• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #50-6012
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Byttedeler og tilleggsavgift

Når du kjøper reservedeler som er merket med «byttedel», må du ikke bare betale prisen for selve reservedelen, men også tilleggsavgiften for delen. Ifølge samlet Europeisk lovgiving er tilleggsavgiften summen som produsenten skal ha som garanti på at den gamle delen blir sendt tilbake, for å repareres for gjenbruk. Når den gamle delen er blitt mottatt, vil du få tilbakebetalt tilleggsavgiften. Tilbakebetalingen av tilleggsavgiften blir bare utført hvis produktet er blitt produsert i Europa. Hvor mye tilleggsavgiften er på, blir bestemt av de som produserer reservedelene. Derfor kan den samme reservedelen ha en pris fra en produsent og en annen fra en annen, og være uten tilleggsavgift fra en tredje.

Tilleggsavgiften for byttes er 352.42 kr, inkl. 25% mva. Den vil bli tilbakebetalt til kjøperen når den gamle delen har blitt returnert og mottatt.

Enkel returprosedyre

AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
Rhinstrasse 132
12681 Berlin
Tyskland
8 uker

Hvordan fungerer det?

  1. Du betaler for den nye delen inkludert tilleggsavgiften.
  2. Du mottar den nye delen.
  3. Gjør den brukte delen klar til å sendes. Tøm eventuelt delen for væske, med mindre det er et batteri.
  4. Du melder fra om at du ønsker å returnere den gamle delen enten via kontoen din hos Autodoc.co.no eller skjemaet du finner nederst på siden.
  5. Bruk esken som den nye delen kom i, til å returnere den gamle delen. Legg ved fakturaen som du fikk i forbindelse med bestillingen. Da kan forespørselen din kan behandles hurtigere.
  6. Du sender den gamle delen i forsvarlig stand til:
    AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
    Rhinstrasse 132
    12681 Berlin
    Tyskland
  7. Vi sender den gamle delen til produsenten, slik at de kan undersøke den.
  8. Som regel tar det 6–8 uker å behandle forespørselen, fra det øyeblikk den gamle delen ankommer hos oss. Vi informerer deg om resultatet av produsentens undersøkelse av delen.

Hvor fort skal jeg returnere den brukte reservedelen?

Reservedelen som er brukt skal sendes tilbake innen ett år fra den datoen du handlet bytte delen.

Hva er prosedyren for å få tilleggsavgiften refundert?

Hvis undersøkelsen viser at den gamle delen kan repareres, vil beløpet bli returnert til betalingsmåten du brukte til å betale for bestillingen. Lar det seg ikke gjøre, vil pengene bli stående på din kundekonto hos Autodoc.co.no.

Hva skjer hvis resultatet av undersøkelsen er negativt?

Da vil vi informere deg om at tilleggsavgiften ikke kan bli refundert. Vi beholder den undersøkte byttedelen på lageret vårt i 2 måneder. Du kan få delen sendt tilbake til deg hvis du ber om det (returfrakten dekkes av Autodoc.co.no). Delen kasseres etter 2 måneder.

Hva er retningslinjene for returnering?

  • Du må betale for returen av den brukte delen.
  • Dersom du ikke sender inn en brukt del, vil ikke produsenten tilbakebetale tilleggsavgiften, men beholde det som en kompensasjon.
  • Hvis delen er veldig ødelagt eller det er sprekker i huset til den brukte delen, vil du ikke få tilleggsavgiften tilbake.
  • Hvis det sendes inn en annen brukt del enn den som ble bestilt, som en startmotor i stedet for en dynamo,vil du ikke få tilleggsavgiften tilbake.
  • Det er ikke nødvendig å kjøpe et produkt fra samme produsent for å få tilbake tilleggsavgiften, så lenge det er samme type produkt. F.eks. kan du bestille bremsekaliper fra BOSCH og sende bremsekaliper fra TRW i retur.
  • Hvis den nye delen ikke har samme egenskaper som den gamle, f.eks. går på strøm i stedet for å være mekanisk, så må du forhøre deg med produsenten om det lar seg gjøre å bytte denne delen. Ta kontakt med kundeservice på [email protected] for å gjøre dette.

I hvilke kategorier finnes det byttedeler?

Bremsecaliper
Dynamo
Starter
Drivaksel
AC-kompressor
Servopumpe
Tannstang
Turbolader
Innsprøytningsdyse
Innsprøytningspumpe
Startbatteri
Tenningsmodul
Clutchplate
Trykkplate, clutch
EGR-ventil
Dysestamme
Høytrykkspumpe
Rattstamme
Styreapparat, brennstoff innsprøytning
Luftmengdemåler
Pumpe-dyse-enhet
Drivledd
Kompressor til luftfjæring
Kardangaksel, akseldrift
Styreenhet, innsprøytningsanlegg
Mengdeler, innsprøytningsanlegg
Kontrollenhet, tenningsanlegg
Oppvarmings regulator
Eksosspjeld, motorbremse
Matemodul, ureainnsprøytning
Slavesylinder, servostyring
Styreapparat, tomgangsregulering
Styringssett
Styreapparat, bankesensor

Krav til brukte deler*:

* Dette er bare til generell informasjon. Hver enkelt sak vurderes for seg (hver reservedel blir undersøkelse av produsenten før det tas en avgjørelse).

Bremsecaliper

Kriterier for retur av bremsekaliper:

  • Byttedelen må være et produkt av samme type som produktet du har kjøpt.
  • Byttedelen må være komplett.
  • Alt av styrepinner, fester, koplinger- og lufteskruer må være med.
  • Byttedelen må ikke ha store korrosjonsskader.
  • Byttedelen må ikke ha sprekker eller ha blitt maskinelt bearbeidet.
  • Du får bare tilbake tilleggsavgiften for byttedeler som er egnet for gjenvinning.
  • Etiketten på emballasjen må ikke være skitten, mangle eller ha ekstra merker eller skrift.
  • * Dette er bare til generell informasjon. Hver enkelt sak vurderes for seg (hver reservedel blir undersøkelse av produsenten før det tas en avgjørelse).

Original emballasje

  • Deler fra Bosch, Elstock og GKN må returneres i originalemballasjen. Hvis de ikke sendes i originalemballasje, blir ikke delen akseptert. Dette er krav fra produsentene.
Dynamo

Kriterier for dynamoer:

  • Dynamoer som ikke kan identifiseres vil ikke bli akseptert.
  • Produsentens OE-etikett sendes med eller det inngraverte OE-nummeret på dynamoen er lesbart.

Rust

  • Dynamoen har ikke vært oppbevart lenge etter at den ble demontert, og det er ikke spor etter rust på remhjulet.
  • Dynamoer med mye rust.

Skadeomfang

  • Skadet plastdeksel.
  • Det mangler en ribbe på fronten og / eller bakdekselet.
  • Den elektriske kontakten er skadet, men ikke til under pakningen.
  • To manglende ribber på fronten og / eller bakdekselet.
  • Den elektriske kontakten er skadet til under pakningen.

Dynamoen er fullstendig:

  • Dynamoen er komplett og fullstendig montert.
  • Demontert eller det mangler deler.
  • Effekten til den brukte dynamoen må tilsvare effekten til den nye. Ellers kan ikke tilleggsavgiften refunderes.
Starter

Kriterier for retur av starter:

  • Enheten er godtatt.
  • Enheten er avvist.

Gjenkjennelighet

  • Startmotorer som det ikke er mulig å identifisere, vil ikke bli akseptert.
  • Produsentens OE-etikett sendes med eller det inngraverte OE-nummeret på startmotoren er lesbart.

Skadeomfang

  • Sikringen på releehuset er ikke skadet.
  • Det er skader på plastdelen til startmotorreleet.
  • Startmotoren er deformert / skadet på grunn av støt mot huset, skader på huset eller slitt pinjong.
  • Akselen er sterkt misfarget på grunn av overbelastning (f.eks. blå på grunn av overoppheting).

Rust:

  • Startmotoreren har ikke vært oppbevart lenge etter at den ble demontert, og har ikke rustkader.
  • Startmotoren er veldig rustet.

Startmotoren er fullstendig

  • Startmotoren er komplett og alle delene er montert sammen.
  • Startmotoren er demontert eller det mangler komponenter.
  • Det er mye rust på pinjongen.
  • Bakplaten mangler.
  • Det fremre dekselet er skadet.
  • * Dette er bare til generell informasjon. Hver enkelt sak vurderes for seg (hver reservedel blir undersøkelse av produsenten før det tas en avgjørelse).
Drivaksel

Kriterier for retur av drivaksel:

  • Byttedelen må være av den samme typen som den nye delen.
  • Drivakselen må være fullstendig, med akselstangen koblet sammen med begge leddendene.
  • Den sammenkoblede akselen må være rett. Bøyde aksler kan ikke gjenopprettes til originaltilstanden.
  • Den sammenkoblede akselen må ikke være rustet eller ødelagt.
  • Gjengene på leddene må være fullstendige og sitte stramt.
AC-kompressor

Kriterier for retur av A/C kompressor:

  • Enheten vil bli avvist hvis:
  • Den er svært rustet (skadet område > 3 cm²).
  • Ikke alle koblingene for rør er godt tettet med originale deksler.
  • Akselen ikke kan roteres 360° manuelt.
  • Byttedelen ikke kan identifiseres (navneplaten er uleselig eller mangler).
Servopumpe

Kriterier for retur av servopumpe:

  • Byttedelen vil bli akseptert hvis:
  • 1. Den brukte pumpen returneres i originalemballasjen.
  • 2. Pumpen er fullstendig og samsvarer med produktet i katalogen.
  • 3. Det ikke er noen mekaniske skader.
  • 4. Gjenget er i god stand.
  • 5. Pumpen ikke har skader på reimskiven eller akselen.
  • 6. Det ikke er skader på adapteret.
  • 7. Dekselet ikke er skadet eller mangler.
Tannstang

Byttedelen vil bli akseptert hvis:

  • 1. Den brukte styresnekken returneres i originalemballasjen.
  • 2. Styresnekken er fullstendig, dvs. at følgende er inkludert:
  • - Støvmansjetter
  • - Hydraulikkslanger
  • - Parallellstag (hvis det leveres et med den nye delen)
  • 3. Styresnekken ikke er veldig rustet.
  • 4. Det ikke finnes noen mekaniske skader, delen ikke er bøyd, funksjonen til tannstangen ikke er svekket og festene ikke er skadet.
  • 5. Parallellstaget(ene) ikke har skader på gjenget, ikke er bøyd eller ødelagt.
  • 5. Parallellstaget(ene) ikke har skader på gjenget, ikke er bøyd eller ødelagt.
  • 7. Akselen og splinene ikke er skadet.
  • 8. Den returnerte styresnekken er av en type som tilsvarer den nye.
Turbolader

Kriterier for retur av turbolader:

  • Byttedelen må returneres fullstendig og sammenmontert.
  • Ingen av delene skal være demontert, erstattet eller fjernet.
  • Byttedelen bør samsvare med den nyinnkjøpte turboladeren.
Innsprøytningsdyse

Kriterier for retur av injektor

  • Demontert del -> ikke akseptabelt
  • Manglende dyse -> ikke akseptabelt
  • Sentence in the red box, this should be deleted, it’s a repeat of the headline
  • Skadet kontakt -> ikke akseptabelt
  • Ødelagt kontakt -> ikke akseptabelt
  • Smeltet kontakt -> ikke akseptabelt
  • Skadet trykkrørstuss -> ikke akseptabelt
  • Skader på hoveddelen til injektoren, forårsaket av uforsiktig håndtering (f.eks. med hammer) -> ikke akseptabelt
  • Skader på setet til tetningen -> ikke akseptabelt
Innsprøytningspumpe

Byttedelene aksepteres hvis:

  • Den returnerte byttedelen er av samme type som den nye delen.
  • Innsprøytningspumpen er fullstendig.
  • Den ikke er skadet.
  • Kontrollventilen ikke er skadet.

Byttedeler som har følgende defekter kan ikke returneres:

  • Deler som er demontert.
  • Delen er ikke fullstendig.
  • Det er mye rust på delen.
Startbatteri

Krav for brukte bilbatterier:

  • Produsentene har ikke noen spesielle krav for brukte bilbatterier. Til tross for det, anbefaler vi på det sterkeste at du ikke åpner brukte batterier og ikke tapper av væsken (elektrolytt) fra dem, da dette er farlig.

Slik returnerer du et brukt bilbatteri

  • 1. Ta det brukte batteriet med til lageret vårt på denne adressen: AUTODOC SE (Retoure - Lager R) Rhinstrasse 132 12681 Berlin.
Tenningsmodul

Kriterier for retur av fordeler (tenningsregulator):

  • Enheten må ikke ha veldig mye rust.
  • Fordelerlokket må ikke mangle.
  • Kontakten kan ikke mangle.
  • Enheten må være fullstendig.
  • Fordelere som ikke kan identifiseres vil ikke bli akseptert.

Skjema for å sende tilbake byttedelen:

Fyll ut skjemaet nedenfor før du sender reservedelen, så tar noen fra kundeservice hos oss kontakt med deg. Oppgi bestillingsnummeret ditt, det gjelder også for byttedelen.