Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz A-Klasse motorer
Siden lanseringen i 1997 har Mercedes-Benz A-Klasse utviklet seg fra å være en ukonvensjonell kompaktbil til å bli en av de mest suksessrike småbilene i premiumsegmentet, med et mangfoldig motorprogram i Mercedes-Benz A-Klasse gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til toppmoderne turbo-hybriddrivlinjer.

Mercedes-Benz A-Klasse generasjon I (1997-2004)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz A-Klasse var en revolusjonerende tilnærming for Mercedes-Benz i kompaktbilsegmentet og var preget av en unik sandwich-design med en uvanlig høy sittestilling. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de robuste sugemotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, krevde de tidlige CDI-dieselmotorene ofte kostbare reparasjoner av innsprøytningssystemet mellom 200 000 og 280 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var A 190 med 125 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og akseptabelt drivstofforbruk på en optimal måte for den tiden. Typiske reparasjonsintervaller var 150 000 til 200 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, selv om Mercedes-Benz A-Klasse-motorene i denne generasjonen fortsatt var konstruert for å være svært vedlikeholdsvennlige.
Mercedes-Benz A-Klasse bensinmotorer: Generasjon I (1997-2004)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz A-Klasse besto utelukkende av sugemotorer fra M-serien. Det startet med A 140 (82 hk), etterfulgt av A 160 (102 hk) og toppmodellen A 190 (125 hk). Disse Mercedes-Benz A-Klasse-motorene var basert på velprøvd Renault-teknologi og viste seg å være svært driftssikre. A 140 med 1,4-liters motor (M 166 E14) var undermotorisert, men nærmest uforgjengelig og kjørte ofte over 300 000 kilometer uten større reparasjoner. A 160 med 1,6-liters motor hadde det beste forholdet mellom ytelse og drivstofforbruk, mens A 190 med 1,9-liters motor var den mest sportslige varianten, men hadde noe høyere drivstofforbruk.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generasjon I (1997-2004)
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer ble til å begynne med dominert av A 160 CDI med 60 hk (1998-2001), som senere ble supplert av den kraftigere A 170 CDI med 90 hk (2001-2004). Disse førstegenerasjons Mercedes-Benz A-Klasse CDI-motorene led av typiske problemer med tidlige common-rail-systemer: Injektordefekter, problemer med høytrykkspumpen og sporadiske turboladerfeil gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. A 170 CDI viste seg å være mer pålitelig enn sin svakere bror, men krevde regelmessig vedlikehold av innsprøytningssystemet hver 100 000 til 120 000 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
A 140 (M 166 E14) | 82 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svake ytelser | Meget bra |
A 160 (M 166 E16) | 102 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
A 190 (M 166 E19) | 125 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Høyere forbruk | Bra |
A 160 CDI | 60 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Injektorer, turbolader | Moderat |
A 170 CDI | 90 HK | 5,0-5,4 l/100 km | Innsprøytningssystem | Gjennomsnittlig |

Mercedes-Benz A-Klasse generasjon II (2004-2012)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz A-Klasse markerte et betydelig evolusjonært sprang med forbedret kjøredynamikk og mer moderne motorer. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og de reviderte CDI-dieselmotorene er blitt betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. Større motorhavarier er sjeldne, og det er bare de kraftige A 200 Turbo-bensinmotorene som av og til viser svakheter i turboladingen. Det absolutte høydepunktet var A 200 CDI med 140 hk - et teknisk mesterverk som bød på både kraft og effektivitet. Typiske reparasjonsintervaller lå mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, og CVT-girkassen i denne generasjonen ble ansett som et svakt punkt.
Mercedes-Benz A-Klasse bensinmotorer: Generasjon II (2004-2012)
Bensinmotorprogrammet i Mercedes-Benz A-Klasse ble fullstendig revidert og omfattet A 150 (95 hk), A 170 (116 hk) og, for første gang, en turbobensinmotor A 200 Turbo (193 hk). Disse Mercedes-Benz A-klasse motorene fra M-serien viste seg å være betydelig mer driftssikre enn dieselvariantene. A 150 med 1,5-liters motor utviklet seg til å bli den mest driftssikre bensinmotoren i denne generasjonen, med bare sporadiske problemer med tennspolen etter 150 000 kilometer. A 170 hadde en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk, mens A 200 Turbo bød på sportslige ytelser, men var utsatt for skader på turboladeren og problemer med ladeluftkjølingen.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generasjon II (2004-2012)
Mercedes-Benz A-Klasse 2,0-liters CDI-motor (OM 640) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 109 til 140 hk. A 180 CDI med 109 hk viste seg å være den mest økonomiske og driftssikre dieselen i denne generasjonen, mens A 200 CDI med 140 hk hadde den beste kombinasjonen av ytelse og effektivitet. Disse Mercedes-Benz A-klasse CDI-motorene var utstyrt med moderne andregenerasjons common rail-innsprøytning og var betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. Problemene begrenset seg i hovedsak til sporadiske feil på eksosresirkuleringen og slitasje på innsprøytningsdysene etter 200 000 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
A 150 | 95 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Tennspoler | Meget bra |
A 170 | 116 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Robust | Bra |
A 200 Turbo | 193 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Turbolader, ladeluftkjøling | Moderat |
A 180 CDI | 109 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Svært god |
A 200 CDI | 140 HK | 4,8-5,3 l/100 km | EGR-ventil | Bra |

Mercedes-Benz A-Klasse generasjon III (2012-2018)
Den tredje generasjonen av Mercedes-Benz A-Klasse revolusjonerte segmentet med en helt ny forhjulsdrevet arkitektur og moderne turbomotorer. Denne generasjonen regnes for å være den mest dynamiske av alle A-Klasse-generasjoner og kan gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. De fleste motorene er svært driftssikre, og det er bare AMG-variantene som av og til viser svakheter ved sportslig kjøring. Den absolutte toppmotoren var A 220 CDI med 177 hk - en toppmoderne firesylindret dieselmotor med utmerket kraftutvikling og lavt drivstofforbruk. Typiske reparasjonsintervaller ligger mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og 7G-DCT-girkassene i denne generasjonen regnes som svært driftssikre.
Mercedes-Benz A-Klasse bensinmotorer: Generasjon III (2012-2018)
Mercedes-Benz A-Klasse bensinmotorutvalg bestod utelukkende av turbomotorer fra den nye M-serien. Det startet med A 180 (122 hk), etterfulgt av A 200 (156 hk), A 250 (211 hk) og AMG-variantene A 45 AMG (360-381 hk). Disse Mercedes-Benz A-klasse-motorene fra M 270/M 133-serien viste seg å være svært driftssikre og økonomiske. A 180 med 1,6-liters turbo utviklet seg til å bli den mest driftssikre bensinmotoren i denne generasjonen, med bare sporadiske problemer med registerkjeden etter 200 000 kilometer. A 200 hadde en utmerket balanse mellom ytelse og drivstofforbruk, mens A 250 kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generasjon III (2012-2018)
Mercedes-Benz A-Klasse 2,1-liters CDI-motor (OM 651) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 109 til 177 hk. A 180 CDI med 109 hk viste seg å være den mest økonomiske dieselen, mens A 200 CDI med 136 hk var den mest anvendelige i hverdagen. Toppmodellen A 220 CDI med 177 hk kombinerte sportslige ytelser med lavt drivstofforbruk og regnes som en av de beste dieselmotorene som Mercedes-Benz noensinne har bygget. Disse Mercedes-Benz A-Klasse CDI-motorene var utstyrt med moderne tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning og AdBlue-teknologi, noe som gjorde dem svært rene og pålitelige.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
A 180 (M 270) | 122 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Tannkjede etter 200 000 km | Meget god |
A 200 (M 270) | 156 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
A 250 (M 270) | 211 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Robust | Bra |
A 45 AMG (M 133) | 360-381 HK | 7,3-7,8 l/100 km | Clutch med sportslig kjørestil | Bra |
A 180 CDI (OM 651) | 109 HK | 3,6-4,1 l/100 km | Svært økonomisk | Meget god |
A 200 CDI (OM 651) | 136 HK | 3,8-4,3 l/100 km | Utmerket | Meget bra |
A 220 CDI (OM 651) | 177 HK | 4,0-4,5 l/100 km | En av de beste dieselbilene | Meget god |

Mercedes-Benz A-Klasse generasjon IV (2018-i dag)
Den nåværende generasjonen av Mercedes-Benz A-Klasse representerer det ypperste innen teknologisk utvikling med et helelektrifisert motorprogram og toppmoderne mildhybridteknologi. Alle motorene har et 48-volts elektrisk system om bord og belte-start-generator, noe som forventes å gi en levetid på over 300 000 kilometer. Toppmotoren er A 35 AMG med 306 hk, som kombinerer sportslig ytelse med høy driftssikkerhet. Den ladbare hybridteknologien gir en elektrisk rekkevidde på opptil 70 kilometer og representerer Mercedes-Benz' fremtidsvisjon for kompaktbiler.
Mercedes-Benz A-Klasse bensinmotorer: Generasjon IV (2018-i dag)
Bensinmotorutvalget i Mercedes-Benz A-Klasse omfatter moderne turbomotorer fra M-serien med 48-volts mildhybridteknologi. A 180 (136 hk), A 200 (163 hk) og A 250 (224 hk) er basert på den velprøvde 1,3-liters turboen (M 282), som ble utviklet i samarbeid med Renault. Disse motorene i Mercedes-Benz A-Klasse har vist seg å være svært driftssikre og økonomiske, med kun sporadiske problemer med høytrykkspumpen etter 150 000 kilometer. A 35 AMG med 2,0-liters turbo (M 260) yter 306 hk og regnes som en av de mest driftssikre AMG-motorene gjennom tidene. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med opptil 0,4 liter per 100 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generasjon IV (2018-i dag)
Mercedes-Benz A-Klasse 2,0-liters CDI-motor (OM 654) tilbys i ulike effektnivåer fra 116 til 190 hk. A 180 d med 116 hk har vist seg å være den mest økonomiske dieselen i denne generasjonen, mens A 200 d med 150 hk tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse og effektivitet. Disse dieselmotorene i Mercedes-Benz A-Klasse er utstyrt med den nyeste fjerde generasjon common rail-innsprøytning og AdBlue-teknologi med svært lave utslippsverdier. A 220 d med 190 hk kombinerer sportslige ytelser med et testforbruk på bare 4,2 liter per 100 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse hybriddrift: Generasjon IV (2018-i dag)
Mercedes-Benz A-Klasse ladbar hybrid A 250 e har en systemeffekt på 218 hk ved å kombinere en 1,3-liters turbo med en elektromotor på 102 hk. Den elektriske rekkevidden er opptil 70 kilometer, og drivstofforbruket er 1,5 liter per 100 kilometer i WLTP-syklusen. Denne hybridteknologien i Mercedes-Benz A-Klasse har vist seg å være svært moden, men med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass på grunn av batteriet.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
A 180 (M 282) | 136 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Høytrykkspumpe | Meget god |
A 200 (M 282) | 163 HK | 5,8-6,3 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
A 250 (M 282) | 224 HK | 6,2-6,7 l/100 km | Robust | Bra |
A 35 AMG (M 260) | 306 HK | 7,3-7,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
A 180 d (OM 654) | 116 HK | 3,9-4,4 l/100 km | Svært økonomisk | Meget god |
A 200 d (OM 654) | 150 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Utmerket | Meget bra |
A 220 d (OM 654) | 190 HK | 4,2-4,7 l/100 km | Sportslig og økonomisk | Meget bra |
A 250 e Hybrid | 218 HK | 1,5 l/100 km + elektrisitet | Lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz A-Klasse motorene i alle generasjoner
Utviklingen av motorene i Mercedes-Benz A-Klasse viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle fire generasjoner. Mens de to første generasjonene fortsatt slet med barnesykdommer, etablerte Mercedes-Benz A-Klasse-motorene seg fra og med den tredje generasjonen som referanse i premium kompaktsegmentet. Den nåværende generasjonen med mildhybridteknologi representerer høydepunktet i utviklingen og byr på en utmerket kombinasjon av ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz A-Klasse:
A 200 (163 hk, generasjon IV) med 48-volts mildhybridteknologi kombinerer moderne effektivitet med høy driftssikkerhet og utmerket hverdagsbruk.
- Beste Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotor:
A 220 CDI (177 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av sportslige ytelser, lavt drivstofforbruk og eksepsjonell driftssikkerhet i alle generasjoner.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz A-Klasse:
A 250 e (218 hk, generasjon IV) med en elektrisk rekkevidde på 70 kilometer og et lavt drivstofforbruk på 1,5 liter per 100 kilometer.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mercedes-Benz A-Klasse, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.