Innholdsfortegnelse
MC-bremsesylinder: funksjon og symptomer på feil
Bremser er som superhelter for motorsyklister, og bremsesylinderen er det hemmelige våpenet deres. La oss ta en kjapp titt på hvordan denne delen fungerer og hvordan du kan oppdage om den har en «dårlig dag» og hva som kan være årsakene.
Bremsesylinder - virkemåte
Bremsesylinder til MC finnes i to varianter, en til håndbremsen foran og en til fotbremsen bak. Funksjonen på begge er lik: ved å trekke til seg håndbremsen eller trå på fotbremsen, beveges et stempel fremover, noe som skyver bremsevæsken med trykk mot caliperen. Dette trykket aktiverer bremseklossene og presser dem mot bremseskiven, og dermed senkes hastigheten på motorsykkelen.
Tegn på en defekt bremsesylinder
Ved problemer med bremsene kan første reaksjon være å google «hvordan bytte bremsesylinder», men det er viktig å finne ut hva som er årsaken til problemene først. Det kan være nok å kun skifte ut en pakning eller bremsevæsken til mc, ikke hele bremsesylinderen.
Dette er vanlige symptomer:
- Bremsevæskelekkasje: Skadde pakninger er ofte årsaken til lekkasje, så sjekk tilstanden på dem og skift ut ved behov. Husk at feil type bremsevæske kan skade dem.
- Bremsekraften reduseres og bremselengden øker: Smuss i bremsevæsken forårsaker tidlig slitasje av bremsemekanismen og senker bremseeffekten.
- Ujevn bremsekraft: Dette kan komme av luft i bremsevæsken, forårsaket av utvanning. Bremsevæsken er hygroskopisk, noe som vil si at den trekker til seg vann over tid. Vannet i væsken koker og danner luft i bremsesystemet. Det kan i verste fall føre til at du mister bremsene helt.
- Bremsen føles «svampete» og myk: Årsaken til dette er ofte lekkasje i sylinderen. Luft kommer inn i bremsesystemet og reduserer bremsetrykket.
- Bremsen føles stiv og er vanskelig å bruke: En tidligere reparasjon av bremsesystemet kan ha ført til at stempelet nå er for stort og at du må bruke mye mer kraft for å bremse. Størrelsen på stempelet samsvares alltid med caliperen, og produsenten varierer gjerne litt på størrelsen alt etter bremsefølelsen de er ute etter. Et litt mindre stempel har mer slark og er enklere å bremse med.
Trenger du ny bremsevæske eller nye motorsykkeldeler er det enkelt å handle på nett. Det er bare å søke etter delen og merket du har, som for eksempel «bremsesylinder Honda MC». Da vil du få opp nettbutikker som selger det du trenger. Mange nettbutikker søker opp kompatible deler og væsker ved å bruke et filtreringsverktøy der du legger inn informasjon om motorsykkelen din.
4 vedlikeholdstips du bør merke deg
Vedlikeholdet av bremsesylinderen er relativt enkelt og krever ikke mye tid. Dette bør du ta hensyn til:
Sjekk fargen på bremsevæsken innimellom, den skal være klar. Misfarging, partikler og smuss er tegn på at det er på tide å bytte bremsevæske på mc-en.
Bytt bremsevæsken cirka hvert 2. år, da dette vil hindre korrosjon på innsiden.
Sjekk at lokket til bremsevæsketanken er ordentlig påskrudd.
Hold motorsykkelen og spesielt området rundt bremsesylinderen og bremsevæsketanken rent og husk å smøre bremsesylinderen.
Så, motorsyklister, gi bremsesylinderen din litt ekstra oppmerksomhet. Hold bremsevæsken klar og bytt i tide. Da kan du nyte hver kjøretur uten bremse-drama. Keep riding, keep braking, og ha det gøy der ute!
Passende produkter: