Innholdsfortegnelse
Common Rail
Common rail er et system for drivstoffinnsprøytning på kjøretøy med dieselmotor. Systemet er utviklet av Bosch. Nå til dags monteres common rail-system på over 70% av alle dieselmotorer fra ulike produsenter.
Design og driftsprinsipp for common rail-system
Vanlige komponenter i et common rail-system er:
- Injektorskinne
- Innsprøytingspumpe
- Injektorer (piezoaktivert eller elektromagnetisk)
Ved hjelp av en lavtrykkspumpe, føres drivstoffet fra tanken og inn i innsprøytningspumpen. Her blir den komprimert av stemplene frem drivstoffet når de verdiene som spesifisert av kontrollenheten. Det komprimerte drivstoffet mates til injektorskinnen som fungerer som en høytrykksakkumulator, og styrer drivstofftilførselen til hver injektor. Sistnevnte sprøyter drivstoffet direkte inn i forbrenningskammeret. Spesielle brenselledninger kobler uttakene på injektorskinnen til injektorene. Utformingen av et common rail-system består også av ventiler, regulatorer og sensorer som samler informasjon til kontrollenheten, som igjen utfører nødvendige kommandoer ut fra målingene på de ulike verdiene.
Fordeler med CR-dieselmotor
- Lavt støynivå
- Lavere drivstofforbruk
- Lavt nivå av eksosutslipp
CR-dieselmotor
- MultiJet (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- VCDi (Chevrolet);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- CDI (Mercedes-Benz);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- DDiS (Suzuki);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- TID TTiD (Saab);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- dCi (Nissan, Renault);
- XDi (SsangYong);
- D-4D (Toyota);
- CITD (Mazda);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- D3, D4 og D5 (Volvo);
- DI-D (Mitsubishi);
- HDi e-HDi, BlueHDi (Citroen, Peugeot);
- i-CTDi (Honda);
- TDCi (Ford).