Innholdsfortegnelse
Servostyrings olje : hvordan du velger og bytter den
Servostyringen's levetid er beregnet for hele livet av en bil , men bare i tilfeller hvor systemet ikke har arbeidsoljelekkasje . Bruk av lavkvalitets olje eller sent bytte er de vanligste årsakene til servostyring lekkasje. Les vår artikkel for å vite hvordan du skal unngå feil når du skal velge og skifte hydraulikkolje.
Årsaker til hydraulikkoljen forverring i servostyringen
Intense belastning på servostyringen og kraftig trykkfall i systemet fører til en for tidlig forringelse av oljekvaliteten. Våre eksperter fastslår fire viktige årsaker til olje forverring:
- Overoppheting;
- For intensiv bruk av servostyring ( aggressiv kjørestil );
- Skade på systemets integritet;
- Manglende overholdelse av bilens tekniske krav angående olje.
I moderne biler blir beskyttende omløpsventiler brukt for å beskytte systemets komponenter mot skade.
Når skal man bytte olje i servostyringen
De fleste bilprodusentene inkludert Mitsubishi, Volkswagen, Ford, anbefaler å bytte olje én gang mellom 1-2 år eller hver 100 000 kilometer. Følgende tegn kan tyde på at det er nødvendig å foreta et ikke planlagt oljebytte:
- Fargeendring, oljen blir mørkere;
- Det oppstår en brennende lukt;
- Økning av rattets motstand;
- Unormale lyder når du dreier på rattet;
- Oljelekkasje.
Du må også bytte olje hvis en reparasjon av pumpen eller andre servo komponenter er utført. Bruk av olje som har tapt sine opprinnelige egenskaper eller som er uegnet kan skade pumpen og/ eller spolene og føre til en for tidlig slitasje av tetningselementene. På noen biler, for eksempel Toyota Corolla, Subaru Impreza, og nesten alle Volkswagen personbiler, er det ingen mulighet for å erstatte tetningselementene. Hvis de slites ut, må du installere en helt nye reservedeler til servostyringssystemet for kjøretøyet.
Hvordan velge servoolje
Det finnes flere hovedtyper av oljer:
1. Mineral. De omfatter raffinerte petroleumsfraksjoner og tilsetningsstoffer som bedrer oljen's ytelses egenskaper. Den største fordelen med mineraloljer, i tillegg til prisen , er at de ikke har en aggressiv virkning på gummielementene. Men de har en kort levetid og er tilbøyelige til å øke skumdannelse.
2. Semi - syntetiske. Deres sammensetning omfatter både mineral og syntetiske stoffer. En lavere grad av viskositet, motstandsdyktighet mot skumdannelse og en god smøreevne er deres fordeler. Imidlertid har semi - syntetiske oljer en ødeleggende innvirkning på gummi elementene på servostyringen.
3. Syntetisk. Deres sammensetning omfatter for det meste flerverdige alkoholer, polyestere, og en liten mengde av spesielt raffinerte petroleumsfraksjoner. For å redusere den ødeleggende innvirkning på gummipakningene, er spesielle tilsetningsstoffer blandet inn i blandingen av syntetiske oljer. Syntetiske oljer er dyrere, men de har gode ytelse egenskaper: motstand mot skumdannelse, lav viskositet, og evne til å arbeide i ekstreme temperaturer og de har lengst levetid.
Servostyrings oljene har vanligvis informasjon på pakken om hvilke standarder den møter og i hvilke bilmerker den kan brukes.
Hydraulikkoljer varierer ikke bare i funksjonene: sammensetning og ytelse, men også i farge. De vanligste er følgende:
1. Rød. De er produsert av standarden til General Motors Automotive Group og er kjent som Dexron . De er produsert både av selskapet og av tredjepart under lisens. Disse oljene er brukt i Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, og General Motors biler.
2. Gul. De er ment hovedsakelig for Mercedes - Benz bilene. De er utviklet av Daimler selskapet, men de er også produsert av andre produsenter under lisens.
3. Grønn. De er produsert av det tyske selskapet Pentosin. De er aktivt brukt i både Volkswagen, Ford, Bentley, BMW, Volvo sine biler, samt i Daimler AG Gruppen sine biler.
Men det blir feil å velge servostyring olje bare etter farge. Fargen indikerer ikke alltid sammensetningens identitet. For eksempel kan Dexron oljen enten være mineralsk eller syntetisk, selv om de fremdeles har den samme fargen. Det er også strengt forbudt å blande mineraloljer, syntetiske og halvsyntetiske oljer med hverandre.
Skifte servostyrings olje på egen hånd
Alle kan bytte servostyrings olje selv. Denne prosessen er meget enkel og tar ca 30 minutter. For denne prosedyren trenger du en stor sprøyte, et spann å tømme den gamle oljen i, og vernehansker.
Hold deg til følgende sekvens av trinn:
- Løft fronten av bilen ved hjelp av en jekk og sikre den godt.
- Ved hjelp av en sprøyte, pump ut den gamle oljen fra tanken.
- Koble fra returslangen og legg den i et spann som er forberedt på forhånd. Tapp av oljen.
- Hell så ny olje inn i systemet.
- Drei rattet til det stopper et par ganger.
- Når drenering av gammel olje er ferdig, fyll i den nye oljen opp til merket plassert på overflaten av oljetanken på servostyringen, eller på peilestaven festet i lokket på beholderen. Fyll på olje til den nye oljen renner ut av slangen.
- Fest slangen på plass , start motoren og vri rattet i begge retninger.
- Igjen , fyll olje opp til merket.
Konklusjon
Kjøp bare høykvalitets servoolje, og ta alltid hensyn til de tekniske kravene til bilen din, og ikke overse anbefalingene for oljeskift. En rolig kjørestil, utskifting av olje til rett tid og etterlevelse av reglene garanterer en lang og pålitelig drift av servostyringen.
En nyttig video om dette temaet: