VW Golf-motorer
Siden introduksjonen i 1974 har VW Golf utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike kompaktbilene i verden, med et usedvanlig variert utvalg av VW Golf-motorer gjennom åtte generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til svært komplekse hybridmotorer.
VW Golf Historic Generasjoner I-III (1974-1997)

De tre første VW Golf-generasjonene preget markedet for kompaktbiler i over to tiår, og regnes i dag som klassikere i bilhistorien. Disse tidlige VW Golf-motorene var preget av enkel, men robust teknologi - med riktig vedlikehold nådde mange biler lett 300 000 til 500 000 kilometer, noe som var eksepsjonelt for den tiden. Større motorskader var sjeldne, og reparasjoner begrenset seg som regel til slitedeler som vannpumper eller kilerem. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var VW Golf GTI 16V med 139 hk fra tredje generasjon - et teknisk mesterverk med dobbel kamaksel og individuelle strupeventiler, som kombinerte sportslige ytelser med overraskende driftssikkerhet.
VW Golf bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1974-1997)
Den første generasjonen av VW Golf-bensinmotorer (1974-1983) besto hovedsakelig av sugemotorer med et slagvolum på 1,1 til 1,8 liter. Den legendariske VW Golf GTI ble lansert i 1976 med en 1,6-liters motor og 110 hk, som viste seg å være usedvanlig driftssikker. I andre generasjon (1983-1991) ble det lagt til kraftigere varianter, blant annet den første 16-ventilers motoren med 129 hk. Den tredje generasjonen (1991-1997) brakte toppen av sugemotor-æraen med VW Golf GTI 16V (139 hk) og VR6-motoren med 174 hk. Disse VW Golf-motorene kjennetegnes av sin lange levetid - mange eksemplarer har gått over 400 000 kilometer uten større reparasjoner.
VW Golf dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1974-1997)
VW Golf-dieselmotorene begynte i 1976 med 1,5 D (50 hk) - en treg, men nesten uforgjengelig motor. Fra 1982 kom 1,6 D med 54 hk, etterfulgt av den første turbodieselen 1,6 TD med 70 hk (1986). Disse tidlige VW Golf TDI-motorene var høylytte og trege, men ekstremt økonomiske med forbrukstall på rundt 5,5 liter per 100 km. Gjennombruddet kom i 1991 med den første moderne 1,9 TDI (90 hk) i tredje generasjon - denne motoren revolusjonerte dieselteknologien og regnes som en av de beste VW Golf-motorene gjennom tidene.
Motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,1-1,8 bensinmotor med naturlig innsuging |
50-139 HK |
7,5-9,5 l/100 km |
Slitasjedeler, ellers robust |
Meget bra |
VR6 |
174 HK |
10,5-11,5 l/100 km |
Vannpumpe, registerkjede |
Bra |
1,5/1,6 D |
50-54 HK |
5,0-5,5 l/100 km |
Høylytt, treg |
Gjennomsnittlig |
1,6 TD |
70 HK |
5,5-6,0 l/100 km |
Turbolader etter 200 000 km |
Bra |
1,9 TDI |
90 HK |
4,5-5,0 l/100 km |
Legendarisk pålitelighet |
Meget god |
VW Golf-motorer: Generasjon IV (1997-2003)

Den fjerde VW Golf-generasjonen markerte overgangen til moderne motorteknologi og bød på en balansert blanding av driftssikkerhet og ytelse. De fleste VW Golf-motorene i denne generasjonen nådde lett 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de velprøvde 1,9 TDI-dieselmotorene ble ansett for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner var som regel først påkrevd etter 200 000 kilometer, hovedsakelig på hjelpeaggregater som vannpumper eller kompressorer til klimaanlegget. Det absolutte høydepunktet var VW Golf R32 med sin 3,2-liters VR6-motor og 241 hk - et teknisk mesterverk med firehjulsdrift som bød på både kraft og kjøreglede. Denne generasjonen introduserte også FSI-bensinmotorene med direkte innsprøytning for første gang, selv om de fortsatt hadde barnesykdommer.
VW Golf bensinmotorer: Generasjon IV (1997-2003)
VW Golfs bensinmotorutvalg besto av sugemotorer fra 1,4 til 2,8 liter samt de første FSI-motorene med direkte innsprøytning. 1,4 16V med 75 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, mens 1,6 16V (105 hk) og 2,0 8V (115 hk) også var svært robuste. VW Golf GTI kom med en 1,8 Turbo (150/180 hk), som imidlertid var utsatt for turboladerskader. 1,4 FSI med 110 hk var revolusjonerende - den første direkteinnsprøytningsmotoren i Golf, men den led av koksingsproblemer. VW Golf R32 med 3,2 VR6 (241 hk) var teknisk briljant, men tørst og vedlikeholdskrevende.
VW Golf dieselmotorer: Generasjon IV (1997-2003)
Den velprøvde VW Golf 1,9 TDI dominerte med ulike effektnivåer fra 90 til 150 hk. Disse VW Golf TDI-motorene (ALH, AHF, ASZ) regnes som de mest pålitelige dieselmotorene av alle Golf-generasjonene. 1,9 TDI med 110 hk (AHF) viste seg å være perfekt balansert - kraftig nok til motorvei- og trailerkjøring, men samtidig økonomisk med et drivstofforbruk på bare 4,8 liter. Det fantes også en mindre 1,4 TDI med 75 hk, men den var mindre utbredt. VW Golf 1,9 TDI PD (pumpeinjektor) med 130/150 hk ga mer effekt, men var mer støyende og mer utsatt for injektorproblemer.
Motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 16V |
75 HK |
6,8-7,5 l/100 km |
Svært robust, økonomisk |
Meget god |
1,6 16V |
105 HK |
7,2-8,0 l/100 km |
Pålitelig, velprøvd |
Meget bra |
1,8 Turbo |
150-180 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Skader på turboladeren |
Moderat |
1,4 FSI |
110 HK |
7,0-7,8 l/100 km |
Koksing, høytrykkspumpe |
Problematisk |
3,2 VR6 |
241 HK |
11,5-12,5 l/100 km |
Vannpumpe, høyt forbruk |
Gjennomsnittlig |
1,9 TDI |
90-150 HK |
4,5-5,5 l/100 km |
Legendarisk pålitelighet |
Meget god |
VW Golf-motorer: Generasjon V (2003-2008)

Den femte VW Golf-generasjonen innebar en fullstendig fornyelse av motorutvalget og introduserte TSI-teknologi. Disse VW Golf-motorene viste allerede de første tegnene på de senere problemene fra turbo-æraen - mens sugemotorene fortsatte å være pålitelige, slet de nye TSI-enhetene med barnesykdommer. Kjørelengden varierte sterkt: sugemotorene nådde lett 300 000 kilometer, mens de tidlige TSI-motorene ofte krevde kostbare reparasjoner etter bare 150 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var VW Golf GTI med 2,0 TSI og 200 hk - kraftig og sportslig, men utsatt for skader på registerkjeden. Denne generasjonen introduserte også den første Golf R32 med 250 hk, men den forble sjelden.
VW Golf bensinmotorer: Generasjon V (2003-2008)
VW Golfs bensinmotorutvalg inkluderte både velprøvde sugemotorer og revolusjonerende TSI-motorer. 1,4 16V med 80 hk og 1,6 FSI med 115 hk utgjorde det pålitelige grunnlaget, mens den nye 1,4 TSI med 140/170 hk innledet turboens æra. Denne tidlige VW Golf TSI led imidlertid av problemer med timingkjeden og skader på turboladeren. VW Golf GTI 2,0 TSI med 200 hk var kraftig, men utsatt for motorskader på grunn av kjedesprang. Kronen på verket var VW Golf R32 med 3,2 VR6 og 250 hk - en sjelden og ettertraktet modell med firehjulsdrift.
VW Golf dieselmotorer: Generasjon V (2003-2008)
VW Golf-dieselmotorene fortsatte å være basert på den velprøvde 1,9 TDI, men nå utelukkende med pumpeinjektorteknologi. Effektnivåer fra 105 til 150 hk var tilgjengelige. VW Golf 1,9 TDI med 105 hk (BKC) viste seg å være den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, mens de kraftigere variantene tidvis hadde problemer med injektorene. 2,0 TDI med 140/170 hk var ny, men hadde ennå ikke nådd samme modenhet som senere generasjoner. Disse VW Golf TDI-motorene oppfylte allerede Euro 4-normen og hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk.
Motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 16V |
80 HK |
6,5-7,2 l/100 km |
Svært pålitelig |
Veldig bra |
1,6 FSI |
115 HK |
7,0-7,8 l/100 km |
Koksing på korte kjøreturer |
Bra |
1,4 TSI |
140-170 HK |
6,8-7,5 l/100 km |
Tannkjede, turbolader |
Problematisk |
2,0 TSI |
200 HK |
8,2-9,0 l/100 km |
Tannkjede, motorskade |
Problematisk |
3,2 VR6 |
250 HK |
11,0-12,0 l/100 km |
Sjelden, krever mye vedlikehold |
Gjennomsnittlig |
1,9 TDI |
105-150 HK |
4,8-5,5 l/100 km |
Injektorer for kraftige varianter |
Bra |
2,0 TDI |
140-170 HK |
5,2-6,0 l/100 km |
Ikke fullt utviklet ennå |
Gjennomsnittlig |
VW Golf-motorer: Generasjon VI (2008-2012)

Den sjette VW Golf-generasjonen videreutviklet TSI-teknologien og brakte med seg betydelige forbedringer i driftssikkerheten. De fleste VW Golf-motorene i denne generasjonen nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de reviderte TSI-enhetene var mindre utsatt for skader på registerkjeden. Likevel var økt oljeforbruk og skader på turboladeren fortsatt et problem av og til. Det absolutte høydepunktet var VW Golf R med 2,0 TSI og 270 hk - et teknisk mesterverk med firehjulsdrift og imponerende ytelser. Denne generasjonen introduserte også den første Golf Blue Motion med ekstrem økonomi og etablerte 1,6 TDI som den nye standarddieselen.
