters CTDi-dieselen med 100 hk, som var utstyrt med common-rail-teknologi og turboladning. Denne Honda Civic Diesel hadde et drivstofforbruk på bare 4,8 liter per 100 km og var betydelig mer raffinert enn tidligere dieselvarianter, men oppnådde ikke samme driftssikkerhet som bensinmotorene.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 D14Z |
90 HK |
6,2 l/100 km |
Tannrem hver 100 000 km |
Bra |
1,6 D16V |
110 HK |
6,8 l/100 km |
Velprøvd teknologi |
Meget bra |
1,7 i-VTEC D17A |
115 HK |
6,0 l/100 km |
Balansert og økonomisk |
Meget god |
2.0 i-VTEC K20A3 |
160 HK |
7,5 l/100 km |
K-serie av høy kvalitet |
Meget god |
2,0 i-VTEC K20A |
200 HK |
8,8 l/100 km |
Sportsmotor, regelmessig vedlikehold |
Bra |
1,7 CTDi |
100 HK |
4,8 l/100 km |
Turbolader, innsprøytningspumpe |
Gjennomsnittlig |
Honda Civic-motorer: Generasjon VIII (2005-2011)

Den åttende generasjonen Honda Civic var en av de mest kontroversielle på grunn av sin futuristiske design, men fortsatte å tilby pålitelige motorer. Disse Honda Civic-motorene nådde vanligvis 280 000 til 380 000 kilometer, og i-VTEC-teknologien ble ytterligere forbedret. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig vannpumper og av og til tannreimer. Det absolutte høydepunktet var den 2,0-liters i-VTEC K20Z4 med 201 hk i Type R, som ble ansett som en av de beste atmosfæriske motorene på sin tid. Denne generasjonen introduserte også Hondas første hybriddrift i Europa og signaliserte merkets fremtidige retning.
Honda Civic bensinmotorer: Generasjon VIII (2005-2011)
Honda Civics bensinmotorutvalg fokuserte på den velprøvde i-VTEC-teknologien med motorer fra 1,4 til 2,0 liter. 1,4-liters i-VTEC med 100 hk dannet grunnlaget og viste seg å være spesielt økonomisk. 1,8-liters i-VTEC R18A med 140 hk ble den mest solgte motoren, og den ga en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk. For sportslige førere var det 2,0-liters i-VTEC K20Z4 med 201 hk i Type R. Disse Honda Civic-motorene kjennetegnes av jevn gange og pålitelighet, mens 1,8-liters i-VTEC-motoren ble ansett som den beste allroundmotoren i denne generasjonen - den var økonomisk, slitesterk og hadde tilstrekkelig kraft til daglig bruk.
Honda Civic dieselmotorer: Generasjon VIII (2005-2011)
Honda valgte den videreutviklede 2,2-liters i-CTDi-dieselen med 140 hk, som hadde betydelig mer effekt enn forgjengeren. Denne Honda Civic-dieselen oppnådde et drivstofforbruk på 5,2 liter per 100 km og var utstyrt med et partikkelfilter, men led av og til av problemer med høytrykkspumpen.
Honda Civic hybriddrift: Generasjon VIII (2005-2011)
For første gang ble Honda Civic Hybrid tilbudt med et 1,3-liters IMA-system (Integrated Motor Assist), som leverte 95 hk systemeffekt. Drivstofforbruket var bare 4,4 liter per 100 km, men systemets kompleksitet førte til høyere vedlikeholdskostnader.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 i-VTEC |
100 HK |
5,8 l/100 km |
Svært økonomisk og pålitelig |
Meget god |
1,8 i-VTEC R18A |
140 HK |
6,2 l/100 km |
Den beste allround-motoren |
Meget god |
2,0 i-VTEC K20Z4 |
201 HK |
8,0 l/100 km |
Atmosfærisk sportsmotor |
Meget bra |
2,2 i-CTDi |
140 HK |
5,2 l/100 km |
Høytrykkspumpe, partikkelfilter |
Gjennomsnittlig |
1,3 IMA Hybrid |
95 HK |
4,4 l/100 km |
Kompleks teknologi, batteriproblemer |
Moderat |
Honda Civic-motorer: Generasjon IX (2011-2017)

Den niende Honda Civic-generasjonen brakte med seg en fullstendig omlegging og introduserte turbolading i serien for første gang. Disse Honda Civic-motorene fortsatte å oppnå en respektabel kjørelengde på 250 000 til 350 000 kilometer, selv om de nye turboladede motorene var litt mer vedlikeholdsintensive enn sine forgjengere. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd etter 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig turboladere og vannpumper. Den absolutte toppmotoren var 2,0-liters VTEC Turbo K20C1 med 310 hk i Type R, som ble regnet som en av de beste turboladede motorene i sin klasse. Denne generasjonen markerte også slutten på de atmosfæriske motorene med høyt turtall og begynnelsen på Hondas turbo-æra.
Honda Civic bensinmotorer: Generasjon IX (2011-2017)
Honda Civics bensinmotorutvalg ble revolusjonert og inkluderte både atmosfæriske og turboladede motorer. 1,4-liters i-VTEC med 100 hk og 1,8-liters i-VTEC med 142 hk videreførte den velprøvde tradisjonen. Nye tilskudd var 1,5-liters VTEC Turbo med 182 hk og 2,0-liters VTEC Turbo K20C1 med 310 hk i Type R. Disse Honda Civic-motorene kombinerte for første gang turbolading med VTEC-teknologi, noe som gir høyt dreiemoment selv ved lave turtall. 1,5-liters VTEC Turbo viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen, mens 2,0-liters Turbo i Type R satte nye standarder for ytelse og kjøredynamikk.
Honda Civic dieselmotorer: Generasjon IX (2011-2017)
Honda introduserte den nye 1,6-liters i-DTEC-dieselmotoren med 120 hk, som var betydelig mer effektiv og raffinert enn forgjengeren. Denne Honda Civic Diesel hadde et drivstofforbruk på bare 3,8 liter per 100 km og var utstyrt med den nyeste common-rail-teknologien, men hadde tidvis problemer med partikkelfilteret på korte turer.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 i-VTEC |
100 HK |
5,9 l/100 km |
Velprøvd teknologi |
Meget god |
1,8 i-VTEC |
142 HK |
6,4 l/100 km |
Pålitelig allrounder |
Meget god |
1,5 VTEC Turbo |
182 HK |
6,0 l/100 km |
Velbalansert turbomotor |
Meget bra |
2.0 VTEC Turbo K20C1 |
310 HK |
8,8 l/100 km |
Sportsmotor, høye vedlikeholdskostnader |
Bra |
1,6 i-DTEC |
120 HK |
3,8 l/100 km |
Partikkelfilter for korte reiser |
Gjennomsnittlig |
Honda Civic-motorer: Generasjon X (2017-2021)

Den tiende Honda Civic-generasjonen perfeksjonerte turboteknologien og tilbød en av merkets mest sofistikerte motorserier. Disse Honda Civic-motorene gikk vanligvis mellom 280 000 og 400 000 kilometer, og turbomotorene var betydelig mer driftssikre enn i den forrige generasjonen. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig vannpumper og av og til turboladere. Det absolutte høydepunktet var den reviderte 2,0-liters VTEC Turbo K20C1 med 320 hk i Type R, som tilbød enda mer kraft og bedre driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte også en CVT-automatgirkasse for første gang hos Honda, og demonstrerte turboteknologiens modenhet.
Honda Civic bensinmotorer: Generasjon X (2017-2021)
Honda Civics bensinmotorutvalg fokuserte utelukkende på turbomotorer med 1,0-liters VTEC Turbo (129 hk), 1,5-liters VTEC Turbo (182 hk) og 2,0-liters VTEC Turbo (320 hk). Den nye 1,0-liters tresylindrede turbomotoren var en overraskelse og hadde imponerende ytelse til tross for sin lille størrelse. Disse Honda Civic-motorene kjennetegnes av effektivitet og høyt dreiemoment selv ved lave turtall. Den 1,5-liters VTEC-turbomotoren ble den beste motoren i denne generasjonen - den var økonomisk, kraftig og pålitelig, med et drivstofforbruk på bare 5,7 liter per 100 km.
Honda Civic dieselmotorer: Generasjon X (2017-2021)
Den velprøvde 1,6-liters i-DTEC-dieselmotoren ble videreutviklet og tilbød nå 120 hk med enda bedre effektivitet. Denne Honda Civic Diesel oppnådde et drivstofforbruk på bare 3,7 liter per 100 km, men forble en nisjeløsning på grunn av den økende elektrifiseringen.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1.0 VTEC Turbo |
129 HK |
5,2 l/100 km |
Tre-sylindret jevnhet |
Bra |
1,5 VTEC Turbo |
182 HK |
5,7 l/100 km |
Den beste allround-motoren |
Meget bra |
2.0 VTEC Turbo K20C1 |
320 HK |
8,5 l/100 km |
Sportsmotor, mer pålitelig enn forgjengeren |
Meget bra |
1,6 i-DTEC |
120 HK |
3,7 l/100 km |
Partikkelfilter, ikke mye brukt |
Gjennomsnitt |
Honda Civic-motorer: Generasjon XI (2021-i dag)
Den nåværende generasjonen Honda Civic satser fullt og helt på elektrifisering og representerer Hondas fremtidsvisjon med utelukkende elektrifiserte drivlinjer. Alle bensinmotorer er nå utstyrt med e:HEV-hybridteknologi, som gir imponerende effektivitet. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er en 2,0-liters e:HEV hybrid med 184 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med eksepsjonell effektivitet. Den nye e:HEV-teknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom forbrenningsmotoren får optimal støtte.
Honda Civic Hybrid Drive: Generasjon XI (2021-i dag)
Honda Civic-motorutvalget består utelukkende av e:HEV-hybriddrift med to varianter: 1,5-liters e:HEV med 131 hk og 2,0-liters e:HEV med 184 hk systemytelse. Disse Honda Civic-motorene bruker Hondas innovative e:HEV-teknologi, der elmotoren primært er ansvarlig for fremdriften og bensinmotoren hovedsakelig fungerer som generator. 2,0-literen e:HEV anses som spesielt vellykket og ser ut til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den har sømløs kraftoverføring og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer.
Honda Civic bensinmotorer: Generasjon XI (2021-i dag)
Klassiske bensinmotorer uten elektrifisering finnes ikke lenger. Alle Honda Civic-motorene er nå fullhybrider med e:HEV-teknologi, noe som gir en helt ny kjøreopplevelse. 1,5-liters e:HEV kombinerer en Atkinson cycle-bensinmotor med to elektriske motorer og oppnår et drivstofforbruk på bare 4,2 liter per 100 km.
Honda Civic-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,5 e:HEV |
131 HK |
4,2 l/100 km |
Ny teknologi, ingen langtidserfaring ennå |
Meget bra |
2,0 e:HEV |
184 HK |
4,5 l/100 km |
Innovativ e:HEV-teknologi |
Veldig bra |
Konklusjon: De beste Honda Civic-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Honda Civic-motorer viser en imponerende kontinuitet når det gjelder pålitelighet og innovasjon. Mens de tidlige atmosfæriske motorene imponerte med sin lange levetid, har de moderne turbo- og hybridmotorene satt nye standarder for effektivitet og ytelse. Honda Civic-motorene har tradisjonelt stått for pålitelighet, lave vedlikeholdskostnader og høy kjørelengde - egenskaper som videreføres i den nåværende generasjonen med e:HEV-teknologi.
- Beste Honda Civic-bensinmotor:
1,5-liters VTEC Turbo (generasjon X) kombinerer avansert turboteknologi med Hondas velprøvde pålitelighet, og gir en utmerket balanse mellom ytelse, effektivitet og holdbarhet.
- Beste Honda Civic dieselmotor:
1,6-liters i-DTEC (generasjon IX og X) tilbyr den beste kombinasjonen av effektivitet og hverdagsbruk, selv om dieselmotorene aldri har fått like stor betydning som bensinmotorene hos Honda.
- Beste Honda Civic hybridmotor:
2,0-liters e:HEV (generasjon XI) med sin innovative fullhybridteknologi, som innleder en ny æra av effektivitet og kjøredynamikk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Honda Civic, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.