Innholdsfortegnelse
Hvordan fungerer forbrenningsmotorer i biler
Få et dypere innblikk i hvordan forbrenningsmotorer fungerer, forskjellene mellom bensin-, diesel- og hybridmotorer, samt hvilke tiltak som er gjort for å redusere utslipp og øke effektiviteten i moderne bilmotorer.
Hva er en forbrenningsmotor?
En forbrenningsmotor er en maskin som omdanner energi fra drivstoff – som bensin, diesel eller gass – til bevegelse. Når drivstoffet brennes inne i sylinderne til motoren, skapes det varme og trykk som setter komponentene i bilen i bevegelse og fører til at hjulene ruller. Dette er det som driver bilen fremover, enten du skal til jobb eller på ferie.
Den første moderne forbrenningsmotoren ble utviklet på 1870-tallet av de tyske ingeniørene Nikolas Otto og Eugen Langen. De utviklet en firetaktsmotor – en teknologi som fortsatt benyttes i de aller fleste bensin- og dieselbiler i dag. Siden den gang har motorene blitt kraftigere, mer effektive og mye mer avanserte.
Gjennom årene har det også blitt større fokus på miljøpåvirkning. Tidligere forbrenningsmotorer slapp ut store mengder skadelige stoffer som karbondioksid (CO₂), nitrogenoksider (NOx) og sotpartikler. I dag stilles det strengere krav til utslipp, og moderne motorer er derfor utstyrt med teknologi som katalysatorer, partikkelfiltre og avanserte sensorsystemer som reduserer mengden forurensning.
I tillegg har bilprodusenter utviklet mer bærekraftige løsninger som hybridmotorer, som kombinerer forbrenningsmotor med elektrisk drift for lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi. Noen motorer kan også bruke biodrivstoff – altså drivstoff laget av plantebaserte råvarer – for å senke belastningen kjøretøyene har på miljøet.
Forbrenningsmotoren er med andre ord både en historisk viktig oppfinnelse og en teknologi som stadig utvikles for å møte dagens behov for kraft, effektivitet og hensyn til miljøet.
HAZET Låseverktøy, kamaksel
Pressure sprayer foam
MAHLE ORIGINAL Stempel
84,5 mm, for sylinder 1-3, med kolberingbærer, uten kjølekanal
BGA Kamaksel
Eksosside, Innløpsside
NÜRAL Stempel
86 mm, med kjølekanal, med kolberingbærer, for trapesstempelstang
Hvordan fungerer en forbrenningsmotor?
En forbrenningsmotor er bygget opp av tre hoveddeler: topplokk, motorblokk og oljepanne. I midten – motorblokken – finner vi sylindrene, der selve forbrenningsprosessen skjer. I dag har de fleste biler mellom 4 og 8 sylindere.
Hver sylinder inneholder et motor-stempel som beveger seg rytmisk opp og ned. Disse bevegelsene danner det som kalles en firetaktsprosess: inntak, kompresjon, forbrenning og utblåsning. Dette skjer flere hundre ganger i minuttet og gir bilen kraft til å kjøre.
Bensinmotor – klassikeren med tennplugg
I en bensinmotor blandes luft og drivstoff før det kommer inn i sylinderen. Her er en tennplugg ansvarlig for å antenne blandingen.
De fire taktene i en bensinmotor:
- Inntakstakt: Stempelet går nedover, og innløpsventilen åpnes for å slippe inn luft og bensin.
- Kompresjonstakt: Begge ventilene er lukket, stempelet skyves opp av motorens stempelstang og komprimerer blandingen.
- Forbrenningstakt: Tennpluggen antenner blandingen rett før stempelet når øvre dødpunkt. Eksplosjonen skyver stempelet ned igjen.
- Utblåsingstakt: Utløpsventilen åpnes, stempelet går opp og presser ut eksosgassene.
AUTODOC-eksperter forklarer: Øvre og nedre dødpunkt refererer til de to ytterpunktene for bevegelsen til stempelet i sylinderen.
Dieselmotor – mer dreiemoment og selvtenning
Dieselmotoren fungerer med samme firetaktsprinsipp, men på en litt annen måte. Her blandes ikke luft og drivstoff før det er inne i sylinderen. I stedet presses kun luft inn først og komprimeres kraftig, noe som gjør den svært varm.
Forskjellen i de to første taktene:
- Inntakstakt: Kun luft suges inn i sylinderen, og glødepluggen varmer opp kammeret.
- Kompresjonstakt: Luften komprimeres og når svært høy temperatur. Deretter sprøytes en nøyaktig mengde diesel inn, som selvantenner på grunn av trykket og varmen.
- Forbrenningstakt og 4. Utblåsingstakt fungerer på samme måte som i bensinmotoren.
Bensinmotor vs. dieselmotor
Egenskap | Bensinmotor | Dieselmotor |
Antenning | Tennplugg | Selvantenning (støttes av glødeplugger) |
Effektivitet | Mindre effektiv | Mer effektiv ved lange kjøreturer |
Utslipp | Mer CO₂ | Mer NOx og partikler |
Lyd og vibrasjon | Stille og jevn | Grovere og høyere lydnivå |
Vedlikehold | Rimeligere og enklere | Kan kreve mer presist vedlikehold |
Drivstoffpris | Ofte dyrere per liter | Ofte billigere per liter |
Hybridmotor – det beste fra to verdener?
En hybridmotor kombinerer en forbrenningsmotor med en elektrisk motor. Ved lave hastigheter og korte avstander kjører bilen ofte på strøm, mens forbrenningsmotoren slår inn ved behov for mer kraft eller høyere fart. Dette gir lavere drivstofforbruk og mindre utslipp.
Moderne hybrider bruker også regenerativ bremsing, hvor bilen lader batteriet når du bremser.
Hvordan overføres kraften til hjulene?
Stempelet er koblet til veivakselen gjennom en rådestang. Når stempelet går opp og ned, omdannes denne bevegelsen til rotasjon. Denne roterende kraften overføres via drivlinjen til hjulene. Motorens kamaksel styrer ventilene og spiller en stor rolle i hvor effektiv motoren er. Effektiviteten påvirker både hvor rask bilen er og hvor mye drivstoff den bruker.

Ofte stilte spørsmål
1. Hva er forskjellen på en bensin- og en dieselmotor?
Bensinmotorer bruker tennplugg for å antenne drivstoffet, mens dieselmotorer bruker høyt trykk og temperatur for selvtenning.
2. Hva er fordelene med en hybridmotor?
Fordelene er lavere utslipp, lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på forbrenningsmotoren.
3. Hvor ofte bør man vedlikeholde en forbrenningsmotor?
Følg serviceintervallene til bilen nøye – oljeskift, filterskift og sjekk av tenn- eller glødeplugger er essensielt.
Oppsummering: Hvordan fungerer forbrenningsmotorer i biler?
Forbrenningsmotorer omdanner energi fra drivstoff som bensin eller diesel til bevegelse gjennom en firetaktsprosess: inntak, kompresjon, forbrenning og utblåsning. Bensinmotorer bruker tennplugger, mens dieselmotorer utnytter høyt trykk og temperatur for selvtenning. Hybridmotorer kombinerer elektrisk motor med forbrenningsmotor for lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi. Moderne motorer er mer effektive, gir mindre utslipp og krever regelmessig vedlikehold. Forskjellene mellom bensin- og dieselmotorer gjelder blant annet utslipp, drivstofføkonomi, støy og vedlikeholdsbehov. Hybridteknologi og renseteknologi som partikkelfiltre bidrar til å senke mengden av skadelige avgasser som slippes løs ved bilkjøringen.
Passende produkter: