Innholdsfortegnelse
Alternativ til kjetting til biler: den nye teknologien fra Kia og Hyundai
I de iskalde vintermånedene, når temperaturen raskt synker under frysepunktet og tung snø kan gjøre det vanskelig å kjøre på veiene, stilles vi overfor et åpenbart spørsmål: Når er det fornuftig å bruke snøkjettinger? Verken vinterdekk eller snøkjettinger er påbudt på personbiler i Norge, men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på. Enten du har vinterdekk eller ikke, kan det imidlertid være nødvendig å bruke kjettinger når du kjører på veier med svært tykke snølag, spesielt i avsidesliggende områder, som for eksempel når du kjører i fjellet, på landet eller på skiferie.
De kan være nyttige når du trenger bedre grep på isete og snødekte veier. Du må imidlertid la vær å bruke dem på veier som ikke er dekket av is eller snø for å unngå dårligere grep og kostbare skader på veibanen.
Mange rapporter på nettet diskuterer fordeler og ulemper ved snøkjettinger vs. snøsokker. Snøsokker har etablert seg som et godt alternativ til kjettinger. I denne artikkelen sammenligner vi dem med den velprøvde metoden, før vi retter blikket mot fremtiden med en spennende ny teknologi som utvikles av Kia og Hyundai for tiden – integrerte snøkjettinger.
Snøsokker – et fullverdig alternativ
Inntil den nye løsningen fra Hyundai og datterselskapet Kia er tilgjengelig på markedet, må førerne av bilene deres nøye seg med et skreddersydd og fullverdig alternativ til konvensjonelle kjettinger – snøsokker. Som navnet antyder, er snøsokker til bil generelt enklere å sette på, ettersom de rett og slett glir over dekkene på kjøretøyet på samme måte som vanlige sokker. Men finnes det andre fordeler? Og hva er ulempene sammenlignet med konvensjonelle snøkjettinger til biler? La oss sammenligne de to nedenfor.
Snøkjettinger vs. snøsokker
I dette avsnittet skal vi se nærmere på egenskapene til dette tilbehøret til hjulene og ta i bruk visse kriterier for å vurdere og sammenligne fordelene og ulempene ved både kjettinger og sokker.
Montering
Snøsokker er helt klart ledende på dette området. Det kan være en utfordring å sette på kjettinger for bileiere, spesielt hvis de ikke har erfaring eller gjør det for første gang. Det første trinnet er å fjerne snø og smuss fra dekkene for å sikre at kjettingen er ren når du setter den på. Deretter legger du den over dekkene og flytter bilen noen meter for å få dem helt på. Til slutt fester du kjettingene og kontrollerer spenningen.
Snøsokker er mye enklere å sette på, siden du bare må trekke dem over dekket og feste dem med festeanordningene (kroker eller strikk).
Michelin Snøkjettinger
med oppbevaringsveske
Michelin Snøkjettinger
med kjedespenner, med montageanvisning, med vernehansker, med oppbevaringsveske, Pose
Transport og oppbevaring
Igjen går poenget til sokkene fordi de er laget av et lett tekstilmateriale og ikke av metall eller plast. De selges også ofte i praktiske poser som gjør det enkelt å oppbevare dem i bagasjerommet på bilen. Snøkjettinger er tyngre og kan veie opptil 8 kg. De bør også smøres inn etter bruk og oppbevares på et tørt sted.
Effektivitet
Mange skientusiaster kjenner godt til fordelene med kjettinger: de er pålitelige og gjør oss sikrere takket være bedre trekkraft og økt grep på isete og snødekte veier. Snøsokkene er ikke mindre fordelaktige, da de ofte gir et sammenlignbart grep og til og med kan oppnå kortere bremselengder under visse testforhold sammenlignet med kjettinger.
Robusthet
Snøsokkene er robuste, og ved moderat bruk og riktig stell vil de vare flere vintre uten problemer. Levetiden til sokker kan imidlertid ikke måle seg med riktig vedlikeholdte kjettinger, ettersom de er laget av et mer slitesterkt materiale som varer lenger og tåler vær og vind bedre.
Kjøreerfaring
Dette punktet er selvfølgelig subjektivt, men mange brukere rapporterer om en mer behagelig tur etter å ha byttet fra kjettinger til sokker. Det at man blir kvitt metallkoblingene i snøkjettingene, og den reduserte støyen og vibrasjonene som medfølger, har angivelig en positiv effekt på kjørekomforten.
Maksimal fart
Det er ingen forskjell når det gjelder dette. I Europa anbefales det at du ikke overskrider en hastighet på 50 km/t (30 mph) dersom du bruker snøkjettinger eller -sokker.
Tilgjengelige størrelser
Du bør vite størrelsen på bildekkene når du kjøper snøsokker eller -kjettinger, da ikke alle kjettinger og sokker passer til alle dekk. Dekkdimensjonene avgjør hvilken kjetting eller sokk som passer til kjøretøyet ditt. 225/65 R17-snøkjettinger er for eksempel egnet til dekk med en bredde på 225 mm, en høyde på 65 % av bredden og en diameter på 17 tommer.
De samme dekkdimensjonene finner du også i produktbeskrivelsen til snøsokker. Selv om tekstilmaterialet i sokkene er mer fleksibelt enn plast- eller metallkjettinger, bør du velge riktige dimensjoner for å sikre optimal passform og ytelse.
Priser
Sammenlignet med kjettinger, er prisklassen til snøsokker mye lavere. Prisene varierer vanligvis mellom 400 og 1500 kr, avhengig av merke, bilmodell og produsent. Prisene for et par kjettinger kan være betydelig høyere. Hvert sett kan forventes å koste alt fra 500 kr til over 3500 kr.
Integrerte kjettinger – en spennende utvikling
La oss til slutt ta et raskt blikk inn i fremtiden. For tiden er det en spennende nyutvikling på vei som drives frem av Hyundai og Kia. Dette er kjettinger som er integrert i hjulene. Ved å trykke på en knapp, endrer moduler som er forankret i felgen form og stikker ut fra overflaten til dekket. Dette er mulig takket være såkalte hukommelseslegeringer (også kalt minnemetall), som aktiveres ved hjelp av elektrisitet og har evnen til å endre form.
Hvis det ikke lenger er behov for de integrerte kjettingene, er det bare å trykke på en knapp, så går hukommelseslegeringen tilbake til sin opprinnelige form. Når denne teknologien er klar for markedet, vil det komme et tredje alternativ i tillegg til de to vi allerede har snakket om. Fordelene med denne innovasjonen er åpenbare: Du trenger ikke lenger tilbehør for å kjøre trygt på snø- og isdekte veier, og du kan reagere umiddelbart i henhold til forholdene der du er. Det tungvinte arbeidet med å stoppe og sette på kjettinger eller sokker vil dermed være en ting fra fortiden. Fremfor alt vil sjåfører som ofte kjører i minusgrader og ønsker å reagere raskere ha stor nytte av denne teknologien.