Innholdsfortegnelse
Hovedbremsesylinder: funksjoner og symptomer på feil
Er du en bilentusiast som alltid har lurt på hva som skjer bak kulissene når du trykker på bremsepedalen? Vel, i dag skal vi ta en nærmere titt på hovedbremsesylinderen, hvordan den fungerer samt hva som er tegn på feil og årsakene til dem.
Hovedsylinder – virkemåte
Bilens hovedbremsesylinder, også kalt bremsepumpe eller hovedsylinder, er en essensiell del av bremsesystemet i bilen din. Den fungerer som en trykkpumpe som overfører den mekaniske kraften fra bremsepedalen til hydraulisk kraft, gjennom bremsekraftforsterkeren. Det vil si at den øker trykket på bremsevæsken ytterligere og fordeler korrekt trykk til de to bremsekretsene som fører til bremsekomponentene på hjulene. Korrekt trykk gjør det mulig for deg å bremse og stoppe bilen din, derfor er det så viktig å sørge for at denne delen fungerer som den skal.
Symptomer på en defekt hovedsylinder
Dette er typiske tegn som kan tyde på at hovedbremsesylinderen i bilen din er i ferd med å svikte:
- Bremsepedalen føles myk eller «svampete» når du trykker den inn.
- Bremsevæskelekkasje. Tegn på dette er en liten dam med lekket bremsevæske under bilen eller bremsevæskesøl på selve hovedsylinderen.
- Bremselengden øker.
- Varsellampen for bremsesystemet tennes på dashbordet.
- Bremsepedalen synker inn gradvis når du holder den nede. Dette kan være et tegn på intern lekkasje i hovedsylinderen.
RIDEX Hovedbremsesylinder
Tilkoblingsantall: 4, D1: 20,6 mm, uten bremsevæskebeholder, Støpejern, 4x M10x1.0
RIDEX Hovedbremsesylinder
boring-ø: 22,2 mm, Støpejern, 3x M10X1.0
RIDEX Hovedbremsesylinder
boring-ø: 23,81 mm, uten bremsevæskebeholder, Støpejern, 2x M12x1.0
RIDEX Hovedbremsesylinder
boring-ø: 23,81 mm, foran, Aluminium, 10 x 1 (2), 12 x 1 (2)
RIDEX Hovedbremsesylinder
Tilkoblingsantall: 2, Ø: 20,6 mm, uten bremsevæskebeholder, foran, Aluminium, M12x1
Hovedbremsesylinder – feil som kan oppstå
Dette er 5 av de mest vanlige årsakene til at det oppstår feil på hovedbremsesylinderen eller at den svikter:
- Intern lekkasje: Slitte eller ødelagte pakninger på hovedsylinderen kan føre til at den lekker.
- Korrosjon: Mangel på vedlikehold samt vind og vær kan føre til at utsiden av hovedsylinderen kan korrodere.
- Bruk av feil type bremsevæske til bilen eller forurensinger i bremsevæsken kan føre til tidlig slitasje og svikt.
- Overoppheting: Mye bråbremsing øker temperaturen på bremsevæsken og det kan skade hovedsylinderen på innsiden.
- Lokket til bremsevæsketanken er løst eller sitter ikke som det skal.
Hvordan kontrollere hovedsylinderen når du mistenker en defekt?
Dette er ting du kan sjekke selv.
Til dette trenger du en medhjelper. Det første du bør gjøre er å sjekke selve delen visuelt for å se om den viser tegn på lekkasje mens en av dere trår inn bremsepedalen sakte. I denne sammenheng merker dere også om bremsepedalen synker sakte innover når den holdes nede med konstant trykk.
- Sjekk om lokket til bremsevæsketanken sitter som det skal, da et løst lokk også kan være årsaken til bremseproblemer.
- Sjekk bremsevæskenivået. Det må være over min-markeringen og ikke over max-markeringen på bremsevæsketanken. Etterfyll ved behov.
RIDEX Hovedbremsesylinder
boring-ø: 25,4 mm, uten bremsevæskebeholder, Støpejern, 10 x 1 (2)
A.B.S. Hovedbremsesylinder
Tilkoblingsantall: 2, Aluminium, 1x M10x1.0
LPR Hovedbremsesylinder
boring-ø: 23,81 mm, Aluminium, 12 X 1 (2)
BOSCH Hovedbremsesylinder
Tilkoblingsantall: 4, Stempel-Ø: 22,22 mm, uten bremsevæskebeholder, M 10 x 1
FEBI BILSTEIN Hovedbremsesylinder
Stempel-Ø: 23,8 mm, Aluminium
Ofte stilte spørsmål
Hvor kan jeg kjøpe en ny hovedbremsesylinder?
Det er enkelt og raskt å kjøpe en ny hovedbremsesylinder på nett. De fleste nettbutikker som selger bildeler har et filteringsvertøy der du kan legge inn informasjon om bilen din eller registreringsnummeret, samt et søkefelt der du kan legge inn delen det gjelder og bilmodellen som for eksempel «hovedsylinder bremser Qashqai».
Hvor mye koster det å bytte en bremsepumpe?
Dette er en del som må skiftes ut av en fagkyndig person, så vi anbefaler ikke at du skifter den ut selv. Feil under montering kan i verste fall føre til alvorlige sikkerhetsmessige konsekvenser som bremsesvikt. Du kan spare penger ved å kjøpe bilens hovedbremsesylinder selv og få et verksted til å bytte den. Prisen på byttet vil variere alt etter bilmodell, alder på bilen og merket på bremsepumpen. Det enkleste er å hente inn flere pristilbud fra ulike verksteder og sammenligne priser og hva som er inkludert i byttet. Huskt at et verksted som ofte gjennomfører reparasjoner på bilmerket ditt kan arbeide mer effektivt enn et annet verksted som ikke gjør det.
Nå som vi har kastet litt mer lys over hovedbremsesylinderen, håper vi at du føler deg litt mer kjent med hvordan denne delen av bilen din fungerer. Ved å kjenne til symptomer på og årsakene til at hovedsylinderen er i ferd med å svikte, kan du spare deg tid og penger når det gjelder bilvedlikehold. Så, neste gang du trykker inn bremsepedalen og kjenner den presise responsen, kan du takke hovedsylinderen for jobben den gjør for å holde deg trygg på veien.
Passende produkter: