Innholdsfortegnelse
Hvorfor piper bremsene dine? Årsaker og løsninger ved nye bremseklosser
Hvis du har bremser som piper, kan det skyldes at du har montert nye bremseklosser på bilen, siden det tar litt tid å kjøre dem inn. I løpet av de første turene kan du også oppleve kraftige vibrasjoner når bremseklossene kommer i kontakt med skivene. Heldigvis tar det vanligvis ikke så lang tid før disse symptomene forsvinner.
Hva betyr pipende bremser?
Det er flere mulige årsaker til at bremsene piper. I nye biler kan pipelyden tyde på at bremseklossene ikke har blitt innkjørt ennå. Det kan også skyldes at det har samlet seg fuktighet langs det keramiske eller metalliske belegget på bremseklossene, noe som kan føre til rust.
Andre vanlige årsaker er tung last på kjøretøyet, kuldegrader og våte forhold, samt fremmedlegemer. Noen ganger kan små steiner, sand og grus sette seg fast i bremsene, noe som skaper en ulyd når bremseklossene og bremsecaliperne skyver gjenstandene vekk. Det er også mulig at bremseklossene har blitt glaserte.
Hvor lenge piper nye bremser?
Avhengig av hvordan du kjører, kan pipelyden vare i opptil 160 til 480 kilometer. Det er den tiden det tar før det øverste belegget på bremseklossene kommer av for å skape mer friksjon mot overflatene til bremseskivene. Det er normalt å høre litt støy mens delene tilpasser seg.
Hvorfor piper bremsene mine?
Bortsett fra det åpenbare tilfellet der det er montert nye bremser, kan bremser som piper på bilen din skyldes mange faktorer, som for eksempel ekstreme temperaturer, fuktighet, forurensninger eller glasering. Over tid vil dessuten belegget på bremseklossene bli slitt ned, slik at metallslitasjeindikatoren eller caliperen blir eksponert. Når metallet skraper mot bremseskiven, forårsaker det en høy pipelyd.
Utskiftningsintervallet for bremseklossene er vanligvis mellom 50 000 og 110 000 kilometer, avhengig av merke og modell, samt kjøreforholdene. I tillegg bør du kontrollere delene med jevne mellomrom for tegn på korrosjon eller en glatt, glasert overflate. Glasering kan oppstå som følge av gjentatt hard bremsing på grunn av for høy friksjon og varme.
BOSCH Bremseskive
318x30mm, 5x112, ventilert
BREMBO Bremseskive
312x25mm, 5, perforert / ventilert
BOSCH Bremseskive
295x28mm, 5x112, ventilert
BREMBO Bremseskive
355x32mm, 5, perforert / ventilert, todelt bremseskive, Aluminium bremseskjold
BREMBO Bremseklosser
klargjort for slitasjeindikator
Bremsene piper når du stopper sakte
I noen tilfeller er pipelyder et vanlig resultat av at man kjører i lave hastigheter. Vanligvis er forklaringen at når du bremser i lav hastighet, blir det enklere å høre de høyfrekvente vibrasjonene fra bremseklossene som er i kontakt med bremseskivene. Støyen kan bli verre hvis delene er dekket av smuss eller fuktighet.
Hvorfor piper bremsene etter at de er skiftet ut?
Bremsene piper ofte etter at det har blitt montert nye bremseklosser og bremseskiver, fordi friksjonsmaterialet ikke har blitt kjørt inn. Det tar med andre ord litt tid før det legger seg mot bremseskiven uten å lage en høy lyd. Denne lyden bør forsvinne etter et par måneder, avhengig av hvor regelmessig du kjører. Oppsøk en mekaniker hvis du er bekymret for bremseegenskapene til bilen.
Bremser som piper etter nye bremseklosser
Når du begynner å bruke bremsene etter at du har montert nye bremseklosser, vil du sannsynligvis høre litt piping en kort stund. Dette skyldes at overflatene til komponentene må kjøres inn. Denne prosessen innebærer at det øverste laget av belegget på bremseklossene løsner og overføres til overflaten av bremseskiven for å øke friksjonen. Dette gjør det med andre ord enklere for bremseklossene å gripe tak i overflaten uten å skli og lage skrikelyder.
Slik stopper du pipelyden fra bremsene
Avhengig av årsaken finnes det flere måter å stoppe pipelyden på. Hvis bremsene er skitne eller tilsmusset, kan du ganske enkelt spraye komponentene med et godt bremserensemiddel. I noen tilfeller kan det hjelpe å smøre baksiden av bremseklossene og styrepinnene til bremsecaliperne med et smøremiddel for å minimere støyen. Du kan også montere støydempende mellomleggsskiver mellom bremseklossene og caliperen for å dempe vibrasjoner.
Hvis bremsedelene til bilen piper eller knirker fordi de er slitte, skadet eller rustne, er det tryggest å skifte dem ut. Hvis overflaten på skivene er ujevn eller har små riller, kan det være mulig å overflatebehandle komponentene på nytt.
BREMBO Bremseskive
342x32mm, 5, perforert / ventilert, todelt bremseskive, Stål bremseskjold
BREMBO Bremseskive
322x32mm, 5, perforert / ventilert
BREMBO Bremseskive
330x34mm, 5, perforert / ventilert
BREMBO Bremseskive
294x22mm, 4, innvendig ventilert, slisset / perforert
ZIMMERMANN Bremseskive
375x36mm, 6/5, 5x112, ventilert, hullet, todelt bremseskive, flytende bremseskive, Aluminium bremseskjold
VANLIGE SPØRSMÅL
- Hvorfor piper bremsene mine med nymonterte bremseklosser og rotorer?
På samme måte som at nye sko må gås inn, må bremseklosser og -skiver kjøres inn slik at overflatene griper mot hverandre. Når du er ferdig med innkjøringsprosessen, bør bremsene gå tilbake til det normale.
- Hvor lang tid tar det før nye b-remseklosser slutter å pipe?
Det kan ta opptil et par måneder eller 160 til 480 kilometer med kjøring. Hvis du monterer støydempende mellomleggsskiver kan de bidra til å redusere støyen.
- Piper nye bremseklosser?
I de fleste tilfeller, ja. Hvis de imidlertid fortsatt piper etter noen måneder, kan det være et annet underliggende problem.