Innholdsfortegnelse
Hvordan gjenopprette intensiteten på hovedlysene
Nye hovedlys gir nesten alltid skarpt lys. Over tid derimot, oppdager mange sjåfører at veien lyses ikke like godt opp som før. Øynene blir raskere trøtte under kjøring på nattestid, og oppmerksomheten bør være skjerpet for å vurdere situasjonen i trafikken. Her forteller vi deg hvorfor dette skjer, hvordan du fikser problemet og hva som forverrer det.
7 enkle trinn for å løse problemet
- Rense hovedlysene: Skitne lys er svært dårlige til å lyse opp veien. Sikten blir i svært stor grad svekket når de er veldig skitne. Faktum er at føreren bare ser 10 % av hva som skjer foran bilen.
Bruk en myk klut eller svamp til å vaske lysene. Sørg for at de er rene: smuss og sand har en slipende effekt på overflaten som skal behandles. Bruk bilshampo som rengjøringsmiddel.
Spor etter insekter og flekker etter asfalt kan fjernes med spesielle rengjøringsmidler. Organiske urenheter er meget utholdende, og det beste er å eliminere dem umiddelbart etter at de dukker opp.
Tips fra AUTODOC: Vask aldri lykteglass med tørr klut: dette kan forårsake riper på overflaten.
- Poler frontlysene: Nye hovedlys har et spesielt belegg som beskytter lykteglasset mot mekanisk skade og ultrafiolett stråling. Den slites ut over tid, og det kan dukke opp mikrosprekker og riper på overflaten av hovedlyset, samt lykteglasset blir uklar og gul. Problemet kan løses ved å bruke spesielle sett for gjenoppretting av frontlys De består vanligvis av sandpapir med forskjellig grovhet, polerskiver og pasta.
Poleringen utføres over flere trinn. Karosseriet rundt settet med hovedlys bør dekkes til med malerteip for å unngå å skade lakken. Det er en enda bedre idé å demontere hovedlysene fullstendig. Da kan den renses for sand og avfettes. Deretter kan du polere overflaten med grovt sandpapir, bløtlagt i vann, til en jevn klarhet. Gå deretter over til finere sandpapir og fortsett med siste polering. Det beste er å utføre sistnevnte med en slipemaskin: det er raskere og gir bedre kvalitet.
Tips fra AUTODOC: Vennligst merk deg at det beskyttende laget som påføres ved fabrikken blir fullstendig ødelagt når du polerer. Du må gjenta prosedyren en gang i måneden. Vi anbefaler at du dekker hovedlysene med en spesiell lakk for kjøretøy etterpå for at resultatet skal vare lengre.
- Utskifting av lamper: Xenon-lamper falmer over tid. Når det gjelder halogenpærer, dannes det et brent belegg på overflaten ved feil installasjon. Hvis du legger merke til at intensiteten på hovedlysene reduseres, bør du prøve å huske når du sist byttet lamper. Gjennomsnittlig levetid for standard glødepærer er 500 timer, halogen 1500, xenon 3000 og LED over 10 000 timer.
Tips fra AUTODOC: Ikke berør glasset med bare hender når du skifter ut halogenpærer. Fettflekker på overflaten forvandles svært raskt til karbonavleiringer. Bytt ut xenon-lamper parvis for å sikre jevn belysning av veien.
- Rengjøre lufterør: De har til funksjon å slippe luft inn og ut fra hovedlysene for å utligne det indre trykket med atmosfæren. Dersom ventilene er tilstoppet samles det opp kondens på innsiden av huset til hovedlysene, noe som fører til at lykteglassene dugger og sikten svekkes.
Tips fra AUTODOC: Hvis lysene dugger, anbefales det å kontrollere tilstanden på tetningselementene og hvis bakre deksel sitter godt på huset.
- Gjenopprett nettspenning: Dårlig utførte reparasjoner på bilens ledninger, korroderte terminaler, feil på dynamo og batteri kan føre til at lampesokkelen tilføres lavere spenning. Sistnevnte er ofte ikke tilstrekkelig for å sikre riktig belysning. Derfor må gamle og slitte ledninger byttes ut i tide, og du må bruke et spesielt, ikke-ledende fett for å beskytte terminaler mot ekstern eksponering.
Tips fra AUTODOC: Du bør helst velge ledninger med kappe av silikon, så sant det er mulig. De tåler termiske eksponeringer bedre, er motstandsdyktige mot mekanisk skade, aggressive kjemikalier og temperaturendringer. De karakteriseres av lav antennelighet.
- Male reflektoren: Ved hjelp av spesiell krom maling kan du gjenopprette gjenskinnet i reflektoren og eliminere matthet. For å gjøre dette, bør du demontere hovedlyset, pusse reflektoren med sandpapir, fjerne krombelegget fullstendig, avfette overflaten, påføre et lag med primer for plast og deretter spraye to lag med maling på overflaten.
Tips fra AutoDoc: Ikke bruk maling for å reparere en sprukket reflektor. Elementet bør skiftes umiddelbart ved alvorlig skade: den kommer ikke til å vare lenge.
- Justere lysstrålen: Det anbefales å gjøre det i gjennomsnitt en gang i året, samt etter hver gang lysene byttes, nye felger eller dekk installeres eller andre reparasjoner på fremre del av karosseriet. For å gjøre dette, må du parkere kjøretøyet på en flat, horisontal overflate, helt vinkelrett mot en vegg. Deretter merker du av på veggen. For å finne ut av rekkefølgen for å merke av linjene, avstanden mellom dem og mellom bil og vegg, bør du se etter i bilens brukerhåndbok. Kravene til hver enkelt bilmodell kan variere.
Tips fra AUTODOC: Ikke glem å klargjøre bilen for denne prosedyren. Kontroller dekktrykket: den må samsvare med foreskrevet verdi. Fyll opp drivstofftanken helt eller delvis. Prøv å etterligne den daglige belastningen på hjulopphenget: hvis du som oftest kjører alene, bør du spørre en person med kroppsbygning som ligner din til å sette seg i forsetet. Du kan også plassere noe med samme vekt som deg på førersetet. Hvis du hele tiden har passasjerer i bilen din, så trenger du flere assistenter.
3 feil når du prøver å øke intensiteten på frontlysene
- Erstatte standard halogenlamper med utladningslamper (gass): Ikke bare er prosedyren ineffektiv, men også ulovlig i de fleste land. Xenon-lamper som monteres istedenfor halogen-hovedlys kan blende motgående sjåfører og forårsake at reflektoren raskt blir matt. I tillegg er de veldig sensitive for forurensning: det er obligatorisk som med spyler og system for selvnivellering ved bruk av disse.
- Installere kraftigere lamper enn kjøretøyets standardmål: Til tross for tilsynelatende forbedring av lysintensiteten, kan denne løsningen resultere i at reflektoren blir matt og flasser av, samt at lykteglass og ledninger smelter. Til slutt kan dette ende opp i en kostbar utskifting av hovedlys.
- Koble hovedlysene til batteriet via et ekstra relé: Denne typen tuning gjør det mulig å øke spenningen som leveres til sokkelen til lyskilden til 13,5-14V, noe som har en positiv effekt på lysintensiteten. Endringer på bilens elektriske system som ikke er autorisert av bilprodusenten er farlig og derfor uakseptabelt.
Konklusjon:
Sikker kjøring og komfort avhenger i stor grad av hvor intense hovedlysene er. Derfor bør enhver sjåfør overvåke tilstanden på dem. Det er ikke vanskelig å gjøre dette. Du trenger bare å følge produsentens anbefalinger for vedlikehold av bilenheter og montasjer, unngå å endre strukturen på belysningsutstyret, følge rådene våre og bare kjøpe komponenter, verktøy, tilbehør og bilkjemikalier av høy kvalitet på AUTODOC.
Nyttige videoer om dette temaet: