Innholdsfortegnelse
Adblue®-problemer: lampe slukker ikke og frysepunktet til urea
I takt med økende miljøbevissthet og kravene om reduksjon av utslipp fra kjøretøy, har AdBlue® blitt en essensiell del av moderne dieselmotorer. Sammen med dieselpartikkelfilteret og katalysatoren til bilen fører de til en betydelig reduksjon i NOx-utslippet i dieselkjøretøy, men det kan oppstå noen utfordringer med bruken av AdBlue®. Her tar vi en nærmere titt på vanlige AdBlue®-problemer som kan oppstå, inkludert hvorfor varsellampen for AdBlue® slås på og farene ved frysepunktet til væsken.
AdBlue®-lampe slukker ikke – hva nå?
Når en AdBlue®-varsellampe lyser gult på dashbordet, er det et signal om at væskenivået er lavt og at det er på tide å fylle på AdBlue® diesel. Du har som regel litt tid til å fylle på ny væske, men lyser den rødt, betyr det at tanken er helt tom. Da kan motoren gå i nødmodus eller stoppe helt for å hindre ytterligere skader i motoren.
MANNOL Urea
20l, Kanne
ECOBUDGET Urea
5l, Kanne
FEBI BILSTEIN Urea
20l
FEBI BILSTEIN Urea
5l
FEBI BILSTEIN Urea
10l
Farene ved frysepunkt til AdBlue®:
Frysepunktet til AdBlue® er en annen potensiell kilde til problemer, spesielt i det kalde klimaet her i Norge. Frysepunktet til væsken ligger på –11 grader. Tanken er utstyrt med sensorer som måler temperaturen, og en varmefunksjon startes automatisk dersom temperaturen blir for lav. En defekt sensor kan altså være årsaken til at AdBlue®-væsken fryser og at bilen ikke starter eller går i nødmodus. Fryser AdBlue®-væsken vil den også utvides i volum, på grunn av det høye vanninnholdet, noe som kan føre til skader i eksosanleggets komponenter og motorfeil.
AdBlue® – problemer som også kan oppstå
Et annet kjent problem er krystallisering i væsken, dette kan oppstå ved store temperaturendringer eller om systemet har en lekkasje. Krystallisering kan også komme i tanken om du bruker for gammel væske eller om det er gammelt krystallisert væske på tuten til beholderen eller på påfyllingshullet. Krystallisert væske ser litt ut som et saltutslag og problemet er at det kan også komme inn og tette til dieselpartikkelfilteret og sprøytedysen. Vi anbefaler at du er spesielt oppmerksom på følgende:
- Reparer defekter og lekkasjer tidig.
- Tørk bort søl av AdBlue®-væske på beholderen og ved påfyllingshullet med en gang.
- Oppbevar AdBlue®-væsken slik som produsenten anbefaler.
Vil du vite litt mer om hva AdBlue egentlig består av og hvordan det fungerer i bilen, kan du ta en titt på denne artikkelen «Hva er AdBlue® og hvordan fungerer det?»
Ved å kjenne til mulige problemer som kan oppstå, vet du hva du kan forebygge og være på utkikk etter. På den måten kan du unngå uønskede problemer og sørge for at bilen din fungerer optimalt.
Passende produkter: