0   varer
#
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Tennspolen til din bil

Tennspolen bestill billig
Merke bil Tennspolen stort utvalg På nett
Utskifting av Tennspolen: Video reparasjonsguide
Hvordan bytte tennspole på PEUGEOT 308 1 T7 (4A_, 4C_) [BRUKSANVISNING AUTODOC]

Hvordan bytte tennspole på PEUGEOT 308 1 T7 (4A_, 4C_) 1.6 Hatchback 09.2007–og frem til nå [BRUKSANVISNING AUTODOC] Tennspole for kjøretøyet...

Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.

Tennspolen til Topp bilprodusenter
Tennspolen i brand quality: Topp produsenter
  • Originale BERU Tennspolen
  • Originale NGK Tennspolen
  • Originale BOSCH Tennspolen
  • Originale HELLA Tennspolen
  • Originale RIDEX Tennspolen
  • Originale DELPHI Tennspolen
  • STARK
  • ERA
  • HITACHI
  • MEAT & DORIA
  • VEMO
  • ELRING
  • ABAKUS
  • ASHIKA
  • BREMI
  • CHAMPION
  • JP GROUP
  • HERTH+BUSS ELPARTS
  • MAGNETI MARELLI
  • DENSO
  • VALEO
  • MAXGEAR
  • SIDAT
  • ACKOJA
Mer
Mest solgte produkter: Tennspolen
De mest solgte reservedelene fra Tennspolen seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Tennspolen og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.
-29%
kjøpe Tennspolen DIC-0106 når som helst
Coil
Artikkelnummer: DIC-0106
608,58 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 3
  • Tilkoblingsteknikk: SAE/DIN
  • Antall av inn- / utganger: 2
  • Kvalitet: OE
  • DENSOCoil
  • VarenummerDIC-0106
  • Produsentens veiledende utsalgspris857,15 kr
  • Vår pris 608,58 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 0 221 503 407 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 0 221 503 407
576,97 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Nominell spenning [V]: 14
  • Tilleggsvare /tilleggsinfo: uten holder
  • BOSCHCoil
  • Varenummer0 221 503 407
  • Produsentens veiledende utsalgspris812,63 kr
  • Vår pris 576,97 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 0 221 122 334 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 0 221 122 334
837,71 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Nominell spenning [V]: 14
  • BOSCHCoil
  • Varenummer0 221 122 334
  • Produsentens veiledende utsalgspris1179,87 kr
  • Vår pris 837,71 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 0 221 119 021 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 0 221 119 021
447,00 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Coil: kontraktstryrt, med formotstand
  • Nominell spenning [V]: 14
  • BOSCHCoil
  • Varenummer0 221 119 021
  • Produsentens veiledende utsalgspris629,58 kr
  • Vår pris 447,00 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 0 221 122 316 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 0 221 122 316
712,48 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Nominell spenning [V]: 14
  • BOSCHCoil
  • Varenummer0 221 122 316
  • Produsentens veiledende utsalgspris1003,49 kr
  • Vår pris 712,48 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 0 986 221 052 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 0 986 221 052
560,65 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • BOSCHCoil
  • Varenummer0 986 221 052
  • Produsentens veiledende utsalgspris789,65 kr
  • Vår pris 560,65 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 245097 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 245097
573,29 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 4
  • Coil: Coil list, Tilkoplingstype SAE
  • Spoletennsystem: helelektronisk tenning
  • Vekt [kg]: 1,26
  • kun i forbindelse med: 245233
  • Kontaktfarge: hvit
  • VALEOCoil
  • Varenummer245097
  • Produsentens veiledende utsalgspris807,45 kr
  • Vår pris 573,29 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
-29%
kjøpe Tennspolen 48010 når som helst
Coil
Artikkelnummer: 48010
612,56 kr
Inkl. 25% mva. , ekskl. frakt,
  • Pol. antall: 4
  • Coil: Tilkoplingstype M4
  • Antall av inn- / utganger: 4
  • NGKCoil
  • Varenummer48010
  • Produsentens veiledende utsalgspris862,76 kr
  • Vår pris 612,56 kr
  • Renovert  Helt nye
Detaljer
Tennspolen: velg blant 14180 alternativer hos AUTODOC

Tennspolen fra 70 produsenter til priser mellom 31,93kr og 7470,98kr

Mest solgte produkter:
DIC-0106 ZS106 0 221 503 035 ZS385 GN10119 GN10401-12B1
Fra populære produsenter:
BERU NGK BOSCH HELLA RIDEX DELPHI
Til populære bilmerker:
VW TOYOTA MERCEDES-BENZ VOLVO BMW AUDI
Tennspolen – teknisk informasjon:
Coil: Tilkoblingsteknikk: Pol. antall:
Tilkoplingstype DIN kontraktstryrt SAE/DIN DIN+M5 3 2
med formotstand Coil list SAE SAE-Kontaktfeder 4 -
Tilkoplingstype SAE Tilkoplingstype M4 Spark Spring - - -

Lær mer om Tennspolen - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller.

En tennspole er en enhet som er laget for å omforme lavspenning til høyspenning. Høyspenningen ledes så til en tennplugg, som produserer en gnist mellom elektrodene og dermed antenner blandingen av luft og drivstoff.

Typer

  • Fordeler- og «boks»-type tennspoler. De danner en gnist for hver rotasjon av veivakselen. Den leveres til tennpluggen i den korresponderende sylinderen av en fordeler. Disse delene er rimelige og pålitelige. De kan ha et innebygget utkoblingstrinn, som kan begrense spenningen spolen leverer, koble den ut når den er overopphetet, oppdage kortslutninger og utføre computerstøttet feilsøking av enheten.It is supplied to the spark plug in the corresponding cylinder with the help of an ignition distributor.
  • Med to gnister (uten fordeler). De produserer to gnister til et par sylindere samtidig. Men det er bare luft-drivstoff-blandingen i en sylinder som antennes, den andre gnisten går tapt. Slike enheter er mer kompakte. De fungerer uten en fordeler og må ikke synkroniseres med kamakselen. De er imidlertid bare passende til bruk i motorer med et likt antall sylindere.
  • Spole på plugg (rørformet) Det er en tennspole per tennplugg, vanligvis plassert rett over den. I noen motorer kan de imidlertid være forbundet med høyspentkabler. De gir stabil og kraftig gnist, som sikrer fullstendig og jevnt antenning av drivstoffet. Med disse kan en av sylindrene stenges ved behov, slik at sensorer og andre enheter ikke blir skadet. De må synkroniseres med kamakselen. Flere tennspoler kan kombineres i såkalte spolepakker. De sikrer det minste tapet av tenningsspenning.
  • Dobbel tennspole. Slike enheter kombinerer to tennspoler i et hus. De er koblet direkte til den korresponderende tennpluggen. De reduserer tenningsforsinkelse og gjør at tidsinnstillingen for tenningen kan justeres mer nøyaktig.

Tips om bruk

Heng aldri en tennspole etter kablene ved en inspeksjon eller når du bytter komponenter i tenningssystemet. Ikke forsøk å ta den fra hverandre eller kobler fra kontakten. Ikke bruk mye kraft når du kobler til de elektriske kontaktene. Sjekk først at du har koblet alle kablene riktig til. Slå aldri på huset til tennspolene. Stram gjengede forbindelser med momentet som er spesifisert av bilprodusenten. Det anbefales ikke å påføre olje og sprayer på elektriske kontakter, det kan øke motstanden i forbindelsene eller føre til kortslutninger.

Dekk til alle elektriske komponenter med plastposer før du vasker motorrommet. Tett lekkasjer i motoren og væskene i ekspansjonstanker.

