Motorolje til bil nettbutikk
Populære Motorolje til bil-merker
Søk etter Motorolja-viskositet
Betegnelser
OEM-godkjenning
Fysiske og kjemiske egenskaper
De beste Motorolje-tilbudene
Kjøp motorolje og smøremidler til bilen din rimelig på nettet
Motorolje til Topp bilprodusenter
Vurderinger og anmeldelser
Tilfredsstiller Audi/Vag specs VW504.00/507.00 og ACEA C3 som er beskrevet iht Audi specs for Audi Allroad A6 FH C6, 3.0tdi ASB motor. Billig og god nok så lenge jeg ikke følge Long Life serviceintervaller. Bytter olje og filter hver 10000km/6 months uansett.
Orginal oljen til VAG er spesial tilpasset for min VW Passat, og jeg tror den er noe av det beste på markedet. Også er den anbefalt av bil Produsenten
jeg har kjørt med denne olje i 7 år. jeg tror dette er grunnen for at den ikke bruker olje etter å ha passert 300 000 km. Anbefaler å bruke denne olje
Topp Produkt. Men virket litt Eldre forpakning. Og sto Til GM på Box. Men spesifikasjoner stemmer med MB.
Bravoen har passert 224 000 km. Bare brukt denne oljen siden første oljeskift da bilen var ny. FIATen går pent, ikke noe oljeforbruk utover det normale og drivstoffforbruket er lavt.
Motorolje brukes til å smøre bevegelige deler i motoren. Smøringen reduserer risikoen for rask slitasje og rustdannelse, og skyller bort smuss.
Motoroljetyper
Etter årstid og viskositet:
- Oljer for sommertemperaturer
- Oljer for vintertemperaturer. I henhold til SAE J300-klassifiseringen, er disse merket med bokstaven W
- Oljer for alle årstider
I henhold til SAE-standarden kan smøremiddelets navn inneholde ett eller to tall. Det første viser den minste driftstemperaturen for væsken. Det andre står for viskositeten ved høye temperaturer. Jo høyere tall, desto tykkere er smøremiddelet.
Etter motortype:
- Til bensinmotorer – i henhold til API-klassifiseringen er disse merket med bokstaven S
- Til dieselmotorer – disse har bokstaven C
- Universaloljer – disse kan brukes til både bensin- og dieselmotorer, de er merket med begge bokstavene.
Det finnes også flere spesifikke symboler, for eksempel:
- SF – for motoroljer som ble brukt i personbiler som ble produsert på 1980-tallet
- SG – for nyttekjøretøy fra samme periode
- SH – for motorer laget etter 1994
- SL - for turbomotorer med flere ventiler laget etter 2000.
Etter base:
- Mineraloljer lages ved at råolje raffineres. De er rimelige. Imidlertid har de en tendens til å fordunste, og til å bli tykkere i kaldt vær. Når de brukes, kan det føre til opphopning av bunnfall ved overoppheting av motoren.
- Halvsyntetiske oljer lages ved at det tilsettes syntetiske stoffer til mineralolje – en tredjedel av totalen. De er frostbestandige, men mister gradvis viskositeten under bruk. Stoffer som skilles ut ved nedbryting, kan bli liggende igjen inne i motoren.
- Syntetiske oljer lages ved at hydrokarboner utsettes for en kjemisk reaksjon. De beskytter motoren mot rust og har lang brukstid, men de er dyre.
- Hydrokrakkede oljer lages ved at råolje modifiseres på molekylnivå. De er billige, men samtidig mister de raskt bruksegenskapene og tåler ikke raske temperaturendringer.
Tips om bruk
Den gjennomsnittlige levetiden for motorolje er 10 000–15 000 km, mens med stor belastning på motoren kan de holde i rundt 8 000–6 000 km. I tillegg anbefales det å skifte oljen minst en gang i året, selv om du ikke har brukt bilen. Ved hver 1 000. km bør du sjekke nivået og tilstanden på oljen med en peilepinne. Smøremidler av forskjellige typer og merker må ikke blandes når du bytter olje. Det er viktig å bruke den typen produsenten anbefaler. Du må aldri fylle for mye olje på motoren.
Årsak og tegn på at motoroljen ikke er i orden lenger
- Blanding av smøremidler av forskjellige typer og grader, fører til opphopning av uoppløselige rester i motoren. Du kan se dette på peilepinnen når du sjekker oljenivået.
- Noen væsker mister bruksegenskaper hvis de utsettes for høye eller lave temperaturer, eller hvis det lekker frostvæske inn i smøresystemet. Du vil se en endring i konsistensen eller emulgert olje på peilepinnen når du sjekker oljen.
- Etter lang tids bruk vil væsken miste egenskaper, noe som viser seg ved at konsistensen og fargen endres.
- Hvis bilen går for lenge på tomgang, vil dette gå utover smøremidlets kvalitet. Oljeskiftet bør i så fall fremskyndes.
Slik skifter du motorolje
- Parker kjøretøyet på en jevn overflate og la motoren avkjøles i ti minutter.
- Skru ut dreneringspluggen til motorens bunnpanne.
- La den gamle oljen renne ut i en egnet beholder.
- Bytt også oljefilteret når du bytter olje. Et tett filter fungerer ikke effektivt.
- Hell rundt 200 ml olje på filteret før montering, og bruk litt olje til å smøre ringen på filteret.
- Hell først i rundt 80 % av væskemengden bilprodusenten anbefaler. Resten helles gradvis i, rundt 150 ml av gangen, og du må jevnlig sjekke oljenivået med peilepinnen. Oljenivået skal være mellom markeringene «Min» og «Max».
- Sjekk alle tetningene og pakningene til oljelokket, og bytt dem ved behov.
Profesjonell hjelp fra AUTODOC
Du kan kjøpe motoroljer og smøremidler til gode priser hos AUTODOC. Takket være et stort utvalg av deler og et kompetent team hos kundeservice, tar det bare et par minutter å velge produkter som passer til din bil. Leveransen utføres så raskt som mulig. Det er alltid praktisk, raskt og billig å handle hos oss!
Nyttig informasjon om funksjon, årsaker til funksjonsfeil, diagnose og utskiftingsintervaller