Innholdsfortegnelse
Peugeot 206 motorer
Peugeot 206 ble lansert i 1998 som etterfølgeren til den legendariske 205 og utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike småbilene i Europa. I løpet av to generasjoner har Peugeot 206 tilbudt et variert utvalg av motorer, fra økonomiske bensinmotorer til kraftige dieselmotorer, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle atmosfæriske motorer til moderne common-rail dieselmotorer.

Peugeot 206 generasjon I (1998-2009)
Den første generasjonen av Peugeot 206 preget småbilsegmentet i over et tiår, og bød på et bredt utvalg av velprøvde motorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste Peugeot 206-motorene lett 200 000 til 300 000 kilometer, og de robuste 1,4-liters bensinmotorene og de senere HDI-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Typiske reparasjoner måtte utføres etter 120 000 kilometer, særlig på tennspolene på bensinmotorene og innsprøytningsdysene på dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDI med 90 hk, som på en optimal måte kombinerte økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig effekt. Teknologisk sett satset Peugeot på velprøvde enheter, og introduksjonen av HDI-dieselteknologien fra 2001 representerte en viktig milepæl.
Peugeot 206 bensinmotorer: Generasjon I (1998-2009)
Peugeot 206s bensinmotorprogram omfattet ulike slagvolumklasser fra 1,1 til 2,0 liter. Innstegsmotoren var en 1,1-liters motor med 44 kW (60 hk), etterfulgt av den populære 1,4-liters motoren med 55 kW (75 hk). Disse mindre Peugeot 206-motorene viste seg å være svært driftssikre og økonomiske, med kun sporadiske problemer med tennspolene etter høy kjørelengde. 1,6-liters motoren med 80 kW (110 hk) ga mer effekt, men var utsatt for problemer med toppakningen ved overoppheting. For sportslige sjåfører var det 2,0-liters motoren med 100 kW (136 hk), som hovedsakelig ble brukt i GTI, men som var mer utsatt for defekter på grunn av sin kompleksitet.
Peugeot 206 dieselmotorer: Generasjon I (1998-2009)
Peugeot 206-dieselmotorene var til å begynne med dominert av den velprøvde 1,9-liters dieselen uten turbolader med 51 kW (70 hk), som var høylytt og treg, men svært robust. Fra 2001 introduserte Peugeot moderne HDI-teknologi: 1,4 HDI med 50 kW (68 hk) og 2,0 HDI med 66 kW (90 hk) ga betydelig bedre kjøreegenskaper med lavere drivstofforbruk. Peugeot 206 2.0 HDI utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele modellutvalget - spesielt variantene med common rail-innsprøytning og partikkelfilter som ble produsert fra og med 2002, viste seg å være svært holdbare. Disse HDI-motorene oppnådde et drivstofforbruk på bare 4,2 til 4,8 liter per 100 kilometer og tilbød en utmerket kombinasjon av økonomi og pålitelighet.
Peugeot 206 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 bensinmotor | 60 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Tennspoler av og til | Bra |
1,4 bensinmotor | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svært robust, sjelden problemer | Meget bra |
1,6 bensinmotor | 110 HK | 7,5-8,0 l/100 km | Overoppheting av toppakning | Gjennomsnittlig |
2,0 bensin GTI | 136 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Kompleks, utsatt for defekter | Moderat |
1,9 diesel | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høylytt, treg, men robust | Middels |
1,4 HDI | 68 HK | 4,2-4,6 l/100 km | Innsprøytningsdyser etter 200 000 km | Bra |
2,0 HDI | 90 HK | 4,4-4,8 l/100 km | Svært pålitelig, økonomisk | Veldig bra |

Peugeot 206 Generasjon II (2009-2012)
Den andre generasjonen av Peugeot 206, også markedsført som 206+, var en revidert versjon av originalen og fokuserte på velprøvde, kostnadseffektive motorer. Også denne generasjonen nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om motorrekkevidden var betydelig redusert. Større reparasjoner forventes vanligvis etter 150 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som vannpumpe og clutch. Den beste motoren i denne generasjonen var 1,4 HDI med 70 hk, som tilbød den velprøvde HDI-teknologien i en optimalisert form. Teknisk sett satset Peugeot på kontinuitet og unngikk risikofylt nyutvikling, noe som kom driftssikkerheten til gode.
Peugeot 206 bensinmotorer: Generasjon II (2009-2012)
Peugeot 206s bensinmotorprogram ble redusert til to velprøvde motorer: 1,1-liters motoren med 44 kW (60 hk) og 1,4-liters motoren med 55 kW (75 hk). Begge Peugeot 206-motorene stammet fra den første generasjonen og ble bare revidert i detalj. 1,4-liters motoren viste seg fortsatt å være den mest driftssikre bensinmotoren i serien, med minimale problemer og lave vedlikeholdskostnader. Det var bare tennspolene som hadde en tendens til å svikte etter 150 000 kilometer, noe som kunne merkes i form av ustabil tomgangskjøring og tap av effekt.
Peugeot 206 dieselmotorer: Generasjon II (2009-2012)
Den andre generasjonen av Peugeot 206-dieselmotorer fokuserte på den velprøvde 1.4 HDI, som nå ble tilbudt med 51 kW (70 hk). Denne Peugeot 206 HDI-motoren dro nytte av erfaringene fra den første generasjonen og tilbød optimalisert common-rail innsprøytning med forbedret effektivitet. Drivstofforbruket var bare 4,0 til 4,4 liter per 100 kilometer, samtidig som den hadde høy driftssikkerhet. Problemene oppstod hovedsakelig med innsprøytningsdysene, som måtte skiftes etter 200 000 til 250 000 kilometer - en typisk slitasjedel i HDI-motorer.
Peugeot 206-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 bensinmotor | 60 HK | 6,3-6,8 l/100 km | Tennspoler etter 150 000 km | Bra |
1,4 bensinmotor | 75 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svært robust, velprøvd | Veldig bra |
1,4 HDI | 70 HK | 4,0-4,4 l/100 km | Innsprøytningsdyser, ellers pålitelig | Meget bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 206-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 206-motorene viser et konsekvent fokus på driftssikkerhet og økonomi. Mens bensinmotorene imponerte med sin enkelhet og robusthet, revolusjonerte HDI-dieselmotorene småbilsegmentet med sin kombinasjon av økonomi og ytelse. De velprøvde motorene fra den første generasjonen satte standarder som ble videreført med suksess i den andre generasjonen.
- Beste bensinmotor i Peugeot 206:
Peugeot 206 1,4-liters bensinmotor (75 hk) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig kraft for daglig bruk.
- Beste Peugeot 206 dieselmotor:
Peugeot 206 2.0 HDI (90 hk, generasjon I) kombinerer høy driftssikkerhet med god økonomi, samtidig som den tilbyr de beste kjøreegenskapene i dieselprogrammet.
- Beste Peugeot 206 allrounder:
Peugeot 206 1,4 HDI (68-70 hk) representerer det optimale kompromisset mellom anskaffelseskostnad, drivstofforbruk og driftssikkerhet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Peugeot 206 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.