Symptomer på defekter

Du kan vanligvis se det når en tennspole har kortslutning. Vanligvis vil du se sorte merker, sprekker og og langsgående striper på overflaten. I tilfelle vil en del av spenningen avledes til huset, slik at det ikke vil dannes noen gnist i en av sylindrene. Det vil bli feiltenning i motoren, spesielt når det regner. Når delen er helt defekt, vil motoren feiltenne uansett vær. Bilens dynamikk blir dårligere. I biler som har en enkelt «boks»- eller fordelertype tennspole, kan det hende at motoren ikke vil starte i det hele tatt når tennspolen er defekt.

Årsaker til defekter

Tennspoler går ofte i stykker på grunn av overoppheting. Det kan være på grunn av feil i kjølesystemet, feil justert tenning eller hvis bilen utsettes for ekstreme belastninger. Høye temperaturer kan smelte huset og føre til at kontaktene brenner eller blir kortsluttet.

Autodoc.co.no: Kvalitetsprodukter til bil

Nettbutikken vår er det beste stedet å kjøpe tennspoler og andre reservedeler. Hos oss får du eksperthjelp, rimelige priser, raskt ordrebehandling og forsendelse, et stort produktutvalg, kvalitetsgaranti på produktene og mye mer.

faq
Hva er symptomene på ødelagt tenningscoil?

Vanligvis oppstår følgende symptomer når tenningscoilen går i stykker:

  • Motoren går ujevnt, spesielt i kaldt vær.
  • Komponenten avgir en markant svidd lukt.
  • Varsellampen “Check Engine” tennes.
  • Drastisk nedgang i motorkraften når du tråkker på gasspedalen.
  • Drivstofforbruket øker.
  • Motoren har problemer med å starte, og stopper under kjøring.
  • Motoren vibrerer på tomgang.
  • Det kommer svart røyk med bensinlukt fra eksosanlegget.

Alle disse symptomene kan imidlertid også være tegn på feilfunksjon i andre deler, slik som høyspentledninger og annet. Undersøk hele tenningsanlegget om du opplever disse symptomene.

Hvordan sjekker jeg best tilstanden på tenningscoilen?

Først må du sjekke komponenten ved å se om den har sprekker, bulker, svarte flekker eller andre defekter. Etterpå sjekkes om ledningene er riktig koblet. Til dette må du se på diagrammet i serviceheftet på bilen.

Neste steg er å måle spinnmotstanden med et multimeter. Koble sondene til respektive terminaler. Bruk alltid referansene oppgitt i bilens dokumentasjon, da nominelle verdier på tenningscoilen kan være forskjellig fra bilmodell til bilmodell. På de fleste biler har som regel første spinn en standard motstand på rundt 0,5–3,5 Ohm, og andre spinn på rundt 5–16 kOhm.

Nøyaktig diagnose gjøres med oscillograf. Derfor lønner det seg å ta bilen med på verksted, om du ikke finner feilen selv.

Hvordan en selv kan montere tenningscoilen

Les bilens servicehefte nøye før du bytter delen. Du trenger:

  • skiftenøkler i riktig størrelse for å skru ut festene;
  • et verktøy for fjerning av tenningscoil;
  • smøring til elektriske kontakter;
  • en ren klut for å gni av smuss;
  • en momentnøkkel for å stramme festene.

Algoritmen for bytte av del:

  1. Skru av motoren og vent til den er avkjølt.
  2. Koble fra negativ batteriterminal.
  3. Fjern plastdekselet som beskytter delen.
  4. Ta et bilde eller marker kablene.
  5. Koble kablene fra komponenten.
  6. Skru av festene og fjern delen.
  7. Rengjør monteringsstedet for smuss.
  8. Påfør spesialsmøring på delens kobling.
  9. Monter den nye delen og stram til festene med dreiemomentet bilprodusenten anbefaler.
  10. Koble kablene til igjen ved å se på bildet du tok eller ved å følge markeringene.
  11. Koble til negativ batteriterminal.
  12. Sjekk at delen fungerer normalt.