Mercedes C-Klasse W205: Problemer
Mercedes C-Klasse W205: Problemer og vanlige feil
- Problemer med start-stopp-funksjonen: Kan oppstå fra 20 000-30 000 km, ofte forårsaket av svakt batteri eller sensorfeil.
- Defekte tennspoler i bensinmotorer: Forekommer ofte mellom 60 000-100 000 km og fører til feilttenning, spesielt i AMG-modeller.
- Lekkasje på vannpumpe: Kan oppstå fra 80 000-120 000 km og føre til tap av kjølevæske.
- Problemer med den elektriske parkeringsbremsen: Feil kan oppstå fra 40 000-60 000 km.
- Feil på LED-hovedlysene: Enkelte LED-segmenter kan svikte fra 50 000-70 000 km.
Mercedes W205: Problemer med bensinmotoren

Mercedes C-Klasse W205 - Problemer med timingkjeden
Bensinmotorene i M274-serien (C160, C180, C200, C250, C300) kan ha problemer med registerkjeden. Typiske symptomer er raslelyder når motoren startes eller går på tomgang, noe som ofte oppstår mellom 80 000 og 100 000 kjørte kilometer. I alvorlige tilfeller kan kjedet hoppe, noe som kan føre til motorskader. Mercedes anbefaler forebyggende utskifting av kjedet ved rundt 100 000 kilometer. I tillegg bør kjedestrammeren kontrolleres regelmessig for å forhindre for tidlig slitasje.
I modellene C 400 4MATIC, C 43 AMG og C 450 AMG finnes det en lang liste med feil: I V6 M276-motoren skapte kjedestrammeren problemer frem til slutten av 2014 på grunn av utilstrekkelig oljetilførsel, noe som førte til at kjedet ikke fungerte som det skulle. Regelmessig oljeskift med en motorolje av høy kvalitet bidrar til å forlenge kjedestrammerens levetid.
Oljeforbruk
Enkelte bensinmotorer i M274-serien, spesielt i C200- og C250-modellene, har en tendens til å forbruke mer olje. Et forbruk på opptil 0,5 liter per 1000 km regnes som "normalt". Høyere forbruk oppstår ofte fra 40 000-60 000 kilometer. Mulige årsaker er slitte stempelringer eller ventilspindeltetninger. Regelmessig kontroll av oljenivået og utskifting av slitte deler i tide kan forhindre større motorskader.
Mercedes W205: Problemer med dieselmotoren

AdBlue-systemet
Det kan oppstå problemer med AdBlue-systemet i dieselmotorer. Innsprøytningsdysene blir ofte blokkert eller pumpen svikter, noe som vanligvis skjer mellom 80 000 og 120 000 kilometer. Symptomene kan være redusert ytelse eller advarsler på bilens display. Regelmessig rengjøring og bruk av AdBlue av høy kvalitet kan forebygge disse problemene. Ved gjentatte defekter kan det være en løsning å bytte ut de berørte innsprøytningsdysene eller pumpen.
CDI-motorer
CDI-dieselmotorer kan vise feilkoden P052E, som indikerer problemer med veivhusventilen. Dette oppstår ofte mellom 80 000 og 100 000 km og kan føre til tap av effekt. Tidlig reparasjon eller utskifting av ventilen kan stabilisere motorens ytelse og forhindre følgeskader.
Mercedes C-Klasse W205: Problemer med girkassen

9G-Tronic automatgirkasse
Den 9-trinns 9G-Tronic automatgirkassen kan i sjeldne tilfeller forårsake problemer. Eiere av denne bilen rapporterer om rykkete girskift eller forsinket start, noe som ofte oppstår fra 50 000-70 000 kilometer. Problemene kan ofte utbedres med en programvareoppdatering. Men hvis de vedvarer, kan det være nødvendig med oljeskift i girkassen eller en grundig sjekk av mekatronikken.
Manuelle girkasser
I manuelle girkasser kan det oppstå problemer med giringen fra ca. 60 000-80 000 km, f.eks. treg giring eller støy ved girskift. I slike tilfeller kan det være aktuelt å bytte ut girkoblingen eller sjekke clutchen.
Mercedes W205: Problemer med fjæringen

Mercedes C-Klasse W205 AIRMATIC-problemer
Luftfjæringen AIRMATIC (ekstrautstyr) kan forårsake problemer. Det er ofte lekkasjer i luftbelgene eller defekter i kompressoren, noe som vanligvis blir merkbart mellom 60 000 og 120 000 kilometer. Symptomene kan være at bilen synker ned eller at det vises advarsler i kombiinstrumentet. I slike tilfeller kan det være nødvendig å skifte ut luftbelgen eller overhale kompressoren for å gjenopprette AIRMATICs funksjon.
Støy fra understellet
Mange eiere rapporterer om knirkelyder fra understellet, spesielt ved lave temperaturer eller etter at bilen har stått stille i lang tid. Disse problemene kan oppstå så tidlig som etter 20 000-30 000 kilometer. En vanlig årsak er tørre gummilagre eller -bøssinger. Smøring av de berørte delene eller utskifting av gummilagrene kan eliminere støyen permanent.
Mercedes C-Klasse W205: Problemer med panoramataket
Noen bilførere har klaget over feil på panoramataket (ekstrautstyr), som ofte kan oppstå i løpet av de første 30 000 kilometerne. Vindstøy eller lekkasjer er noe som ofte blir lagt merke til. I noen tilfeller setter også åpningsmekanismen seg fast. Etterjustering eller utskifting av tetninger kan avhjelpe problemet. Hvis problemene vedvarer, kan det være nødvendig å skifte ut hele åpningssystemet.
Mercedes C-Klasse W205: Problemer med navigasjonssystemet
I noen tilfeller viser ikke navigasjonssystemet oppdatert informasjon om stengte veier. I tillegg kan COMAND-infotainmentsystemet fryse, noe som ofte skjer i løpet av de første 50 000 kilometerne. En oppdatering av systemprogramvaren gir vanligvis en langsiktig løsning på disse feilene.
Mercedes W205: Problemer med batteriet
Noen W205-modeller lider av at batteriet lades ut raskt, spesielt i lange perioder med inaktivitet. Dette problemet oppstår ofte i løpet av de første 2-3 årene. Regelmessig kontroll av batteriet og installasjon av et kraftigere batteri kan bidra til å forhindre dette.

Mercedes W205: Problemer med stasjonsvogn (stasjonsvogn)
Den elektriske bakluken kan forårsake problemer i stasjonsvognen, ofte etter bare 30 000-50 000 kilometer. Bakluken åpner eller lukker seg ofte ikke helt. Justering av sensorene eller utskifting av lukkemekanismen kan være en permanent løsning.
Problemer med Mercedes C63 AMG W205
Defekter i tennspolene forekommer hyppigere i AMG C63-modeller, noe som kan føre til feilttenning og tap av kraft. Dette skjer ofte mellom 60 000 og 100 000 kilometer. Ved å skifte ut tennspolene på et tidlig tidspunkt kan man stabilisere motorytelsen og forhindre senere skader.
Problemer med Mercedes W205 MOPF
I facelift-modellene fra 2018 og fremover er noen av de tidlige feilene utbedret, men nye feil kan oppstå, for eksempel feil på LED-hovedlysene eller feil i det oppdaterte infotainmentsystemet. Ved gjentatte problemer med frontlysene kan en mulig løsning være å oppgradere til en nyere generasjon LED-lamper.
Andre vanlige feil med Mercedes W205
Basert på erfaringene til Mercedes W205-førere presenterer vi her en oversikt over andre mulige problemer:
- Defekte dørhåndtak: Elektriske dørhåndtak kan svikte fra 60 000-80 000 km.
- Feil i infotainmentsystemet: Programvarefeil eller displayproblemer oppstår ofte i løpet av de første 30 000 km.
- Problemer med keyless go-systemet: Feilfunksjoner kan oppstå fra 40 000-60 000 km.
- Lekkasjer i bakrutevaskersystemet: Her oppdages ofte feil mellom 50 000-70 000 kjørte kilometer.
- Defekte parkeringssensorer: Disse kan svikte eller gi feilmeldinger allerede etter 30 000-50 000 kilometer.
- Problemer med setegjenkjenningssystemet på passasjersiden: Dette kan resultere i meldinger om feil i kollisjonsputesystemet.
- Sprekker i lettmetallfelgene: Denne feilen kan oppstå på kraftigere modeller eller ved hyppig kontakt med fortauskanter.
- Feil på ESP-kontrollenheten: Dette kan føre til uventede inngrep fra stabilitetskontrollsystemet.
- Problemer med sentrallåsen: Disse kan oppstå relativt tidlig i bilens bruksfase.
- Vindstøy på dører og speil i høye hastigheter: Et vanlig komfortproblem som mange eiere klager over.
Disse tilleggsproblemene kan ikke forventes i alle biler, men kan forekomme i noen tilfeller. Regelmessig vedlikehold og overholdelse av inspeksjonsintervallene bidrar til at mange av disse feilene oppdages og utbedres.