Autodeler seksjon for Belysning
Extralys bildeler - all viktig informasjon om operasjonsmetode, montering, diagnostikk og levetid
Bilens lyssystem inkluder lykter, lamper, pærer og tilhørende komponenter. Det lyser opp området foran bilen, kupeen når det er mørkt eller dårlig vær og fungerer som varselsignaler til andre trafikanter om, for eksempel, størrelsen på kjøretøyet eller om at bilen snart kommer til å svinge.
Utformingen til lyssystemet
Hovedelementene i lyssystemet er:
- Lykter (lamper). De består av et hus, en reflektor og en spreder. Det er også sokler som lyspærene festes i, og tilføres strøm via. Noen produkttyper har en spesiell skjerm som danner lysstrålen og en linse som sørger for spredning av lyset. Soklene er koblet til kontaktene, som gir pærene strøm. Det er deksler i den bakre delen av lampehuset som gir tilgang til de indre komponentene i lampen. Pakninger forsegler forbindelsen mellom frontlyktene og karosseriet. Noen frontlykter er en komplett enhet. De byttes ut sammen med pærene. Kupelys har ikke reflektorer.
- Brytere. De brukes til å koble inn de korresponderende lyktene og til å velge driftsmodusen.
- Grensebrytere. Har samme funksjon som brytere, den eneste forskjellen er at de kobles inn automatisk når visse vilkår er oppfylt. Disse bryterne er koblet til bremsepedalen og girspaken for å sikre at bremse- og ryggelysene kommer på automatisk.
- Elektriske kabler. De tilfører spenning fra nettverket i bilen til lampene.
- Releer. Dette er viktige elementer i de elektriske kretsene. De sørger for at visse deler av utstyret får tilført spenning.
- Sikringer. De beskytter kretsene og det elektriske utstyret mot spenningsstøt.
- Regulatorer. De kan være manuelle eller automatiske. De justerer retningen og områdene som blir belyst av frontlykten i forhold til bilens belastning.
Vedlikeholdstips
- Bruk bare den typen pærer som er anbefalt av bilprodusenten. Komponenter som er for kraftige, vil ødelegge den indre delen av lampen.
- Pass på at alle elektriske kontakter sitter godt og at pæren sitter godt i sokkelen. Dårlig kontakt kan føre til at komponentene går i stykker.
- Ikke rengjør lykter med en tørr klut. Det er lett å skrape dem opp. Fjern alltid smuss med en lofri klut som er dyppet i vann og bilsjampo.
- Stram festene av og til for å redusere effekten av vibrasjoner.
- Ha en spesiell beskyttelsesfilm på frontlyktene og lyssprederne hvis du kjører mye i terrenget.
- Juster frontlyktene når du har montert dekk eller hjul med en annen diameter. Frontlyktene har egne justeringsskruer til å gjøre dette med.
- Poler frontlyktene av og til for å gjøre spredelinsene klare igjen. Det beste er å få dette gjort på et verksted.
Symptomer på feil
Et klart tegn på at noe er feil i lyssystemet, er hvis enheten som kobles ikke ikke begynner å lyse. Dersom det bare er en lykt som ikke virker, er det trolig selve lykten som er problemet. Dersom det er flere lykter som ikke virker, bør du sjekke bryteren eller sikringen. Flimring og glimt når du kjører over humper tyder på dårlige kontakter i sokkelen eller at de elektriske kontaktene er dårlig festet. Dogg på lyktene kan tyde på tette ventiler eller på at det kommer vann inn i dem. Svakt lys er ofte et tegn på at reflektoren flasser av eller at det er riper og skrammer på linsen.
Feilårsaker
Defekter i det elektriske systemet, som brente elektriske kontakter i sokkelen er et defekt rele eller sikring, er vanligvis tegn på at spenningen i de elektriske kretsene er ustabil. Spenningsstøt kan imidlertid være på grunn av en defekt dynamo eller fordi bilen ble forsøkt startet med batteriet til en annen bil med motoren i gang. Mange feil oppstår på grunn av kraftige støt ved kollisjoner.
Autodoc.co.no: Bare kvalitetsprodukter til bil
Du kan alltid kjøpe pærer og andre elementer til lyssystemet til tilbudspris i nettbutikken vår. Vi har regelmessige kampanjer. Ta kontakt med vår kundeservice for å finne ut mer om dem.