Innholdsfortegnelse
D-4D
D-4D er navnet på det direkte drivstoffinnsprøytning systemet utviklet av “Toyota Motor Corporation”. Forkortelsen anvendes til dieselmotorer i biler som har dette systemet og er produsert av Toyota.
Populære D-4D Motorer
1CD-FTV
I 2000 ble 1CD-FTV motoren lansert. Det var den første dieselmotoren fra Toyota med Common Rail systemet. Med en kubikk-kapasitet på 2 liter og 116 hestekrefter og 4 innebygde sylindere, forsterkede vegger i sylinderblokkene og en variabel geometri i turbolader. Motoren ble laget frem til 2007. Den ble satt inn i disse Toyota modellene: Corolla, Avensis, Previa, Verso og RAV4.
1ND-TV
Den 4-sylindrede turboladede inline dieselmotoren med en kapasitet på 1,4 liter og common rail direkte drivstoffinnsprøytning system ble introdusert i 2001. Siden 2002 har den blitt satt inn i mange Toyota modeller: Auris, Avanza, Corolla, Etios, IQ, Ractis, Urban cruiser, Verso- S, Yaris. Den maksimale kraften den hadde var på 68, 88 og 90 hestekrefter. Siden 2015 har 1ND TV oppfylt miljøkravene EURO VI.
KD-FTV
Dette er en serie med 4-sylindrede inline dieselmotorer med to kamaksler og en turbolader. Den første generasjonen 1KD-FTV ble introdusert i 2000. Det var en 3 liters motor med 172 hestekrefter. Den ble satt inn i følgende biler: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace og Toyota Hilux. Den andre generasjonen hadde registreringen 2KD-FTV. Den kom i 2001. Til forskjell fra sin forgjenger hadde denne generasjonen motorer en kubikk-kapasitet på 2,5 liter og 142 hestekrefter. Motoren ble satt inn i denne serien av toyota kjøretøy: Fortuner, Hilux, Hiace og Innova.
AD-FTV
Den første generasjonen av denne inline DOHC dieselmotor serien ble introdusert i 2005. 1BD-FTV var turboladet og hadde 2,0 liter kubikk-kapasitet og 127 hestekrefter. Den andre generasjonen- 2AD-FTV, hadde et D-4D Common Rail og en turbolader med variabel geometri akkurat som den hadde tidligere, men hadde en annen kubikk-kapasitet som kom opp i 2,2 liter. Hestekreftene var mellom 136 og 149. Den andre generasjonen fikk registreringen 2AD-FHV. Disse motorene hadde disse funksjonene: raske piezoelektriske innsprøytninger, D-CAT system som minsket giftige eksosutslipp, et kompresjon veksling på 15,7: 1, som var den laveste i serien. Akkurat som i 2AD-FTV-motorene oversteg kubikk-kapasiteten aldri 2,2 liter. Hestekreftene var på 174 til 178. Denne motorserien ble satt inn i disse Toyota-modellene: RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso og Corolla.
1WW
I 2013 ble 1WW-motorer vist frem. Det var enda en dieselmotor fra DOHC-serien med 4 sylindre som står på rekke. Disse 1,6 liter motorene hadde så mye som 110 hestekrefter med et kompresjon veksel på 16,5: 1. 2-liter 1WW-motorer kom i 2015. De ble laget til Toyota Verso og Toyota Auris.
GD-FTV
I 2015 kom motorserien GD. Den første generasjonen ble registrert som 1GD-FTV. Den hadde en 175 hestekrefter inline DOHC-motor på 2,8 liter med 4 sylindre og en turbolader med variabel geometri. Den andre generasjonen 2GD-FTV-motorer hadde lavere kubikk-kapasitet og mindre hestekrefter: 2,4 liter og 147 hestekrefter. Kompresjon vekslingen mellom begge generasjonene var den samme: 15,6: 1. Disse ble satt inn i Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Fortuner og Toyota Innova.
1VD-FTV
“Presidential Series” var det nye steget i den japanske merkevaren sin motor historie. De var de aller første 8-sylindrede diesel V-motorene. Kubikk-kapasitet deres var 4,5 liter. De ble satt inn med D-4D-systemet med en eller to variable geometriske turboladere. Kompresjon vekslingen var 16,8: 1. Den sterkeste motoren hadde 202 hestekrefter, og de to turboladede motorene hadde 268 hestekrefter.