Innholdsfortegnelse
VW Crafter-motorer
Siden introduksjonen i 2006 har VW Crafter etablert seg som en robust transportbil i 3,5-tonnsklassen og tilbyr et sofistikert utvalg av motorer for kommersielle bruksområder gjennom to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra enkle common rail-dieselmotorer til moderne BlueMotion-motorer gjenspeiler Volkswagens fremgang i nyttekjøretøysektoren.

VW Crafter generasjon I (2006-2016)
Den første generasjonen VW Crafter ble utviklet i samarbeid med Mercedes-Benz og delte teknologi med Sprinter, noe som viste seg å være et lykketreff for driftssikkerheten. Med riktig vedlikehold nådde de robuste VW Crafter-motorene lett 400 000 til 600 000 kilometer, og kommersielle brukere kunne ofte dokumentere kjørelengder på over 800 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og begrenset seg som regel til injektorer eller turboladere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 TDI med 164 hk (CRFC), som på en optimal måte kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier. Teknisk sett var alle motorene basert på velprøvd Mercedes-teknologi med common rail-innsprøytning, noe som sikret eksepsjonell lang levetid. VW Crafter ble posisjonert på markedet som et billigere alternativ til Mercedes Sprinter med nesten identisk teknologi.
VW Crafter dieselmotorer: Generasjon I (2006-2016)
Motorutvalget i VW Crafter besto utelukkende av dieselmotorer, ettersom bensinmotorer var uvanlige i denne kjøretøyklassen. Grunnlaget var 2,5 TDI i ulike effektnivåer: Innstegsmotoren ytet 88 hk (CECA), etterfulgt av kraftigere varianter med 109 hk (CECB), 136 hk (CEBB) og toppmodellen med 164 hk (CRFC). Alle VW Crafter TDI-motorene hadde moderne andregenerasjons common rail-innsprøytning og oppfylte minst Euro 4-normen, senere modeller til og med Euro 5. VW Crafter 2,5 TDI med 136 hk utviklet seg til å bli generasjonens mest driftssikre motor - den hadde tilstrekkelig effekt til alle formål, et moderat forbruk på 8,5-9,5 liter per 100 km og hadde sjelden problemer med injektorer eller turbolader. De svakere variantene var mer økonomiske, men ofte underdrevne, mens motoren på 164 hk tidvis hadde problemer med EGR-kjøling.
VW Crafter-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 TDI | 88 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Undermotorisert, men ellers robust | Gjennomsnitt |
2,5 TDI | 109 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Sporadiske injektorproblemer | Bra |
2,5 TDI | 136 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Svært robust, velprøvd og testet | Veldig bra |
2,5 TDI | 164 HK | 9,2-10,1 l/100 km | EGR-kjøling, turbolader | Bra |

VW Crafter generasjon II (2017-i dag)
Den andre generasjonen VW Crafter markerte en helt ny begynnelse med uavhengig Volkswagen-teknologi og toppmoderne motorer fra EA288-familien. Med riktig vedlikehold oppnår disse VW Crafter-motorene en kjørelengde på 350 000 til 500 000 kilometer, selv om påliteligheten til den forrige generasjonen ennå ikke er helt oppnådd. Typiske reparasjonsintervaller ligger på mellom 200 000 og 300 000 kilometer, hovedsakelig knyttet til det komplekse eksosetterbehandlingssystemet med AdBlue. Den fremste motoren i denne generasjonen er 2.0 TDI med 177 hk, som til tross for mindre slagvolum yter mer enn de gamle 2,5-litersmotorene. Blant de tekniske høydepunktene er den modulære EA288-arkitekturen med dobbeltdoseringssystem for AdBlue og automatisk start-stopp-system. Den nye Crafter konkurrerer med suksess på markedet med Ford Transit og Iveco Daily, selv om den moderne teknologien i begynnelsen førte med seg flere barnesykdommer.
VW Crafter dieselmotorer: Generasjon II (2017-i dag)
Motorutvalget i VW Crafter er i sin helhet basert på den velprøvde EA288-familien med 2,0-liters slagvolum. Fire effektnivåer er tilgjengelige: 102 hk (CRKA), 122 hk (CRKB), 140 hk (CRLB) og 177 hk (CRLD). Alle VW Crafter TDI-motorene har fjerdegenerasjons common rail-innsprøytning, turbolading med variabel geometri og oppfyller Euro 6-normen med SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning. VW Crafter 2.0 TDI med 140 hk har etablert seg som den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den har tilstrekkelig effekt for tung last, bruker bare 7,8-8,6 liter per 100 km og har så langt vist seg å ha færrest problemer med etterbehandling av eksosgasser. Den kraftigste varianten med 177 hk er tidvis utsatt for problemer med AdBlue-systemet og økt slitasje på eksosresirkuleringssystemet, mens de svakere motorene er mer økonomiske, men når sine grenser under full belastning.
VW Crafter med elektrisk drift: Generasjon II (2017-i dag)
VW e-Crafter har vært tilgjengelig som en ren elektrisk versjon siden 2018. Den elektriske motoren yter 136 hk og har et maksimalt dreiemoment på 290 Nm fra stillestående. Med en batterikapasitet på 35,8 kWh oppnår VW e-Crafter en rekkevidde på opptil 173 kilometer i henhold til WLTP-standarden. Denne drivlinjen er ideell for bytransport, men den korte rekkevidden begrenser bruksområdet betraktelig.
VW Crafter-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TDI | 102 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Underdrevet ved full belastning | Gjennomsnitt |
2,0 TDI | 122 HK | 7,5-8,3 l/100 km | Av og til problemer med AdBlue | Bra |
2,0 TDI | 140 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Svært balansert, robust | Meget god |
2.0 TDI | 177 HK | 8,2-9,1 l/100 km | AdBlue-system, EGR-slitasje | Bra |
Elektrisk motor | 136 HK | 21,5 kWh/100 km | Lav rekkevidde | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste VW Crafter-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Crafter-motorene viser overgangen fra velprøvd Mercedes-teknologi til uavhengige Volkswagen-løsninger. Mens den første generasjonen imponerte med sin eksepsjonelle robusthet, tilbyr den andre generasjonen toppmoderne teknologi med et lite tap av langsiktig pålitelighet. Elektrifisering åpner nye muligheter for bytransport, men kan ennå ikke erstatte dieselmotorer helt.
- Beste VW Crafter-dieselmotor totalt sett:
VW Crafter 2,5 TDI med 136 hk (generasjon I) kombinerer legendarisk driftssikkerhet med tilstrekkelig effekt og moderate driftskostnader - en garanti for over 500 000 kilometer kjørelengde.
- Beste moderne VW Crafter-dieselmotor:
VW Crafter 2.0 TDI med 140 hk (generasjon II) tilbyr den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet i dagens modellutvalg med toppmoderne eksosteknologi.
- Beste VW Crafter for bytrafikk:
VW e-Crafter med elmotor på 136 hk er ideell for utslippsfrie leveranser i bysentrum, men er bare egnet for spesielle bruksområder på grunn av den begrensede rekkevidden.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW Crafter-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering direkte til nærings- og privatkunder.