Konseptdekket Toyo "noair": svært sikkert og effektivt
Det japanske selskapet har utviklet luftløse dekk siden 2006. Dekkene uten luft, lansert september 2017, er det sjette konseptet. På grunn av implementering av innovativ teknologi og moderne materialer, har nykommeren 25 % redusert rullemotstand sammenlignet med standard pneumatiske dekk. Bremselengden er i gjennomsnitt 4 % kortere. Dekkene forventes å utstyres på masseproduserte kjøretøy, først og fremst elbiler.
På Toyo luftløse dekk, støttes ikke den største belastningen av et indre rør fylt med luft, men av X-formede eiker. De lages av harpiks med høy stivhet og plasseres i en sirkel. Sporvidden gir veigrep, laget av sammensetninger som produseres ved hjelp av Nano Balance-teknologi. Dette gjør det mulig å lage det ideelle materialet ned på nano-nivå. Et stort antall eiker og et lag med hydrokarbonplast, plassert mellom dem og sporvidden, bidrar til å fordele belastningen jevnt over hele strukturen på dekket. Dermed økes holdbarheten.
Ifølge eksperter, kan luftløse Toyo installeres på masseproduserte kjøretøy allerede i dag. Imidlertid må støyet fra dekkene og de dempende egenskapene fortsatt vurderes. Støyet på veien er like høyt som for pneumatiske dekk, men de ubehagelige lydene som kan høres inne i passasjerrommet er mye verre. Dessuten kan det være svært ubehagelig å kjøre en bil med luftløse dekk på dårlige veier, ettersom de demper vibrasjoner og glatter ut ujevnheter i veien mye dårligere enn pneumatiske dekk.
Likevel har luftløse dekk en stor fordel: under kjøring i høy hastighet er det ingen risiko for at punkterte dekk forårsaker en bilulykke, og derfor er det en klar fordel å perfeksjonere dem. Den japanske produsenten planlegger å fortsette med forbedring av teknologien, med mål om å introdusere perfekte, luftløse dekk til verden i løpet av den nærmeste fremtiden.