0   varer
#
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Tennspolen til din bil

Tennspolen bestill billig

Merke bil Tennspolen stort utvalg På nett
Utskifting av Tennspolen: Video reparasjonsguide
Hvordan bytte tennspole på PEUGEOT 308 1 T7 (4A_, 4C_) [BRUKSANVISNING AUTODOC]

Hvordan bytte tennspole på PEUGEOT 308 1 T7 (4A_, 4C_) 1.6 Hatchback 09.2007–og frem til nå [BRUKSANVISNING AUTODOC] Tennspole for kjøretøyet...

Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.

Tennspolen til Topp bilprodusenter

Tennspolen i brand quality: Topp produsenter

  • BOSCH Tennspolen katalog
  • RIDEX Tennspolen katalog
  • NGK Tennspolen katalog
  • HELLA Tennspolen katalog
  • BERU Tennspolen katalog
  • STARK Tennspolen katalog
  • Originale DELPHI Tennspolen
  • Originale HITACHI Tennspolen
  • Originale ABAKUS Tennspolen
  • Originale MAGNETI MARELLI Tennspolen
  • Originale MEYLE Tennspolen
  • Originale METZGER Tennspolen
  • DENSO
  • MEAT & DORIA
  • FEBI BILSTEIN
  • JANMOR
  • KAMOKA
  • FACET
  • ERA
  • CHAMPION
  • VALEO
  • ELRING
  • VEMO
  • EPS
Mer

Avhengig av kjøretøyet, produsenten og spesifikasjonene, varierer prisen på produktene i kategorien Tennspolen fra 387 kr til 1591 kr.

Mest solgte produkter: Tennspolen

De mest solgte reservedelene fra Tennspolen seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Tennspolen og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.
-27%
DENSO Tennspolen DIC-0106
Tennspole
Artikkelnummer: DIC-0106
694,57 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 3
  • Tilkoblingsteknikk: SAE/DIN
  • Antall av inn- / utganger: 2
  • Kvalitet: OE
  • DENSO  Tennspole
  • Varenummer  DIC-0106
  • Produsentens veiledende utsalgspris   951,46 kr
  • Vår pris   694,57 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
BOSCH Tennspolen 0 221 503 407
Tennspole
Artikkelnummer: 0 221 503 407
504,26 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Nominell spenning [V]: 14
  • Tilleggsvare /tilleggsinfo: uten holder
  • BOSCH  Tennspole
  • Varenummer  0 221 503 407
  • Produsentens veiledende utsalgspris   690,77 kr
  • Vår pris   504,26 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
VALEO Tennspolen 245097
Tennspole
Artikkelnummer: 245097
725,15 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 4
  • Coil: Coil list, Tilkoplingstype SAE
  • Spoletennsystem: helelektronisk tenning
  • Vekt [kg]: 1,52
  • kun i forbindelse med: 245233
  • Kontaktfarge: hvit
  • VALEO  Tennspole
  • Varenummer  245097
  • Produsentens veiledende utsalgspris   993,36 kr
  • Vår pris   725,15 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
NGK Tennspolen 48010
Tennspole
Artikkelnummer: 48010
616,89 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 4
  • Coil: Tilkoplingstype M4
  • Antall av inn- / utganger: 4
  • NGK  Tennspole
  • Varenummer  48010
  • Produsentens veiledende utsalgspris   845,05 kr
  • Vår pris   616,89 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
Tennspolen HITACHI 133803
Tennspole
Artikkelnummer: 133803
390,78 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Spoletennsystem: for helelektrisk tenning
  • HITACHI  Tennspole
  • Varenummer  133803
  • Produsentens veiledende utsalgspris   535,31 kr
  • Vår pris   390,78 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
Tennspolen BERU ZS085
Tennspole
Artikkelnummer: ZS085
1160,79 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Spenning [V]: 12
  • Tilkoblingsantall: 4
  • nødvendig stykktall: 2
  • Coil: Tilkoplingstype SAE, inkl. tenningspluggkontakt
  • Tilkoblingsteknikk: Spark Spring
  • Produsentinnskrenkning: ohne Endstufe, 749S, 999,-S,-R /03-, DUCATI Motorrad
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: uten elektronikk
  • Tilleggsvare /tilleggsinfo: med rør
  • BERU  Tennspole
  • Varenummer  ZS085
  • Produsentens veiledende utsalgspris   1590,12 kr
  • Vår pris   1160,79 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
Tennspolen BREMI 20113
Tennspole
Artikkelnummer: 20113
435,01 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 4
  • Spenning [V]: 12
  • Coil: Tilkoplingstype SAE, Tennpluggrom coil
  • varenummer på anbefalt tilbehør: 20113/40
  • BREMI  Tennspole
  • Varenummer  20113
  • Produsentens veiledende utsalgspris   595,90 kr
  • Vår pris   435,01 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-27%
Tennspolen BERU ZS177
Tennspole
Artikkelnummer: ZS177
644,76 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 3
  • Spenning [V]: 12
  • Tilkoblingsantall: 1
  • nødvendig stykktall: 6
  • Tilkoblingsteknikk: Spark Spring
  • BERU  Tennspole
  • Varenummer  ZS177
  • Produsentens veiledende utsalgspris   883,23 kr
  • Vår pris   644,76 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
Tennspolen: velg blant 17361 alternativer hos AUTODOC

Tennspolen fra 89 produsenter til priser mellom 31,58kr og 6503,83kr

Mest solgte produkter:
DIC-0106 ZS106 0 221 503 035 ZS385 GN10119 GN10401-12B1
Fra populære produsenter:
BOSCH RIDEX NGK HELLA BERU STARK
Til populære bilmerker:
VW MERCEDES-BENZ BMW TOYOTA AUDI VOLVO
Tennspolen – teknisk informasjon:
Coil: Pol. antall: Antall av inn- / utganger:
Tilkoplingstype DIN Tilkoplingstype M5 3 2 2 4
Tilkoplingstype SAE kontraktstryrt 7 4 1 -
med formotstand Coil list - - - -

Lær mer om Tennspolen - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller.

En tennspole er en enhet som er laget for å omforme lavspenning til høyspenning. Høyspenningen ledes så til en tennplugg, som produserer en gnist mellom elektrodene og dermed antenner blandingen av luft og drivstoff.

Typer

  • Fordeler- og «boks»-type tennspoler. De danner en gnist for hver rotasjon av veivakselen. Den leveres til tennpluggen i den korresponderende sylinderen av en fordeler. Disse delene er rimelige og pålitelige. De kan ha et innebygget utkoblingstrinn, som kan begrense spenningen spolen leverer, koble den ut når den er overopphetet, oppdage kortslutninger og utføre computerstøttet feilsøking av enheten.It is supplied to the spark plug in the corresponding cylinder with the help of an ignition distributor.
  • Med to gnister (uten fordeler). De produserer to gnister til et par sylindere samtidig. Men det er bare luft-drivstoff-blandingen i en sylinder som antennes, den andre gnisten går tapt. Slike enheter er mer kompakte. De fungerer uten en fordeler og må ikke synkroniseres med kamakselen. De er imidlertid bare passende til bruk i motorer med et likt antall sylindere.
  • Spole på plugg (rørformet) Det er en tennspole per tennplugg, vanligvis plassert rett over den. I noen motorer kan de imidlertid være forbundet med høyspentkabler. De gir stabil og kraftig gnist, som sikrer fullstendig og jevnt antenning av drivstoffet. Med disse kan en av sylindrene stenges ved behov, slik at sensorer og andre enheter ikke blir skadet. De må synkroniseres med kamakselen. Flere tennspoler kan kombineres i såkalte spolepakker. De sikrer det minste tapet av tenningsspenning.
  • Dobbel tennspole. Slike enheter kombinerer to tennspoler i et hus. De er koblet direkte til den korresponderende tennpluggen. De reduserer tenningsforsinkelse og gjør at tidsinnstillingen for tenningen kan justeres mer nøyaktig.

Tips om bruk

Heng aldri en tennspole etter kablene ved en inspeksjon eller når du bytter komponenter i tenningssystemet. Ikke forsøk å ta den fra hverandre eller kobler fra kontakten. Ikke bruk mye kraft når du kobler til de elektriske kontaktene. Sjekk først at du har koblet alle kablene riktig til. Slå aldri på huset til tennspolene. Stram gjengede forbindelser med momentet som er spesifisert av bilprodusenten. Det anbefales ikke å påføre olje og sprayer på elektriske kontakter, det kan øke motstanden i forbindelsene eller føre til kortslutninger.

Dekk til alle elektriske komponenter med plastposer før du vasker motorrommet. Tett lekkasjer i motoren og væskene i ekspansjonstanker.

Symptomer på defekter

Du kan vanligvis se det når en tennspole har kortslutning. Vanligvis vil du se sorte merker, sprekker og og langsgående striper på overflaten. I tilfelle vil en del av spenningen avledes til huset, slik at det ikke vil dannes noen gnist i en av sylindrene. Det vil bli feiltenning i motoren, spesielt når det regner. Når delen er helt defekt, vil motoren feiltenne uansett vær. Bilens dynamikk blir dårligere. I biler som har en enkelt «boks»- eller fordelertype tennspole, kan det hende at motoren ikke vil starte i det hele tatt når tennspolen er defekt.

Årsaker til defekter

Tennspoler går ofte i stykker på grunn av overoppheting. Det kan være på grunn av feil i kjølesystemet, feil justert tenning eller hvis bilen utsettes for ekstreme belastninger. Høye temperaturer kan smelte huset og føre til at kontaktene brenner eller blir kortsluttet.

Autodoc.co.no: Kvalitetsprodukter til bil

Nettbutikken vår er det beste stedet å kjøpe tennspoler og andre reservedeler. Hos oss får du eksperthjelp, rimelige priser, raskt ordrebehandling og forsendelse, et stort produktutvalg, kvalitetsgaranti på produktene og mye mer.

faq
Hva er symptomene på ødelagt tenningscoil?

Vanligvis oppstår følgende symptomer når tenningscoilen går i stykker:

  • Motoren går ujevnt, spesielt i kaldt vær.
  • Komponenten avgir en markant svidd lukt.
  • Varsellampen “Check Engine” tennes.
  • Drastisk nedgang i motorkraften når du tråkker på gasspedalen.
  • Drivstofforbruket øker.
  • Motoren har problemer med å starte, og stopper under kjøring.
  • Motoren vibrerer på tomgang.
  • Det kommer svart røyk med bensinlukt fra eksosanlegget.

Alle disse symptomene kan imidlertid også være tegn på feilfunksjon i andre deler, slik som høyspentledninger og annet. Undersøk hele tenningsanlegget om du opplever disse symptomene.

Hvordan sjekker jeg best tilstanden på tenningscoilen?

Først må du sjekke komponenten ved å se om den har sprekker, bulker, svarte flekker eller andre defekter. Etterpå sjekkes om ledningene er riktig koblet. Til dette må du se på diagrammet i serviceheftet på bilen.

Neste steg er å måle spinnmotstanden med et multimeter. Koble sondene til respektive terminaler. Bruk alltid referansene oppgitt i bilens dokumentasjon, da nominelle verdier på tenningscoilen kan være forskjellig fra bilmodell til bilmodell. På de fleste biler har som regel første spinn en standard motstand på rundt 0,5–3,5 Ohm, og andre spinn på rundt 5–16 kOhm.

Nøyaktig diagnose gjøres med oscillograf. Derfor lønner det seg å ta bilen med på verksted, om du ikke finner feilen selv.

Hvordan en selv kan montere tenningscoilen

Les bilens servicehefte nøye før du bytter delen. Du trenger:

  • skiftenøkler i riktig størrelse for å skru ut festene;
  • et verktøy for fjerning av tenningscoil;
  • smøring til elektriske kontakter;
  • en ren klut for å gni av smuss;
  • en momentnøkkel for å stramme festene.

Algoritmen for bytte av del:

  1. Skru av motoren og vent til den er avkjølt.
  2. Koble fra negativ batteriterminal.
  3. Fjern plastdekselet som beskytter delen.
  4. Ta et bilde eller marker kablene.
  5. Koble kablene fra komponenten.
  6. Skru av festene og fjern delen.
  7. Rengjør monteringsstedet for smuss.
  8. Påfør spesialsmøring på delens kobling.
  9. Monter den nye delen og stram til festene med dreiemomentet bilprodusenten anbefaler.
  10. Koble kablene til igjen ved å se på bildet du tok eller ved å følge markeringene.
  11. Koble til negativ batteriterminal.
  12. Sjekk at delen fungerer normalt.