Luftmengdemåler til bil
Hvor kan man kjøpe luftmengdemåler til bil til en god pris? Hos AUTODOC!
Maf sensor i brand quality: Topp produsenter
Luftmassemåler til Topp bilprodusenter
Luftmassemåler til populære bilmodeller
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av luftmengdemåler
De mest solgte reservedelene fra Luftmengdemåler seksjon. Vi har et stort utvalg av reservedeler fra forskjellige merker for Luftmengdemåler og flere lavpris tilbud i vårt utvalg av deler.
RIDEX 3926A0125 Luftmengdemåler
12V, uten kapsling
DELPHI AF10075 Luftmengdemåler
12V, med kapsling
DENSO DMA-0113 Luftmengdemåler
DELPHI AF10374 Luftmengdemåler
12V, uten kapsling
STARK SKAS-0150072 Luftmengdemåler
med kapsling
PIERBURG 7.28342.06.0 Luftmengdemåler
12V
FEBI BILSTEIN 177141 Luftmengdemåler
uten kapsling, med tetning
HELLA 8ET 009 142-891 Luftmengdemåler
PIERBURG 7.22184.29.0 Luftmengdemåler
12V
PIERBURG 7.07759.59.0 Luftmengdemåler
12V
Luftmassemåler til bil: Hvilket merke passer best?
Ifølge kundene våre, kommer de beste reservedelene i produktkategorien Maf sensor fra følgende merker:
- BOSCH
- NTY
- HELLA
- DELPHI
- ABAKUS
Luftmengdemåler: Hvor mye koster et slikt produkt?
Prisen på bildeler i kategorien Luftmengdemåler kan variere mellom 447 kr og 2358 kr, avhengig av kjøretøytypen, produsenten og produktspesifikasjonene.
Utskifting av Luftmengdemåler: Video reparasjonsguide
Hvordan bytte luftmåler på LEXUS GS 2 BRUKSANVISNING | AUTODOC De beste merkene som produserer luftmåler: BOSCH, STARK, SACHS, SKF, VAN WEZEL, VALEO,...
Steg for steg-videoopplæring for gjør-det-selv-bileparasjon. Bli en amatørmekaniker med AutoDoc.
Luftmengdemåler: nyttig informasjon
| Mest solgte produkter: | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 120-08-083 | EPP-NS-010 | EPP-MZ-001 | EPP-SU-000 | EPP-NS-003 | EPP-AU-023 |
| Til populære bilmerker: | |||||
| VW | BMW | MERCEDES-BENZ | AUDI | TOYOTA | VOLVO |
| Luftmengdemåler – teknisk informasjon | |||||
| Antall stikkontakter | |||||
| 6 | 5 | ||||
| 4 | 3 | ||||
Lær mer om Luftmengdemåler - driftsmetode, diagnose, årsaker til feil og utskiftingsintervaller
En luftmassemåler er en sensor som måler hvor mye luft det kommer inn gjennom innsugningsmanifolden. Avlesningene brukes av styreenheten til motoren. Den trenger dem til å stille inn og regulere det korrekte blandingsforholdet mellom luft og drivstoff. I bensinmotorer bidrar sensoren også til å justere innsprøytningen og timingen, hvor mye drivstoff som tilføres og den driver systemet for utslippfordunstning. I dieselmotorer kontroller den innsprøytningstimingen og funksjonen til systemet for resirkulering av eksosgass.
Typer
Etter driftsprinsipp:
- Mekanisk (med en bevegelig klaff). De bestemmer mengden av luft som suges inn, den er proporsjonal med bevegelsen til fjæren til klaffen. En lufttemperatursensor brukes til å måle temperaturen til luften som suges inn, og til å justere dataene, siden avlesningene til luftmassemåleren er temperaturavhengige. Slike sensorer er for det meste montert i eldre biler.
- Termisk (hetetråd- og membransensorer). Disse sensorene bestemmer luftmassen ved hjelp av temperaturendringene i følerelementene. De er mer nøyaktige og pålitelige siden det ikke er noen bevegelige deler. Avlesningene blir ikke påvirket av omgivelsestemperaturen. De har en tråd eller en spesiell krystall med flere lag platinabelegg. Den siste typen, også kjent som membransensorer, er det mest avanserte og effektive, siden de er bestandige mot smuss og måler nøyaktig i hele levetiden.
Tips om bruk
Inspiser innsugningsmanifolden nøye før du monterer en ny luftmassemåler. Oljerester kan tyde på at ventilasjonssystemet til veivhuset er defekt eller at det er for mye olje i smøresystemet. Den nye delen vil gå fort i stykker hvis du ikke utbedrer disse problemene. Du må sjekke, og ved behov bytte, luftfilteret av samme grunn. Pass på å installere det riktig.
Koble fra den negative polen til batteriet før du monterer den nye delen for å unngå enhver aktivering. Bruk alltid komponenter som samsvarer med spesifikasjonene til bilen din.
Symptomer på defekter
Smuss på huset eller følere fører til at avlesningene ikke er nøyaktige. Oksiderte eller revnede kontakter kan også føre til at luftmassemåleren blir defekt. «Check Engine»-varsellampen på instrumentpanelet kan begynne å lyse. Drivstofforbruket øker betraktelig. Motorens turtall øker sakte. Noen ganger er det til og med vanskelig å starte bilen. Motoren kan bli kvalt og den går ujevnt på tomgang. Tykk sort røyk fra eksosrøret kan også tyde på at komponenten er defekt.
Årsaker til defekter
Dersom luftfilteret er montert feil, kommer det ufiltrert luft inn. Det fører til at følerelementet til luftmassemåleren blir tilsmusset. Det samme kan skje hvis filteret i seg selv er av dårlig kvalitet og har revnet. Dersom det kommer olje inn sammen med luften, kan følerelementet også bli tilsmusset. Dersom det kommer vann inn i innsugningssystemet, kan det føre til at sensorkontakte kortslutter. Feil under monteringen kan føre til mekanisk skade på delen.
autodoc.co.no: Kvalitetsprodukter til bil
I nettbutikken vår kan du kjøpe luftmassemåler til en god pris.
Nyttig informasjon om funksjon, årsaker til funksjonsfeil, diagnose og utskiftingsintervaller
Du kan returnere produkter i løpet av 14 dager og få pengene dine tilbake.
Fra AUTODOC til deg! Alle bestillinger for minst 2700 kr leveres fraktfritt i Norge.
*Gjelder ikke for store bildeler.