Innholdsfortegnelse
Hvor mye koster det å bytte bremseskiver og bremseklosser
Visste du at rett over halvparten av alle bilene som EU-kontrolleres hvert år i Norge, ikke blir EU-godkjente? Og at på toppen av årsakslisten ligger problemer med bremsedeler? Det betyr at hver andre bil har så alvorlige feil, at det enten fører til et kjøreforbud til feilen er opprettet, eller til at eieren kan bestemme om det er forsvarlig å kjøre med bilen, til feilen er opprettet, og bilen godkjennes på etterkontrollen. Utrolig, ikke sant?! I denne teksten vil vi gå inn på hvilke priser du kan regne med når du skifter ut bremseskiver og -klosser, anbefalte bytteintervaller og hva som kan forkorte disse intervallene.
Pris på å skifte bremseklosser
Så hva koster det å skifte bremseklosser? Prisen vil selvfølgelig variere, alt etter hvilket verksted du velger og hvilken bil du har. Tjenestene til et verksted som bruker originale deler, kan for eksempel koste mer enn de til et som bruker deler fra andre merker. Generelt sett kan du regne med å betale mellom 1500 og 3000 kroner (stand 2022) for å skifte bremseklosser på et hjulpar. Det vil si at hvis du skal skifte fremme og bak, kan du doble beløpet. Denne prisen gjelder vanligvis for arbeid og deler. Prisen på bremseklosser til bilen påvirkes også av typen bremseklosser du velger, organiske bremseklosser er for eksempel rimeligere enn keramiske.
Pris på å bytte bremseskiver og bremseklosser
Bremseskiver skiftes som oftes ut sammen med bremseklossene, hver andre gang bremseklossene skiftes ut. Årsaken til dette er at gamle bremseklosser er forurenset med støv og smuss, som vil føre til tidlig og eventuell ujevn slitasje av de nye bremsevæske til bil. Prisvariasjonen er avhengig av hvilken biltype du har, bytter du bremseskiver- og klosser enten bak eller fremme på en gjennomsnittlig flerbruksbil, ligger prisen mellom 4000 og 6000 kr. Mens prisen kan komme opp i 10 000–11 000 per hjulpar for kjøretøy i den øvre prisklassen.
BREMBO Bremseklosser
klargjort for slitasjeindikator
BOSCH Bremseklosser
Low-Metallic, med akustisk slitasjevarsel
BREMBO Bremseklosser
med akustisk slitasjevarsel
BREMBO Bremseklosser
ekskl. slitasjevarselkontakt
BREMBO Bremseklosser
inkl. slitasjevarselkontakt
Hva er tegn på slitte bremser?
Det kan være hylelyder og vibrasjoner som oppstår når du bremser, blant annet. Noen bremseklosser har en slitasjevarsler som enten utløser en lyd eller tenner en varsellampe når de er slitte. Bremselengden vil øke og responsen når du trykker inn bremsepedalen, blir dårligere. Drivstofforbruket vil øke og bilen kan dra ut til en side om slitasjen er ujevn.
Årsaker til slitte bremseskiver og -klosser
De som bor ved kysten eller kjører mye på glatte veier i de kalde årstidene, har kanskje merket det allerede. Mye strøsalt og regn samt den salte kystluften, er med på å forkorte levetiden til både bremseklosser og -skiver samt bremsevæsken. Salt og fukt er hovedårsakene til rust på bremsedeler. Bremsene bak er spesielt utsatt, da de benyttes mindre enn de foran. Elbiler har et lignende problem. Det regenerative bremsesystemet fører til at bilen bremser når du slipper opp gassen, dermed bruker du bremsene mindre og det dannes rust raskere.
Kjøring i ulendt terreng eller på grusveier med mye støv og smuss samt deler av dårlig kvalitet vil forkorte levetiden til bremsedelene. Forleng levetiden ved å unngå en aktiv kjørestil med mye bråbremsing.
Bytteintervall for bremseklosser og -skiver
Hvor ofte bremseskiver og -klosser skiftes ut, er litt avhengig av hvilken type bil du har, kjørestilen og omgivelsene du bruker bilen i.
Generelt sett skal bremseklosser skiftes ut etter at bilen har kjørt 15–20 000 kilometer. Bremseskiver foran og bak på bilen holder vanligvis cirka dobbelt så lenge. Bremseklosser og -skiver har en grenseverdi for tykkelsen. Måler du en tykkelse på bremseklossene og bremseskivene som er under den angitte grenseverdien, også før kilometergrensen, må de skiftes ut. Bare slik kan du sørge for at bremsene fungerer som de skal. I brukerhåndboken til bilen din finner du grenseverdier for tykkelsen som gjelder for bilen din. Mål tykkelsen med et skyvelære. Merk deg at bremsevæsken byttes ut cirka hvert andre år, det kan være du må skifte den ut tidligere om du bor nær kysten eller på et sted der det regner mye. Bremsevæsken er nemlig hygroskopisk, det vil si at den trekker til seg fuktighet. Oppdages det på EU-kontrollen at overflaten til bremseskiven har mer enn 25 % rust, er det pålagt å skifte den ut, selv om den ellers er i god stand.
TRW Bremseklosser
klargjort for slitasjeindikator
BREMBO Bremseklosser
inkl. slitasjevarselkontakt
BREMBO Bremseklosser
med akustisk slitasjevarsel
BREMBO Bremseklosser
inkl. slitasjevarselkontakt
Kan jeg skifte ut bremseklosser og -skiver selv?
Det kommer litt an på hvor mye erfaring og kunnskap – hvilken bil – du har. Med litt mekkeerfaringen er det mulig å skifte ut bremseklossene selv. Å bytte ut bremseskiver kan være mer komplisert. I denne sammenheng må bremsevæske skiftes ut og hele bremsesystemet må luftes. Feil i utskiftningen kan forårsake at det blir igjen luft i bremsesystemet, som igjen fører til at bremsene ikke fungerer som de skal. Det viktigste er sikkerheten, er du usikker bør du spør en erfaren venn om hjelp eller levere bilen inn på et verksted.
Våre sparetips
Hent inn pristilbud fra flere verksteder og sammenlign priser før du bestemmer deg. Er bilen din relativ ny, kan du sjekke om delene fremdeles har garanti. Kast i bremseskiver kan for eksempel komme av en feil eller svakhet som oppsto under produksjonen. Noen bilmerker gir deg en garanti mot rustne bremseskiver, sjekk om bilmerket ditt er blant dem. Utvalgte verksteder skriver også hvilke merker de benytter på nettstedet, som «Vi benytter Brembo-bremseklosser». Merket Brembo er et eksempel på bremsedeler av svært godt kvalitet og med lang levetid, i den øvre prisklassen. Sist men ikke minst, kan du spare penger på å kjøpe bremseklosser og bremseskiver selv, og få et verksted til å skifte dem ut. Lykke til!
Passende produkter: