Innholdsfortegnelse
Nissan Qashqai-motorer
Nissan Qashqai har preget crossover-segmentet siden lanseringen i 2007, og tilbyr et variert utvalg av Nissan Qashqai-motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen spenner fra velprøvde sugemotorer til moderne e-Power-hybridmotorer, alle med ulike styrker og svakheter.

Nissan Qashqai generasjon I (2007-2013)
Den første generasjonen av Nissan Qashqai etablerte crossover-konseptet og baserte seg på velprøvd, men teknisk enkel motorteknologi. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden respektable 250 000 til 350 000 kilometer, og dieselmotorene i Nissan Qashqai var generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt for CVT-girkassene i bensinversjonene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 dCi med 150 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Denne generasjonen konkurrerte med stor suksess med VW Tiguan og Honda CR-V, og Nissan Qashqai scoret poeng med sin innovative design og høyere sittestilling.
Bensinmotorer i Nissan Qashqai: Generasjon I (2007-2013)
Bensinmotorutvalget i Nissan Qashqai besto hovedsakelig av sugemotorer uten turbolading. Den 1,6-liters bensinmotoren med 84 kW (114 hk) var innstegsmotoren og leverte solide hverdagsprestasjoner, men led av høyt drivstofforbruk og svak trekkraft. Den kraftigste bensinmotoren i Nissan Qashqai var 2,0-literen med 104 kW (141 hk), som var tilgjengelig fra 2008. Begge motorene var kombinert med den problematiske CVT-girkassen (Continuously Variable Transmission), som ofte brøt sammen mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Bensinmotorene i Nissan Qashqai viste seg å være robuste, men tørste - forbrukstall på 8-10 liter per 100 km var ikke uvanlig.
Nissan Qashqai dieselmotorer: Generasjon I (2007-2013)
1,5 dCi med 78 kW (106 hk) dominerte dieselutvalget i Nissan Qashqai, og ble ansett som en økonomisk og pålitelig innstegsdiesel. Høydepunktet var imidlertid 2.0 dCi med 110 kW (150 hk), som ble tilgjengelig fra 2008. Disse dCi-motorene i Nissan Qashqai kom fra Renault-Nissan-alliansen og viste seg å være svært slitesterke. 2.0 dCi kombinerte common-rail-innsprøytning med turbolading og oppnådde et drivstofforbruk på bare 5,8-6,5 liter per 100 km. Typiske svakheter var bare turboladeren etter høy kjørelengde og sporadiske problemer med partikkelfilteret ved kjøring utelukkende i by.
Nissan Qashqai motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 bensinmotor | 114 HK | 8,2-9,5 l/100 km | CVT-girkasse, høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
2,0 bensinmotor | 141 HK | 8,8-10,2 l/100 km | CVT-girkasse, tørst | Moderat |
1,5 dCi | 106 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Av og til turbolading | Bra |
2,0 dCi | 150 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Svært robust, økonomisk | Veldig bra |

Nissan Qashqai generasjon II (2014-2021)
Den andre generasjonen av Nissan Qashqai brakte med seg en betydelig modernisering av motorutvalget og introduserte turbobensinmotorer for første gang. Kjørelengden ble forbedret til mellom 300 000 og 400 000 kilometer for dieselmotorene, mens de nye turbobensinmotorene nådde mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og CVT-girkassene var fortsatt det største svakhetspunktet. Det absolutte høydepunktet var 1,6 dCi med 130 hk, som balanserte effektivitet og ytelse perfekt. Denne generasjonen posisjonerte seg med suksess mot den reviderte VW Tiguan og den nye Mazda CX-5, og Nissan Qashqai imponerte med bedre plass og moderne utstyr.
Nissan Qashqai bensinmotorer: Generasjon II (2014-2021)
Bensinmotorutvalget i Nissan Qashqai ble fullstendig revidert og besto nå hovedsakelig av turbomotorer. 1.2 DIG-T med 85 kW (115 hk) var den nye innstegsmotoren med direkte innsprøytning og turbolading. Senere fikk den selskap av 1.3 DIG-T med 103 kW (140 hk) og 117 kW (160 hk), som erstattet 1.2 DIG-T fra 2018. Disse Nissan Qashqai-turbomotorene ga betydelig bedre kjøreegenskaper enn sine forgjengere, men led av typiske turbo-problemer som koksing av innsugsventilene og sporadiske skader på turboladeren. 1.3 DIG-T med 160 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, men var fortsatt koblet sammen med den problematiske CVT-girkassen, som ofte forårsaket problemer mellom 150 000 og 200 000 kilometer.
Nissan Qashqai dieselmotorer: Generasjon II (2014-2021)
Nissan Qashqai 1.5 dCi ble videreført med 81 kW (110 hk), og ble supplert med den nye 1.6 dCi med 96 kW (130 hk). Fra 2017 ble også en kraftigere 1.7 dCi-variant med 110 kW (150 hk) lagt til. Alle Nissan Qashqais dieselmotorer hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-standarden. 1.6 dCi med 130 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og utmerket kvalitet på lang sikt. Nissan Qashqai dCi-motorene var kun tilgjengelige med manuell girkasse, noe som økte påliteligheten betydelig.
Nissan Qashqai-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 DIG-T | 115 HK | 6,8-7,5 l/100 km | CVT-girkasse, ventilkoksing | Gjennomsnitt |
1,3 DIG-T | 140-160 HK | 6,5-7,2 l/100 km | CVT-girkasse, turbolader | Moderat |
1,5 dCi | 110 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Robust, velprøvd | God |
1,6 dCi | 130 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært effektiv og pålitelig | Meget god |
1,7 dCi | 150 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Kraftig, økonomisk | Bra |

Nissan Qashqai generasjon III (2021-i dag)
Den nåværende generasjonen av Nissan Qashqai markerer et radikalt skifte mot elektrifisering og introduserer innovativ e-Power-teknologi. Alle motorene er nå elektrifiserte, og mildhybridvariantene lover en levetid på over 300 000 kilometer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Den absolutte toppmotoren er e-Power drive med 190 hk, som kombinerer effektiviteten til en elbil med rekkevidden til en forbrenningsmotor. Denne generasjonen konkurrerer direkte med Toyota C-HR Hybrid og VW Tiguan eHybrid, men Nissan Qashqai har et unikt salgsargument takket være den innovative e-Power-teknologien.
Nissan Qashqai mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2021-i dag)
Grunnlaget for Nissan Qashqais motorutvalg er 1.3 DIG-T med 12-volts mildhybridteknologi i to effektnivåer: 103 kW (140 hk) og 117 kW (158 hk). Disse Nissan Qashqai-motorene har en integrert startgenerator som hjelper til med start og akselerasjon. 1.3 DIG-T med 158 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste konvensjonelle motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftoverføring og har blitt betydelig mer pålitelig med den nye Xtronic CVT-girkassen. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med rundt 0,5 liter per 100 km sammenlignet med forgjengerne.
Nissan Qashqai e-Power hybriddrift: Generasjon III (2021-i dag)
Midtpunktet i den nye generasjonen er den innovative e-Power-drivlinjen med 140 kW (190 hk) systemeffekt. Denne Nissan Qashqai e-Power kombinerer en 1,5-liters bensinmotor som generator med en 140 kW elektrisk motor for fremdrift. Den spesielle egenskapen: Bensinmotoren driver aldri hjulene direkte, men lader kun batteriet. Dermed kjører Nissan Qashqai e-Power alltid elektrisk, med samme rekkevidde som en forbrenningsmotor. Drivstofforbruket er bare 4,3-4,8 liter per 100 km, mens kjøreegenskapene er sportslige. De første erfaringene viser høy driftssikkerhet, ettersom bensinmotoren alltid opererer i det optimale turtallsområdet, og elmotoren krever lite vedlikehold.
Nissan Qashqai motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,3 DIG-T MHEV | 140 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | God |
1.3 DIG-T MHEV | 158 HK | 6,4-7,0 l/100 km | Forbedret CVT-girkasse | Meget bra |
e-Power | 190 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Kompleks, men innovativ | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Nissan Qashqai-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Nissan Qashqais motorer viser en tydelig evolusjon fra velprøvde sugemotorer til moderne turbomotorer og innovativ e-Power-teknologi. Mens dieselmotorene i Nissan Qashqai har imponert med sin driftssikkerhet og økonomi i alle generasjoner, har bensinmotorene lenge slitt med problematiske CVT-girkasser. Den nye tredjegenerasjons e-Power-teknologien lover et revolusjonerende alternativ for sjåfører som setter pris på effektivitet og kjørekomfort.
- Beste bensinmotor i Nissan Qashqai:
Nissan Qashqai e-Power (190 hk, generasjon III) kombinerer innovativ hybridteknologi med høy effektivitet og en elektrisk kjøreopplevelse med konvensjonell rekkevidde.
- Beste dieselmotor i Nissan Qashqai:
Nissan Qashqai 1,6 dCi (130 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Nissan Qashqai hybridmotor:
Nissan Qashqai e-Power (190 hk, generasjon III) med sin unike seriehybridteknologi og lave drivstofforbruk på bare 4,3-4,8 liter per 100 km.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Nissan Qashqai tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.