DOT står for «Department of Transportation» og er en amerikansk klassifisering for bremsevæske til bil som brukes internasjonalt. Høyere DOT-nummer betyr høyere kokepunkt og bedre ytelse ved høy belastning og varierende temperaturer.
Hvordan velger jeg riktig bremsevæske?
Når du skal velge bremsevæske, må du tenke på følgende:
Bilprodusentens spesifikasjoner
Klima og temperaturforhold der du bor
Kjørestil og belastning på bilen (tilhenger, bratte bakker)
Bremsevæskens kompatibilitet med bilens bremsesystem (ABS-system, eldre biler, osv.)
Viktig:
Aldri bland silikonbasert bremsevæske (DOT 5) med glykolbasert bremsevæske (DOT 3, 4 og 5.1).
Bytt alltid bremsevæske etter intervallene som bilprodusenten anbefaler.
DOT 3 vs. DOT 4 – hvilken passer til bilen min?
DOT 3 benyttes hovedsakelig i eldre kjøretøy, mens DOT 4 anbefales i nyere biler. DOT 4 har et høyere tørt kokepunkt (230 °C vs. 205 °C) og vått kokepunkt (155 °C vs. 140 °C), samt lavere viskositet – perfekt for kalde norske vintre. Biler beregnet på DOT 3 kan bruke DOT 4, men aldri omvendt.
Anmeldelser - 10
Produkt info
Spesifikasjon:
FMVSS 116 DOT 3, SAE J1703, JASO JIS K2233, ISO 4925, FMVSS 116 DOT 4, JIS K2233, SAE J 1703, SAE J1704, ISO 4925 Class 4
DOT 4 vs. DOT 5.1 – Høy ytelse og kalde temperaturer
Begge er ideelle til biler med ABS-bremser. DOT 5.1 har høyere tørt kokepunkt (270 °C vs. 230 °C) og vått kokepunkt (185 °C vs. 155 °C), lavere viskositet og bedre egenskaper i ekstreme forhold som tung last, høye hastigheter og kalde norske vintertemperaturer.
DOT 5 – Når bør jeg velge silikonbasert?
DOT 5 er silikonbasert, ikke hygroskopisk (absorberer ikke vann), og er derfor ideell til biler med lengre lagringsperioder, som veteranbiler i vinterlagring. Den tåler ekstreme kuldegrader som er perfekt for de i innlandet i øst og nord som ofte har vintertemperaturer som går under –20 grader. En ekstra fordel er at den er skånsom mot billakken i tilfelle du skulle søle litt når du fyller på. Vær obs på at DOT 5 ikke kan benyttes i kjøretøy med ABS-bremser eller blandes med andre typer.
Velg riktig bremsevæske – oversikt over DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 og DOT 5
Riktig bremsevæske sikrer optimal bremseytelse, spesielt viktig under norske kjøreforhold. Her får du oversikten.
DOT-type
Tørt kokepunkt
Vått kokepunkt
Bruksområde
DOT 3
205°C
140°C
Eldre kjøretøy, vanlige forhold
DOT 4
230°C
155°C
Moderne biler, norske forhold
DOT 5.1
270°C
185°C
ABS-bremser, høy belastning, kaldt klima
DOT 5 (Silikon)
260°C
180°C
Veteranbiler, lagring, ekstrem kulde, ikke kompatibel med ABS-bremsesystemer
Er nivået lavt, fargen mørk, eller slangen skadet? Da bør du få bremsevæsken og eventuelt slanger sjekket eller byttet på et verksted.
Ofte stilte spørsmål (FAQ)
Hva skjer om jeg blander ulike DOT-typer?
Dette kan føre til bremsefeil. Bland aldri DOT 5 med andre typer.
Hvordan vet jeg når jeg bør bytte bremsevæske?
Følg anbefalingene til bilprodusenten, det er vanlig å bytte hvert 2. år eller etter 40 000–60 000 km. Kokepunktet blir også testet på EU-kontrollen og da får du beskjed om det er på tide å bytte.
Er dyrere bremsevæske alltid bedre?
Ikke nødvendigvis. Om det er en bremsevæske til Toyota Avensis eller til en Peugeot 206, ekspertene her hos AUTODOC anbefaler deg alltid å velge den bremsevæsken som produsenten anbefaler og den som passer til klimaet og bruken din.
Å velge riktig bremsevæske til bilen er avgjørende for sikkerheten og ytelsen. Enten du kjører en moderne Toyota Avensis eller en klassisk veteranbil, pass på regelmessige kontroller av både væsker og bremseslanger til bilen. Velg alltid DOT-klassifiseringen som anbefales til bilen din og kjøreforholdene.