Innholdsfortegnelse
Hva er AdBlue® og hvordan fungerer det?
I dagens verden med økende fokus på miljøbevissthet og strenge utslippsstandarder, spiller AdBlue® en avgjørende rolle i å forvandle dieselbiler til mer miljøvennlige kjøretøy. Vi tar en nærmere titt på hva er AdBlue®, hvilken funksjon den har i eksossystemet og hva den består av. På denne måten kan vi forstå hvilken prosess som ligger bak rensingen av eksosen.
AdBlue® – hva er det?
AdBlue®, er et registrert varemerke for en væskesammensetning som benyttes til å senke skadelige stoffer i eksosen. Merket tilhører en organisasjon for tyske bilprodusenter (VDA) og de som ønsker å produsere det må få en lisens av dem for å kunne gjøre det. Væsken er laget slik at den følger den internasjonale standarden AUS 32 (aqueous urea solution 32 %).
AdBlue® til diesel er uten lukt og fargen er klar som vann. Det har et frysepunkt som ligger ved –11 grader, noe som kan by på problemer om varmeren til AdBlue®-systemet er defekt. Denne startes når det blir kaldt slik at væsken ikke fryser til. Du kan lese mer om hvilke eventuelle problemer som kan oppstå med AdBlue® i denne bloggartikkelen «Adblue problemer: lampe slukker ikke og frysepunkt urea».
MANNOL Urea
20l, Kanne
ECOBUDGET Urea
5l, Kanne
FEBI BILSTEIN Urea
20l
FEBI BILSTEIN Urea
5l
FEBI BILSTEIN Urea
10l
Hva er AdBlue® laget av?
AdBlue® er sammensatt av:
- 32,5 % høyrenset urea: Urea, tidligere kalt urinstoff og karbamid, er hovedingrediensen i AdBlue®. Det produseres syntetisk og benyttes i store mengder i kjemisk industri og innen gjødsel. Du har kanskje også sett at det finnes kremer med urea og spurt deg, «Hva brukes urea til?». Årsaken til at urea benyttes i kremer er at det binder vann svært godt, og det er derfor godt egnet i kremer mot tørr og ru hud. Urea finnes også naturlig i urinen til mennesker og dyr, det er et sluttprodukt etter at proteiner og nitrogenholdige stoffer har blitt nedbrutt i stoffskiftet.
- 67,5 % vann: Urea forbinder seg svært enkelt med vann og den høye renhetsgraden av urea sørger for at SCR-systemet er effektivt, og dermed bidrar til optimal reduksjon av NOx-utslippene.
Hva gjør AdBlue®?
AdBlue® tilføres eksosen for å gjøre den mindre skadelig. Hvor i eksossystemet det tilføres og hva gjør AdBlue® i renseprosessen forklarer vi trinn for trinn her:
- Eksos slippes ut av forbrenningskammeret. Drivstoff og luft forbrennes og slippes ut av forbrenningskamrene av en dyse.
- Eksosen går gjennom katalysatoren og dieselpartikkelfilteret, hvor den renses.
- En dyse i eksosrøret sprøyter inn Adblue: Adblue blander seg med eksosen, og varmen fra eksosen aktiverer nedbrytingen av ureaen i Adblue®.
- Kjemisk reaksjon: Den kjemiske reaksjonen fører til at ureaen i Adblue® brytes ned til ammoniakk (NH₃) og karbondioksid (CO₂).
- Denne blandingen føres inn i SCR-katalysatoren.
- Reduksjon av NOx: I SCR-katalysatoren reagerer ammoniakken deretter med NOx-utslippene i eksosen, de omdannes til ufarlig vanndamp (H₂O) og nitrogen (N₂).
- Resultat: Renset ekos – dette fører til en dramatisk reduksjon av skadelige utslipp, mellom 80 og 90 %, noe som bidrar til å oppfylle de strenge utslippsstandardene og beskytte miljøet.
Denne prosessen gjentar seg kontinuerlig når du kjører, slik at de lavere utslippsnivåene kan opprettholdes.
EU innførte Euro 6-standarden i 2014, noe som førte til at alle nyregistrerte dieselkjøretøy i 2015 måtte være utstyrt med et system med AdBlue® for å kunne opprettholde de strenge nye kravene som settes til NOx-utslippene.
AdBlue® har blitt en viktig del av anstrengelsene for å redusere luftforurensning ved å redusere NOx-utslippene fra dieselkjøretøy. Ved å forstå sammensetningen og funksjonen til AdBlue®, kan vi sette pris på dens rolle i å rense eksosgasser i samarbeid med DFP-filteret og katalysatoren til bilen. Den kontinuerlige bruken av AdBlue®-teknologi kan forhåpentligvis føre til en betydelig forbedring av luftkvaliteten knyttet til forurensning. AdBlue® representerer ikke bare en teknologisk fremgang, men også et bidrag til et renere miljø i transportsektoren.
Passende produkter: