Innholdsfortegnelse
Stempelringer: funksjon og tegn på slitasje
Stempelringer
Stempelringene er metallringer som er tredd på stemplene i forbrenningsmotorer. Det er tre forskjellige stempelringer på hvert stempel, vanligvis er de laget av støpejern. De kan ha en rekke forskjellige profiler, avhengig av typen motor. De er ikke hele, men har en liten åpning, slik at de kan justeres i takt med at temperaturen i motoren får metallet til å utvide seg.
Hva gjør stempelringer
De tre ringene har forskjellige funksjoner. Den øverste ringen har hovedsakelig en tettende funksjon, og skal sikre at eksosgassen ikke trenger inn mens stempelet går nedover i sylinderen. Den midterste ringen bidrar også til dette, og også til at trykket i systemet blir høyt nok. Den har også delvis samme funksjon som den tredje ringen. Den nederste ringen er en oljeskrapering, den skraper overflødig olje fra sylinderveggene. Rett mengde olje fører til jevn stempelbevegelse uten slipende kontakt. Ringene leder også bort varme, som oppstår i forbindelse med forbrenningen. Dette minsker varmebelastningen på delene i motoren.
RIDEX Stempelringsett
Syl.bor.: 73,40mm
RIDEX Stempelringsett
Syl.bor.: 77,00mm
GOETZE ENGINE Stempelringsett
Syl.bor.: 84,25mm, 0,25mm
HASTINGS PISTON RING Stempelringsett
Syl.bor.: 81mm
HASTINGS PISTON RING Stempelringsett
Syl.bor.: 76mm
Slitte stempelringer
Stempelringene er plassert på stemplene, som igjen er plassert på stempelstengene i sylinderne i motorblokka. De er med andre ord ikke lett tilgjengelige, så en visuell inspeksjon er vanskelig. Vær i stedet oppmerksom, hvis følgende symptomer begynner å opptre:
- Det kommer blå røyk fra eksosrøret. Dette tyder på at det er olje på avveie i motoren. Olje som kommer inn i forbrenningskammeret fordi stempelringene ikke tetter godt nok, blir forbrent sammen med blandingen av luft og drivstoff.
- Et annet tegn på at olje kan bli brent i forbrenningskamrene, er hvis bilen med ett bruker mer olje enn før, men du ikke finner lekket olje noe sted, oljen blir bare borte.
- En motor som begynner å gå veldig ujevnt, kan ha slitte stempelringer. Feiltenning og problemer med akselerasjonen vil også opptre.
Det er også andre problemer som kan føre til disse symptomene, for å finne ut nøyaktig hvor det ligger, kan man teste trykket i motoren med en kompresjonstester.
Løsne stempelringer
Noen ganger kan problemet være at stempelringene til bil er dekket til av avleiringer, og derfor ikke fungerer riktig. Sot, olje, metallspon og så videre vil samles opp inne i motoren, spesielt ved mye småkjøring. Det finnes forskjellige metoder for å få fjernet smusset.
Den første, og enkleste, er å ta en lengre tur og få opp både turtallet og temperaturen i motoren over tid. Dette brenner bort avleiringer. Dette er det lurt å gjøre som forebygging også, samtidig må ikke motoren bli overopphetet for ofte eller lenge, siden det skader delene.
Et annet forebyggende tiltak er å passe på å bytte olje i tide, og alltid bruke riktig olje. Bland aldri forskjellige oljer, det kan føre til at det dannes bunnfall.
Disse metodene kan kombineres ved at man skaffer seg billig motorolje med høyest mulig viskositet, tapper den gamle oljen av bilen, fyller på med den billige og så kjører en stund med høyt turtall. Deretter tappes denne oljen ut, og det fylles på med ny motorolje av god kvalitet. Husk på å bytte filter samtidig. Det finnes også en rekke forskjellige midler til å rense motoren med, kjent som motorrens eller motorflush. De brukes før et oljebytte, og bidrar til å fjerne oppsamlet smuss i motoren. Imidlertid skal man være forsiktig og følge bruksanvisningen nøye, de kraftigste produktene kan tørke ut tetninger, noe som kan føre til flere problemer. Et annet tips er å rense sylindrene og stemplene i forbrenningsmotorer med diesel.
Bytte stempelringer
Dersom det viser seg at det er stempelringene som er skadet, må motoren delvis demonteres når de skal byttes. Dette kan være en langvarig og forholdsvis avansert jobb, siden motoren topplokket må av og sylinderen ut. Selve delene er ikke så dyre, men i og med at det er en god del som må gjøres både før og etter at delene er byttet ut, vil arbeidstimene trekke opp kostnaden.
Passende produkter: