Innholdsfortegnelse
Motorolje: Slik velger du riktig
Produsenter merke motoroljer som produserer ved hjelp av koder og tall som forvirrer mange bileiere. Vi vil prøve å hjelpe deg å skjønne dette.
Hva er de egenskaper som motorolje bør ha?
Motoroljen skal omfatte:
- Faste resulterer i rensing av motorkomponenter fra uoppløselige rester.
- Høy termisk stabilitet og motstand mot termisk oksidasjon.
- Kompatibilitet med tette materialer, ikke-korroderende for metalldeler.
- En glidende film tilstrekkelig tykk til å forhindre abrasjon og slitasje av tilstøtende overflater.
- Spesielle tilsetningsstoffer, for eksempel, molybdendisulfid det, blir ofte benyttet for dette formål.
- Vedlikehold sine opprinnelige egenskaper for en lang periode.
- Har gode egenskaper ved hvilken som helst temperatur, som sikrer effektiv smøring av tilstøtende overflater i motorkaldstarter og forhindre dets slitasje i varmt vær.
- Motstand mot skumming.
- Lav volatilitet for å minimere miljøforurensning.
Motorolje sammensetning: hva er forskjellene?
Avhengig av typen av basismateriale og andelene av forskjellige additiver, blir motorsmøremidler vanligvis delt inn i tre varianter:
- Mineral. Disse er laget av fraksjonert destillasjon av olje som ble ytterligere renset ved hjelp av syre eller ved oppløsningsmiddel-ekstraksjon. De er ofte merket som mineral. Disse smøremidler har høye viskositetsnivåer. Når det varmes opp, fordamper meget hurtig og forurense på grunn av kjemisk nedbrytning av additiver i deres sammensetning.
- Semi-syntetisk. På mineraloljeunderlagt spesielle tekniske fremgangsmåter, disse motorolje som inneholder en høyere mengde av additiver for mineraloljer. Syntetisk eller delvis syntetisert fungerer bra i områder med moderat milde vintre og varme somre. Kostnaden er lavere enn den av syntetiske oljer. De har også en rekke fordeler sammenlignet med mineraloljer, slik som forlenget driftstid, økt motstand mot temperatursvingninger og total effektivitet.
- Syntetisk. Laget av olje gjennom organisk syntese. Merket som helsyntetisk i de fleste land. På grunn av sin spesielle formel og teknologi som brukes i produksjonen, er disse motoroljer hindre dannelsen av slambelegg og har gode egenskaper av viskositet i kaldt vær, noe som sikrer pålitelig sikkerhet for motoren de første sekunder etter start. Også beholde sine opprinnelige egenskaper selv ved ekstremt høye temperaturer, og derfor er egnet for bruk i varmt klima.
Denne klassifisering, selv om den mest vanlige, overfladisk og forblir ganske vilkårlig, så eksperter i American Petroleum Institute (API) basisoljer fordelt i alle fem grupper, bevisst å unngå betegnelsen "semi-syntetisk".
- Gruppe I det oppnådde produkt inneholder olje oppløsningsmiddelekstraksjon og avvoksing med.
- Gruppe II innbefatter høygradig renset produkt med lavt paraffininnhold og aromatiske forbindelser i henhold til hydrokrakking.
- Gruppe III smøremidler som inneholder høy viskositet oppnådd ved katalytisk hydrokrakking.
- Gruppe IV basismaterialet av er polyalfaolefiner.
- Gruppe V omfatter alle motoroljer som ikke inngår i noen av kategoriene ovenfor. Dens basismaterialene inkluderer estere, glykoler og andre stoffer.
Moderne produkter har en tendens til å inneholde komponenter av forskjellige grunn lager grupper.
AutoDoc råd: for eldre motor modeller med høy kilometerstand, er syntetiske oljer kontraindisert, særlig hvis de mineraloljer ble tidligere brukt for smøring. Først kan de tilsetningsstoffer i disse oljene ødelegge den gamle sot som har slått seg ned i, og er egentlig ikke blokkere for bruken av motoren; Dette resulterer i ekstra belastningen på strømenheten, forårsaker slitasje på komponentene.
For det andre, syntetisk-baserte produkter har lav viskositetsindeks, slik at det kan gjennomgå tetningselementer, eller til og med ødelegge dem. Men for sportsbiler og kraftige biler, hvis enheter og komponenter gjennomgå ekstreme krefter, er mineralolje avvises fordi den intense varmen virkningen kan ødelegge det.
Hva betyr SAE merkingen?
Viskositet er en av de vesentlige egenskaper for en motorolje for å bestemme hvorvidt et spesielt produkt kan anvendes i en bestemt årstid.
I henhold til Society of Automotive Engineers (SAE), kan alle motoroljer deles inn i følgende kategorier:
- Vinter. Merket med en W for vinter, disse er kun egnet for kalde årstider. Tallet som står foran W alltid er delelig med fem og tjener til å angi den laveste temperatur ved hvilken oljen kan beskytte motoren under en kald start. Utgangspunktet er -35 ° С, noe som tilsvarer graden 0. Hver etterfølgende serie teller 5 ° С: 5W et produkt opprettholder sine egenskaper ved -30 ° С, 10W, -25 ° С, etc.
- Sommer. Disse motoroljer gi betimelig smøring og beskyttelse av bildeler i varme årstider, men er ineffektive i den kalde årstiden. Etikettene har også sine tall: 20, 30, 40, 50 og 60. I motsetning til mange tror, er disse tallene representerer den kinematiske viskositeten til oljen ved 100 ° С og ikke den maksimale omgivelsestemperatur.
- Alle årstider. Egnet er merket som om vinteren, som holder både temperaturen og viskositeten minimumsnivå til et maksimum varm temperatur: 5W-30, 10W-60, etc. Motorolje for alle stasjonene er i dag den vanligste.
AutoDoc råd: syntetiske oljer for hele sesongen bidrar til å spare penger, siden du ikke trenger å endre dem to ganger i året. Hvis du kjører hovedsakelig i urbane veier med hyppige stopp og holder bilen i uoppvarmede steder, spesielt hvis du bor i et område med strenge vintre, se etter en motorolje merket 0W eller 5W. Imidlertid, for en motor med en slitt motor med lengre intervaller mellom par av friksjon, ville en høyere viskositet produkt være å foretrekke.
Forståelse for API-klassifiseringen
The American Petroleum Institute har utviklet sin egen klassifisering motor å klassifisere oljer basert på deres formel og arbeidsegenskaper. Kan også vurdere indirekte kvaliteten av smøremidler siden forrige gang, har standarder blitt mye strengere i forhold til de første årene i bransjen.
I henhold til API, alle motoroljer faller i to kategorier, hver med flere klasser:
S. Til bensinmotorer. Disse fire klassene er for øyeblikket lovlige i de fleste land:
- SJ. Anbefales å anvende i motorer som er laget før 2001.
- SL. Egner seg til motorer laget før 2004. Veldig mange bilprodusenter har tatt til seg SL som minste standardkrav til bevaring av bil.
- SM. Laget til motorer laget i 2010 eller tidligere. SM oljer fungerer svært bra under lave temperaturer, motstår oksidasjon og dannelse av sediment. De bevarer sine perfekte egenskaper gjennom sitt liv av service.
- SN. Kom i 2010. Det finnes nå oljer som kan sikre den beste beskyttelse av motoren, så vel som god fungering. SN oljer bidrar til å sparer bensin. De forhindrer at turboladeren blir utslitt for tidlig, uten å virke aggressivt mot pakninger og forseglinger.
C. Betegnelsen til motoroljer til kjøretøy som går på diesel. Kjøretøy klassene som per i dag kan anvende den er CH, CI, CJ, og CK. Tallet 4 som står under klassebemerkelsen bestyr 4-takts motorkjøretøy. La oss se mer detaljert på C-grad oljer:
- CH-4. Kom i 1998. Egner seg til motorer som bruker bensin av høy kvalitet med et innhold av svovel på opp til 0.5% vekt.
- CI-4. Kom i 2002. Slik variant motorolje sikrer motoren pålitelig beskyttelse og eksossystemet fra å ta inn sot og forhindrer at deres deler slites for fort. Det finnes noen smøringer i denne gruppen som lages til CI-4 PLUS.
- CJ-4. De gir temperaturen mer stabilitet, gir motstand mot oksidasjon og lengre liv i service.
- CK. Laget for å passe på motorer laget i 2017. Denne motoroljen kan likevel anvendes i andre motormodeller.
De er tilgjengelige universelle smøremiddel, egnet for anvendelse i bensin og diesel. Har to betegnelser, for eksempel CН-4 / SJ.
AutoDoc råd: Mange produsenter anbefaler å bruke olje av den siste klassen for motorsmøring. Og i de fleste tilfeller er dette rådet berettiget: den nyere formelen, jo sikrere og også mer økonomisk og miljøvennlig. Imidlertid er denne anbefalingen ubrukelig for eldre biler, siden deres motorer er bygget annerledes og ikke klarer å få mest mulig ut av alle fordelene ved en dyrere olje. Du kan finne mer informasjon om hva smøring for å bruke i bilen i tjenestekatalogen.
ACEA vurdering av utførelse
Å minske utslipp av giftige gasser og minske forbruk av bensin er en av de viktigste kravene på moderne redskaper til smøring. Det vil si- de fleste motoroljene vil se ut til å møte nyeste økologikravene på esken sin.
I følge Association des Constructeurs Européens d'Automobiles ( ACEA ) klassifiseringen kan alle motoroljer som blir godkjent for salg bli delt inn i disse gruppene:
- А. Til bensinmotorer. Denne gruppen omfatter tre klasser: А1, А3 og А5. Bokstaven er et tall som indikerer et nivå som er økologisk trygt og viskositet under visse forhold. Numrene 1 og 5 indikerer bensin som er økonomisk, men det er ellers akkurat som API: jo høyere nummeret er, jo bedre fungerer varen.
- В. Gruppen omfatter smøringer til passasjer- og små kommersielle kjøretøy som går på diesel. De deles også inn i klasser: B1 og B5 er økonomisk bensin, mens В3 og В4 er normale varer.
- Е. Oljer som merkes med denne bokstaven er for tungt lastede lastebiler og unike kjøretøy som går på diesel. E1 betyr økonomisk bensin; resten er normal.
Drivstofføkonomi var en parameter som API eksperter også besluttet å ta hensyn til, med et nytt navn, EC (Energy Sparing).
Disse oljer har en lavere viskositet ved ekstreme temperaturer, noe som sikrer jevn og ensartet bevegelse av de bevegelige delene og drivstofforbruk. Men dette betyr en tynnere smørefilm, som er spesielt risikabelt for eldre motorer med høy kilometerstand - disse motorene trenger ekstra beskyttelse.
Erkjennelsen av produsenten er virkelig nødvendig?
Et produkt kan fungerer utmerket for noen motorer mens utgjøre en risiko for andre. Dette krever bilprodusenter å teste smøremidler i egne anlegg. Hvis et produkt bestått en test med glans, vil dette merkes tilsvarende, for eksempel, BMW Longlife 98. Dette betyr at en olje kan brukes i biler av dette merket med lengre vedlikeholdsintervaller, produsert i 1998 og senere.
AutoDoc råd: Prøv alltid å bruke olje som anbefales av produsenten av bilen og ikke prøve viskositet nivåer. Risikoen ligge i det faktum at i noen motorer, smørekanalene er like tykk nok for høy-viskøse oljer. Ved neglisjering, vil aggregatet uunngåelig bli slitasje tidlig. Samtidig, noen bilprodusenter, for eksempel BMW Group og Daimler AG, sterkt anbefale bruk av lav viskositet smøremidler i sine biler på grunn av utformingen av sine motorer.
Hva betyr de forskjellige motorolje klassifikasjoner har til felles?
Til tross for deres ulike prinsipper, alle vurderinger er nært beslektet. For eksempel, hvis et smøremiddel er merket som API SH kan ikke være en А1 eller А5 ACEA, ettersom disse kravene ikke var publisert før SJ klasse har igjen. Dersom en etikett har А5, betyr det at produktene er i det minste API SL, det vil si å endre de angitte intervall. De drivstoffbesparende produkter merket А1, А5, В1 и В5 tendens til å ha en 30 lavere temperatur og viskositet. Oljer med viskositet 40 tilhører klasser А2, А3, В2, В3 og В4 og ikke gir drivstofføkonomi.
Lær deg å lese etiketter
API SL / CF. Dette er en universell olje egnet for både høy hastighet bensinmotor med turbolader og for dieselmotorer av ulike typer. Produktet gir bedre beskyttelse til motorer i drift med mager luft-brennstoffblanding, og hindrer dannelse av karbon ved anvendelse av brennstoff med et høyere askeinnhold på 0,5%.
ACEA A3 / B4. Dette indikerer at smøremidlet er egnet for bruk under forhold med tung last, bidrar til å redusere drivstofforbruket og bør skiftes sjeldnere. Den kan brukes i bensinmotorer med høy ytelse diesel.
10W-40. Oljen er egnet for sommer- og vintersesongen, beholder sin viskositet ved -25 ° С og ved oppvarming forblir svært viskøs, noe som betyr som kan brukes i kjøretøyer med høy kjørelengde.
MoS2. Den molybdendisulfid i formel friksjon hindrer denne oljen reduserer friksjonen og slitasjen av komponenter, noe som gir en rolig drift av motoren.
Teilsynthetisches Leichtlauf-motorenöl. Dette betyr at oljen er semi-syntetisk.
Kort sagt: når du velger motoren smøring produkter, følge bilprodusentens anbefalinger og ikke kostnadene eller populariteten til et bestemt merke av olje. Sørg for å beregne veiforhold, din egen kjørestil og andre individuelle faktorer i ligningen som er den eneste sikker måte å velge riktig smøremiddel. Er fri fra tukling ved å følge våre tips og kjøpe i AutoDoc!
Nyttige videoer om dette temaet: