Støtdemper bak og foran til bil
Støtdempere bak og foran bestill billig
Dempere i brand quality: Topp produsenter
Støtdempere til Topp bilprodusenter
Støtdempere til populære bilmodeller
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av støtdemper
De mest solgte reservedelene fra Støtdemper seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Støtdemper og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.
Støtdempere bak og foran til bil: Hvilket merke passer best?
Ifølge kundene våre, kommer de beste reservedelene i produktkategorien Dempere foran og bak fra følgende merker:
- MONROE
- BILSTEIN
- SACHS
- GH
- TRW
Støtdemper: Hvor mye koster et slikt produkt?
Prisen på bildeler i kategorien Støtdemper kan variere mellom 193 kr og 5091 kr, avhengig av kjøretøytypen, produsenten og produktspesifikasjonene.
Utskifting av Støtdemper: Video reparasjonsguide
Bruksanvisning: Hvordan bytte Fremre støtdemper på OPEL ASTRA G 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 | Autodoc På...
Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.
Støtdemper: nyttig informasjon
Mest solgte produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
JGT1004T | JGT233T | JGT1236T | 533701 | JGT286T | A.068 |
Fra populære produsenter: | |||||
RIDEX | MONROE | BILSTEIN | SACHS | RIDEX PLUS | GH |
Til populære bilmerker: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | AUDI | TOYOTA | VOLVO |
Støtdemper – teknisk informasjon | |||||
Diameter [mm] | Støtdemper-monteringstype | Støtdemper-system | |||
48 | 39 | øvre øye | nedre øye | torørs | enkeltrør |
45 | 38 | øvre stift | nedre stift | nivåregulering | dempekraft m/elektronisk justering |
40 | 50 | nedre klemme | nede plate | Ettrørs Upside down | justerbar |
Lær mer om Støtdemper - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller
Støtdemperen er en enhet som absorberer støt og slag av hjul, hjuloppheng og karosseriet ved å omdanne mekanisk energi til varme. Delen sikrer ikke bare komfort, men også sikkerheten av bevegelse.
Støtdemper typer og konstruksjonEtter innhold:
- Hydraulisk. olje brukes som arbeids substans.
- Gass-ladet. Nitrogen blir pumpet inn i systemet under høyt trykk, som hindrer at oljen skummer.
Etter konstruksjon:
- Twin-tube. Fordelen er en enkel konstruksjon. Bakdelen er rask oppvarming og skumming av olje som reduserer virkemåten. Støtdemperen har en arbeids-sylinder plassert i en ytre hylse. Ved kompresjon vil stempelet bevege seg ned og presse ut olje fra arbeidssylinderen inn i hylsen. Ved dekompresjon skjer det motsatte.
- Monotube har ikke de samme ulempene som twin-tube, men skade på den ytre hylsen fører til støtdemperens havari. Den ytre hylsen er også en arbeidssylinder. Det flytende stempelet skiller støtdemperen i 2 kammere: nitrogen blir pumpet inn i det ene og olje inn i det andre. Dempning er utført på grunn av gasskompresjon.
Livssyklusen på støtdempere avhenger av kvaliteten på veibanen og kjørestil. Det bør tas i betraktning når man velger en hastighet .
Med riktig bruk bør delen diagnostiseres hvert 20 tusen kilometer. Kulde kan skade selv den nye delen, så det anbefales sterkt å sjekke ytelsen tidlig om våren.
Etter et langt opphold, anbefaler eksperter å kjøre de første 10 minuttene på lav hastighet for å varme opp hydraulikkvæsken og gjenopprette fleksibilitet av opphenget.
Ved oljeflekker i hjulene bør du umiddelbart ta kontakt med et verksted.
Det er anbefalt å lagre støtdempere i vertikal posisjon, der stempelstangen må settes opp.
Støtdemper feil- deformasjon av delene;
- pakningslekkasje;
- ventilsvikt.
- Karosseriet svaier;
- økt bremselengde;
- bilen går inn i en sving på en lavere hastighet;
- banke og andre lyder mens du kjører;
- ujevn dekkslitasje;
- tilstedeværelse av oljeflekker på delen;
- kjøretøyet "kneler" under akselerasjon og bremsing.
- dårlig kvalitet på veibanen;
- aggressiv kjørestil;
- ujevn service;
- temperaturfall;
- innvirkningen av smuss og kjemisk aktive substanser;
- mangel på olje i beholder;
- svikt av komponentene.
Dagens modeller av støtdempere er umonterbare. Delen må skiftes ut i tilfelle svikt, og støtdemper- reparasjon blir ikke utført. Ødelagt støtdemper krever erstatning av den andre på samme akse. Du kan erstatte dem selv. For å gjøre dette, gjør du følgende:
- ta av hjulet;
- Skru av bremseslanger, hvis det er nødvendig;
- demonter øvre og deretter nedre feste;
- fjern fjæren ved hjelp av spesial avtrekker;
- sett i den nye delen i og utfør trinnene ovenfor i motsatt rekkefølge.
Vårt selskap vil spare deg for tid, fordi du kan bestille deler ved bare noen få tastetrykk. Dessuten vil muligheten for gratis levering ytterligere redusere kostnadene. Om du ønsker å avklare litt informasjon - kundestøtte medarbeidere er alltid klar til å svare på dine spørsmål og hjelpe deg å gjøre det riktige valget. Ikke glem at alle produktene har kvalitetsgaranti. Kjøp reservedeler med AutoDoc!
Nyttig informasjon om funksjon, årsaker til funksjonsfeil, diagnose og utskiftingsintervaller
FAQ
Når du skal velge del, er det viktig å ta hensyn til bilens driftsegenskaper og bilprodusentens anbefalinger. Støtdempere med olje er billige og gir en god komfort ved lav hastighet, men har en tendens til å overopphetes ved stor belastning.
Støtdempere med gass er stivere og gir bedre håndtering og mindre gynging på bilen. Gasskammeret er fylt med nitrogen som forhindrer skumming i oljen. Slike deler absorberer vibrasjoner ved kjøring i høy hastighet. Samtidig gir de smidig kjøring.
Støtdempere med gass passer godt til sportsbiler med høy ytelse. De tåler høy belastning og nedkjøles godt. Disse komponentene øker stivheten i demperen, som påvirker håndtering og manøvrering på en positiv måte. De gir imidlertid ikke like mye komfort.
Visuell kontroll av delene kan gi innsikt i tilstanden. Oljelekkasjer, bulker og deformering av stempelstengene betyr at delene er defekte. Om det ikke er noen iøynefallende feil på støtdemperne, kan eventuelle feilfunksjoner best oppdages med en spesiell teststasjon på et verksted.
Sjekk delene om du merker:
- Økt bremsestrekning.
- Betydelig gynging i skarp sving eller ved kjøring på humpete vei.
- Treg reaksjon på rattet.
- Økt dekkslitasje.
- Bankelyder i demperne når du kjører på dårlige veier.
For å bytte støtdempere, trengs følgende:
- En løfteinnretning.
- Verktøy: skiftenøkler, pipenøkler, en hammer, skrutrekkere og tenger.
- En WD-40 multispray for å løsne fester som sitter fast.
Prosedyren for skifting av disse komponentene er relativt komplisert og tidskrevende. Du finner dog en detaljert beskrivelse av algoritmen i brukermanualen på bilen. Husk at disse delene bør skiftes i par på en og samme aksel. De må også pumpes før montering.
For å få tilgang til sokkelen og festene oppe, må du ofte fjerne forseglingen på motorrommet eller innredningspanelet i bagasjerommet. Hjulene og bremseskivene hindrer tilgang til den nederste sokkelen og festene. For å bytte støtdempere, må du også fjerne demperarmens kuleledd, styrestaget og koble fra stabilisatorleddet. Den demonterte enhet må behandles forsiktig for å unngå skade. Bruk alltid spesielt kompressorverktøy når du jobber med fjærer.