VW Golf bensinmotorer: Generasjon VI (2008-2012)
VW Golfs bensinmotorutvalg fokuserte helt og holdent på TSI-teknologi med turbolading og direkte innsprøytning. 1,2 TSI med 85/105 hk var innstegsmotoren og viste seg å være overraskende pålitelig til tross for sin lille størrelse. 1,4 TSI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 122 til 160 hk og var betydelig mer robust enn forgjengeren. VW Golf GTI kom med en revidert 2,0 TSI og 210 hk, som var mindre utsatt for skader på registerkjeden. Kronen på verket var VW Golf R med 2,0 TSI og 270 hk - en av datidens kraftigste kompaktbiler med firehjulsdrift og imponerende ytelser.
VW Golf dieselmotorer: Generasjon VI (2008-2012)
VW Golf-dieselmotorene skiftet fra den velprøvde 1,9 TDI til den nye 1,6 TDI med common rail-innsprøytning. Tilgjengelig var 90, 105 og 110 hk. VW Golf 1,6 TDI med 105 hk ble en bestselger og hadde en utmerket balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Hvis man ønsket mer effekt, kunne man velge 2,0 TDI med 140/170 hk, selv om denne ikke ble valgt like ofte. VW Golf Blue Motion med optimalisert 1,6 TDI oppnådde et drivstofforbruk på bare 3,8 liter per 100 km og ble et flaggskip når det gjaldt effektivitet. Disse VW Golf TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-normen og var utstyrt med partikkelfilter.
Motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,2 TSI |
85-105 HK |
5,5-6,2 l/100 km |
Overraskende robust |
God |
1,4 TSI |
122-160 HK |
6,0-6,8 l/100 km |
Betydelig forbedret |
Bra |
2,0 TSI |
210 HK |
7,5-8,2 l/100 km |
Mindre skader på registerkjeden |
Bra |
2,0 TSI |
270 HK |
8,5-9,2 l/100 km |
Turbolader, oljeforbruk |
Gjennomsnittlig |
1,6 TDI |
90-110 HK |
4,2-4,8 l/100 km |
Svært økonomisk og pålitelig |
Meget god |
2.0 TDI |
140-170 HK |
5,0-5,8 l/100 km |
Robust, men sjelden |
Bra |
VW Golf-motorer: Generasjon VII (2012-2019)

Den syvende VW Golf-generasjonen medførte en fullstendig overhaling av motorutvalget og introduserte MQB-plattformen. Disse VW Golf-motorene viste betydelige fremskritt i effektivitet og pålitelighet - de fleste nådde lett 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Kritiske reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 200 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som turbolader eller vannpumper. Det absolutte toppmodellen var VW Golf R med 2,0 TSI og 300 hk - et teknisk mesterverk med firehjulsdrift og imponerende driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte også den første Golf GTE som ladbar hybrid, og etablerte 1,0 TSI som den nye innstegsmotoren.
VW Golf bensinmotorer: Generasjon VII (2012-2019)
VW Golfs bensinmotorutvalg startet med den nye 1.0 TSI (85/110 hk), en tresylindret turbomotor som viste seg å være overraskende raffinert og økonomisk. Den velprøvde 1,4 TSI ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 125 til 150 hk, og ble ansett som en av de beste VW Golf-motorene i denne generasjonen. VW Golf GTI ble levert med 2,0 TSI og 220 eller 230 hk (Performance), som var betydelig mer driftssikker enn tidligere versjoner. Kronen på verket var VW Golf R med 2,0 TSI og 300 hk - en av datidens kraftigste kompaktbiler med firehjulsdrift og imponerende ytelse. VW Golf GTI Clubsport med 290 hk var en begrenset spesialutgave.
VW Golf dieselmotorer: Generasjon VII (2012-2019)
Dieselmotorene i VW Golf var basert på den velprøvde 1.6 TDI og den kraftigere 2.0 TDI, begge med toppmoderne common rail-teknologi. 1,6 TDI var tilgjengelig i effektnivåer fra 90 til 110 hk og utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen. VW Golf 2,0 TDI med 150/184 hk tilbød mer kraft for sportslige sjåfører og tilhengerkjøring. Spesielt bemerkelsesverdig var VW Golf GTD med 184 hk - en sportslig diesel med imponerende ytelse og likevel økonomisk forbruk. Disse VW Golf TDI-motorene oppfylte Euro 6-normen og var utstyrt med SCR-katalysator.
