Innholdsfortegnelse
Tett dieselpartikkelfilter – symptomer, hvordan du renser det selv og utskiftningspris
Tette partikkelfilter kan nesten ikke unngås, når du kjører en dieselbil og bor i Norge. Hovedfiendene, et kaldt klima og småkjøring, er ofte en del av hverdagen. Det er turen til butikken, til trening, levering og henting av barn i barnehagen eller til og fra fritidsaktiviteter. I tillegg til at du kanskje må kjøre i kø på veien til og fra jobben eller all startingen og stoppingen i tettbygde strøk. Derfor er det ekstra viktig at du vet hvilke symptomer du må se etter når filteret begynner å bli tett, hva du kan gjøre selv for å forebygge det og hvor dyrt det kan bli når et skifte står for tur.
Hva er partikkelfilter og hvilken funksjon har det?
Et partikkelfilter til bilen, også kjent under mange andre navn, som dieselpartikkelfilter, sotfilter og sotpartikkelfilter. Partikkelfilteret benyttes i dieselbiler, og siden 2017 i bensinbiler med direkte innsprøytning. Funksjonen til filteret er å rense eksosen. Det filtrerer ut sot og andre partikler som er skadelige for helsen og miljøet. Filteret er montert på røret til eksosanlegget og har påmonterte partikkelfilter sensorer til bilen, som overvåker tilstanden. Disse sender informasjon til styreenheten i bilen, slik at den for eksempel kan tenne varsellampen til dieselpartikkelfilteret eller motoren, alt etter hvor alvorlig problemet er. Noen bilmodeller har også en ekstrafunksjon som heter regenerering, det vil si at styreenheten tilfører forbrenningen mer diesel, som skal «brenne» filteret rent.
K2 Rengjøring sot- / partikkelfilter
Innhold: 5l, CLEANER DPF/FAP
EEC Partikkelfilter
Euro 4 (D4), Cordierit
LIQUI MOLY Rengjøring sot- / partikkelfilter
Innhold: 1l
JMJ Partikkelfilter
inntil Euro 4
Hva er symptomer på tett dieselpartikkelfilter og årsakene?
Det vanligste symptomet er at varsellampen for dieselpartikkelfilteret lyser gult. Før dette skjer, kan du ha merket at ytelsen til bilen er nedsatt. Ved svært mye sot i filteret, vil styreenheten være nødt til å sette motoren i nødmodus for å hindre motorskader. Et tett partikkelfilter kan nemlig, i verste fall, føre til at motoren havarerer. I tillegg til mye småkjøring som ble nevnt tidligere, kan også følgende problemer være årsaken: dårlig kvalitet på dieselen eller motoroljen, tett luftfilter, defekte glødeplugger, feil på turboen og ødelagte dyser eller sensorer.
Slik kan du rense partikkelfilter selv
Et partikkelfilter er egentlig selvrensende, men mange småturer, og spesielt kaldstarter, kan føre til at filteret tettes til over tid likevel. Men det er heldigvis noe du kan gjøre for å rense partikkelfilteret selv. Det enkleste er å legge inn en lang biltur med høy hastighet innimellom, helst en gang i uken. Partikkelfilteret må nemlig oppnå en viss varme over tid for å kunne rense seg selv. Vanligvis holder det å kjøre minst 60 kilometer i timen, i minst 30 minutter. Men ta en titt i brukerhåndboken til bilen for å se hva som anbefales for din bilmodell. I tillegg kan du benytte dieselpartikkelfilterrens til bil som tilsetning i drivstoffet, den senker temperaturgrensen for når filteret renser seg selv og virker forebyggende for fremtidig sotdannelse. Slik forlenger du levetiden til partikkelfilteret, forbedrer forbrenningen i motoren og reduserer andelen av skadelige utslipp. Men hvis bilen din allerede er i nødmodus fordi partikkelfilteret er tilstoppet, kan det lønne seg å sjekke om et verksted kan rense partikkelfilteret. Det koster en brøkdel av det du må punge ut med hvis partikkelfilteret må skiftes ut.
Hvor mye koster det å bytte et partikkelfilter?
Det kan raskt bli dyrt å skifte ut partikkelfilteret. Leverer du bilen på et verksted, kan du regne med en pris på mellom 15 000 og 25 000 kr, når det er en vanlig personbil. Årsaken til denne store variasjonen, er høye prisforskjeller på selve partikkelfilteret. Et partikkelfilter til Volvo V50 koster for eksempel fra 4213 kr til 12 692 kr. I tillegg varierer timeprisen til verksteder, derfor kan det være lurt å hente inn flere prisforslag og sammenligne. Det kan lønne seg å sjekke om verkstedet kan sende inn en kulanssøknad for deg, om bilen din enda er innenfor nybilgarantien på 5 år. Hvis du er heldig dekker de noe av utskiftningskostnadene. Men ikke ha for høye forventninger, dette er en utskiftning som egentlig ikke dekkes av garantien.
EEC Partikkelfilter
Euro 4 (D4), Cordierit
LIQUI MOLY Rengjøring sot- / partikkelfilter
EEC Partikkelfilter
Euro 4 (D4), Cordierit
EEC Partikkelfilter
Euro 4 (D4), Cordierit
Ofte spurte spørsmål
Er det farlig å kjøre med tett partikkelfilter?
Et tett partikkelfilter fører til at mer skadelige avgasser slippes ut i eksosen, noe som er skadelig for miljøet og mennesker. Så på den måten kan det være farlig, men det vil ikke påvirke sikkerheten til bilen. Du bør imidlertid få renset filteret så snart som mulig for å unngå en dyr utskiftning og at bilen går i nødmodus.
Hva er levetiden til et partikkelfilter?
Egentlig skal et partikkelfilter holde så lenge som bilen holder, men produsentene angir en levetiden på cirka 120–140 000 km. Men klimaet i Norge, kjørestilen din og hvor godt du vedlikeholder bilen, kan være med på å redusere den.
Hvordan kan jeg gjøre utskiftingen rimeligere?
Det er ulike måter å spare penger på, du kan for eksempel kjøpe delen selv. Det finnes nye partikkelfilter og opprettede filter, de som er opprettet kalles byttedeler. Det er partikkelfilter som har blitt renset og reparert. Når du kjøper en slik del, forplikter du deg til å bytte partikkelfilteret du har, med det partikkelfilteret du bestiller. En slik del koster mye mindre enn en ny del og du er likevel sikret god kvalitet. Ellers kan du spare penger på å bytte ut delen selv. Selve byttet er som regel ganske enkelt, da de fleste bare er festet til eksosrøret med et par skruer. Men ta en titt i brukerhåndboken eller informer deg på nett angående utskiftingen på bilmodellen din, før du setter i gang. I noen tilfeller er det lurest å levere bilen på et verksted.
Passende produkter: