0   varer
#
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Dynamo til din bil

Dynamo bestill billig
Merke bil Dynamo stort utvalg På nett
Utskifting av Dynamo: Video reparasjonsguide
Hvordan bytte dynamo på MERCEDES-BENZ 190 W201 [BRUKSANVISNING]

Hvordan dynamo på MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [BRUKSANVISNING] | AUTODOC På vår...

Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.

Dynamo til Topp bilprodusenter
Dynamo i brand quality: Topp produsenter
  • Originale RIDEX Dynamo
  • Originale EUROTEC Dynamo
  • Originale VALEO Dynamo
  • Originale CASCO Dynamo
  • Originale MESSMER Dynamo
  • Originale DENSO Dynamo
  • AS-PL
  • ROTOVIS Automotive Electrics
  • CV PSH
  • JP GROUP
  • ALANKO
  • ERA Benelux
  • DT
  • Henkel Parts
  • LUCAS
  • VEMO
  • MAPCO
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • BOSCH
  • UNIPOINT
  • DRI
  • HC-Cargo
  • ELSTOCK
  • NIPPARTS
Mer
Mest solgte produkter: Dynamo
De mest solgte reservedelene fra Dynamo seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Dynamo og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.
-25%
kjøpe Dynamo 0 986 048 550 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: 0 986 048 550
3135,84 kr
Inkl. 25% mva. , Gratis frakt
  • Generatorladestrøm [A]: 200
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 50
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • antall riller: 6
  • Pluggtype-ID: PL114
  • Byttedel
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Festemåte: Direktefeste
  • anbefalt tilleggsreparasjon: aggregatrem
  • Klemme: B2+(M8), COM, DFM
  • Lengde [mm]: 185
  • avstand fra remskive til generator [mm]: 31,4
  • BOSCHDynamo
  • Varenummer0 986 048 550
  • Produsentens veiledende utsalgspris4181,12 kr
  • Vår pris 3135,84 kr
  • Renovert  Refabrikkert
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo LRA02317 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: LRA02317
1705,55 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Generatorladestrøm [A]: 85
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 58
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • Ribbeantall: 7
  • Pluggtype-ID: IG-S-L-M (Plug131)
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Klemme: M6 B+
  • boring - Ø 1 [mm]: 10
  • Tykkelse 1 [mm]: 58
  • Produsentinnskrenkning: Nippon Denso
  • Lengde [mm]: 59, 37
  • Netto vekt [kg]: 4,7
  • LUCAS ELECTRICALDynamo
  • VarenummerLRA02317
  • Produsentens veiledende utsalgspris2274,06 kr
  • Vår pris 1705,55 kr
  • Renovert  Refabrikkert
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo 28-5929 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: 28-5929
2668,41 kr
Inkl. 25% mva. , Gratis frakt
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 49
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • Ribbeantall: 7
  • Pluggtype-ID: Com/BSS (Plug 218)
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Klemme: M8 B+
  • boring - Ø 1 [mm]: 8
  • lengde 3 [mm]: 61,0
  • Produsentinnskrenkning: Always Cross by OE
  • Lengde [mm]: 33,5
  • Netto vekt [kg]: 6,2
  • ELSTOCKDynamo
  • Varenummer28-5929
  • Produsentens veiledende utsalgspris3557,88 kr
  • Vår pris 2668,41 kr
  • Renovert  Refabrikkert
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo LRA02815 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: LRA02815
1027,44 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 54
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • Ribbeantall: 6
  • Pluggtype-ID: FR-SIG-S (PLUG 138)
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • Klemme: M8 B+
  • Netto vekt [kg]: 5,99
  • LUCAS ELECTRICALDynamo
  • VarenummerLRA02815
  • Produsentens veiledende utsalgspris1369,92 kr
  • Vår pris 1027,44 kr
  • Renovert  Refabrikkert
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo DAN945 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: DAN945
2320,86 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Generatorladestrøm [A]: 130
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 58
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • Ribbeantall: 5
  • Kjøretøyets el-system: for kjøretøy med 12 V hovedstrøm
  • fabrikkny del
  • Kvalitet: OE
  • DENSODynamo
  • VarenummerDAN945
  • Produsentens veiledende utsalgspris3094,48 kr
  • Vår pris 2320,86 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo 0 124 625 022 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: 0 124 625 022
4442,63 kr
Inkl. 25% mva. , Gratis frakt
  • Generatorladestrøm [A]: 200
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 50
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • antall riller: 6
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Festemåte: Direktefeste
  • anbefalt tilleggsreparasjon: aggregatrem
  • Lengde [mm]: 196
  • BOSCHDynamo
  • Varenummer0 124 625 022
  • Produsentens veiledende utsalgspris5923,50 kr
  • Vår pris 4442,63 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo 0 986 048 921 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: 0 986 048 921
2133,00 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 53
  • Remskiver: med multiremskive
  • antall riller: 6
  • Pluggtype-ID: PL103
  • Byttedel
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Festemåte: dobbelt hovedfeste
  • anbefalt tilleggsreparasjon: aggregatrem
  • Klemme: B+(M8), L, DFM
  • Lengde [mm]: 185
  • avstand fra remskive til generator [mm]: 61
  • BOSCHDynamo
  • Varenummer0 986 048 921
  • Produsentens veiledende utsalgspris2844,00 kr
  • Vår pris 2133,00 kr
  • Renovert  Refabrikkert
Detaljer
-25%
kjøpe Dynamo 0 986 041 760 når som helst
Dynamo
Artikkelnummer: 0 986 041 760
9770,57 kr
Inkl. 25% mva. , Gratis frakt
  • Generatorladestrøm [A]: 150
  • Spenning [V]: 14
  • remskive-ø [mm]: 50
  • Remskiver: med frihjuls reimskive
  • antall riller: 6
  • Byttedel
  • Dreieretning: rotasjon med urviseren
  • Generatortype: ekskl. vakuumpumpe
  • Festemåte: fotmontering
  • anbefalt tilleggsreparasjon: aggregatrem
  • Lengde [mm]: 211
  • avstand fra remskive til generator [mm]: 65
  • BOSCHDynamo
  • Varenummer0 986 041 760
  • Produsentens veiledende utsalgspris13027,43 kr
  • Vår pris 9770,57 kr
  • Renovert  Refabrikkert
Detaljer
Dynamo: velg blant 70029 alternativer hos AUTODOC

Dynamo fra 66 produsenter til priser mellom 0,79kr og 143155,63kr

Mest solgte produkter:
LRA02815 9051116 A0190PR LRA02317 0 986 041 860 0 986 044 300
Fra populære produsenter:
RIDEX EUROTEC VALEO CASCO MESSMER DENSO
Til populære bilmerker:
VW TOYOTA MERCEDES-BENZ VOLVO BMW AUDI
Dynamo – teknisk informasjon:
Generatorladestrøm [A]: remskive-ø [mm]: Remskiver:
150 50 54 69 med frihjuls reimskive med multiremskive
140 85 58 56 med reimskive remskive
120 90 61,5 70 uten reimskive -

Lær mer om Dynamo - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller.

Dynamoen i en bil er en enhet som omformer mekanisk bevegelsesenergi fra veivakselrotasjonen til elektrisk spenning. Strømmen den produserer brukes til lade batteriet og drifte forskjellige elektriske enheter mens motoren er i gang. I noen biler kan denne enheten også brukes til å starte motoren med.

Typer

  • Med børster. Dette er de vanligste dynamoene. I slike enheter er utgangsviklingen festet på rotorakselen. Børstene leder spenningen til rotoren.
  • Uten børster. De er ikke så vanlige. De er pålitelige og holdbare. Disse dynamoene har utgangsviklingen festet rett på en stator. Det dannes elektromotorisk kraft på grunn av endringene i magnetisk konduktivitet i luftglipet mellom rotoren og statoren.

Videre kan enhetene har forskjellige størrelser, plassering av noen av elementene, styrke og ytelse.

I tillegg til konvensjonelle dynamoer, finnes det enheter som er kombinerte startmotorer og dynamoer. De er vanligvis montert i biler med «start-stopp»-system.

Tips om bruk

Pass alltid på at kablene er festet skikkelig etter at du har reparert eller inspisert enheten. Dersom polariteten til forbindelsen snus, kan det føre til at likeretterdiodene og spenningsregulatoren går i stykker. Husk at det kan skade det elektriske systemet i bilen hvis du kobler dynamoen fra batteriet mens motoren er i gang. Du må aldri prøve å sjekke om enheten er i drift ved å koble en positiv pol til karosseriet for å se om det kommer en gnist. Ikke forsøk å gi starthjelp til en annen bil mens motoren i din bil er i gang.

Hold motorrommet rent. Smuss er farlig for både huset til enheten, siden det kan føre til rustdannelse, og for elektriske kontakter, siden de kan oksidere. Husk å beskytte dynamoen mot vannsprut når du vasker motoren, dekk den for eksempel til med en solid plastpose.

Inspiser drivverket regelmessig. En reim som er for stram eller feilmonterte løpehjul kan føre til at et hjullager går raskt i stykker. Husk at løpehjulene også er forbruksvarer. Bilprodusentene oppgir levetiden i håndboken for bilen. Bytt ut løpehjulene når den er over.

Unngå å kjøre gjennom dype dammer. Kjør veldig sakte og forsiktig hvis du er nødt til å kjøre gjennom dem. Temperaturendringer kan skade enheten.

Symptomer på defekter

Diodebrodefekter, feil på spenningsregulatoren, revnet eller løs drivreim fører nesten alltid til at batteriet ikke lades tilstrekkelig. Derfor må du vanligvis sjekke dynamoen hvis varsellampen for batteriet blinker konstant mens du kjører. Dersom frontlyktene lyser svakt og hornet lager en skranglelyd når motoren er i gang, kan det også tyde på at enheten er defekt. Du kan legge merke til en spesiell summing fra under panseret hvis lageret er slitt. Pipelyder tyder vanligvis på at reimer er revnet eller at det er olje på den.

Årsaker til defekter

Dersom det kommer vann eller en blanding av olje og smuss på kretskortet til diodebroen, eller polariteten omvendes, kan det før til at broen blir forbrent. Omvendt polaritet er også farlig for dynamodelene, inkludert spenningsregulatoren, som også kan gå i stykker etter en kortslutning i det elektriske nettet i bilen. Feilmonterte løpehjul og strammehjul samt feil ved monteringen av reimen kan føre til at hjulene går i stykker. Normal slitasje fører til at børstene går i stykker med tiden.

Autodoc.co.no: Kvalitetsprodukter til bil

I vår nettbutikk kan du alltid kjøpe en dynamo til bilen din til tilbudspris. Abonner på nyhetsbrevet vårt for å motta oppdatert informasjon om komponentene i bilen din.

faq
Slik forlenger du levetiden på en dynamo.

Følg disse enkle anbefalingene for å forlenge levetiden til denne komponenten

  • Prøv å unngå dype søledammer eller senk farten før du kjører gjennom dem. Dynamoen kan bli ødelagt om det kommer fuktighet på den.
  • Ved vask i motorrommet må du bruke plastfolie for å beskytte dynamoen og andre elektriske komponenter mot vann.
  • Rens enheten med lufttrykk når du utfører regelmessig motorrens./li>
  • Sjekk og reguler strammingen på poly-v-reimen jevnlig.
  • Bruk en momentnøkkel for å stramme festene.
  • Unngå å montere ekstrautstyr som overbelaster det elektriske anlegget i bilen.
Slik oppdager du feil i dynamoen.

Først må du sjekke tilstanden på enheten med det blotte øyet. Innrammingen skal ikke ha bulker eller sprekker og kileremmen bør ikke være veldig slitt eller ha ødelagte deler. Det skal heller ikke være noen bøyde ledninger eller gnister i terminalkoblingene.

Neste steg er å måle spenningen på batteripolene ved bruk av et multimeter. Nivået bør være 12,5–12,7 V med motoren av og 13,8–14,5 V med motoren på og alle elektriske innretninger av. Når klimaanlegget, frontlyktene, varmeanlegget og vindusvarmerne er skrudd på bør målingen ikke vise mindre enn 13,7–14,0 V.

Om du oppdager funksjonssvikt, må du fjerne og demontere komponenten. Høyden på børstene gir en pekepinn på hvor slitte de er, det samme gjelder diameteren på sleperingene. Mål motstanden på rotor og statorvikling, samt diodebro, for å se om det er noen åpne kretser. Sammenlign målingene med de som spesifiseres i bilens håndbok.

Slik bytter eller reparerer du dynamoen selv.

Fremgangsmetoden varierer etter bilmerke og modell. Vanligvis avhenger det av hvor komponentene sitter under panseret. På noen biler kan for eksempel enheten nås bare ved å åpne panseret, mens andre biler må heises opp for å komme til delen. Vanligvis utføres et bytte slik:

  1. Koble minuspolen fra batteriet.
  2. Fjern komponentene som hindrer tilgang til dynamoen.
  3. Drivbelte fjernes.
  4. Ta bilde av, eller marker ledningene for å unngå feilkobling i etterkant av byttet. Koble dem fra.
  5. Skru ut alle fester og fjern enheten.
  6. Sett inn ny del.
  7. Inspiser reima og trinsene visuelt. Bytt dem ut om nødvendig.
  8. Koble til alle kontaktene og sett alle komponentene tilbake på plass.

Reparasjon av dynamoen gjøres ved å bytte sleperinger, børster, lagre, frihjulskoblingen og diodebroen. Om du har erfaring med slike reparasjoner, kan du gjøre dette selv. Hvis ikke, trenger du hjelp fra en bilelektriker eller mekaniker ved et verksted.