Innholdsfortegnelse
VW Touran-motorer
Siden lanseringen i 2003 har VW Touran etablert seg som en allsidig kompakt varebil, med et sofistikert utvalg av VW Touran-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye drivverksteknologier og ulike styrker, og utviklingen har gått fra klassiske sugemotorer til moderne turbo- og hybridmotorer.

VW Touran-motorer: Generasjon I (2003-2015)
Den første generasjonen av VW Touran var preget av overgangsperioden mellom klassiske sugemotorer og moderne turbomotorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde TDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, viste de tidlige TSI-bensinmotorene første svakheter i styringskjeden eller turboladeren allerede mellom 100 000 og 150 000 kilometer. Spesielt TSI-motorene som ble introdusert fra 2007, led av barnesykdommene fra den første turbogenerasjonen. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 2,0 TDI med 170 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og lavt forbruk på en optimal måte og viste seg å være den ideelle familiemotoren.
VW Touran bensinmotorer: Generasjon I (2003-2015)
Bensinmotorene i VW Touran startet med klassiske sugemotorer som 1,6 FSI (115 hk) og 2,0 FSI (150 hk), som var pålitelige, men tørste. Fra 2007 kom de første TSI-turbomotorene: 1,4 TSI med 140 hk og senere 170 hk, samt 1,8 TSI med 160 hk. Disse VW Touran TSI-motorene ga betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk, men led av typiske problemer fra den tidlige TSI-generasjonen. Problemer med timingkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. 1,4 TSI med twincharger-teknologi (turbolading og kompressor) var spesielt utsatt for defekter i det komplekse ladesystemet.
VW Touran dieselmotorer: Generasjon I (2003-2015)
Den velprøvde 1,9 TDI med en effekt på 90 til 105 hk dominerte dieselmotorene i VW Touran de første årene (2003-2009). Samtidig ble den mer moderne 2.0 TDI med 136 hk og senere 140 hk og 170 hk introdusert fra 2005. VW Touran 2.0 TDI med 140 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre og populære motoren i hele generasjonen. Disse VW Touran TDI-motorene med pumpedyseinnsprøytning viste seg å være ekstremt slitesterke og økonomiske, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km. Fra 2009 kom common rail-versjoner med partikkelfilter, som var mer stillegående og renere, men som av og til hadde problemer med resirkulering av eksosgassen.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 FSI | 115 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Høyt forbruk, treg | Gjennomsnittlig |
2,0 FSI | 150 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Tørstig, men robust | Gjennomsnitt |
1,4 TSI | 140-170 HK | 6,5-7,8 l/100 km | Problemer med timingkjede og twincharger | Problematisk |
1,8 TSI | 160 HK | 7,1-7,9 l/100 km | Oljeforbruk, turbolader | Moderat |
1,9 TDI | 90-105 HK | 5,0-5,6 l/100 km | Høylytt, men pålitelig | God |
2,0 TDI | 136-170 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust, økonomisk | Meget bra |

VW Touran-motorer: Generasjon II (2015-2022)
Den andre generasjonen av VW Touran markerte et betydelig kvalitetssprang i motorteknologien og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen enkelt gå mellom 280 000 og 380 000 kilometer, og 2.0 TDI-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. TSI-bensinmotorene viste betydelige forbedringer i forhold til den første generasjonen, selv om den kraftige 2.0 TSI fortsatt hadde sporadiske problemer med oljeforbruket. Det absolutte høydepunktet var 1,5 TSI med 150 hk, som regnes som en av de beste VW Touran-motorene gjennom tidene - den kombinerte pålitelighet, effektivitet og tilstrekkelig kraft for familiens hverdag på en perfekt måte.
VW Touran bensinmotorer: Generasjon II (2015-2022)
Bensinmotorutvalget i VW Touran ble fullstendig revidert og besto utelukkende av TSI-turbomotorer. Det startet med 1,2 TSI (110 hk), som raskt ble erstattet av den mer moderne 1,0 TSI (115 hk). Midtpunktet var 1,4 TSI med 125 hk og 150 hk, som ble erstattet av 1,5 TSI med identiske effektnivåer fra 2017. Disse VW Touran TSI-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing. For sportslige sjåfører fantes VW Touran 2.0 TSI med 190 hk, som imidlertid fortsatt var utsatt for økt oljeforbruk og viste seg å være den mest problematiske motoren i denne generasjonen.
VW Touran dieselmotorer: Generasjon II (2015-2022)
VW Touran 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i to effektnivåer: 115 hk og 150 hk. Begge variantene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-normen. VW Touran 2,0 TDI med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,1-4,7 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Disse VW Touran TDI-motorene hadde kun sporadiske problemer med eksosresirkuleringen og AdBlue-systemet, men var i det store og hele svært robuste og ideelle for de som kjører ofte.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 115 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Litt svak til Touran å være | Gjennomsnitt |
1,2 TSI | 110 HK | 5,4-6,3 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
1,4/1,5 TSI | 125-150 HK | 5,6-6,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Meget bra |
2,0 TSI | 190 HK | 6,8-7,6 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer | Problematisk |
2,0 TDI | 115-150 HK | 4,1-4,7 l/100 km | EGR-problemer, AdBlue-system | Veldig bra |

VW Touran-motorer: Generasjon III (2022-i dag)
Den nåværende generasjonen av VW Touran er helt avhengig av elektrifisering og representerer Volkswagens moderne drivstrategi. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, og for første gang finnes det også en ladbar hybrid til Touran. Ettersom denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er 1.5 eHybrid med en systemeffekt på 218 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren og sørger for en jevnere lastfordeling.
VW Touran mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2022-i dag)
Motorutvalget i VW Touran er basert på to 1,5 eTSI-motorer med 96 kW (131 hk) og 110 kW (150 hk). Begge VW Touran-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og sylinderdeaktivering ved lav belastning. VW Touran 1,5 eTSI med 110 kW (150 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde, har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer og oppnår et testforbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km.
VW Touran ladbar hybrid: Generasjon III (2022-i dag)
VW Touran eHybrid tilbyr en systemeffekt på 160 kW (218 hk) med en elektrisk rekkevidde på opptil 65 km. Denne VW Touran-motoren kombinerer en 1,4 TSI med en 85 kW elektrisk motor og gir utmerket effektivitet i bytrafikk. Teknologien er kompleks, men pålitelig så langt, og det er bare DSG-girkassen som av og til viser treg giring når den veksler mellom elektrisk og forbrenningsmodus.
VW Touran dieselmotorer: Generasjon III (2022-i dag)
To VW Touran 2.0 TDI-motorer (EA288 evo) med 110 kW (150 hk) og 142 kW (193 hk) er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige VW Touran-dieselmotorer. Begge variantene har moderne eksosrensing med SCR-katalysator og dobbeltdoseringssystem for lave utslippsverdier. VW Touran 2.0 TDI med 150 hk er fortsatt favoritten blant de som kjører mye og har et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km.
Motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 eTSI | 131-150 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TDI | 150-193 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Robust, velprøvd | Veldig bra |
1,4 eHybrid | 218 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Treg DSG, kompleks | Bra |

Konklusjon: De beste VW Touran-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Touran-motorene viser tydelig den teknologiske utviklingen over tre generasjoner. Mens dieselmotorene i VW Touran gjennomgående har imponert med høy driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk, har bensinmotorene utviklet seg fra problematiske tidlige TSI-motorer til moderne, effektive mildhybridmotorer. Den nye elektrifiseringen av tredje generasjon lover en lovende fremtid for sjåfører som verdsetter effektivitet og miljøvennlighet.
- Beste VW Touran-bensinmotor:
VW Touran 1.5 eTSI (150 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket pålitelighet - ideelt for det moderne familielivet.
- Beste VW Touran-dieselmotor:
VW Touran 2.0 TDI (150 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagstauglighet i alle generasjoner, og er fortsatt favoritten blant de som kjører ofte.
- Beste hybridmotor i VW Touran:
VW Touran 1,4 eHybrid (218 hk, generasjon III) med elektrisk rekkevidde på opptil 65 km og lavt drivstofforbruk - perfekt for pendlere og miljøbevisste familier.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner VW Touran, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.