Problemer med det automatiske start-stopp-systemet: Disse kan oppstå fra 20 000-30 000 km.
Defekt vannpumpe: Dette kan føre til problemer fra 80 000-100 000 km.
Feil på elektriske vinduer: Problemer oppstår ofte etter 60 000-80 000 km.
Problemer med klimaanlegget: kan oppstå etter 40 000-60 000 km.
Feil på LED-frontlykter: enkelte LED-segmenter kan svikte etter 50 000-70 000 km.
Problemer med keyless-go-systemet: funksjonsfeil kan oppstå fra 40 000-60 000 km.
BMW 1-serie: svake punkter og bensinmotorer
BMW 1-serie: Problemer med timingkjeden
Et vanlig problem med bensinmotorene i N45- og N46-serien (116i, 118i, 120i) er forlengelse av timingkjeden, noe som i verste fall kan føre til alvorlig motorskade. Typiske tegn på en defekt er en skranglelyd ved kaldstart, ujevn motorgang og et merkbart tap av effekt. Dette svake punktet påvirker hovedsakelig modeller bygget mellom 2004 og 2007 (E87). Som et forebyggende tiltak anbefaler vi at du bytter ut registerkjeden, inkludert kjedestrammeren og føringsskinnen, etter ca. 100 000 kilometer.
BMW 1-serie: Problemer med turboladeren
Turboladeren kan forårsake problemer i de 3-sylindrede motorene (116i, 118i) i F20-serien (fra 2011). Problemene oppstår vanligvis mellom 60 000 og 100 000 kilometer. Hyppige feil kjennetegnes av tap av effekt og økt oljeforbruk. For å forlenge turboladerens levetid anbefales regelmessige oljeskift og bruk av oljer av høy kvalitet.
Ulike svake punkter kan oppstå i dieselmotorene (116d, 118d, 120d) i N47-serien (fra 2007). Hyppige feil påvirker eksosgassresirkuleringssystemet og tilstoppede innsprøytningsdyser. For å forebygge disse problemene anbefales regelmessig rengjøring og bruk av drivstoff av høy kvalitet. Ved feil må de berørte komponentene vanligvis skiftes ut.
BMW 1-serie: Problemer med automatgirkassen
Den 6-trinns automatgirkassen (116i, 118i, 120i) kan av og til være preget av rykkete girskift eller forsinket start. Disse problemene oppstår ofte mellom 50 000 og 100 000 kilometer. En programvareoppdatering av girkassens styreenhet kan ofte avhjelpe problemet.
BMW 1-serie: Problemer med girkassen på bakakselen
I modeller med bakhjulsdrift (alle unntatt 120d xDrive) kan det oppstå oljetap i bakakselgirkassen. Dette skjer vanligvis etter 100 000 kilometer. Det er viktig å kontrollere oljenivået regelmessig og skifte pakninger i god tid.
BMW 1-serie: Problemer med kalesjen
Stoffkalesjen på 1-serie Cabriolet (E88, 2008-2013) kan av og til ha mekaniske problemer eller lekkasjer. Regelmessig pleie og impregnering av kalesjen samt en årlig inspeksjon av mekanikken kan forebygge problemer.
Produsentens anbefalinger:
BMW 81 22 9 407 758, Fiat 9.55550-AG3, Ford WSS-M2C204-A, MAN M 3289, GM 1940715, GM 1940766, PSA S71 2710, VW G 002 000, VW G 004 000, Volvo 1161529
Versjon:
SHVI
Produktlinje:
PSF
olje:
Fullsyntetisk olje
Tank design:
Flaske
Innhold [liter]:
1
Kjøretøysutrustning:
for kjøretøy med hydraulisk servostyring
Det kan dannes rust på bakre hjulkasser og bagasjeromsdekselet, spesielt på modeller som er bygget mellom 2005 og 2010. Rustdannelse kan effektivt forebygges ved regelmessig kontroll og vedlikehold av lakken og rask reparasjon av steinsprut.
BMW 1-serie: Problemer med tennspoler
I modeller bygget mellom 2006 og 2010 (E87, E81, E82, E88) kan tennspolene svikte, noe som kan føre til feilt tenning og ujevn motorgang. BMW har lansert en tilbakekallingskampanje for berørte biler for å bytte ut tennspolene.
BMW 1-serie: Problemer med de elektriske vinduene
De elektriske vinduene, spesielt på bakdørene, kan svikte over tid. Dette skjer vanligvis mellom 60 000 og 100 000 kilometer. Regelmessig smøring av mekanismen og utskifting av slitte deler kan forlenge levetiden.
Andre vanlige feil med BMW 1-serie
Basert på erfaringer fra førere av BMW 1-serie, her er en oversikt over andre mulige problemer:
Lekkasjer i bakrutevaskersystemet: Her finner man ofte feil mellom 50 000 og 70 000 kjørte kilometer.
Defekte parkeringssensorer: Disse kan svikte eller gi feilmeldinger allerede etter 30 000-50 000 kilometer.
Problemer med den elektriske bakluken (hvis montert): Disse kan oppstå så tidlig som ved 40 000-60 000 km.
Slitasje på bremseskiver og bremseklosser: Ofte allerede etter 30 000-50 000 km, spesielt ved sportslig kjørestil.
Det er viktig å merke seg at BMW Serie 1 ikke nødvendigvis vil oppleve alle disse komplikasjonene, og at regelmessig vedlikehold kan forhindre eller minimere mange av dem. Ved å være oppmerksom på potensielle svakheter og utføre jevnlige inspeksjoner kan man sikre bilens pålitelighet og ytelse over tid.
AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler