Innholdsfortegnelse
Tenningssystem: prinsipp for drift, symptomer på feil og reparasjon
Velkommen til en liten gjennomgang av bilens hjerte – tenningssystemet i bilen. Det spiller en avgjørende rolle i forbrenningsprosessen, der det sørger for at motoren, enten du har en dieselmotor eller bensinmotor, starter og går som den skal. Vi vil gå inn på hvordan de fungerer, hvilke tegn som tyder på defekter og årsakene, for ikke å glemme hva du kan gjøre for å forlenge levetiden til tenningssystemet. Så la oss sette i gang!
Tenningssystem – bensinmotor
Hovedfunksjonen til et tenningssystem er å generere en høyspenningsgnist som antenner luft- og drivstoffblandingen i forbrenningskamrene til bilen. Prosessen begynner med at batteriet leverer strøm til bilens tennspole, som deretter forsterker denne elektriske energien. Fordeleren fordeler denne høyspenningsstrømmen til tennpluggene i det nøyaktige øyeblikket som er nødvendig for forbrenningen. Det rette tidspunktet for antenningen er avgjørende, ettersom det må synkroniseres med motorens rotasjon for å optimalisere forbrenningseffektiviteten.
NGK Tennplugg
M14 x 1,25, Nøkkelvidde: 20,8 mm
NGK Tennplugg
M14 x 1,25, Nøkkelvidde: 20,8 mm
NGK Tennplugg
M18 x 1,5, Nøkkelvidde: 20,8 mm
NGK Tennspole
4-polet, Tilkoplingstype SAE
BOSCH Tennplugg
M 14 x 1,25, Nøkkelvidde: 16
Tenningssystem – dieselmotor
I en dieselmotor er tenningssystemet litt annerledes enn i bensinmotorer. Dieselbiler bruker ikke tennplugger, men glødeplugger som varmer opp drivstoffet. Drivstoffet tennes ved høy temperatur og trykk. Når luften er komprimert, sprøytes dieselen inn i sylinderen, og den høye kompresjonen gjør at luften blir varm nok til å antenne drivstoffet spontant. Derfor trenger ikke dieselbiler en gnist som bensinbiler. Dieselmotorer bruker kompresjon for å generere varme og tenne drivstoffet, noe som gir dem økt effektivitet og moment.
Symptomer på problemer med tenningssystemet
Det er viktig å kjenne igjen symptomene på et defekt tenningssystem for å kunne diagnostisere og reparere det raskt. Dette er vanlige symptomer på feil:
- Problemer med å starte motoren.
- Feiltenning.
- Dårlig drivstoffeffektivitet.
- Uregelmessig tomgangskjøring.
- Merkbar nedgang i motorytelse.
Årsaker til defekter i tenningssystemet
Vanlige årsaker til feil i tenningssystemet inkluderer slitte eller defekte tennplugger eller glødeplugger, som kan føre til dårlig drivstoffeffektivitet og problemer med å starte motoren. Feil på tennspolen, fordeleren eller kontrollmodulen til tenningssystemet er også vanlige syndere. De kan forårsake motorstopp, ujevn tomgang og redusert kraft. Videre kan korroderte eller løse elektriske tilkoblinger bidra til dårlig ytelse.
NGK Tennplugg
CNG/LPGM14 x 1,25, Nøkkelvidde: 16 mm, 16
BOSCH Reparasjonssett, tenningsmodul
DENSO Tennplugg
M14x1.25,
NGK Tennplugg
M14 x 1,25, Nøkkelvidde: 20,8 mm
NGK Tennplugg
M14 x 1,25, Nøkkelvidde: 16 mm
Reparasjon og vedlikehold av tenningssystemet
Riktig vedlikehold og tidig reparasjon er avgjørende for å bevare funksjonaliteten til tenningssystemet. Rutinemessige inspeksjoner av tennplugger, tenningsledninger og andre komponenter er avgjørende. God kvalitet på delene er også viktig, så invester derfor i kvalitets tennplugger til bilen. Du kan forhindre ytterligere skader dersom du er obs på symptomer på feil og får fikset dem raskt. Reparasjoner kan innebære utskifting av defekte tennplugger, tennspoler eller å løse problemer med tenningsmodulen til bil. Regelmessig sjekk og justering av tenningstidspunktet bidrar også til å opprettholde optimal motorytelse.
Nyere kjøretøy har ofte et elektronisk tenningssystem, som vil si at innsprøytningen og tenningstidpunktet bestemmes av motorstyreenheten. Informasjon fra tilknyttede komponenter blir benyttet til å optimalisere forbrenningsprosessen og øke drivstofføkonomien. I slike biler kan det være nyttig å bruke et diagnoseverktøy, også kalt feilkodeleser. Feilkodeleseren laster ned feilminnet, som vil si feilkodene som styreenheten registrerer når sensorene sender informasjon om for store avvik eller når den ikke får kontakt med for eksempel en sensor. Du kan søke på nett etter betydningen av disse kodene, slik at du får en pekepinn på om det er noe du vil prøve å reparere selv eller om du bør levere bilen på et verksted.
Oppsummering
Det å ha en viss forståelse av hvordan tenningssystemet fungerer og hvilke tegn du skal se etter når det fusker kan spare deg mye penger og hodebry. Så for å oppsummere – regelmessig vedlikehold, rask identifisering av symptomer på feil samt reparasjoner av defekter i tide er nøkkelen til å sikre at dette systemet går som smurt. Husk dette og belønningen er økt levetid, bedre motoreffekt og mer kjøreglede for deg!
Passende produkter: