Innholdsfortegnelse
For det alltid komfortable interiør: alt om klimaanleggets feil
Vi vil fortelle deg om hvilke problemer som kan oppstå med bilens klimaanlegg , hvordan du kan løse dem ,og viktigst av alt, hvordan forebygge.
Hvordan klimaanlegget fungerer og hvorfor det svikter
Formålet med delen er ikke begrenset til å kjøle luften i kupe'en, klimaanlegget renser også, den tørker luften og gir sirkulasjon. Klimaanlegget i biler er, i motsetning til innendørs, drevet av motoren, og siden bilen er i bevegelse på en jevnlig basis, er de utsatt for de negative virkningene av ytre faktorer. Både temperaturendringer og stadige vibrasjoner kan føre til en svikt i enkeltvise komponenter i luftkondisjoneringssystemet.
For å forstå årsaken til når systemet feiler, er første skritt å forstå dens struktur.
Oppbygningen av bilens klimaanlegg
Klimaanleggets prestasjon er basert på kjølesirkulasjonen i et lukket system : det skifter fra væske til gasstilstand og absorberer varme i prosessen. Komponentene i klimaanlegget består av:
- En kompressor. Den komprimerer kjølegassen, slik at den kan sirkulere i systemet.
- En elektromagnetisk clutch. Den gir direkte drift av kompressoren.
- En kondensator. Den kjøler kjølemiddelet med luftstrømmer som genereres når viften roterer og bilen beveger seg.
- En filter - tørker. Mottakeren jevner ut svingningene i kjølevæsken, mens tørkeren absorberer fuktigheten fra kjølemediet.
- En termisk ekspansjonsventil. Lar kjølemiddelet passere i fordamperen ved å kontrollere tilførselshastigheten avhengig av temperaturen på fordamperens utløp.
- En fordamper. Den kjøler luften.
Noen klimaanlegg er utstyrt med et åpning rør, i stedet for den termiske ekspansjonsventilen. Dette designet har en akkumulator - tørker. Akkumulatoren virker som et reservoar for kjølevæsken.
De vanligste feil på klimaanlegget
Forurensning av systemelementer. Betydelig forurensning av kondensatoren gjør at den overopphetes, noe som resulterer i et økt trykk i systemet. Klimaanlegget vil i dette tilfellet være ineffektivt: luften i kupe'en vil ikke bli avkjølt. Hvis klimaanleggets komponenter blir forurenset, bør de vaskes umiddelbart. Oppstår det en ubehagelig lukt i kupe'en når klimaanlegget står på kan det tyde på at kupefilteret er tett. Sistnevnte er en forbruksvare og den bør skiftes etter planen. Det er generelt anbefales å bytte kupefilter hver 20.000 kilometer. Men mange bileiere erstatter det oftere - hver 10 000-15 000 kilometer, eller omtrent hver sjette måned.
Integritetskade på systemet og kjølevæskelekkasje. Feilen kan oppdages ved feil på klimaanlegget og ved spor av olje på kompressor overflaten og på andre systemkomponenter. Skaden kan være forårsaket av en ytre påvirkning, for eksempel som et resultat av en bilulykke, eller at slutten av levetiden til tetningselementene er nådd. For å løse problemet bør de ødelagte komponentene skiftes ut, og systemet må etterfylles med kjølevæske.
Låsing av kompressoren
De mest karakteristiske tegn på denne feilen er unormal kompressor støy, olje spor på overflaten, og i noen tilfeller feil i å starte motoren. Komponenten låsing kan være forårsaket av slitasje eller et utilstrekkelig oljenivå i systemet. I tilfelle av en slik svikt i kompressoren bør den byttes ut.
Ustø drift av den termiske ekspansjonsventil. I tilfelle feil av denne i klimaanlegget, kommer den avkjølte luften inn i kupe'en midlertidig, og selve enheten slås av tilfeldig. Dessuten forårsaker også denne feilen at fordamperslangene fryser. Feilfunksjon av den termiske ekspansjonsventilen kan være forårsaket av både mekaniske skader eller feil innstilling av delen, samt forurensning av systemet fra innsiden. Ofte er dennen delen ikke gjenstand for reparasjon og den må skiftes ut i tilfelle av svikt.
En defekt kondensator. Det fører til at klimaanlegget ikke reagerer når det slås på eller slås av tilfeldig når du kjører bilen ved lave hastigheter. Den vanligste årsaken til kondensator svikt er forurensning av både delen og klimaanleggets system hovedlinje. Ved svikt i dette bør både kondensatoren og forbindelseselementene straks rengjøres. Ellers kan feil bruk av kondensatoren resultere i et økt trykk i klimaanleggsystemet.
Svikt i fordamperen. Forekomst av vann og en ubehagelig lukt i kupe'en er tegn på feil i denne funksjonen. Feil ved fordamperen gir forurensning og blokkering i fuktighetsdreneringsrøret. Rengjøring av den sistnevnte vil løse problemet. Visst fordamperen har korrosjon må den byttes ut.
Vær oppmerksom! Både reparasjon og påfylling i et klimaanlegg krever spesiell opplæring, kompetanse, verktøy og forbruksvarer. Derfor anbefales det sterkt og overlate dette arbeidet bare til ekspertene!
Hvordan forebygge feil på klimaanlegget
Feil på hvilken som helst bilkomponent, inkludert klimaanlegget, er mye lettere å forebygge, enn å eliminere. For å spare deg for reparasjon og maksimere levetiden til bilens klimaanlegget, må du følge disse enkle reglene:
- Regelmessig slå på klimaanlegget uansett årstid. En eller to ganger i uken i ca 10-15 minutter vil være nok.
- Varm opp bilen innvendig før du starter klimaanlegget i de kalde årstider.
- Vask og tørk kondensatoren nøye i ferd med bilvask.
- Selv om det ikke er noen feilsymptomer, utfør klimaanlegg bytte hvert 1-2 år.
Konklusjon
Ved etterfylling av klimaanlegget med både kjølemiddel og olje, og ved erstatning av utslitte elementer bør du bare gi preferanser til deler og rekvisita fra pålitelige produsenter. Handle bare i pålitelige nettbutikker som tilbyr kvalitetssikring av sine produkter. I tillegg bør klimaanleggets service utføres i samsvar med de krav som er gitt i bilens tekniske dokumentasjon. Gjennom å følge disse enkle råd, vil delene tjene deg i lang tid!
Nyttige videoer om dette temaet: