Innholdsfortegnelse
Hva er en turbolader og symptomer til svikt
Hva er en turbo egentlig og hvilken nytte har den i bilen? Turboen, også kalt turbolader, er en bil motor deler som ble utviklet for å tilføre motoren mer oksygen, og dermed øke ytelsen. Fordelen med en turbo er at drives av eksostrykket som forlater forbrenningskammeret, den «stjeler» ikke ytelse fra motoren i form av ekstra drivverk eller reimer.
Utviklingen av turboen førte til at antall hestekrefter og dreiemomentet i motoren plutselig kunne økes betydelig. Racerbilene var de første som dro nytte av den nye teknologien, men fra 1977 begynte bilindustrien også å benytte den i vanlige personbiler.
Så hvordan fungerer en turbo?
Turboladeren består av en turbin og ett kompressorhjul som sitter over hverandre i egne lukkede rom, i et felles hus. Eksosen kommer inn i turboen via et inngangsrør som fører til turbinen. Eksostrykket driver turbinen, og kanaler med motorolje kjøler den ekstremt varme eksosen ned, før den slippes ut i eksosrøret.
Turbinen er koblet til et kompressorhjul som roterer synkront med turbinen. Luft kommer inn i turboen via kompressorhjulet, der den komprimeres før den sendes videre som ladeluft til forbrenningskammeret. I denne prosessen oppstår mye varme, derfor kjøles luften ned i en ladeluftkjøler, montert etter turboen, før den sendes videre til forbrenningskammeret. Oksygeninnholdet i luften blir på denne måten nesten dobbelt så høyt, noe som fører til at luft- og drivstoffblandingen forbrennes ved enda høyere temperaturer. Dette skaper et høyere eksostrykk, som igjen fører til at turbinen i turboen kan oppnå en høyere rotasjonshastighet. Denne prosessen øker dermed motorytelsen, uten at størrelsen på selve motoren endres.
Noen turboladere, spesielt de som produserer et svært høyt trykk, har også en intern bypassventil (wastegate) i inngangsrøret til turboen. Alternativt finnes det også eksterne bypassventiler som monteres mellom forbrenningskammeret og turboen. Funksjonen til en bypassventil er å føre en del av eksosen direkte til eksosanlegget om trykket i røret blir for høyt, slik at turbinen i tuboladeren ikke overbelastes. Noen turoladere har også variabel turbingeometri (VTG). Den skal holde ladetrykket så konstant som mulig ved ulike turtall. Det betyr i praksis at trykket til eksosen som kommer inn i turbinen reduseres eller økes ved hjelp av skovler som åpnes og lukkes synkront ved ulike turtall. Den er med på å øke motorytelsen ytterligere og senke eksosutslippet. Merk deg at alle nye biler med dieselmotor leveres med en turbo, mens bensinbiler også levere uten.
BTS TURBO Turbolader
Eksosturbolader, for kjøretøy med diesel-partikkel filter (DPF), REMAN
GARRETT Turbolader
Eksosturbolader, turbolader/kompressor, Turbolader med variabel turbingeometri, elektrisk regulert reguleringselement (aktuator), Lader/ladeluftkjøler, turbo, Turbolader / ladeluftkjøler, Diesel, Euro 4
GARRETT Turbolader
Eksosturbolader, turbolader/kompressor, Turbolader med variabel turbingeometri, pneumatisk regulert reguleringselement (aktuator), Turbolader / ladeluftkjøler, Diesel, Euro 4, inkl. tetningssett
NTY Turbolader
Eksosturbolader
NTY Turbolader
Eksosturbolader, luftkjølt, med tetning
Tegn på at turboladeren er defekt
Vanlige symptomer på en slitt turbo er lavere motorytelse, svart eller blå eksos fra eksosrøret, økt forbruk av motorolje til bil, uvanlige lyder og støy fra turboen og oljeflekker på eller i turbinhuset.
Årsaker til en turbolader blir defekt
En av de vanligste årsakene, er at trykket til motoroljen er for lavt. Motoroljen kjøler ned turboen og når det er for lite motorolje i omløp vil turboen overopphetes. Turboen kan nå opptil 1000 °C når den er i drift og den er avhengig av mellom 3 til 5 liter motorolje per minutt for å kunne kjøles ned. Når oljetrykket blir for lavt, kan det komme av at oljeslangen er defekt eller at en av tilførselskanalene til motoroljen er tilsmusset eller blokkert. En gammel eller ødelagt kompressor- eller turbinpakning kan også være årsaken til lavere trykk og oljeflekker på turboen.
Overoppheting av turboladeren kan føre til sprekker i huset, noe som forårsaker støy. Et annet problem som kan oppstå som følge av overoppheting, er at akselen blir raskt varm og brennes fast i lageret. Når akselen stopper kan mutteren til rotorakselen løsne og falle av. Dette fører til uvanlige lyder og slark i driften av turboen, i tillegg kan mutteren havne i turbinen eller i motoren og forårsake ytterligere skader.
Det er viktig å overholde bytteintervallene for motorolje, mye smuss og partikler i motoroljen vil øke slitasjen på turbodelene. Sot- og smussbelegg som dannes på delene hemmer driften, og kan føre til svikt over tid.
Kjøp en rimelig turbolader til bilen din i nettbutikken til AUTODOC og bruk bilvelgerverktøyet til å finne en turbolader som passer til akkurat din bil.
Nyttige videoer om dette temaet: