EU-kontrollen, som også er kjent som en periodisk kjøretøykontroll (PKK), er en obligatorisk sjekk for biler i Norge. Den sikrer at kjøretøyene oppfyller nødvendige sikkerhets- og miljøkrav, og må gjennomføres med jevne mellomrom avhengig av bilens vekt og alder. I denne artikkelen går vi gjennom alt du trenger å vite om EU-kontrollen – fra priser og frister til sjekklisten du bør følge og regler for veteranbiler.
EU-kontroll: pris
Prisen for en EU-kontroll varierer litt avhengig av verksted og type kjøretøy. For personbiler og små varebiler ligger prisen vanligvis mellom 1000 og 1500 kr, mens for store varebiler og bobiler kan det koste opp mot 1500 til 2000 kr. Enkelte verksteder tilbyr rabatter eller pakkepriser, så det kan lønne seg å undersøke alternativer før du bestiller. Husk også at det kan komme ekstra kostnader hvis bilen må på etterkontroll for å utbedre feil.
EU-kontroll: når skal bilen passere?
Bilen skal som hovedregel kontrolleres første gang fire år etter førstegangsregistrering, og deretter annethvert år. Datoen for førstegangsregistreringen finner du i vognkortet, og det er ditt ansvar som bileier å følge med på fristen. Dersom bilen din har en PKK-status på nett, kan du også enkelt sjekke EU-kontroll-fristen og eventuelle krav for etterkontroll. Dette kan spare deg for bekymringer, spesielt hvis du vurderer å kjøre uten gyldig kontroll – noe som kan føre til bøter.
EU-Kontroll: frist
Fristen for EU-kontroll varierer basert på bilens registreringsdato og tidligere kontroller. Når fristen nærmer seg, vil du få en påminnelse fra Statens vegvesen, men det er alltid lurt å sjekke selv. En overskridelse kan føre til bøter og til slutt avskilting av bilen, noe som kan bli både kostbart og upraktisk. Ved kontroll finner du fristen enkelt i det digitale vognkortet til bilen eller på nett ved å sjekke statusen på EU-kontrollen for bilen.
EU-kontroll: sjekkliste
Her er en sjekkliste for å forberede bilen til EU-kontrollen:
Lys og blinklys: Alle lys, inkludert skiltlysene og blinklysene til bilen, må fungere og være skadefrie.
Horn: Test at hornet fungerer ordentlig.
Vindusviskere og spyler: Sjekk at vindusviskerne renser ordentlig, og at det er nok spylervæske.
Sidespeil: Speilene skal være fri for sprekker eller skader som hindrer sikten.
Denne sjekklisten kan bidra til å unngå små feil som kan gi feilkode 1 eller feilkode 2, og i verste fall feilkode 3, som betyr at bilen får bruksforbud.
Produkt info
Innhold [liter]: 20
Produsentfrigivning: DDC DFS 93K215, Mack EO-N, Mack EO-M Plus, MB 228.3, Renault RLD-2, Volvo VDS-3, MTU-2, CUMMINS CES 20071, CUMMINS CES 20072, Mack EO-M, MAN M 3275-1, Renault RLD
Videre er det flere innvendige elementer som også kontrolleres under en EU-kontroll. Sjekk disse punktene før du leverer bilen:
Lys: Sørg for at alle innvendige lys fungerer, inkludert lys for dashbordet og varsellamper.
Sikkerhetsbelter: Test alle sikkerhetsbelter og kontroller at de trekker seg inn som de skal og ikke er skadet.
Speil og sikt: Sjekk at alle speil, inkludert innvendige speil bil, er uten skader.
Nødlys og varsellamper: Sørg for at nødblinken og varsellampene fungerer som de skal.
Ved å ta en ekstra gjennomgang på disse områdene, reduserer du risikoen for å få kommentarer under kontrollen, og du kan spare tid og penger på etterkontroll.
Hva sjekkes på EU-kontrollen?
Under selve EU-kontrollen undersøkes alle sikkerhets- og miljømessige forhold på kjøretøyet. Dette omfatter alt fra bremser og styring til eksosanlegg og belysning til bilen. Det fokuseres spesielt på kritiske områder som bremsesystemet, inkludert bremseklossene til bilen, og styremekanismen. Bilen skal også oppfylle kravene for utslipp og støy, noe som kan resultere i feilkode 2 eller feilkode 3 hvis bilen ikke er i tilfredsstillende stand. Målet er å sikre at bilen din er trygg på veien og ikke utgjør en fare for miljøet eller andre trafikanter.
Hvor lang tid tar en EU-kontroll?
En EU-kontroll tar som regel rundt en times tid, men det kan variere litt avhengig av tilstanden til kjøretøyet og hvor effektiv den som utfører kontrollen er. Dersom det blir påvist feil som krever etterkontroll, vil etterkontrollen som oftest bare ta rundt 30 minutter. Dette avhenger imidlertid av omfanget av feilene og hvilken type reparasjoner som må utføres før ny godkjenning kan gis. For en grundig gjennomgang er det ofte lurt å sette av litt ekstra tid.
Hvor ofte bør man gjennomføre en EU-kontroll?
Personbiler og varebiler skal på EU-kontroll første gang fire år etter registrering, deretter annethvert år. Kjøretøy som veier over 7500 kg skal kontrolleres årlig. Dette intervallet er utformet for å sikre at kjøretøyene forblir trygge, samtidig som de oppfyller miljøkravene som stadig blir strengere. Det kan også være greit å merke seg at veteranbiler har egne regler, noe vi skal snakke mer om nedenfor.
Å kjøre uten EU-Kontroll – bøter
Bøtene for å kjøre uten gyldig EU-kontroll kan variere ut fra situasjonen og hvor du kjører. Blir du stoppet uten gyldig kontroll, kan du forvente en bot på minimum 2600 kroner. Manglende kontroll kan også føre til dagbøter hvis bilen blir stående uten registrering. Hvis bilen har alvorlige feil, kan det resultere i umiddelbar avskilting. Sørg derfor for å overholde fristene for å unngå unødvendige utgifter og potensielle farlige situasjoner på veien.
Hva betyr mangelkodene?
Det er tre forskjellige klassifikasjoner av mangelkoder som kan dukke opp under en EU-kontroll:
Mangelkode 1: Mindre feil som må utbedres, men som ikke krever ny kontroll.
Mangelkode 2: Feil som krever at bilen repareres og godkjennes gjennom en etterkontroll.
Mangelkode 3: Alvorlige feil som medfører bruksforbud, og som krever umiddelbar utbedring før bilen kan brukes igjen.
Disse kodene hjelper bileiere å forstå alvorlighetsgraden av eventuelle mangler på bilen og hvilke tiltak som må gjøres.
For veteranbiler, som vil si biler som er 30 år eller eldre, gjelder egne kontrollregler. Biler som er bevaringsverdige og har passert 30 år, må kontrolleres hvert femte år, mens de som er 50 år eller eldre er fritatt fra EU-kontrollen, så lenge de har blitt kontrollert og godkjent i det året kjøretøyet ble 50 år. Dette gjør det enklere å eie og vedlikeholde gamle, bevaringsverdige biler, samtidig som de fremdeles må oppfylle grunnleggende sikkerhetskrav.
Slik finner du et godkjent kontrollsted
Når du skal velge et verksted for EU-kontrollen, er det viktig å velge et som er godkjent av Statens vegvesen, da kun autoriserte steder kan garantere en godkjent kontroll. Du kan enkelt sjekke godkjente verksteder på nettsiden til Statens vegvesen.
Oppsummering og tips til EU-kontrollen
EU-kontrollen sikrer at bilen din holder nødvendige sikkerhets- og miljøstandarder. Å gjennomføre kontrollen i tide kan spare deg for både bøter og mer omfattende reparasjoner på sikt. Husk også å følge sjekklisten og gjøre nødvendige forberedelser selv, som å teste lys, vindusviskere, og bremseklosser til bilen, for å unngå småfeil som kan gi mangelkoder.
Produsentfrigivning: CATERPILLAR ECF-2, YaMZ-6-12, MAN M 3275-1, MB 228.3, MTU-2, Volvo VDS-3, Mack EO-M Plus, Mack EO-N, CUMMINS CES 20071, CUMMINS CES 20072, CUMMINS CES 20077, CUMMINS CES 20076, CUMMINS CES 20078, Renault RLD-2, Volvo VDS-2