Innholdsfortegnelse
Opel Corsa-motorer
Siden introduksjonen i 1982 har Opel Corsa utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike småbilene i Europa, med et mangfoldig utvalg av Opel Corsa-motorer gjennom seks generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne elektriske drivverk.

Opel Corsa-motorer: Historiske generasjoner I-III (1982-2006)
De tre første Opel Corsa-generasjonene preget det europeiske småbilmarkedet i mer enn 24 år og etablerte merket som en pålitelig inngangsbillett til mobilitet. Disse historiske Opel Corsa-motorene var preget av enkelhet og robusthet, gikk lett 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold og krevde vanligvis bare større reparasjoner etter 150 000 til 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,6 16V-motoren (109 hk) fra tredje generasjon, som kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet. Tekniske nyvinninger som katalysatorer, flerventilteknologi og de første turboladereksperimentene kjennetegnet denne epoken, samtidig som konkurransen fra VW Polo og Ford Fiesta drev Opel Corsa til kontinuerlige forbedringer.
Opel Corsa bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1982-2006)
Opel Corsa bensinmotorutvalget i den første generasjonen (1982-1993) startet med enkle 1,0- og 1,2-liters sugemotorer (45-54 hk), som var svake, men svært driftssikre. Opel Corsa 1,3-liters motor med 60-70 hk utviklet seg til å bli standardmotor og imponerte med sine lave vedlikeholdskostnader. Den andre generasjonen (1993-2000) brakte mer moderne 1,4- og 1,6-liters motorer (60-109 hk) med flerventilteknologi, der Opel Corsa 1,4 16V (90 hk) ble ansett som spesielt velbalansert. Den tredje generasjonen (2000-2006) introduserte den første Opel Corsa 1,8-liters motoren (125 hk), selv om denne ble installert sjeldnere. Alle disse Opel Corsa-motorene hadde typiske svakheter, som problemer med tennspolen og av og til vannpumpefeil, men viste seg å være bunnsolide hverdagsmotorer.
Opel Corsa dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1982-2006)
Opel Corsa dieselmotorer var ennå ikke tilgjengelige i de to første generasjonene. Først den tredje generasjonen (2000-2006) fikk 1.3 CDTI (70 hk) og senere 1.7 DTI (75 hk). Disse tidlige Opel Corsa-dieselmotorene viste seg å være økonomiske (4,5-5,2 l/100 km), men var utsatt for turboladerproblemer og defekter i innsprøytningssystemet. Opel Corsa 1,7 DTI var mer robust, men støyet betydelig mer og var mindre tilgjengelig enn bensinalternativene.
Opel Corsa-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0-1,2 sugemotor | 45-54 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Svak, men robust | god |
1,3 motor med naturlig innsuging | 60-70 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Tennspoler, vannpumpe | Meget bra |
1,4 16V | 90 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Balansert, pålitelig | Meget god |
1,6 16V | 109 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Beste historiske motor | Meget god |
1,8-motor | 125 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Sjelden, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
1,3 CDTI | 70 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Turboladet, drivstoffinnsprøytning | Moderat |
1,7 DTI | 75 HK | 5,0-5,2 l/100 km | Robust, men høylytt | Bra |

Opel Corsa-motorer: Generasjon IV (2006-2014)
Den fjerde generasjonen Opel Corsa markerte overgangen til moderne motorteknologi og bød på et betydelig utvidet motorutvalg med de første turbobensinmotorene og forbedrede dieselmotorer. De fleste Opel Corsa-motorene i denne generasjonen går mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,3 CDTI-dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer, spesielt med de tidlige 1,4 turbomotorene. Den absolutte toppmotoren var 1,6 turbo (192 hk) i Corsa OPC, som forble overraskende pålitelig til tross for sin sportslige design. Denne generasjonen introduserte start-stopp-systemer og miljøvarianter for første gang, samtidig som konkurransen fra Peugeot 207 og Renault Clio økte innovasjonspresset.
Opel Corsa bensinmotorer: Generasjon IV (2006-2014)
Opel Corsas bensinmotorutvalg fortsatte å omfatte velprøvde sugemotorer som 1.0 (60 hk), 1.2 (80 hk) og 1.4 (90-100 hk), som fungerte som innstegsmotorer. Nye tilskudd var 1,4 Turbo (120-150 hk) og den kraftige 1,6 Turbo (192 hk) til Corsa OPC. Opel Corsa 1,2-liters motoren viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, med lave vedlikeholdskostnader og sjeldent forekommende problemer. Opel Corsa 1,4 Turbo-motorene led derimot av typiske barnesykdommer med turboladeren, som oljeforbruk og sporadiske problemer med ladeluftkjøleren, mens 1,6 Turbo-motoren forble overraskende robust til tross for sin kraft.
Opel Corsa dieselmotorer: Generasjon IV (2006-2014)
Den moderniserte Opel Corsa 1,3 CDTI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 75 til 95 hk og ble bestselgeren blant dieselmotorene. Det fantes også en 1,7 CDTI (130 hk) for mer sportslige krav. Disse Opel Corsa-dieselmotorene hadde common rail-innsprøytning og partikkelfilter, men hadde tidvis problemer med tilstoppede partikkelfiltre på hovedsakelig korte byturer. Opel Corsa 1,3 CDTI med 90 hk viste seg å være den optimale kombinasjonen av ytelse, drivstofforbruk (4,2-4,8 l/100 km) og driftssikkerhet.
Opel Corsa-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 naturlig sugemotor | 60 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Svak for motorveikjøring | Bra |
1,2 sugemotor | 80 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,4 sugemotor | 90-100 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Velprøvd, økonomisk | Meget bra |
1,4 Turbo | 120-150 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Moderat |
1,6 Turbo OPC | 192 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Overraskende robust | God |
1,3 CDTI | 75-95 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Problemer med partikkelfilteret | Bra |
1,7 CDTI | 130 HK | 5,0-5,5 l/100 km | Sportslig, men sjelden | Gjennomsnittlig |

Opel Corsa-motorer: Generasjon V (2014-2019)
Den femte Opel Corsa-generasjonen brakte med seg et fullstendig revidert motorprogram med moderne tresylindrede motorer, og var den siste generasjonen under GM-ledelse. Disse Opel Corsa-motorene går vanligvis mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1.3 CDTI-dieselmotorene fortsetter å være mestere på langdistansekjøring. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig for de nye 1,0 turbomotorene. Det absolutte høydepunktet var 1,6 turbo (207 hk) i Corsa OPC, den siste i sitt slag før elektrifiseringen. Denne generasjonen introduserte for første gang tresylindret teknologi i større skala og tilbød forbedret effektivitet, samtidig som konkurransen fra Ford Fiesta ST og VW Polo GTI ga næring til sportsbilmarkedet.
Opel Corsa bensinmotorer: Generasjon V (2014-2019)
Den revolusjonerende nyvinningen var Opel Corsas 1,0-liters tresylindrede motorer, som var tilgjengelige som sugemotorer (75 hk) og turbovarianter (90-115 hk). Disse Opel Corsa-motorene ga en helt ny kjøreopplevelse med en karakteristisk tresylindret lyd og høy effektivitet. Den velprøvde 1,4-liters firesylindrede motoren (90 hk) var fortsatt tilgjengelig som et alternativ. For sportsfans var det den siste 1,6 turboen (207 hk) i Corsa OPC. Opel Corsa 1.0 Turbo med 90 hk utviklet seg til å bli den mest populære motoren i denne generasjonen, men hadde tidvis problemer med registerkjeden og turboladeren på grunn av uaktsomt vedlikehold. Den tresylindrede teknologien krevde litt tilvenning i begynnelsen, men viste seg å være økonomisk og grunnleggende pålitelig.
Opel Corsa dieselmotorer: Generasjon V (2014-2019)
Den velprøvde Opel Corsa 1.3 CDTI forble tilgjengelig i revidert utgave med 75 og 95 hk, og ble fortsatt ansett som en av de beste dieselmotorene for småbiler på markedet. Disse Opel Corsa-dieselmotorene fikk forbedret utslippskontroll og var allerede Euro 6-kompatible. Opel Corsa 1.3 CDTI med 95 hk var svært effektiv med et drivstofforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km og viste seg å være ekstremt pålitelig for de som kjørte mye.
Opel Corsa-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 tresylindret | 75 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Tar litt tid å venne seg til | Bra |
1.0 Turbo | 90-115 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Bra |
1,4 firesylindret | 90 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Velprøvd, pålitelig | Meget bra |
1,6 Turbo OPC | 207 HK | 8,8-9,8 l/100 km | Den siste i sitt slag | Bra |
1,3 CDTI | 75-95 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Ekstremt økonomisk | Svært god |

