Innholdsfortegnelse
Bremsevæske med Dot 3, Dot 4 eller Dot 5 – hva er forskjellen?
Valg av feil DOT-klassifisering kan være farlig, i verste fall fører det til bremsesvikt. Hvilken DOT-variant du trenger, vil være avhengig av bilen din, kjørestil, temperaturforhold og belastningen bilen utsettes for. Valg av riktig bremsevæske vil øke sikkerheten og sørge for at bremsesystemet fungerer optimalt. Vi forklarer hva som ligger bak de ulike DOT-klassifiseringene, og håper det vil veilede deg når du skal velge bremsevæske neste gang.
Hva betyr DOT?
DOT står for «Department of transport», det er amerikansk og kan sammenlignes med vegdirektoratet vårt. Dette departementet har utviklet en rekke standarder for kjøretøy og veier, DOT-klassifiseringen er en av dem som blir benyttet verden over.
Hva må jeg ta hensyn til når jeg velger bremsevæske?
Det er tre ting det er verdt å merke seg. Det første er enkelt, jo høyere DOT-tallet er, desto høyere er kokepunktet til bremsevæsken. Det andre er at enhver bremsevæske har et tørt og et vått kokepunkt. Det tørre kokepunktet er det kokepunktet bremsevæsken har når den er helt ny. Det våte kokepunktet er når vanninnholdet i bremsesystemet når grenseverdien på 3,5 %. Bremsevæsken skal skiftes ut med en gang denne verdien nås. Vann i bremsevæsken vil senke kokepunktet.Vannet i bremsesystemet kan koke og skape luftlommer i bremseslangene ved høye temperaturer og fryse til is ved lave temperaturer. Alt dette er farlig og kan føre til at bremsene ikke virker. Sist, men ikke minst, må du aldri blande glykoleter- / boratesterbaserte bremsevæsker med silikonbaserte bremsevæsker. Hvis du vil vite mer om prisen på et bremsevæskebytte eller intervallene for det, kan du ta en titt på «Hvor mye koster et bremsevæskeskift og hvor ofte bør det gjøres?».
CASTROL Bremsevæske
1l
MOTUL Bremsevæske
0,5l, 500ml
BREMBO Bremsevæske
1l
MANNOL Bremsevæske
5l
ATE Bremsevæske
0,5l
DOT 3 vs. DOT 4
Begge typer bremsevæsker er glykoleterbaserte, noe som sørger for god flyt i bremsesystemet, men DOT 4 har i tillegg boratester, som øker både det tørre og det våte kokepunktet. DOT 3 benyttes hovedsakelig i eldre kjøretøy, mens DOT 4 er standard i nye kjøretøy.
Bremsevæsker klassifisert med DOT 3 har et tørt kokepunkt ved 205 grader, mens det er 230 grader for DOT 4, det våte kokepunktet til DOT 3 er 140 grader og det er 155 grader for DOT 4. DOT 3 og 4 er begge hygroskopiske, det vil si at de absorberer fuktighet over tid. Dette senker kokepunktet og bremseytelsen, derfor er det viktig å overholde bytteintervallene. Bremsevæske med DOT 4 har lavere viskositet og er derfor bedre egnet til svært kalde temperaturer, DOT 3 kan bli for tyktflytende. Biler som er laga for å bruke DOT 3, kan også bruke DOT 4, men bremsesystem som ble utviklet for DOT 4 kan ikke bruke DOT 3, det kan føre til at bremsevæsken overopphetes og at bremsene svikter.
DOT 4 vs. DOT 5.1
Begge disse bremsevæskene er basert på glykoleter og boratester, og blir ofte brukt i biler som har ABS-bremsesystem og anti-spinnsystemer. Denne typen systemer skaper mye varme når de benyttes. Forskjellene er kokepunktene, bremsevæsker med DOT 4 har tørt kokepunkt ved 230 grader og vått kokepunkt ved 155 grader, mens bremsevæsker med DOT 5.1 klassifisering har tørt kokepunkt ved 270 grader og vått kokepunkt ved 185 grader. Tilsetningstoffene i begge bremsevæskene beskytter bremseanlegget mot korrosjon, men DOT 5.1 har lavere viskositet og flyter derfor bedre i ekstremt kalde temperaturer. Den er også bedre egnet til kjøretøy som utsettes for høye belastninger. Det kan være kjøring med tung last i bilen eller med en tilhenger i bratte nedover- og oppoverbakker eller en svært aktiv kjørestil ved høye hastigheter. I tillegg er den skånsom mot pakninger, bremseslanger til bil og lignende av gummi. Bremsevæske med DOT 5.1 er også kompatibel med systemer som er utviklet for DOT 3 og 4.
K2 Bremsevæske
250ml
BREMBO Bremsevæske
1l
LIQUI MOLY Bremsevæske
0,25l
MOTUL Bremsevæske
0,5l
BOSCH Bremsevæske
1l
DOT 5
DOT 5-bremsevæske er silikonbasert og binder ikke fuktighet. Dette hindrer korrosjon ved lengre lagring, som er vanlig ved, for eksempel, vinterlagring av veteranbiler. Lav viskositet sikrer god flyt, også i kaldere strøk som i indre Nord-Norge, der vintertemperaturene kan nå helt ned til -51 grader. Bremsevæske til bil med DOT 5 er ikke kompatibel med ABS-bremser eller med bremsevæsker med DOT 3, 4 eller 5.1. Produsentene har gitt dem en lilla farge, slik at de er enkle å skille fra de andre bremsevæskene, som er lysebrune. De høye kokepunktene (tørt kokepunkt: 260 grader og vått kokepunkt: 180 grader) egner seg perfekt til kjøretøy som er under stor belastning, men pass på å lufte bremsesystemet innimellom, denne typen absorberer nemlig små mengder med luft. I tillegg er den skånsom mot billakken, noe som kan være et problem med bremsevæskene med DOT 3, 4 og 5.1.
Det er vanlig å skifte ut bremsevæsken når en del i bremsesystemet skiftes ut eller når bytteintervallen står for døren. Prisene på de ulike bremsevæskene varierer, en bremsevæske til Toyota Avensis kan for eksempel ligge mellom 94 kr og 563 kr, og prisen på skiftet vil også være avhengig av om du gjør det selv eller leverer bilen på verksted.
Passende produkter: