Dynamo til bil
Dynamo bestill billig
Dynamo i brand quality: Topp produsenter
Dynamo til Topp bilprodusenter
Dynamo til populære bilmodeller
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av dynamo
De mest solgte reservedelene fra Dynamo seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Dynamo og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.
Dynamo til bil: Hvilket merke passer best?
Ifølge kundene våre, kommer de beste reservedelene i produktkategorien Dynamo fra følgende merker:
- BV PSH
- AS-PL
- BOSCH
- HELLA
- VALEO
Dynamo: Hvor mye koster et slikt produkt?
Prisen på bildeler i kategorien Dynamo kan variere mellom 765 kr og 8735 kr, avhengig av kjøretøytypen, produsenten og produktspesifikasjonene.
Utskifting av Dynamo: Video reparasjonsguide
Hvordan dynamo på MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [BRUKSANVISNING] | AUTODOC På vår ne...
Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.
Dynamo: nyttig informasjon
Mest solgte produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
STX102240 | 695.002.035.050 | STX100849 | LRA00471 | LRB00183 | LRB00436 |
Fra populære produsenter: | |||||
RIDEX | BV PSH | AS-PL | BOSCH | HELLA | VALEO |
Til populære bilmerker: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | AUDI | TOYOTA | VOLVO |
Dynamo – teknisk informasjon | |||||
remskive-ø [mm] | Generatorladestrøm [A] | Ribbeantall | |||
67 | 57 | 80 | 65 | 6 | 2 |
58 | 70 | 70 | 120 | 4 | 1 |
75 | 45,3 | 35 | 43 | 5 | 7 |
Lær mer om Dynamo - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller
Dynamoen i en bil er en enhet som omformer mekanisk bevegelsesenergi fra veivakselrotasjonen til elektrisk spenning. Strømmen den produserer brukes til lade batteriet og drifte forskjellige elektriske enheter mens motoren er i gang. I noen biler kan denne enheten også brukes til å starte motoren med.
Typer
- Med børster. Dette er de vanligste dynamoene. I slike enheter er utgangsviklingen festet på rotorakselen. Børstene leder spenningen til rotoren.
- Uten børster. De er ikke så vanlige. De er pålitelige og holdbare. Disse dynamoene har utgangsviklingen festet rett på en stator. Det dannes elektromotorisk kraft på grunn av endringene i magnetisk konduktivitet i luftglipet mellom rotoren og statoren.
Videre kan enhetene har forskjellige størrelser, plassering av noen av elementene, styrke og ytelse.
I tillegg til konvensjonelle dynamoer, finnes det enheter som er kombinerte startmotorer og dynamoer. De er vanligvis montert i biler med «start-stopp»-system.
Tips om bruk
Pass alltid på at kablene er festet skikkelig etter at du har reparert eller inspisert enheten. Dersom polariteten til forbindelsen snus, kan det føre til at likeretterdiodene og spenningsregulatoren går i stykker. Husk at det kan skade det elektriske systemet i bilen hvis du kobler dynamoen fra batteriet mens motoren er i gang. Du må aldri prøve å sjekke om enheten er i drift ved å koble en positiv pol til karosseriet for å se om det kommer en gnist. Ikke forsøk å gi starthjelp til en annen bil mens motoren i din bil er i gang.
Hold motorrommet rent. Smuss er farlig for både huset til enheten, siden det kan føre til rustdannelse, og for elektriske kontakter, siden de kan oksidere. Husk å beskytte dynamoen mot vannsprut når du vasker motoren, dekk den for eksempel til med en solid plastpose.
Inspiser drivverket regelmessig. En reim som er for stram eller feilmonterte løpehjul kan føre til at et hjullager går raskt i stykker. Husk at løpehjulene også er forbruksvarer. Bilprodusentene oppgir levetiden i håndboken for bilen. Bytt ut løpehjulene når den er over.
Unngå å kjøre gjennom dype dammer. Kjør veldig sakte og forsiktig hvis du er nødt til å kjøre gjennom dem. Temperaturendringer kan skade enheten.
Symptomer på defekter
Diodebrodefekter, feil på spenningsregulatoren, revnet eller løs drivreim fører nesten alltid til at batteriet ikke lades tilstrekkelig. Derfor må du vanligvis sjekke dynamoen hvis varsellampen for batteriet blinker konstant mens du kjører. Dersom frontlyktene lyser svakt og hornet lager en skranglelyd når motoren er i gang, kan det også tyde på at enheten er defekt. Du kan legge merke til en spesiell summing fra under panseret hvis lageret er slitt. Pipelyder tyder vanligvis på at reimer er revnet eller at det er olje på den.
Årsaker til defekter
Dersom det kommer vann eller en blanding av olje og smuss på kretskortet til diodebroen, eller polariteten omvendes, kan det før til at broen blir forbrent. Omvendt polaritet er også farlig for dynamodelene, inkludert spenningsregulatoren, som også kan gå i stykker etter en kortslutning i det elektriske nettet i bilen. Feilmonterte løpehjul og strammehjul samt feil ved monteringen av reimen kan føre til at hjulene går i stykker. Normal slitasje fører til at børstene går i stykker med tiden.
autodoc.co.no: Kvalitetsprodukter til bil
I vår nettbutikk kan du alltid kjøpe en dynamo til bilen din til tilbudspris. Abonner på nyhetsbrevet vårt for å motta oppdatert informasjon om komponentene i bilen din.
FAQ
Følg disse enkle anbefalingene for å forlenge levetiden til denne komponenten
- Prøv å unngå dype søledammer eller senk farten før du kjører gjennom dem. Dynamoen kan bli ødelagt om det kommer fuktighet på den.
- Ved vask i motorrommet må du bruke plastfolie for å beskytte dynamoen og andre elektriske komponenter mot vann.
- Rens enheten med lufttrykk når du utfører regelmessig motorrens./li>
- Sjekk og reguler strammingen på poly-v-reimen jevnlig.
- Bruk en momentnøkkel for å stramme festene.
- Unngå å montere ekstrautstyr som overbelaster det elektriske anlegget i bilen.
Først må du sjekke tilstanden på enheten med det blotte øyet. Innrammingen skal ikke ha bulker eller sprekker og kileremmen bør ikke være veldig slitt eller ha ødelagte deler. Det skal heller ikke være noen bøyde ledninger eller gnister i terminalkoblingene.
Neste steg er å måle spenningen på batteripolene ved bruk av et multimeter. Nivået bør være 12,5–12,7 V med motoren av og 13,8–14,5 V med motoren på og alle elektriske innretninger av. Når klimaanlegget, frontlyktene, varmeanlegget og vindusvarmerne er skrudd på bør målingen ikke vise mindre enn 13,7–14,0 V.
Om du oppdager funksjonssvikt, må du fjerne og demontere komponenten. Høyden på børstene gir en pekepinn på hvor slitte de er, det samme gjelder diameteren på sleperingene. Mål motstanden på rotor og statorvikling, samt diodebro, for å se om det er noen åpne kretser. Sammenlign målingene med de som spesifiseres i bilens håndbok.
Fremgangsmetoden varierer etter bilmerke og modell. Vanligvis avhenger det av hvor komponentene sitter under panseret. På noen biler kan for eksempel enheten nås bare ved å åpne panseret, mens andre biler må heises opp for å komme til delen. Vanligvis utføres et bytte slik:
- Koble minuspolen fra batteriet.
- Fjern komponentene som hindrer tilgang til dynamoen.
- Drivbelte fjernes.
- Ta bilde av, eller marker ledningene for å unngå feilkobling i etterkant av byttet. Koble dem fra.
- Skru ut alle fester og fjern enheten.
- Sett inn ny del.
- Inspiser reima og trinsene visuelt. Bytt dem ut om nødvendig.
- Koble til alle kontaktene og sett alle komponentene tilbake på plass.
Reparasjon av dynamoen gjøres ved å bytte sleperinger, børster, lagre, frihjulskoblingen og diodebroen. Om du har erfaring med slike reparasjoner, kan du gjøre dette selv. Hvis ikke, trenger du hjelp fra en bilelektriker eller mekaniker ved et verksted.