Innholdsfortegnelse
Toyota Yaris-motorer
Siden lanseringen i 1999 har Toyota Yaris blitt en av de mest suksessrike småbilene, med et bredt utvalg av Toyota Yaris-motorer i fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker, og hybridteknologien har blitt stadig viktigere.

Toyota Yaris-motorer: Generasjon I (1999-2005)
Den første generasjonen Toyota Yaris var Toyotas inntreden i det europeiske småbilsegmentet, og var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 250 000 til 350 000 kilometer, og de mindre bensinmotorene var spesielt slitesterke. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 200 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch eller understell. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,5 VVT-i med 106 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Toyota Yaris-motorene i denne generasjonen baserte seg på velprøvd sugemotorteknologi uten turboladning, noe som bidro til den høye driftssikkerheten.
Toyota Yaris bensinmotorer: Generasjon I (1999-2005)
Bensinmotorene i Toyota Yaris besto utelukkende av sugemotorer med variabel ventilstyring (VVT-i). Den minste motoren var en 1,0-liters tresylindret motor med 68 hk, som viste seg å være svært økonomisk og pålitelig. 1,3 VVT-i med 87 hk var seriens midtpunkt, og ble ansett for å ha en spesielt god balanse mellom ytelse og forbruk. Den kraftigste bensinmotoren i Toyota Yaris var 1,5 VVT-i med 106 hk, som hovedsakelig ble brukt i de mer sportslige versjonene. Alle Toyota Yaris-motorene i denne generasjonen var kjennetegnet av lave vedlikeholdskostnader og høy driftssikkerhet, og 1,3-litersmotoren ble ansett som det beste kompromisset mellom alle egenskapene.
Toyota Yaris dieselmotorer: Generasjon I (1999-2005)
Toyota Yaris-dieselmotorene var til å begynne med bare tilgjengelige med en 1,4 D-4D med 75 hk, som ble introdusert i 2001. Denne Toyota Yaris-dieselen var basert på et moderne common-rail-system og bød på gode kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk etter datidens standard. 1.4 D-4D viste seg å være pålitelig, men var mindre kjent på grunn av sin begrensede distribusjon. Toyota Yaris-dieselmotorene i denne generasjonen oppfylte allerede Euro 3-standarden og var et godt alternativ for de som kjører mye.
Toyota Yaris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 VVT-i | 68 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Lite kraft for motorveikjøring | Bra |
1,3 VVT-i | 87 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Praktisk talt ingen svakheter | Veldig bra |
1,5 VVT-i | 106 HK | 6,1-6,7 l/100 km | Noe høyere drivstofforbruk | Bra |
1,4 D-4D | 75 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Ikke veldig vanlig, noe høylytt | Gjennomsnittlig |

Toyota Yaris-motorer: Generasjon II (2005-2011)
Den andre Toyota Yaris-generasjonen fortsatte tradisjonen med pålitelige motorer og utvidet sortimentet til å omfatte kraftigere varianter. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 1.3 VVT-i bensinmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorskader er ekstremt sjeldne, og det er kun ved svært høye kjørelengder at det oppstår sporadiske problemer med registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var 1,8 VVT-i med 133 hk i den sportslige Yaris TS - et teknisk mesterverk med høyt turtall og en sportslig karakter. Toyota Yaris-motorene i denne generasjonen hadde forbedret VVT-i-teknologi og optimalisert forbrenning.
Toyota Yaris bensinmotorer: Generasjon II (2005-2011)
Utvalget av bensinmotorer i Toyota Yaris ble betydelig utvidet og omfattet nå motorer fra 69 til 133 hk. Den velprøvde 1.0 VVT-i ble videreført med 69 hk, mens 1.3 VVT-i nå produserte 87 eller 100 hk. 1,5 VVT-i med 106 hk og den sportslige 1,8 VVT-i med 133 hk var nye tilskudd. Disse Toyota Yaris TSI-motorene (ikke å forveksle med Turbo TSI) viste seg å være enda mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing etter svært mange kjørte kilometer. Toyota Yaris 1,3 VVT-i med 100 hk ble den mest populære og pålitelige motoren i denne generasjonen.
Toyota Yaris dieselmotorer: Generasjon II (2005-2011)
Toyota Yaris 1.4 D-4D ble revidert og var nå tilgjengelig med 90 hk. Det fantes også en svakere variant med 75 hk. Toyota Yaris 1,4 D-4D med 90 hk viste seg å være den mest effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,1-4,6 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for de som kjører mye. Toyota Yaris-dieselmotorene oppfylte Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse og økonomi.
Toyota Yaris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 VVT-i | 69 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Lite kraft for motorveikjøring | Bra |
1,3 VVT-i | 87-100 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Praktisk talt ingen svakheter | Veldig bra |
1,5 VVT-i | 106 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
1,8 VVT-i | 133 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Krever høyt turtall | Bra |
1,4 D-4D | 75-90 HK | 4,1-4,8 l/100 km | Problemer med partikkelfilter mulig | Bra |

Toyota Yaris-motorer: Generasjon III (2011-2020)
Den tredje generasjonen Toyota Yaris markerte et ytterligere kvalitetsløft og introduserte hybridteknologi for første gang. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 450 000 kilometer, og hybridmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorskader er praktisk talt uhørt, med unntak av sporadiske problemer med partikkelfilteret i dieselmotorer. Det absolutte høydepunktet var 1,5-hybriden med 100 hk systemeffekt - et teknisk mesterverk som demonstrerte Toyotas hybridkompetanse. Toyota Yaris-motorene i denne generasjonen nøt godt av den videreutviklede Dual VVT-i-teknologien og inngangen til elektrifisering.
Toyota Yaris bensinmotorer: Generasjon III (2011-2020)
Utvalget av bensinmotorer i Toyota Yaris ble fullstendig revidert og inkluderte nå den nyeste Dual VVT-i-teknologien. 1.0 VVT-i ble videreført med 69 hk, mens den nye 1.33 Dual VVT-i med 99 hk erstattet den tidligere 1,3-literen. For sportslige sjåfører var det 1.5 Dual VVT-i med 111 hk. Disse Toyota Yaris-motorene viste seg å være enda mer effektive og pålitelige enn sine forgjengere, nesten uten produksjonsproblemer. Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i utviklet seg til å bli den beste rene bensinmotoren i denne generasjonen, med en utmerket balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet.
Toyota Yaris dieselmotorer: Generasjon III (2011-2020)
Toyota Yaris 1.4 D-4D ble fundamentalt revidert og var tilgjengelig med 90 hk. Denne Toyota Yaris-dieselen hadde moderne tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning og et vedlikeholdsvennlig partikkelfilter. Motoren oppfylte Euro 5-normen og hadde fortsatt et svært lavt drivstofforbruk på 3,8-4,3 liter per 100 km. Denne motoren var imidlertid mindre vanlig enn bensinmotorene og hybridene, ettersom Toyota allerede fokuserte på elektrifisering.
Toyota Yaris hybriddrift: Generasjon III (2011-2020)
Toyota Yaris Hybrid med 1,5-liters bensinmotor og elmotor ble introdusert i 2012. Systemet produserte 100 hk og revolusjonerte småbilsegmentet. Toyota Yaris Hybrid kombinerte en 1,5-liters Atkinson-syklusmotor med en elmotor på 61 hk og hadde et testforbruk på bare 3,3-3,8 liter per 100 km. Denne motoren viste seg å være ekstremt driftssikker og krever lite vedlikehold, og hybridbatteriet har en garanti på 8 år eller 160 000 km.
Toyota Yaris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 VVT-i | 69 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Lite kraft for motorveikjøring | Bra |
1,33 Dual VVT-i | 99 HK | 5,2-5,7 l/100 km | Praktisk talt ingen svakheter | Veldig bra |
1,5 Dual VVT-i | 111 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,4 D-4D | 90 HK | 3,8-4,3 l/100 km | Partikkelfilter, ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
1,5 Hybrid | 100 HK | 3,3-3,8 l/100 km | Ekstremt pålitelig | Svært god |

Toyota Yaris-motorer: Generasjon IV (2020-i dag)
Den nåværende Toyota Yaris-generasjonen er helt avhengig av hybridteknologi og representerer Toyotas visjon for fremtidens småbiler. Alle motorene er nå utstyrt med hybridteknologi, rene bensin- eller dieselmotorer tilbys ikke lenger. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2020, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er 1,5 hybrid med 116 hk, som kombinerer sportslige ytelser med ekstremt lavt drivstofforbruk. Den nye Toyota Yaris Hybrid-teknologien lover en levetid på over 400 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen reduserer belastningen på forbrenningsmotoren betydelig.
Toyota Yaris hybriddrift: Generasjon IV (2020-i dag)
To hybridsystemer danner grunnlaget for Toyota Yaris' motorprogram: 1,5 Hybrid med 116 hk og den sportslige GR Yaris med 1,6-liters turbo og 261 hk. Toyota Yaris 1.5 Hybrid er basert på fjerde generasjon av Toyota Hybrid System og regnes som den mest effektive motoren i serien. Den kombinerer en 1,5-liters Atkinson-syklusmotor med en 80 hk elektrisk motor og gir en systemeffekt på 116 hk. Drivstofforbruket ligger på bare 2,8-3,4 liter per 100 km, noe som gjør den til den mest økonomiske Toyota Yaris-motoren gjennom tidene.
Toyota Yaris bensinmotorer: Generasjon IV (2020-i dag)
I tillegg til hybriden finnes den ekstraordinære Toyota GR Yaris med en 1,6-liters tresylindret turbomotor som yter 261 hk. Denne motoren er kun tilgjengelig i rallysportmodellen og representerer et teknisk mesterverk. Toyota GR Yaris-motoren har firehjulsdrift og en sekvensiell girkasse, men er mindre egnet til hverdagsbruk enn hybridvariantene på grunn av sin kompleksitet og sportslige orientering.
Toyota Yaris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 Hybrid | 116 HK | 2,8-3,4 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1.6 Turbo (GR) | 261 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Kompleks, sportslig design | Bra |

Konklusjon: De beste Toyota Yaris-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Toyota Yaris-motorene viser en imponerende kontinuitet når det gjelder pålitelighet og innovasjon. Mens de tidlige generasjonene baserte seg på velprøvd sugemotorteknologi, revolusjonerte Toyota småbilsegmentet med hybridteknologi. Toyota Yaris-motorene står konsekvent for lave vedlikeholdskostnader, høy driftssikkerhet og stadig bedre effektivitet. Den nyeste generasjonen med utelukkende hybriddrift demonstrerer Toyotas klare fokus på elektrifisert mobilitet.
- Beste Toyota Yaris bensinmotor:
Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i (99 hk, generasjon III) kombinerer velprøvd sugemotorteknologi med avansert Dual VVT-i-styring, noe som gir den beste balansen mellom pålitelighet, ytelse og drivstofføkonomi.
- Beste Toyota Yaris dieselmotor:
Toyota Yaris 1,4 D-4D (90 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk, selv om dieselmotorer var mindre vanlige hos Toyota.
- Beste Toyota Yaris hybridmotor:
Toyota Yaris 1,5 Hybrid (116 hk, generasjon IV) med sitt ekstremt lave drivstofforbruk på under 3 liter per 100 km og Toyotas velprøvde hybridteknologi.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Toyota Yaris, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.