Innholdsfortegnelse
Justering av lys på bil – slik gjør du det
Har det blitt litt ekstra plagsomt å kjøre bil når det er mørkt? Eller blinker møtende biler stadig vekk med lysene? Det kan hende frontlyktene er kommet i feil posisjon, slik at lysstrålen peker for høyt eller for lavt. Det kan for eksempel skje hvis du har kjørt på humpete veier. På eldre bilen kan det også hende at lykten flyttes i forbindelse med bytte av pære. Nyere biler kommer ofte med frontlykter som det ikke er mulig å bytte pære i, der må i tilfelle hele lykten byttes. Tanken er at det ikke skal være nødvendig fordi lyktene i utgangspunktet bør vare i hele levetiden til bilen.
Lykter av plast blir etterhvert uklare på grunn av smuss og små riper. Da kan det hende det er på tide å gjøre noe for å gjenopprette intensiteten på hovedlysene.
Lys på bilen
Det er krav til hva slags lys man skal ha på bilen, og regler for hva man ikke har lov til også. Dette endres fra tid til annen, sist i 2018, etter denne endringen er det ikke lenger så strengt med hvilke fjernlys man kan ha. Hvordan man bruker lyset på bilen, er det også regler for.
I Norge skal du alltid ha på kjørelys bak til bil, det er vanligvis nærlysene på bilen, men det kan også være tåkelys bak og foran, også kjent som kurvelys. De siste sitter lengre nede på bilen og lyser opp et bredere område med svakere lys.
NTY Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
framaksel, med holder
TOPRAN Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
NTY Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
NTY Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
METZGER Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
venstre bakaksel, med stangsystem
Hvor langt skal nærlys lyse?
Nærlysene skal gi sikt i minst 40 meter foran bilen, men det skal ikke være sterkere enn 0,7 lux 25 meter foran bilen, 1 meter over bakken. Fjernlysene skal lyse opp veien 100 meter foran bilen. En grei tommelfingerregel er at lyskjeglen skal lyse opp nedre del av skiltene på veien, lyser den opp hele skiltet, vil den også blende andre i trafikken.
Justering av lys på bil
Det er normalt nærlysene som justeres, fjernlysene justeres samtidig. Frontlyktene kan ofte justeres med en bolt eller skrue på baksiden av lykten. Du må åpne panseret for å nå den. Den nøyaktige utformingen og plasseringen avhenger av bilmerke og -modell. Denne informasjonen finner du i håndboka til bilen, eller eventuelt med et søk på internett. Det er uansett lurt å se etter hva håndboka har å si om justering av frontlys. Dette er noe som bør sjekkes en gang i året.
Noen biler er utstyrt med vaterinnretninger i lyktene.
Lysjustering mot vegg
Det lavteknologiske alternativet. Du trenger maskeringsteip, eller noe annet som du kan bruke til å markere på veggen med, som det er enkelt å fjerne etterpå. Et målebånd, en stjernetrekker, et vater og minst trekvart full tank trenger du også. Gjerne noen som sitter i forsetet i tillegg, slik at vekten er mest mulig lik det den gjennomsnittlig er, når du kjører som normalt.
Finn et sted der det er helt flatt. Et parkeringshus er for eksempel et passende sted.
Kjør så nært veggen du kommer uten å støte inn i den, og du fortsatt har litt plass til å arbeide foran bilen. Mål avstanden fra bakken til lyktene for å sjekke at fjæringen på begge sider er lik, du vil også se eventuelle ulikheter når du lyser på veggen.
Finn midten av bilen, og plasser et loddrett stykke teip på veggen foran den, slik at du har noe å sikte etter.
På midten av lykteglasset er det en markering, plasser et stykke teip loddrett på veggen overfor midten av lykten. Ta målebåndet til hjelp for å plassere teipen.
Mål fra gulvet og opp til markeringen midt på lykten. Så måler du fra gulvet og opp til høyden til midten av lykten på teipen, og lager et merke der. Merk også av 10 cm under dette merket. Sett et nytt stykke teip horisontalt over det andre merket. Gjør det samme på den andre siden av bilen.
Når du har to teipkryss, rygger du bilen 8 meter rett bakover. Dess mer nøyaktig dette er, dess bedre blir justeringen.
Sjekk hvor lysstrålen treffer veggen.
Toppen av lystrålen til hver lykt skal samsvare med den vannrette teipen når bilen står rundt 8 meter unna veggen. Merk at bilprodusentene kan ha noe forskjellige mål, så pass på å slå opp i håndboka.
I tilfelle strålen er for høy eller lav, kan du justere lyktene med justeringsskruen eller -bolten. Vanligvis kan du bruke en stjernetrekker til dette, i noen tilfeller også en sekskantnøkkel.
Juster til toppen av strålen er der den skal.
Fordelene med denne metoden, er at det er mer eller mindre gratis, du har trolig alt du trenger allerede, og du kan gjøre det når det passer deg, uavhengig av åpningstider.
Arnott Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
høyre bakaksel
Arnott Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
foran høyre
BUGIAD Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
framaksel
Arnott Sensor, xenonlys (lyslengderegulering
framaksel venstre
TYC Reguleringselement, lysregulering
Lysjusteringsapparat
Det høyteknologiske alternativet. Dette elektroniske apparatet med laser hjelper deg med å justere lysene på bilen meget nøyaktig.
Det finnes flere typer apparat, fra enkle til avanserte, og fremgangsmåten er noe ulik alt etter hvilket apparat du bruker. Her følger en generell oversikt.
Som med veggmetoden, bør bilen ha trekvart full tank og en passasjer i forsetet, og du trenger en sekskantnøkkel eller stjernetrekker til å justere lyktene med. Lysjusteringsapparatet vil ha en skjerm, som du kan lese av den nåværende og den korrekte posisjonen til lykten på. Dersom det er nødvendig med en justering, åpner du panseret, finner justeringsskruen og stiller inn lykten. Du kan se lysstrålen i apparatet.
Mer moderne typer vil vise feil lysmønster med røde linjer, som endres til grønne når lyset er rett justert, og du vil kanskje også høre et lydsignal. På andre apparater må du følge med på markeringene på skjermen til apparatet for å kontrollere at du har nådd rett innstilling.
Fordelene med å bruke et justeringsapparat er at det går fort, og du kan være sikker på resultatet. Det er ikke gratis, men det koster ofte ikke mye. Mange steder får du lov til å bruke apparatet selv, eller de gjør det for deg. For eksempel er det flere steder som tilbyr å sjekke og justere frontlysene i forbindelse med EU-kontrollen.
Elektrisk justering
Moderne biler er generelt utstyrt med en mekanisme for elektrisk høydejustering av frontlyktene. Dette er imidlertid en funksjon som aktiveres når bilen har tung last bak og dermed synker ned, slik at fronten på bilen får en høyere posisjon. Det fører til at også frontlysene får endret vinkel, med det resultat at møtende trafikk kan bli blendet. Den elektriske justeringen sørger for at lysstrålen holder samme nivå også i slike situasjoner, ved å senke lyktene. Dersom posisjonen er feil i utgangspunktet, vil ikke denne funksjonen endre noe.
Passende produkter: