Innholdsfortegnelse
CDI
“Common Rail Diesel Injection” (CDI) er en serie dieselmotorer fra det tyske Daimler AG som er satt inn i Mercedes-Benz-kjøretøy. CDI-motorene ble utviklet i 1997 og brukes fremdeles i dag. Disse motorene har et direkte drivstoffinnsprøytning system som reduserer drivstofforbruket med 15%. Produsenten har økt dreiemomentet slik at effekten har økt med 40%.
Populære CDI-motorer
OM611. 1998-2004.
Disse er 4-sylindret inline dieselmotorer på 2.1 og 2.2 liter. Bileiere kan velge mellom følgende kraft på motorene: 81, 101, 108, 114, 120, 127, 134 og 141 hestekrefter. OM611 ble satt inn i: Sprinter (W90x), Mercedes-Benz E Class (W210), Mercedes-Benz C-Class (W203).
OM668. 1998-2005.
Disse motorene hadde fire sylindre på en rad og kubikk-kapasitet på 1,7 og 2,7 l. De følgende modellene har disse OM668 motorene:. Mercedes-Benz A-Class (W168), Mercedes-Benz A-Class (W169), og Mercedes-Benz Vaneo (W414).
OM612. 1999-2006.
I motsetning til tidligere motorer har OM612 5 sylindre på rad med en kapasitet på 2,7 liter. Motoren har hestekrefter på mellom 154 og 170 med et dreiemoment på henholdsvis 300 og 370 N·m. Motoren ble satt inn i Mercedes-Benz Sprinter (W90x), Mercedes-Benz C-Class (W203) Mercedes-Benz E-Class (W210).
OM628. 1999-2010.
Dette var den første V-motoren i CDI-serien. Den hadde 8 sylindere, 4 liter kubikk-kapasitet, 560 N·m dreiemoment og kraft på 250 hestekrefter. Motoren ble satt inn i Mercedes-Benz E-Class (W211), Mercedes-Benz S-Class (W220), Mercedes-Benz M-Class (W163), Mercedes-Benz G-Class (W463).
OM647. 2002-2006.
En 5-sylindret inline-motor på 2,7 liter med 177 hestekrefter. Dreiemomentet var 400 N·m. Den ble satt inn i Mercedes-Benz E-Class (W211) sedan.
OM648. 2002-2005.
Denne motoren hadde seks sylindere på rad. kubikk-kapasiteten nådde 3,2 liter. Motoren har to ulike styrker: 177 hestekrefter og 204 hestekrefter. Motoren ligger under panseret til Mercedes-Benz E-Class (W211) og Mercedes-Benz E-Class (W220).
OM646. 2003-2010.
Denne 4-sylindrede 2,2 liter turboladede inline-motoren hadde en støpejerns sylinderblokk og et aluminiums sylinderhode. Kraften varierte fra 88 til 170 hestekrefter. I 2006 kom den andre generasjonen: OM646 EVO. Ingeniørene hadde utført flere enn 90 ulike forandringer i designet. OM646 ble satt inn i disse modellene: Mercedes-Benz Vito (W639), Mercedes-Benz Sprinter (W906), Mercedes-Benz C-Class (W203) og Mercedes-Benz E-Class (W211).
OM640. 2004-2012.
Den 4-sylindrede in-line OM640 med 2 liter kubikk-kapasitet har et kjølesystem for turboladet luft og en variabel geometrisk turbolader. Kraft: 82, 109 eller 140 hestekrefter. Dreiemoment: 200, 250, 300 N·m. OM640 ble satt inn i Mercedes-Benz A-Class (W169) og Mercedes-Benz B-Class (W245).
OM629. 2005-2011.
Denne motoren er en lett modifisert OM628. Den unike særegenheten er det økte trykket. Dette økte kraften og dreiemoment. Som sin forgjenger var OM629 en V8 4-liters motor. Motorens kraft varierte mellom 306 og 320 hestekrefter, med dreiemoment på 700 og 730 N·m. Det ble laget til disse kjøretøyene: Mercedes-Benz M-Class (W164), Mercedes-Benz GL-Class (x164), Mercedes-Benz E-Class (W211) og den Mercedes-Benz S-Class (W221).
OM651. 2008-fremdeles.
En 4-sylindret turboladet inline motor med kubikk-kapasitet på 1,8 og 2,2 l. Kraft: 95 til 204 hestekrefter. Sylinderblokken er laget av grå støpejern. Den ble satt inn i disse modellene: Mercedes-Benz A-Class (W176), Mercedes-Benz B-Class (W246), Mercedes-Benz CLA (C117), Mercedes-Benz Sprinter, Mercedes-Benz C-Class (W205), Mercedes-Benz Vito (W447), Mercedes-Benz GLA (x156), Mercedes-Benz E-Class (W212), Mercedes-Benz Viano / Vito (W639), Mercedes-Benz GLK (X204), Mercedes-Benz M-Class (W166), Mercedes-Benz SLK (R172), Mercedes-Benz GLC (x253), Mercedes-Benz CLS (x218) og Mercedes-Benz S-Class (W222).
OM656. 2017-fremdeles.
Den turboladede 3-liters, 6-sylindrede inline-motoren er den kraftigste motoren som noen gang har blitt satt inn i en Mercedes-Benz personbil. Spesifikasjoner: 286 hestekrefter (600 N·m) og 340 hestekrefter (700 N·m). Den ble laget til kjøretøyene i Mercedes-Benz S-Class (W222).