Innholdsfortegnelse
Symptomer på defekt servopumpe og pris på bytte
Servosystemet er grunnen til at det ikke regnes som styrketrening å kjøre bil. Takket være servostyringen er det lett å dreie på rattet i så og si alt av biler. Systemet har vært i bruk siden 1920-tallet, så det er trolig ikke mange som har vært borti en bil uten servostyring.
I dag brukes det også elektriske systemer, men det finnes fortsatt mange biler med mekaniske systemer også. De hydrauliske systemene fungerer ved at kraften, som brukes på rattet, overføres til forhjulene og forsterkes på veien gjennom det hydrauliske systemet, ved hjelp av pumpen og hydraulikkoljen. Du finner et stort utvalg av servopumper i nettbutikken til AUTODOC, du trenger bare å legge inn informasjon om bilen din for å finne passende produkter.
Servopumpe
I systemene for hydraulisk servostyring er det ei pumpe, som drives av motoren med en reim. Pumpa fordeler hydraulikkoljen, og dermed trykk, mellom hjulene. Når du svinger til en side, sørger pumpa for at det sendes mer trykk til denne siden, slik at det er lett å snu på rattet.
Det er ikke noen bestemt intervall for utbytting av servopumper, teoretisk sett kan disse delene vare like lenge som bilen. De holder imidlertid vanligvis i rundt 200 000 kilometer.
Hydraulikkoljen må gjerne byttes oftere. Sjekk hva som står i håndboken til bilen din om dette, eller hør med et verksted. Du finner billig hydraulikkolje i nettbutikken vår.
RIDEX Servopumpe
hydraulisk, 90 bar, svart
RIDEX Servopumpe
hydraulisk, 80 l/t, Triangle
RIDEX Servopumpe
hydraulisk, 120 bar, trekantet, for høyre/venstre ratt, uten rem
RIDEX Servopumpe
hydraulisk, Ribbeantall: 5, remskive -ø: 114 mm
RIDEX Servopumpe
hydraulisk, Antall riller: 7, remskive -ø: 126 mm
Symptomer på defekt servopumpe
Naturlig nok merkes det på styringen hvis servopumpa går i stykker. Dersom det med ett er veldig tungt å vri på rattet, eller du hører ulyder når du gjør det, kan det være noe galt med pumpa. Hjulene skal begynne å svinge med en gang du dreier på rattet, hvis responstiden forlenges merkbart, er det best å sjekke styringen. Merkelige lyder når du vrir om på tenningsnøkkelen kan også være et tegn på problemer med pumpa. Nye og merkelige lyder bør i det hele tatt sjekkes, det hjelper bare så lenge å skru opp volumet på radioen. Venter du for lenge med å ta tak i problemet, kan det ha ført til at også andre deler er blitt skadet, med tilsvarende høyere pris på reparasjonen.
Hydraulikkoljen bør byttes med jevne mellomrom, så pass på å følge det oppgitte intervallet for dette. Skulle motoren bruke opp oljen raskt, kan det hende det er en lekkasje et sted. Se etter oljesøl under bilen eller på delene til styringen. Få bilen til et verksted så raskt som mulig i slike tilfeller.
Bytte servopumpe – pris
Prisen på denne jobben er avhengig av en rekke faktorer, men det blir fort noen tusen. Typisk er det arbeidstimene på verksted som virkelig drar opp prisen på bilreparasjoner. Den som velger å gjøre arbeidet selv, kommer dermed unna med mye lavere utlegg. Vel og merke så lenge jobben er skikkelig gjort. Det kan koste mye å gjøre feil under reparasjoner, som må rettes opp av fagfolk senere.
I tillegg påvirker bilmerket og bilmodellen prisen, pluss selvsagt den nye pumpen du kjøper.
Dersom du trenger en servopumpe til en Volvo V70, finner du deler til både rundt 1300 kroner og mer enn 7000 kroner.
Passende produkter: