Innholdsfortegnelse
Høytrykkspumpe til bil: funksjoner og symptomer
Høytrykkspumper arbeider med et enormt trykk, og sender drivstoff fra tanken til motoren med rett trykk til rett tid. Moderne biler har vanligvis ikke noen forgasser lenger, hvor luft og drivstoff blandes før den sendes videre til forbrenningskamrene, i stedet har de et system for drivstoffinnsprøyting. Høytrykkspumpe til bil er et viktig element i disse systemene. De nye systemene er mer miljøvennlige enn de gamle med forgassere, siden de er mer nøyaktige.
Høytrykkspumpe – diesel
Da det elektronisk kontrollerte systemet Common rail kom i vanlig bruk, var det en liten revolusjon, som førte til at biler med dieselmotor kunne konkurrere med bensinbiler når det gjaldt ytelse og forbruk. Samtidig hadde dieselmotorene et lavere støynivå enn før. Dette førte til at dieselbiler ble mye mer populære.
En høytrykkspumpe mater diesel til et fellesrør, common rail på engelsk, som er forbundet med innsprøytningsdyse til bil. Disse igjen sprøyter dieselen rett inn i forbrenningskamrene. Det er høyt trykk i hele dette systemet.
BUGIAD Høytrykkspumpe
DELPHI Høytrykkspumpe
HITACHI Høytrykkspumpe
med tetning
PIERBURG Høytrykkspumpe
med tetningsring
Høytrykkspumpe – bensin
Det finnes også høytrykkspumper til bensinmotorer, noen av dem blir drevet av kamakselen. De kan sette drivstoffet under så høyt trykk at det blir atomisert. Dette fører til bedre drivstofføkonomi, at bilen blir sprekere og til lavere utslipp.
Høytrykkspumpe – feil
I utgangspunktet skal denne typen pumpe holde lenge, rundt 10 år i noen biler, men alle bevegelige deler blir slitt med tiden. Disse pumpene smøres gjerne med drivstoff i stedet for olje, noe som eliminerer risikoen for at det lekker olje som kan tette til systemet.
Smuss kan imidlertid komme inn i motoren med drivstoffet, så det er viktig å bytte dieselfilter eller bensinfilter i god tid og ellers vedlikeholde bilen. Drivstoffet bidrar til å kjøle ned pumpen, så det er lurt å passe på at du ikke kjører mye med veldig lite drivstoff på tanken. Noe annet det er greit å tenke på, er at kvaliteten på drivstoffet kan variere fra bensinstasjon til bensinstasjon.
Typiske tegn på at det er noe galt med høytrykkspumpen, inkluderer at motoren blir svakere, slik at den begynner å slite i oppoverbakker eller hvis du har tung last. Drivstofforbruket kan også øke. Bilen kan begynne å øke farten rykkvis, uten at du trykker gassen ekstra inn, eller den kan akselerere ujevnt. Du kan også oppleve at akselerasjonen er mye svakere enn normalt og at motoren kveles. Et annet tegn er hvis tenningen fungerer som vanlig, uten at det fører til at motoren starter. Alt dette er et resultat av at det ikke tilføres nok drivstoff, eller at det ikke har rett trykk eller rett tidsstyring.
Det går an å kjøpe reservedeler til høytrykkspumper, de byttes ikke alltid ut som en enhet. Du kan for eksempel finne både deler og hele høytrykkspumper til BMW på nettet. Pass på at du velger riktig del til din bilmodell. Spør gjerne om hjelp hvis du ikke er helt sikker på at produktet du har funnet passer til bilen din.
Vær veldig forsiktig med drivstoffsystemer med høyt trykk hvis du bestemmer deg for å utføre reparasjonsarbeider selv, dersom noe går galt, kan det føre til både alvorlige personskader og materielle ødeleggelser.
Passende produkter: