Innholdsfortegnelse
VW Tiguan-motorer
Siden lanseringen i 2007 har VW Tiguan etablert seg som en av de mest vellykkede kompakte SUV-ene, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig teknisk utvikling i prosessen. I løpet av tre generasjoner har Volkswagen utviklet et bredt spekter av VW Tiguan-motorer, fra tidlige TSI-utgaver til moderne mildhybridsystemer. Den teknologiske utviklingen viser tydelig skiftet fra konvensjonelle drivsystemer til elektrifisering.

VW Tiguan generasjon I (2007-2015)
Den første VW Tiguan-generasjonen markerte Volkswagens inntreden i det kompakte SUV-segmentet, og var preget av blandet motorkvalitet. Forventningene til kjørelengde varierte betraktelig: Mens velholdte 2.0 TDI-dieselmotorer kjørte pålitelig mellom 300 000 og 400 000 kilometer, krevde de tidlige TSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller inkluderte problemer med registerkjeden ved 80 000-120 000 kilometer og skader på turboladeren ved 150 000-200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 TDI med 170 hk (CFGB), som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Teknisk sett var det de første common rail-dieselmotorene og de problematiske tidlige TSI-motorene som kjennetegnet denne epoken. I en markedssammenligning plasserte Tiguan seg mellom den robuste Honda CR-V og den teknisk ambisiøse BMW X3.
VW Tiguan bensinmotorer: Generasjon I (2007-2015)
VW Tiguans bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av TSI-motorer med direkte innsprøytning og turbolading. 1,4 TSI (CAXA/CTHD) var tilgjengelig med 90 kW (122 hk) som innstegsmotor, senere supplert med varianter med 110 kW (150 hk) og 118 kW (160 hk). Disse tidlige VW Tiguan TSI-motorene led av problemer som var karakteristiske for den første TSI-generasjonen: problemer med timingkjeden på grunn av utilstrekkelig kjedespenning, økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer og skader på turboladeren ved uregelmessig vedlikehold. Den kraftigste bensinmotoren i VW Tiguan var 2,0 TSI (CCZB/CCTA) med 132 kW (180 hk) til 147 kW (200 hk), som var mindre utsatt for kjedeproblemer, men som likevel tidvis hadde problemer med oljeforbruk og skader på turboladeren. Programvaren til motorstyringsenheten ble revidert flere ganger for å eliminere ytelsestap og rykk og napp.
VW Tiguan dieselmotorer: Generasjon I (2007-2015)
VW Tiguan-dieselmotorene ble i begynnelsen dominert av den velprøvde 1,9 TDI (BLS/BSU) med 90-105 hk i de tidlige modellene (2007-2009), men denne ble raskt erstattet av den mer moderne 2,0 TDI. 2.0 TDI utviklet seg til å bli ryggraden i dieselserien med ulike effektnivåer: 81 kW (110 hk, CBAB), 103 kW (140 hk, CBBB/CFFB) og 125 kW (170 hk, CFGB). VW Tiguan 2.0 TDI med 103 kW (140 hk) viste seg å være den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2009, med revidert tredje generasjons common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være svært slitesterke på lang sikt. Disse VW Tiguan TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av trekkraft, drivstoffeffektivitet og driftssikkerhet. Typiske problemer var begrenset til sporadiske problemer med regenerering av partikkelfilteret ved ren bykjøring.
VW Tiguan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 122-160 HK | 6,5-8,0 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
2,0 TSI | 180-200 HK | 8,6-9,1 l/100 km | Oljeforbruk, sporadisk turbolader | Moderat |
1,9 TDI | 90-105 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Lettkjørt, begrenset tilgjengelighet | Middels |
2,0 TDI | 110-170 HK | 5,9-6,6 l/100 km | Svært robust fra 2009, DPF-problemer | Veldig bra |

VW Tiguan generasjon II (2016-2023)
Den andre VW Tiguan-generasjonen markerte et avgjørende sprang i kvalitet og regnes som den mest modne av alle tre generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og større reparasjoner oppstår vanligvis først etter 200 000 km. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI Bi-Turbo med 240 hk (CUAA) - et teknisk mesterverk med sekvensiell dobbel turbolading som balanserte både effekt og effektivitet på en perfekt måte. Teknisk sett var det den reviderte dieselmotoren EA288 og den forbedrede bensinmotoren EA888 som kjennetegnet denne generasjonen. For første gang ble også ladbar hybridteknologi introdusert. I en markedssammenligning utkonkurrerte Tiguan II både Mazda CX-5 og Nissan Qashqai når det gjaldt motorutvalg og driftssikkerhet.
VW Tiguan bensinmotorer: Generasjon II (2016-2023)
VW Tiguans bensinmotorutvalg startet med den grunnleggende reviderte 1,4 TSI (CZEA/CZDA) med 125/150 hk, som i 2019 ble erstattet av den mer moderne 1,5 TSI evo (DADA/DPCA) med 130/150 hk. Disse mindre VW Tiguan TSI-motorene hadde forbedret materialkvalitet og revidert styringskjedeteknologi, noe som gjorde dem betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. Bare sporadiske problemer med ventilkoksing oppstod under hovedsakelig korte bykjøringer. For sportslige sjåfører tilbød VW Tiguan 2.0 TSI (EA888 Gen 3) ytelser fra 180 til 320 hk, hvorav sistnevnte ble brukt i Tiguan R. VW Tiguan 2.0 TSI utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer i de første produksjonsårene og skader på turboladeren under sportslig kjøring uten tilstrekkelig nedkjølingsfaser.
VW Tiguan dieselmotorer: Generasjon II (2016-2023)
VW Tiguan 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 115 til 240 hk og var en helt ny utvikling. Motorvariantene omfattet: 85 kW (115 hk, DFGA), 110 kW (150 hk, DFGB), 140 kW (190 hk, DFHA) og 177 kW (240 hk, CUAA Bi-Turbo). Det fantes også en mindre 1,6 TDI (DGDA) med 115 hk (2016-2020), som var mindre populær på grunn av sin lave distribusjon og svakere ytelse. Alle VW Tiguan-dieselmotorene hadde moderne fjerdegenerasjons common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og vedlikeholdsfritt partikkelfilter. VW Tiguan 2.0 TDI med 110 kW (150 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et reelt drivstofforbruk på bare 4,8-5,4 liter per 100 km og høy robusthet over lang tid - ideelt for hyppige sjåfører og bruk av tilhengere på opptil 2,5 tonn.
VW Tiguan hybriddrift: Generasjon II (2016-2023)
Fra 2020 ble det for første gang tilbudt en VW Tiguan plug-in hybrid (1.4 eHybrid) med 245 hk systemeffekt. Denne kombinerte en 1,4 TSI (CZEA) med 110 kW med en 85 kW elektrisk motor og tilbød en elektrisk rekkevidde på rundt 50 km. VW Tiguan eHybrid viste en solid totalytelse, men med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass på grunn av batteriet og tidvis treg DSG-giring ved veksling mellom elmotor og forbrenningsmotor. Batteriforringelsen etter 100 000 km var på rundt 10-15 %, noe som ble ansett som akseptabelt.
VW Tiguan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4/1,5 TSI | 125-150 HK | 6,0-7,4 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
2,0 TSI | 180-320 HK | 7,1-8,7 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer, turbolader | Problematisk |
1,6 TDI | 115 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Ikke veldig vanlig, svak | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 115-240 HK | 4,7-6,2 l/100 km | Svært robust (150 hk-varianten) | Meget bra |
1,4 eHybrid | 245 HK | 1,5 l/100 km | Treg DSG, lite bagasjerom | Bra |

VW Tiguan generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende VW Tiguan-generasjonen satser fullt og helt på elektrifisering og representerer Volkswagens visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Ettersom denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første 50 000 kilometerne viser lovende tegn. Reparasjonsintervallene er estimert til over 250 000 kilometer på grunn av den elektriske støtten. Toppmotoren er 1.5 eHybrid med en systemeffekt på 272 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. Teknisk sett dominerer 48-volts systemer og reviderte EA288-dieselmotorer denne generasjonen. I en markedssammenligning er nye Tiguan teknologisk posisjonert foran Audi Q5 og BMW X3.
VW Tiguan mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Motorutvalget i VW Tiguan er basert på to 1,5 eTSI-motorer (EA211 evo2) med 96 kW (131 hk, DKLA) og 110 kW (150 hk, DKLB). Begge VW Tiguan-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med beltestartergenerator (RSG) og sylinderdeaktivering (ACT). Systemet kan gi opptil 12 kW elektrisk assistanse og gjør det mulig å seile i konstante hastigheter. VW Tiguan 1.5 eTSI med 110 kW (150 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest lovende motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Miller-syklusforbrenning og variabel turbingeometri optimaliserer virkningsgrad og utslipp.
VW Tiguan ladbare hybrider: Generasjon III (2024-i dag)
VW Tiguan eHybrid-variantene har en systemeffekt på 150 kW (204 hk, 1.5 eHybrid) og 200 kW (272 hk, 1.5 eHybrid Performance) med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 km i henhold til WLTP. Disse VW Tiguan-motorene kombinerer 1,5 TSI med en 85 kW eller 115 kW elektrisk motor og et 19,7 kWh litium-ion-batteri. Systemet muliggjør ren elektrisk kjøring opp til 140 km/t og tilbyr ulike kjøremoduser. Systemets kompleksitet krever spesialiserte verksteder, men de første erfaringene viser at komponentene er svært pålitelige.
VW Tiguan dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
To VW Tiguan 2.0 TDI-motorer (EA288 evo) med 110 kW (150 hk, EZBB) og 142 kW (193 hk, EZBC) er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige VW Tiguan-dieselmotorer. De reviderte motorene har optimaliserte SCR-katalysatorer med dobbel AdBlue-innsprøytning og forbedrede partikkelfiltre. Begge variantene har dobbeltdoseringsteknologi for de laveste NOx-utslippene og oppfyller Euro 6d-ISC-FCM-standarden. Motorens egenskaper er optimalisert for bedre egenskaper ved lavt dreiemoment.
VW Tiguan bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Klassiske VW Tiguan 2.0 TSI-motorer (EA888 evo4) med 150 kW (204 hk, DNNA) og 195 kW (265 hk, DNNB) er begge tilgjengelige utelukkende med firehjulsdrift. VW Tiguan 2,0 TSI med 195 kW (265 hk) viser allerede i de første testene tegn på de velkjente EA888-problemene og er i ferd med å utvikle seg til å bli den potensielt mest problematiske motoren i denne generasjonen - tidlige rapporter om økt oljeforbruk og en tendens til overoppheting under sportslig kjøring tyder på lignende svakheter som forgjengerne. Motorene har variabel ventilstyring og partikkelfilter.
VW Tiguan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 eTSI | 131-150 HK | 6,1-6,7 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TSI | 204-265 HK | 7,5-8,7 l/100 km | Oljeforbruk, overoppheting | Problematisk |
2,0 TDI | 150-193 HK | 5,3-6,6 l/100 km | Robust, velprøvd | Veldig bra |
1,5 eHybrid | 204-272 HK | 0,4-0,5 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | Bra |

Konklusjon: De beste VW Tiguan-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Tiguan-motorene gjennom tre generasjoner viser en klar trend: Mens dieselmotorene i VW Tiguan gjennomgående har imponert med sin pålitelighet og effektivitet, har de kraftige TSI-bensinmotorene i VW Tiguan slitt med lignende problemer som oljeforbruk og turboladerskader i alle generasjoner. Den nye tredjegenerasjons mildhybridteknologien er et lovende alternativ for sjåfører som setter pris på effektivitet og moderne teknologi uten å måtte akseptere kompleksiteten til en ladbar hybrid.
- Beste VW Tiguan bensinmotor:
VW Tiguan 1.5 eTSI (150 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket pålitelighet, samtidig som den har tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner.
- Beste VW Tiguan dieselmotor:
VW Tiguan 2.0 TDI (150 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner, og er ideell for de som kjører ofte.
- Beste VW Tiguan hybridmotor:
VW Tiguan 1.5 eHybrid (204 hk, generasjon III) er med sin elektriske rekkevidde på opptil 100 km og lave drivstofforbruk den optimale løsningen for miljøbevisste sjåfører.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Tiguan-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.