Innholdsfortegnelse
Registerreim: Symptomer på feil, skifteintervall og pris på bytte
Selv om den er liten, spiller registerreim en en avgjørende rolle i motoren. Her får du vite hva den gjør, når den bør byttes, hva det koster – og hvordan du unngår alvorlige og dyre motorskader.
Hva er en registerreim?
Registerreimen er en av de viktigste delene i bilen. Den sørger for at veivaksel og kamaksel i bilen roterer i perfekt takt, slik at stemplene og ventilene i motoren jobber synkront. Hvis denne reimen ryker mens du kjører, kan det føre til alvorlige motorskader – og i verste fall totalt motorhavari. Derfor er det viktig å følge bytteintervallene som anbefales.
Visste du at registerreimen ofte også driver vannpumpa i bilen? Dette gjør den enda viktigere å holde i orden.
Forskjellen på registerreim og registerkjede:
Registerreimer er vanligvis laget av gummiblanding og må byttes med jevne mellomrom, mens registerkjeder er laget av metall og har lengre levetid – men de kan også ryke.
Symptomer på slitt eller defekt registerreim
Det skumle med en registerreim er at den ofte ryker uten forvarsel. Mekanikere fra AUTODOC anbefaler deg derfor å være obs på følgende tegn:
- Uvanlige lyder som kommer fra motoren, særlig hvinende eller tikkende lyder.
- Vansker med å starte bilen.
- Bankelyder som kommer fra motorrommet.
- Synlige tegn på slitasje: sprekker, flising, oljesøl eller tøyning på selve reimen.
Tips: Utfør en visuell inspeksjon jevnlig, spesielt hvis bilen er eldre eller nærmer seg serviceintervallen.

Når skal registerreimen byttes?
Registerreimen bør skiftes i henhold til det bilprodusenten anbefaler. Dette varierer vanligvis mellom 60 000 og 160 000 kilometer, eller hvert 5. til 10. år – avhengig av hva som inntreffer først.
Sjekk alltid serviceheftet til bilen eller spør verkstedet hva som gjelder for bilmodellen din.
RIDEX Registerrem
Tallant.: 104, 991mm 17mm
RIDEX Registerrem
Tallant.: 132, 1257mm 27,4mm
RIDEX Registerrem
Tallant.: 137 25,4mm
RIDEX Registerrem
Tallant.: 137, 1305mm 25mm
RIDEX Registerrem
Tallant.: 123, 1172mm 27mm
Hva koster det å bytte registerreim?
Prisen varierer avhengig av bilmodell, verksted og hvilken kvalitetsklasse på deler du velger:
- Kun del (f. eks. Volvo V 70): Cirka 200–2200 kr
- Komplett registerreimsett: 2000–6000 kr
Det enkleste er å hente inn flere pristilbud og sammenligne priser samt hva som er inkludert i tilbudet.
Sparetips: Kjøp delen selv, for eksempel en registerreim til Volvo V70, og ta den med til verkstedet – det er ofte billigere enn å få alt via verkstedet.

Kan jeg bytte registerreim selv?
Ja, men det er ikke for nybegynnere. Du trenger:
- teknisk kunnskap og erfaring
- riktig verktøy, spesielt registerreim-verktøy
- momentnøkkel for riktig tiltrekning
- monteringsveiledning eller reparasjonshåndbok
Profftips: Bytt ut pumpen samtidig hvis bilen har en vannpumpe som drives av registerreimen!
Feil montering kan føre til motorfeil eller skade. Hvis du er usikker, bør du overlate reparasjonsarbeidet til et verksted.

Ofte stilte spørsmål
Hva skjer hvis registerreimen ryker?
Motoren kan ta alvorlig skade. Ventilene og stemplene kolliderer, og det kan føre til fullstendig motorhavari.
Kan man se på reimen at den er slitt?
Ja, men ikke alltid. Sprekker, oljesøl og slitasje er indikatorer, men reimen kan også ryke uten synlige tegn.
Hvor lenge holder en registerreim?
Mellom 5 og 10 år, eller cirka 60 000 til 160 000 km – avhengig av biltype og bruk.
Oppsummering
Registerreimen er en liten, men avgjørende komponent i motoren – og konsekvensene av å ignorere vedlikeholdet kan bli store og dyre. Selv om det ikke alltid er synlige tegn på at noe er galt, kan du likevel oppdage faresignaler som merkelige lyder eller startproblemer.
Sjekk bytteintervallene til bilen din, inspiser reimen jevnlig, og ta grep før det er for sent.
Enten du velger å gjøre jobben selv eller overlater det til et verksted, er det en investering i levetiden til bilen samt tryggheten til dine medtrafikanter og deg selv. En ny registerreim koster langt mindre enn en ny motor.
Passende produkter: