Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz Vito-motorer
Siden lanseringen i 1996 har Mercedes-Benz Vito utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike varebilene i mellomklasse-segmentet, og tilbyr et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz Vito-motorer gjennom tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen viser tydelig endringen fra robuste, men enkle dieselmotorer til ultramoderne, effektive drivkonsepter med elektrifisering.

Mercedes-Benz Vito generasjon I (1996-2003)
Den første generasjonen Mercedes-Benz Vito etablerte seg som en robust arbeidsplass på hjul og var kjennetegnet av uforgjengelige, men teknisk enkle motorer. Kjørelengden var imponerende: Velholdte Mercedes-Benz Vito dieselmotorer kjørte regelmessig mellom 400 000 og 500 000 kilometer, og de første større reparasjonene inntraff vanligvis først mellom 250 000 og 300 000 kilometer. Bensinmotorene var mindre vanlige og viste tidlig svakheter i driftssikkerheten. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,3 D med 98 hk, som kombinerte lang levetid og økonomi på en optimal måte og ble ansett som nærmest uforgjengelig.
Mercedes-Benz Vito bensinmotorer: Generasjon I (1996-2003)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz Vito var enkle og besto hovedsakelig av en 2,0-liters sugemotor med 95 hk og en 2,3-liters motor med 143 hk. Disse Mercedes-Benz Vito-motorene var basert på velprøvd teknologi, men led av høyt drivstofforbruk og tidvis problemer med topplokkpakningen ved høye kjørelengder. 2,3-liters bensinmotoren utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, ettersom den krevde kostbare reparasjoner etter bare 150 000 kilometer med intensiv bruk. Bensinmotorene var hovedsakelig beregnet på persontransport, men kunne ikke konkurrere med dieselmotorene når det gjaldt trekkraft.
Mercedes-Benz Vito dieselmotorer: Generasjon I (1996-2003)
Mercedes-Benz Vito-dieselmotorene ble dominert av den legendariske OM 601 med et slagvolum på 2,3 liter i ulike effektnivåer fra 79 hk til 98 hk. Denne Mercedes-Benz Vito 2.3 D med indirekte innsprøytning og virvelkammerteknologi viste seg å være svært driftssikker og økonomisk. Motoren var kjent for sin robusthet og holdbarhet - mange eksemplarer gikk over 500 000 kilometer uten problemer. Det fantes også en kraftigere 2,3 TD med turbolader og 98 hk, som ga mer effekt, men som av og til fikk problemer med turboladeren. Disse Mercedes-Benz Vito TDI-motorene ble ansett som de mest pålitelige drivverkene i hele Vitos historie.
Mercedes-Benz Vito-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 95 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Topplokkpakning, høyt forbruk | Moderat |
2,3 bensinmotor | 143 HK | 11,8-12,5 l/100 km | Topplokkpakning, ventilproblemer | Problematisk |
2,3 D | 79-98 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Praktisk talt ingen standardproblemer | Meget bra |
2.3 TD | 98 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Sporadiske skader på turboladeren | Bra |

Mercedes-Benz Vito generasjon II (2003-2014)
Den andre generasjonen Mercedes-Benz Vito markerte overgangen til moderne common rail-teknologi og ga betydelig mer komfort og ytelse. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå: De fleste Mercedes-Benz Vito-motorene i denne generasjonen når 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 2.2 CDI-dieselmotorene regnes som spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 200 000 og 250 000 kilometer, hovedsakelig på innsprøytningssystemet og turboladeren. Det absolutte høydepunktet var 2.2 CDI med 150 hk - et teknisk mesterverk med en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte også for første gang bensinmotorer med akseptabel driftssikkerhet.
Mercedes-Benz Vito bensinmotorer: Generasjon II (2003-2014)
Bensinmotorutvalget til Mercedes-Benz Vito ble fullstendig revidert og inkluderte moderne V6-motorer med et slagvolum på 2,5 og 3,2 liter. V6-motorene på 2,5 liter og 190 hk og V6-motoren på 3,2 liter og 218 hk hadde betydelig mer effekt enn forgjengerne. Disse Mercedes-Benz Vito-motorene viste seg å være mye mer driftssikre enn bensinmotorene i den første generasjonen, men hadde likevel et høyt drivstofforbruk på 11-13 liter per 100 km. V6-motoren på 3,2 liter utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, men hadde tidvis problemer med tennspolene og ventilstyringen ved høye kjørelengder.
Mercedes-Benz Vito dieselmotorer: Generasjon II (2003-2014)
Mercedes-Benz Vito 2.2 CDI (OM 646) dominerte med ulike effektnivåer fra 95 hk til 150 hk og erstattet de velprøvde sugedieselmotorene med moderne common-rail-teknologi. Disse Mercedes-Benz Vito CDI-motorene tilbød betydelig mer kraft og komfort, men var teknisk sett mer komplekse. 2,2 CDI med 109 hk viste seg å være spesielt pålitelig og økonomisk, mens de kraftige variantene med 136 hk og 150 hk tidvis hadde problemer med injektorer og turboladere. Det fantes også en mindre 2,0 CDI med 95 hk, men denne var mindre utbredt. Mercedes-Benz Vito 2,2 CDI med 109 hk ble gullstandarden når det gjaldt driftssikkerhet og økonomi.
Mercedes-Benz Vito motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 V6 bensinmotor | 190 HK | 11,2-12,1 l/100 km | Tennspoler, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
3,2 V6-bensinmotor | 218 HK | 12,5-13,2 l/100 km | Ventilstyring, tennspoler | Bra |
2,0 CDI | 95 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,2 CDI | 95-150 HK | 6,5-7,8 l/100 km | Injektorer (med 136/150 hk) | Meget bra |

Mercedes-Benz Vito generasjon III (2014-i dag)
Den nåværende Mercedes-Benz Vito-generasjonen representerer det ypperste innen varebilutvikling og baserer seg på ultramoderne motorteknologi med BlueEFFICIENCY og senere også elektrifisering. Med riktig vedlikehold kan kjørelengden komme opp i 250 000 til 350 000 kilometer, og 2.1 CDI-dieselen med 163 hk anses for å være spesielt holdbar. Større motorskader er blitt sjeldne, men de komplekse eksosrensesystemene krever regelmessig vedlikehold og kan føre til kostbare reparasjoner. Den absolutte toppmotoren er 2.0 CDI med 163 hk - et teknisk mesterverk med en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. I 2020 ble også elektrifisering introdusert med eVito som en ren elektrisk variant.
Mercedes-Benz Vito bensinmotorer: Generasjon III (2014 - i dag)
Utvalget av bensinmotorer i Mercedes-Benz Vito ble radikalt redusert og omfatter nå kun 2,0-liters turbomotor med 211 hk. Mercedes-Benz Vito 2.0 Turbo er basert på den velprøvde M274-motorfamilien og tilbyr betydelig bedre driftssikkerhet enn tidligere bensinmotorer. Motoren har direkte innsprøytning, turbolading og variabel ventilstyring, men har tidvis problemer med forkoksing av innsugsventilene og økt oljeforbruk ved sportslig kjøring. Til tross for disse svakhetene utviklet 2.0 Turbo seg til å bli den beste bensinmotoren i Vitos historie.
Mercedes-Benz Vito dieselmotorer: Generasjon III (2014 - i dag)
Mercedes-Benz Vito 2.1 CDI (OM 651) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 88 hk til 190 hk, og ble senere erstattet av den mer moderne 2.0 CDI (OM 654). Alle Mercedes-Benz Vito dieselmotorer har moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-normen. 2.1 CDI med 136 hk har vist seg å være spesielt velbalansert, mens de kraftige variantene med 163 hk og 190 hk tidvis har problemer med det komplekse eksosrensingssystemet. Den nye 2.0 CDI med 163 hk (fra 2019) utviklet seg til å bli den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen.
Mercedes-Benz Vito elektrisk drift: Generasjon III (2014-i dag)
Fra 2018 ble Mercedes-Benz eVito introdusert som en ren elektrisk variant. Den elektriske motoren yter 150 kW (204 hk) og gir en rekkevidde på opptil 421 kilometer (WLTP). eVito imponerer med lave driftskostnader og høy driftssikkerhet, men er ennå ikke egnet for masseproduksjon på grunn av de høye innkjøpskostnadene og begrenset ladeinfrastruktur.
Mercedes-Benz Vito-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 Turbo-bensinmotor | 211 HK | 8,9-9,6 l/100 km | Ventilkoksing, oljeforbruk | Bra |
2.1 CDI | 88-190 HK | 5,8-6,9 l/100 km | Eksosgassrensing (ved 163/190 hk) | Meget god |
2,0 CDI | 163 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust og effektiv | Veldig bra |
eVito elektrisk | 204 HK | 26,2 kWh/100 km | Høye innkjøpskostnader | Bra |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz Vito-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz Vito-motorene viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder ytelse og effektivitet, og dieselmotorene representerer gjennomgående styrken i modellserien. Mens de tidlige sugedieselmotorene imponerte med sin uforgjengelighet, tilbyr de moderne CDI-motorene betydelig mer komfort og ytelse, samtidig som de er svært driftssikre. Bensinmotorene imponerte først i tredje generasjon, men er fortsatt en nisjeløsning på grunn av sitt høye drivstofforbruk.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz Vito:
Mercedes-Benz Vito 2.0 Turbo (211 hk, generasjon III) kombinerer moderne teknologi med akseptabel driftssikkerhet og er den første bensinmotoren i serien som virkelig kan anbefales på det varmeste.
- Beste Mercedes-Benz Vito dieselmotor:
Mercedes-Benz Vito 2.0 CDI (163 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og ytelse på tvers av alle generasjoner.
- Beste Mercedes-Benz Vito med elektrisk drift:
Mercedes-Benz eVito (204 hk, generasjon III) med sin lange rekkevidde på opptil 421 km og lave driftskostnader for miljøbevisste håndverkere.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mercedes-Benz Vito tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.