Hjullager bak og foran til bil
Hvor kan man kjøpe hjullager til bil til en god pris? Hos AUTODOC!

Hjullager i brand quality: Topp produsenter
Hjullagersett til Topp bilprodusenter
Hjullagersett til populære bilmodeller
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av hjullager
De mest solgte reservedelene fra Hjullager seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Hjullager og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.









Hjullagersett bak og foran til bil: Hvilket merke passer best?
Ifølge kundene våre, kommer de beste reservedelene i produktkategorien Hjullager bak venstre høyre fra følgende merker:
- FAG
- SKF
- FEBI BILSTEIN
- MOOG
- OPTIMAL
Hjullager: Hvor mye koster et slikt produkt?
Prisen på bildeler i kategorien Hjullager kan variere mellom 213 kr og 1854 kr, avhengig av kjøretøytypen, produsenten og produktspesifikasjonene.
Utskifting av Hjullager: Video reparasjonsguide
Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.
Hjullager: nyttig informasjon
Mest solgte produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
04947 | 12934 | 100 598 0101 | VKBA 542 | 08080 | 214 633 0001 |
Fra populære produsenter: | |||||
RIDEX | FAG | SKF | FEBI BILSTEIN | MOOG | ABAKUS |
Til populære bilmerker: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | AUDI | TOYOTA | VOLVO |
Hjullager – teknisk informasjon | |||||
innvendig diameter 2 [mm] | Innvendig diameter [mm] | Monteringsposisjon | |||
35 | 29 | 29 | 40 | bakaksel | framaksel begge sider |
17,5 | 32 | 26 | 34 | venstre bakaksel | høyre bakaksel |
19 | 17 | 25 | 42 | framaksel venstre | framaksel høyre |
Lær mer om Hjullager - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller
Hjullagrene er de sentrale delene i opphengssystemet, radiallageret er ansvarlig for monteringen av hjulet til styrespindel og navet. Bilhåndteringen avhenger av denne delens kvalitet og jevnlig vedlikehold.
Typer av hjullager- En-tråd radialkulelagre. De krever forsiktig installasjon, feilaktig installasjon kan føre til rask svikt i den delen.
- Radiallager eller dobbelradet lager. De kan håndtere dobbel belastning som de enkelte lagrene. De trenger ikke regelmessig vedlikehold på grunn av design funksjonen.
- Koniske rulle (radial trykk) lager. De tåler aksial og radial belastning på grunn av forskyvning i retning av de rullende elementer.
- Den ytre ring.
- Rulle-element.
- Den indre ring.
- Kuleholderring (polymer, stål, stemplet, messing eller maskinert).
Delene på nav foran er mer utsatt for slitasje, og krever derfor regelmessig utskifting. Bakre hjullager skades sjeldnere. For å forlenge delens levetid bør du følge reglene for kjøretøyets drift og jevnlig kontrollere lager for tilstedeværelsen av fett og smuss.
Hjullagre feil- overdreven oppvarming av delen;
- forringelse eller ødeleggelse av den ytre ring;
- forskyvning av lageret eller endring av helningsvinkelen;
- uvanlig tett passform;
- utseendet på kantene;
- deformasjon av delen.
- nynner i svinger og når du kjører i en rett linje;
- Plutselig knirking, etterfulgt av at bilen svinger ut fra bevegelsesbanen;
- vibrasjon i styresystemet;
- bilen svaier under hard bremsing og svinging;
- hjulene blir veldig varme;
- ujevn og mye dekkslitasje.
- brudd på trafikkregler;
- ujevn belastning på for- og bakaksel;
- ovetredelse av lagerets klaringsverdi;
- deformasjon av hjulet eller friksjonselementer;
- mangel på smøring;
- støv og skitt;
- bruk av lavkvalitet smøremidler;
- feil montering.
Ved svikt i hjullager er det ikke anbefalt å utføre reparasjoner. Bytte av hjullager bør overlates til en profesjonell. Hvis du bestemmer deg for å montere den delen på egen hånd, trenger du:
- Sett støtte under hjulene som du vil jobbe med.
- Hev bilen ved hjelp av en jekk på den siden hvor delen skal byttes ut.
- Ta av hjulet, bremsekalipperne og plate.
- Skru løs boltene på navet og ta det fra hverandre.
- Fjern delen, undersøk setet.
- Installer nytt lager, fett-smør det.
- Monter systemet ved å følge trinnene i motsatt rekkefølge, monter hjulet.
- Sjekk om det virker.
- Kjøp med fortjeneste. I vår butikk har vi alt til bilen din til de laveste prisene.
- Rask forsendelse. Vi tilbyr levering av reservedeler til alle byer på kortest mulig tid og gratis frakt.
- Spesialtilbud.
- Kvalitetsgaranti. Vi garanterer høy kvalitet på hver del.
Nyttig informasjon om funksjon, årsaker til funksjonsfeil, diagnose og utskiftingsintervaller
FAQ
Gjennomsnittlig levetid for hjullagre er 100 000–150 000 kilometer. Grunnen til at de går i stykker kan være som følger:
- Feilmontering på grunn av feil verktøy eller feil dreiemoment på akselbolten.
- Feiljusterte hjul.
- Sviktende komponenter på dempere og bremseanlegg.
- Kjøring på dårlige veier eller off-road.
- Tap av lekkasjetetthet på hjulnavet.
- Felger med større diameter og offset enn vanlig, og dekk med parametere som ikke passer til din bil.
- Aggressiv kjørestil.
- Trafikkulykke.
Husk at delen på forakselen slites fortere enn de bak. Dette fordi de er utsatt for større belastning.
Tegn på dårlig stand på delen:
- bremseskiven blir overopphetet som følge av lagre som sitter fast;
- uvanlige lyder ved akselerering og sving;
- vibrasjon på demperkomponentene og akselene;
- dødgang på rattet;
- økt drivstofforbruk
- bilen trekker til siden.
Verktøyet og utstyret du må ha:
- jekk eller en bilheis;
- hjulstoppere.
Tilstanden på delene kan sjekkes på parkert bil og bil i bevegelse. Parkert:
- Inspiser bilen i en lukket garasje, der du ikke hører lyder fra gaten.
- Sett på parkeringsbremsen.
- Plasser hjulstopperne under hjulene.
- Hev bilen og gynge hvert hjul individuelt.
- Støy, dødgang og hindret rotasjon er tegn på feil.
Bil i bevegelse:
- Velg en asfaltert plass uten trafikk.
- Akselerer til rundt 40–50 km/t og styr smidig. Vrir du rattet til venstre, skifter bilens tyngdekraftsenter til motsatt side, og belastningen på venstre hjullager øker. En summelyd fra komponenten tyder på feil. For å sjekke tilstanden på delen på høyre side, må du styre til venstre.
- Test komponentene også ved kjøring rett frem. Akselerer til 60 km/t. Om delene er slitte, vil du høre ulyder.
For å bytte delene, må du ha en viss kunnskap og spesielt verktøy. Under montering er det fare for å skade komponenten og at sand eller støv kommer inn i navet. Dette kan betydelig redusere levetiden til den nye delen. Så vi anbefaler deg å få gjort denne jobben på et verksted.