Opel Corsa-motorer: Generasjon VI (2019-i dag)
Den nåværende Opel Corsa-generasjonen under PSA/Stellantis-ledelse markerer en helt ny begynnelse med fransk plattformteknologi og, for første gang, en helelektrisk drivlinje. Disse Opel Corsa-motorene er basert på velprøvd Peugeot-teknologi og lover kjørelengder på over 300 000 kilometer, selv om de første langtidserfaringene ennå ikke foreligger. Større reparasjoner forventes vanligvis først etter 200 000 kilometer, ettersom motorteknologien allerede er testet i andre PSA-modeller. Den absolutte toppmotoren er Opel Corsa-e med 136 hk elektrisk kraft, som byr på en helt ny kjøreopplevelse. Denne generasjonen baserer seg helt og holdent på elektrifisering og moderne tresylindret teknologi, mens Peugeot 208 og Renault Clio er henholdsvis søstermodeller og direkte konkurrenter.
Opel Corsa bensinmotorer: Generasjon VI (2019-i dag)
Hele Opel Corsas bensinmotorutvalg er basert på PSAs tresylindrede teknologi med 1,2-liters slagvolum. En sugemotor med 75 hk og turbovarianter med 100 og 130 hk er tilgjengelig. Disse Opel Corsa-motorene kjennetegnes av moderne teknologi som direkte innsprøytning og optimaliserte turboladere. Opel Corsa 1,2 Turbo med 100 hk er i ferd med å bli en bestselger og tilbyr en balansert kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk (5,5-6,2 l/100 km) og driftssikkerhet. Den kraftigste varianten med 130 hk har et sportslig design og har ennå ikke hatt noen større problemer i serieproduksjonen, selv om man fortsatt venter på langtidserfaringer.
Opel Corsa elektrisk drift: Generasjon VI (2019-i dag)
Opel Corsa-e med 100 kW (136 hk) og 50 kWh batteri har en rekkevidde på opptil 337 km i henhold til WLTP. Denne Opel Corsa electric drive deler teknologi med Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Batteriet er konstruert for over 1000 ladesykluser, noe som tilsvarer en total kjørelengde på rundt 300 000 km. Typiske svakheter ved elbiler, som redusert rekkevidde om vinteren og lange ladetider ved AC-ladestasjoner, er til stede, men teknologien anses som moden og pålitelig.
Opel Corsa-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 naturlig sugemotor | 75 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Svak for motorveikjøring | Bra |
1,2 Turbo | 100 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Balansert, moderne | Meget bra |
1.2 Turbo | 130 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Sportslig, fortsatt ukjent | Bra |
Elektrisk motor | 136 HK | 16,8 kWh/100 km | Rekkevidde, ladetid | Meget god |

Konklusjon: De beste Opel Corsa-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Opel Corsa-motorene viser en kontinuerlig utvikling fra enkle, men robuste sugemotorer til moderne, effektive kraftaggregater og elektriske drivverk. Mens de historiske Opel Corsa-motorene var preget av enkelhet og holdbarhet, tilbyr dagens generasjoner betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk. Dieselæraen var preget av ekstremt økonomiske, men vedlikeholdskrevende motorer, mens den nye elektriske æraen setter helt nye standarder.
- Beste Opel Corsa bensinmotor:
Opel Corsa 1,2 Turbo (100 hk, generasjon VI) kombinerer moderne PSA-teknologi med balansert ytelse, lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet.
- Beste Opel Corsa dieselmotor:
Opel Corsa 1,3 CDTI (90-95 hk, generasjon IV og V) tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi, pålitelighet og hverdagsbruk i to generasjoner.
- Beste Opel Corsa med elektrisk drift:
Opel Corsa-e (136 hk, generasjon VI) med sin sofistikerte batteriteknologi og 337 km rekkevidde setter nye standarder for små elbiler.
For vedlikehold og reservedeler til alle Opel Corsa-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.