Innholdsfortegnelse
VW Polo-motorer
Siden introduksjonen i 1975 har VW Polo utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede småbilene, med et imponerende utvalg av VW Polo-motorer gjennom seks generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne turbomotorer med mild hybridteknologi.

VW Polo-motorer: Historiske generasjoner I-III (1975-2001)
De tre første VW Polo-generasjonene preget småbilklassen i over 26 år og etablerte Polo som en pålitelig og økonomisk bybil. Disse historiske VW Polo-motorene var kjennetegnet av sin robuste konstruksjon og enkle vedlikehold, og med riktig vedlikehold kunne de lett gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Den første generasjonen (1975-1981) startet med luftkjølte motorer, den andre generasjonen (1981-1994) introduserte vannkjølte motorer, mens den tredje generasjonen (1994-2001) allerede hadde moderne innsprøytningsteknologi. Større motorskader var sjeldne på disse VW Polo-motorene, og det var bare vannpumpen og registerreimen som krevde regelmessig vedlikehold hver 60 000-80 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,6 GTI med 125 hk fra tredje generasjon, som kombinerte sportslige kjøreegenskaper med velprøvd driftssikkerhet.
VW Polo bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1975-2001)
VW Polos bensinmotorutvalg besto av en rekke ulike motorer i løpet av de tre generasjonene. Den første generasjonen var dominert av luftkjølte enheter som 0,9-liters motoren med 40 hk og 1,1-liters motoren med 50 hk. Den andre generasjonen hadde vannkjølte motorer fra 1,0 til 1,3 liter med 45-75 hk. Gjennombruddet kom med den tredje generasjonen: Her etablerte 1,4-litersmotoren med 60-75 hk seg som den mest driftssikre motoren i alle tre generasjoner. Særlig VW Polo 1,4 MPI med 75 hk viste seg å være nærmest uforgjengelig og økonomisk. Den sportslige VW Polo GTI med 1,6-liters motor og 125 hk var mindre vanlig, men teknisk moden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse og driftssikkerhet.
VW Polo dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1975-2001)
Dieselmotorer var fortsatt en sjeldenhet i de første VW Polo-generasjonene. Den første VW Polo Diesel kom i 1986 med en 1,3-liters motor og 45 hk. Senere fulgte 1,7-liters motorer med 57-64 hk og til slutt den moderne 1,9 TDI med 90-110 hk i den tredje generasjonen. Disse tidlige VW Polo TDI-motorene ble ansett for å være svært robuste og økonomiske, men led av typiske dieselproblemer som høye ganglyder og treg gassrespons. VW Polo 1,9 TDI med 90 hk utviklet seg til å bli den beste dieselen i disse epokene - den hadde et drivstofforbruk på bare 4,5-5,0 liter per 100 km og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 400 000 kilometer.
VW Polo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
0,9-1,1 luftkjølt | 40-50 HK | 7,0-8,5 l/100 km | Oppvarming svak, høylytt | Gjennomsnitt |
1,0-1,3 vannkjølt | 45-75 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Tannrem, vannpumpe | Bra |
1,4 MPI | 60-75 HK | 6,0-7,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,6 GTI | 125 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Sportslig, men robust | Meget bra |
1,3-1,7 diesel | 45-64 HK | 5,0-6,0 l/100 km | Høylytt, treg | Gjennomsnittlig |
1,9 TDI | 90-110 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Veldig bra |

VW Polo-motorer: Generasjon IV (2001-2009)
Den fjerde VW Polo-generasjonen markerte overgangen til moderne motorteknologi og tilbød for første gang et bredt utvalg av bensin- og dieselmotorer med forbedret effektivitet. Disse VW Polo-motorene nådde vanligvis 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,2-liters bensin- og 1,4 TDI-dieselmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på registerreim, vannpumpe og innsprøytningssystem. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,4 TDI med 75 hk, som perfekt kombinerte økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig effekt. Tekniske høydepunkter var introduksjonen av FSI direkte bensininnsprøytning og mer moderne common-rail dieselteknologi, som gjorde VW Polo konkurransedyktig med Ford Fiesta og Opel Corsa.
VW Polo bensinmotorer: Generasjon IV (2001-2009)
VW Polos bensinmotorutvalg besto av motorer fra 1,2 til 1,8 liter. Innstegsmotoren var en 1,2-liters tresylindret motor med 54 hk, etterfulgt av den velprøvde 1,4-liters motoren med 75 hk. For sportslige førere var det 1,4 16V med 100 hk og VW Polo GTI med 1,8 turbo og 150 hk. VW Polo 1,2 viste seg å være den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen - enkel i design, lite vedlikehold og svært økonomisk. FSI-motorene med direkte innsprøytning (1,4 FSI med 86 hk) var teknisk interessante, men var utsatt for koksing av inntaksventilene. VW Polo GTI 1,8T var kraftig, men utsatt for turboladerskader og økt oljeforbruk under sportslig kjøring.
VW Polo dieselmotorer: Generasjon IV (2001-2009)
VW Polo-dieselmotorene ble dominert av 1,4 TDI med ulike effektnivåer fra 70 til 80 hk. Det fantes også den mindre 1,2 TDI med 61 hk og den kraftigere 1,9 TDI med 101 hk. VW Polo 1,4 TDI med 75 hk ble publikums favoritt - den hadde et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km, var svært driftssikker og hadde tilstrekkelig kraft til daglig bruk. Disse VW Polo TDI-motorene hadde moderne pumpedyseinnsprøytning og oppfylte allerede Euro 4-normen. Problemene oppstod hovedsakelig med innsprøytningssystemet, som krevde vedlikehold hver 150 000-200 000 kilometer.
VW Polo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 tresylindret | 54 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
1,4 MPI | 75 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Velprøvd og pålitelig | Meget bra |
1,4 16V | 100 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Vannpumpe av og til | Bra |
1,4 FSI | 86 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Ventilkoksing | Gjennomsnittlig |
1,8 GTI Turbo | 150 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Moderat |
1,2 TDI | 61 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Lite effekt | Middels |
1,4 TDI | 70-80 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
1,9 TDI | 101 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Drivstoffinnsprøytningssystem | Bra |

VW Polo-motorer: Generasjon V (2009-2017)
Den femte VW Polo-generasjonen innebar en revolusjon innen motorteknologi og introduserte TSI-turbomotorer i småbilklassen for første gang. Disse VW Polo-motorene nådde vanligvis 180 000 til 280 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de mindre 1,2-liters motorene ble ansett som mer driftssikre enn de kraftige TSI-variantene. De kritiske reparasjonsintervallene lå på mellom 100 000 og 150 000 kilometer, hovedsakelig for registerkjeden, turboladeren og høytrykkspumpen. Det absolutte høydepunktet var 1,2 TSI med 105 hk, som var svært driftssikker til tross for turboladingen og hadde en utmerket balanse mellom ytelse og forbruk. Tekniske innovasjoner som sylinderdeaktivering i 1,4 TSI ACT og moderne common rail-diesel gjorde VW Polo til en teknologisk pioner i kampen mot konkurrenter som Peugeot 208 og Renault Clio.
VW Polo bensinmotorer: Generasjon V (2009-2017)
Utvalget av bensinmotorer i VW Polo var dominert av TSI-turbomotorer. Innstegsmodellen var en 1,2-liters sugemotor med 60 hk, etterfulgt av 1,2 TSI med 90 og 105 hk. Mer kraft ble levert av 1,4 TSI med 122, 140 og 180 hk (GTI). VW Polo 1,2 TSI med 105 hk viste seg å være den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den kombinerte kraften til en større motor med drivstofforbruket til en liten bil og var overraskende pålitelig til å være en tidlig TSI-motor. VW Polo GTI med 180 hk var kraftig, men led av typiske EA111-problemer som strekk i registerkjeden og sporadiske skader på turboladeren. 1,4 TSI ACT med sylinderdeaktivering var teknisk interessant, men kompleks og utsatt for programvareproblemer.
VW Polo dieselmotorer: Generasjon V (2009-2017)
VW Polo-dieselmotorene inkluderte den velprøvde 1,2 TDI med 75 hk og den mer moderne 1,4 TDI med 90 hk. Senere kom 1,6 TDI med 90 og 105 hk til. VW Polo 1,2 TDI med 75 hk forble kongen av økonomi med et drivstofforbruk på bare 3,8-4,3 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Disse VW Polo TDI-motorene hadde moderne common-rail-teknologi og oppfylte Euro 5-normen. 1,6 TDI var kraftigere, men også mer kompleks og mer utsatt for problemer med eksosresirkulering og partikkelfilter.
VW Polo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 MPI | 60 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Lite kraft, men robust | Bra |
1,2 TSI | 90-105 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Overraskende pålitelig | Svært god |
1,4 TSI | 122-140 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Bra |
1,4 TSI ACT | 140 HK | 4,7-5,4 l/100 km | Kompleks sylinderdeaktivering | Gjennomsnittlig |
1,8 GTI TSI | 180 HK | 6,0-7,0 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
1,2 TDI | 75 HK | 3,8-4,3 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Svært god |
1,4 TDI | 90 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Solid teknologi | Bra |
1,6 TDI | 90-105 HK | 4,2-4,8 l/100 km | EGR, partikkelfilter | Gjennomsnittlig |

VW Polo-motorer: Generasjon VI (2017-i dag)
Den nåværende VW Polo-generasjonen baserer seg på toppmoderne motorteknologi med fokus på effektivitet og miljøvennlighet. Disse VW Polo-motorene forventes å gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de nyere 1,0 TSI-motorene anses som svært driftssikre. Større vedlikeholdsarbeider må vanligvis utføres mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på registerkjeden og turboladeren. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen er 1.0 TSI med 95 hk, som tilbyr en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Tekniske høydepunkter er Miller Cycle-teknologien i 1,5 TSI og mildhybridsystemene fra 2023. Dieselmotorene er kraftig redusert ettersom VW fokuserer på bensinmotorer og elektrifisering, noe som posisjonerer VW Polo i konkurranse med Ford Fiesta og Hyundai i20.
VW Polo bensinmotorer: Generasjon VI (2017-i dag)
VW Polo bensinmotorutvalget fokuserer på TSI-turbomotorer. Innstegsmodellen er 1.0 MPI med 65 og 80 hk uten turbolader. Over dette kommer 1,0 TSI-motorene med 95, 110 og 115 hk og den kraftige 1,5 TSI med 150 hk. VW Polo GTI fikk en 2,0 TSI med 200 hk. VW Polo 1,0 TSI med 95 hk ble publikums favoritt - den har tilstrekkelig kraft til hverdagsbruk, et drivstofforbruk på bare 4,8-5,5 liter per 100 km og regnes som svært pålitelig. De kraftigste variantene, som 1,5 TSI, har av og til problemer med sylinderdeaktivering, mens VW Polo GTI 2,0 TSI er utsatt for de velkjente svakhetene ved EA888.
VW Polo dieselmotorer: Generasjon VI (2017-i dag)
VW Polos dieselutvalg ble kraftig redusert. Bare 1,6 TDI med 80 og 95 hk var fortsatt tilgjengelig, men denne ble avviklet i 2021. Disse siste VW Polo TDI-motorene oppfylte Euro 6d-standarden og hadde et drivstofforbruk på 3,9-4,4 liter per 100 km. De ble ansett som pålitelige, men led under den komplekse eksosteknologien med SCR-katalysator og partikkelfilter.
VW Polo mildhybrid: Generasjon VI (2017-i dag)
VW introduserte de første mildhybridsystemene i VW Polo fra 2023. 1.0 eTSI med 95 hk kombinerer den velprøvde TSI-motoren med 48-volts teknologi og tilbyr forbedret effektivitet med samme pålitelighet.
VW Polo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 MPI | 65-80 HK | 5,0-5,8 l/100 km | Lite kraft, men robust | Bra |
1,0 TSI | 95-115 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
1,5 TSI | 150 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Sylinderdeaktivering | Bra |
2,0 TSI GTI | 200 HK | 6,2-7,0 l/100 km | EA888-problemer | Moderat |
1,6 TDI | 80-95 HK | 3,9-4,4 l/100 km | Kompleks eksosteknologi | Gjennomsnittlig |
1,0 eTSI | 95 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Ny teknologi | Bra |

Konklusjon: De beste VW Polo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Polos motorer viser en klar trend mot økt effektivitet og kompleksitet. Mens de tidlige sugemotorene imponerte med sin enkelhet og robusthet, tilbyr moderne TSI-motorer betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk. Dieselmotorene kjennetegnet særlig de midterste generasjonene, men mistet betydning på grunn av strengere utslippsregler og elektrifiseringstrender.
- Beste bensinmotor i VW Polo:
VW Polo 1,0 TSI med 95 hk (generasjon VI) kombinerer moderne turboteknologi med utmerket driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk - ideelt for de fleste bilførere.
- Beste VW Polo dieselmotor:
VW Polo 1,4 TDI med 75 hk (generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi, pålitelighet og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste VW Polo hybridmotor:
VW Polo 1.0 eTSI med 95 hk (generasjon VI) er den første mildhybriden som viser lovende tilnærminger til fremtidens småbilmotorisering.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Polo generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.