Tennspolen til bil
Hvor kan man kjøpe tennspolen til bil til en god pris? Hos AUTODOC!

Tennspolen i brand quality: Topp produsenter
Tennspolen til Topp bilprodusenter
Tennspolen til populære bilmodeller
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av tennspolen
De mest solgte reservedelene fra Tennspolen seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Tennspolen og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.












Tennspolen til bil: Hvilket merke passer best?
Ifølge kundene våre, kommer de beste reservedelene i produktkategorien Tennspolen fra følgende merker:
- BOSCH
- NGK
- HELLA
- BERU
- DELPHI
Tennspolen: Hvor mye koster et slikt produkt?
Prisen på bildeler i kategorien Tennspolen kan variere mellom 127 kr og 1860 kr, avhengig av kjøretøytypen, produsenten og produktspesifikasjonene.
Utskifting av Tennspolen: Video reparasjonsguide
Hvordan bytte tennspole på PEUGEOT 308 1 T7 (4A_, 4C_) 1.6 Hatchback 09.2007–og frem til nå [BRUKSANVISNING AUTODOC] Tennspole for kjøretøyet PEUGEOT...
Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.
Tennspolen: nyttig informasjon
Mest solgte produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
2324011 | 24 601 0040 | 10757 | ZS178 | 48003 | 48005 |
Til populære bilmerker: | |||||
VW | BMW | MERCEDES-BENZ | AUDI | TOYOTA | VOLVO |
Tennspolen – teknisk informasjon | |||||
Coil | Tilkoblingsteknikk | Antall stikkontakter | |||
Blokk coil | Tilkoplingstype DIN | DIN | Spark Spring | 2 | 4 |
Tilkoplingstype SAE | inkl. tenningspluggkontakt | SAE | DIN+Bracket | 3 | 6 |
Tennpluggrom coil | Fordeler coil | SAE+Spark Spring | SAE-Kontaktfeder | 7 | - |
Lær mer om Tennspolen - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller
En tennspole er en enhet som er laget for å omforme lavspenning til høyspenning. Høyspenningen ledes så til en tennplugg, som produserer en gnist mellom elektrodene og dermed antenner blandingen av luft og drivstoff.
Typer
- Fordeler- og «boks»-type tennspoler. De danner en gnist for hver rotasjon av veivakselen. Den leveres til tennpluggen i den korresponderende sylinderen av en fordeler. Disse delene er rimelige og pålitelige. De kan ha et innebygget utkoblingstrinn, som kan begrense spenningen spolen leverer, koble den ut når den er overopphetet, oppdage kortslutninger og utføre computerstøttet feilsøking av enheten.It is supplied to the spark plug in the corresponding cylinder with the help of an ignition distributor.
- Med to gnister (uten fordeler). De produserer to gnister til et par sylindere samtidig. Men det er bare luft-drivstoff-blandingen i en sylinder som antennes, den andre gnisten går tapt. Slike enheter er mer kompakte. De fungerer uten en fordeler og må ikke synkroniseres med kamakselen. De er imidlertid bare passende til bruk i motorer med et likt antall sylindere.
- Spole på plugg (rørformet) Det er en tennspole per tennplugg, vanligvis plassert rett over den. I noen motorer kan de imidlertid være forbundet med høyspentkabler. De gir stabil og kraftig gnist, som sikrer fullstendig og jevnt antenning av drivstoffet. Med disse kan en av sylindrene stenges ved behov, slik at sensorer og andre enheter ikke blir skadet. De må synkroniseres med kamakselen. Flere tennspoler kan kombineres i såkalte spolepakker. De sikrer det minste tapet av tenningsspenning.
- Dobbel tennspole. Slike enheter kombinerer to tennspoler i et hus. De er koblet direkte til den korresponderende tennpluggen. De reduserer tenningsforsinkelse og gjør at tidsinnstillingen for tenningen kan justeres mer nøyaktig.
Tips om bruk
Heng aldri en tennspole etter kablene ved en inspeksjon eller når du bytter komponenter i tenningssystemet. Ikke forsøk å ta den fra hverandre eller kobler fra kontakten. Ikke bruk mye kraft når du kobler til de elektriske kontaktene. Sjekk først at du har koblet alle kablene riktig til. Slå aldri på huset til tennspolene. Stram gjengede forbindelser med momentet som er spesifisert av bilprodusenten. Det anbefales ikke å påføre olje og sprayer på elektriske kontakter, det kan øke motstanden i forbindelsene eller føre til kortslutninger.
Dekk til alle elektriske komponenter med plastposer før du vasker motorrommet. Tett lekkasjer i motoren og væskene i ekspansjonstanker.
Symptomer på defekter
Du kan vanligvis se det når en tennspole har kortslutning. Vanligvis vil du se sorte merker, sprekker og og langsgående striper på overflaten. I tilfelle vil en del av spenningen avledes til huset, slik at det ikke vil dannes noen gnist i en av sylindrene. Det vil bli feiltenning i motoren, spesielt når det regner. Når delen er helt defekt, vil motoren feiltenne uansett vær. Bilens dynamikk blir dårligere. I biler som har en enkelt «boks»- eller fordelertype tennspole, kan det hende at motoren ikke vil starte i det hele tatt når tennspolen er defekt.
Årsaker til defekter
Tennspoler går ofte i stykker på grunn av overoppheting. Det kan være på grunn av feil i kjølesystemet, feil justert tenning eller hvis bilen utsettes for ekstreme belastninger. Høye temperaturer kan smelte huset og føre til at kontaktene brenner eller blir kortsluttet.
autodoc.co.no: Kvalitetsprodukter til bil
Nettbutikken vår er det beste stedet å kjøpe tennspoler og andre reservedeler. Hos oss får du eksperthjelp, rimelige priser, raskt ordrebehandling og forsendelse, et stort produktutvalg, kvalitetsgaranti på produktene og mye mer.
Nyttig informasjon om funksjon, årsaker til funksjonsfeil, diagnose og utskiftingsintervaller
FAQ
Vanligvis oppstår følgende symptomer når tenningscoilen går i stykker:
- Motoren går ujevnt, spesielt i kaldt vær.
- Komponenten avgir en markant svidd lukt.
- Varsellampen “Check Engine” tennes.
- Drastisk nedgang i motorkraften når du tråkker på gasspedalen.
- Drivstofforbruket øker.
- Motoren har problemer med å starte, og stopper under kjøring.
- Motoren vibrerer på tomgang.
- Det kommer svart røyk med bensinlukt fra eksosanlegget.
Alle disse symptomene kan imidlertid også være tegn på feilfunksjon i andre deler, slik som høyspentledninger og annet. Undersøk hele tenningsanlegget om du opplever disse symptomene.
Først må du sjekke komponenten ved å se om den har sprekker, bulker, svarte flekker eller andre defekter. Etterpå sjekkes om ledningene er riktig koblet. Til dette må du se på diagrammet i serviceheftet på bilen.
Neste steg er å måle spinnmotstanden med et multimeter. Koble sondene til respektive terminaler. Bruk alltid referansene oppgitt i bilens dokumentasjon, da nominelle verdier på tenningscoilen kan være forskjellig fra bilmodell til bilmodell. På de fleste biler har som regel første spinn en standard motstand på rundt 0,5–3,5 Ohm, og andre spinn på rundt 5–16 kOhm.
Nøyaktig diagnose gjøres med oscillograf. Derfor lønner det seg å ta bilen med på verksted, om du ikke finner feilen selv.
Les bilens servicehefte nøye før du bytter delen. Du trenger:
- skiftenøkler i riktig størrelse for å skru ut festene;
- et verktøy for fjerning av tenningscoil;
- smøring til elektriske kontakter;
- en ren klut for å gni av smuss;
- en momentnøkkel for å stramme festene.
Algoritmen for bytte av del:
- Skru av motoren og vent til den er avkjølt.
- Koble fra negativ batteriterminal.
- Fjern plastdekselet som beskytter delen.
- Ta et bilde eller marker kablene.
- Koble kablene fra komponenten.
- Skru av festene og fjern delen.
- Rengjør monteringsstedet for smuss.
- Påfør spesialsmøring på delens kobling.
- Monter den nye delen og stram til festene med dreiemomentet bilprodusenten anbefaler.
- Koble kablene til igjen ved å se på bildet du tok eller ved å følge markeringene.
- Koble til negativ batteriterminal.
- Sjekk at delen fungerer normalt.
Du kan returnere produkter i løpet av 14 dager og få pengene dine tilbake.
Fra AUTODOC til deg! Alle bestillinger for minst 2600 kr leveres fraktfritt i Norge.
*Gjelder ikke for store bildeler.