VW Golf hybriddrift: Generasjon VII (2012-2019)
VW Golf GTE var den første plug-in-hybriden i Golf-historien og kombinerte en 1,4 TSI med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 204 hk. Denne VW Golf hybrid hadde en elektrisk rekkevidde på rundt 50 kilometer og et standard drivstofforbruk på bare 1,5 liter per 100 km. Teknologien viste seg å være pålitelig, og det var bare batteriet som viste de første tegnene på kapasitetstap etter rundt 8 år.
Motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,0 TSI |
85-110 HK |
4,8-5,5 l/100 km |
Kultivert og økonomisk |
Meget god |
1,4 TSI |
125-150 HK |
5,5-6,2 l/100 km |
En av de beste Golf-motorene |
Veldig bra |
2.0 TSI |
220-300 HK |
6,8-8,5 l/100 km |
Betydelig mer pålitelig |
God |
1,6 TDI |
90-110 HK |
3,8-4,5 l/100 km |
Ekstremt økonomisk og robust |
Meget god |
2,0 TDI |
150-184 HK |
4,5-5,2 l/100 km |
Kraftig og effektiv |
Meget bra |
1,4 GTE |
204 HK |
1,5 l/100 km + strøm |
Batteri etter 8 år |
Bra |
VW Golf-motorer: Generasjon VIII (2019-i dag)
Den åttende VW Golf-generasjonen representerer det siste utviklingstrinnet og er fullt fokusert på elektrifisering. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2019, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første årene viser lovende takter. Toppmodellen er VW Golf R med 320 hk - den kraftigste Golfen noensinne med firehjulsdrift og torque vectoring. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. For første gang finnes det også en rent elektrisk Golf ID.3 som et alternativ.
VW Golf mildhybrid bensinmotor: Generasjon VIII (2019-i dag)
Motorutvalget i VW Golf er basert på eTSI-motorer med 48-volts mildhybridteknologi. 1,0 eTSI med 90/110 hk og 1,5 eTSI med 130/150 hk har belte-start-veksler og sylinderdeaktivering. VW Golf 1,5 eTSI med 150 hk regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. VW Golf GTI kommer med en 2,0 TSI og 245 hk, mens Golf R med 320 hk markerer toppen.
VW Golf ladbare hybrider: Generasjon VIII (2019-i dag)
VW Golf eHybrid-variantene tilbyr systemytelser på 204 hk (GTE) og 245 hk (GTX) med en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km. Disse VW Golf-motorene kombinerer en 1,4 TSI med en elektrisk motor og et 13 kWh batteri. Teknologien er kompleks, men pålitelig så langt.
VW Golf dieselmotorer: Generasjon VIII (2019-i dag)
To VW Golf 2.0 TDI-motorer med 115 og 150 hk er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige VW Golf-dieselmotorer. GTD med 200 hk ble avviklet i 2021. Disse motorene oppfyller Euro 6d-standarden og regnes som de reneste dieselmotorene i Golf-historien.
Motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,0 eTSI |
90-110 HK |
4,5-5,2 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
1,5 eTSI |
130-150 HK |
5,0-5,8 l/100 km |
Svært balansert |
Meget bra |
2.0 TSI |
245-320 HK |
7,0-8,5 l/100 km |
Ingen langtidserfaring ennå |
Bra |
2,0 TDI |
115-150 HK |
4,0-4,8 l/100 km |
Velprøvd og ren |
Veldig bra |
1,4 eHybrid |
204-245 HK |
1,0-1,5 l/100 km + elektrisitet |
Kompleks, men effektiv |
Bra |
Konklusjon: De beste VW Golf-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Golf-motorer gjennom åtte generasjoner viser en fascinerende teknologisk evolusjon - fra enkle sugemotorer til svært komplekse hybridmotorer. Mens de første generasjonene imponerte med sin enkelhet og robusthet, slet TSI-motorene i de midterste generasjonene med barnesykdommer, før de siste mildhybridenhetene fikk tilbake sin tidligere pålitelighet. VW Golfs dieselmotorer har vært en garanti for økonomi og lang levetid i alle generasjoner.
- Beste VW Golf bensinmotor:
VW Golf 1,5 eTSI (150 hk, generasjon VIII) kombinerer moderne mild-hybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste VW Golf dieselmotor:
VW Golf 1,9 TDI (110 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og holdbarhet av alle Golf-generasjonene.
- Beste hybridmotor i VW Golf:
VW Golf GTE (204 hk, generasjon VIII) med en elektrisk rekkevidde på 80 km og lavt forbruk med høy systemytelse.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.