• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Hvordan fungerer forbrenningsmotorer i biler

Innholdsfortegnelse

  1. Hva er en forbrenningsmotor?
  2. Hvordan fungerer en forbrenningsmotor?
    1. Bensinmotor – klassikeren med tennplugg
    2. Dieselmotor – mer dreiemoment og selvtenning
  3. Bensinmotor vs. dieselmotor
    1. Hybridmotor – det beste fra to verdener?
    2. Hvordan overføres kraften til hjulene?
  4. Ofte stilte spørsmål
    1. 1. Hva er forskjellen på en bensin- og en dieselmotor?
    2. 2. Hva er fordelene med en hybridmotor?
    3. 3. Hvor ofte bør man vedlikeholde en forbrenningsmotor?
  5. Oppsummering: Hvordan fungerer forbrenningsmotorer i biler?

Få et dypere innblikk i hvordan forbrenningsmotorer fungerer, forskjellene mellom bensin-, diesel- og hybridmotorer, samt hvilke tiltak som er gjort for å redusere utslipp og øke effektiviteten i moderne bilmotorer.

Hva er en forbrenningsmotor?

Hva er en forbrenningsmotor?

En forbrenningsmotor er en maskin som omdanner energi fra drivstoff – som bensin, diesel eller gass – til bevegelse. Når drivstoffet brennes inne i sylinderne til motoren, skapes det varme og trykk som setter komponentene i bilen i bevegelse og fører til at hjulene ruller. Dette er det som driver bilen fremover, enten du skal til jobb eller på ferie.

Den første moderne forbrenningsmotoren ble utviklet på 1870-tallet av de tyske ingeniørene Nikolas Otto og Eugen Langen. De utviklet en firetaktsmotor – en teknologi som fortsatt benyttes i de aller fleste bensin- og dieselbiler i dag. Siden den gang har motorene blitt kraftigere, mer effektive og mye mer avanserte.

Gjennom årene har det også blitt større fokus på miljøpåvirkning. Tidligere forbrenningsmotorer slapp ut store mengder skadelige stoffer som karbondioksid (CO₂), nitrogenoksider (NOx) og sotpartikler. I dag stilles det strengere krav til utslipp, og moderne motorer er derfor utstyrt med teknologi som katalysatorer, partikkelfiltre og avanserte sensorsystemer som reduserer mengden forurensning.

I tillegg har bilprodusenter utviklet mer bærekraftige løsninger som hybridmotorer, som kombinerer forbrenningsmotor med elektrisk drift for lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi. Noen motorer kan også bruke biodrivstoff – altså drivstoff laget av plantebaserte råvarer – for å senke belastningen kjøretøyene har på miljøet.

Forbrenningsmotoren er med andre ord både en historisk viktig oppfinnelse og en teknologi som stadig utvikles for å møte dagens behov for kraft, effektivitet og hensyn til miljøet.

YATO YT-06015 Låseverktøy, kamaksel
Anmeldelser - 2
Produkt info
  • Material: karbonstål
  • antall verktøy: 34
  • Kjøretøytype: VAG
  • Vekt [kg]: 4.7
  • Emballasje: plastkoffert
  • YATO: Låseverktøy, kamaksel
  • Varenummer: YT-06015
  • Vår pris: 897,83 kr
Detaljer
YATO Låseverktøy, kamaksel
Artikkelnummer: YT-06015
897,83 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
HAZET 2788-T100H Låseverktøy, kamaksel Pressure sprayer foam
Anmeldelser - 2
Produkt info
  • tilleggsinfo: Pressure sprayer foam
  • Nøkkelvidde: T100H
  • Driftstype: manuell (hånddrift)
  • Form: riflet
  • Lengde [mm]: 60, 100
  • Overflate: Belagt med titan nitrid (tin)
  • Drivside (profil): firkant
  • Mål firkantdrev [mm (tommer)]: 12,5 (1 / 2")
  • Drivside (profil): Torx-TR
  • vekt [g]: 340
  • HAZET: Låseverktøy, kamaksel
  • Varenummer: 2788-T100H
  • Vår pris: 566,87 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
HAZET Låseverktøy, kamaksel Pressure sprayer foam
Artikkelnummer: 2788-T100H
566,87 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
84 L 111 MAHLE ORIGINAL 028 PI 00124 000 Stempel 84,5 mm, for sylinder 1-3, med kolberingbærer, uten kjølekanal
Produkt info
  • Sylinderboring [mm]: 84,5
  • Lengde [mm]: 61
  • kompresjonshøyde [mm]: 30,4
  • boltlengde [mm]: 59
  • Boltdiameter [mm]: 22
  • gropdybde 1 [mm]: 4,7
  • ventillomme dybde 1 [mm]: 2,37
  • Overflate: jernbelagt
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kolberingbærer, uten kjølekanal
  • Monteringsposisjon: for sylinder 1-3
  • Stempelstangtype: trapesstempelstang
  • produksjonsnummer: 84 L 111
  • komponentnummer: 1. R 1.2 N, 2. NM 1.5, 3. DSF 2 N
  • Stempelklaring [mm]: 0,03
  • innpakningshøyde [cm]: 12,80
  • Nettovekt [g]: 498
  • innpakningslengde [cm]: 9,5
  • innpakningsbredde [cm]: 9,50
  • MAHLE ORIGINAL: Stempel
  • Varenummer: 028 PI 00124 000
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Stempel 84,5 mm, for sylinder 1-3, med kolberingbærer, uten kjølekanal
Artikkelnummer: 028 PI 00124 000
2560,86 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
BGA CS9901 Kamaksel Eksosside, Innløpsside
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: Eksosside, Innløpsside
  • BGA: Kamaksel
  • Varenummer: CS9901
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BGA Kamaksel Eksosside, Innløpsside
Artikkelnummer: CS9901
1717,47 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-49%
NÜRAL 87-427700-50 Stempel 86 mm, med kjølekanal, med kolberingbærer, for trapesstempelstang
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • produksjonsnummer: 08683-607
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kjølekanal, med kolberingbærer, for trapesstempelstang
  • gropdybde 1 [mm]: 16,17
  • kompresjonshøyde [mm]: 48,42
  • Høyde [mm]: 74,8
  • Sylinderboring [mm]: 86
  • Boltdiameter [mm]: 30
  • gropdiameter [mm]: 49,04
  • boltlengde [mm]: 67
  • komponentnummer: 08-427700-00
  • mekanisk bearbeidet: med rom / plass for oljedyse
  • Standardmål [STD]
  • Stempelklaring [mm]: 0,05, 0,050
  • NÜRAL: Stempel
  • Varenummer: 87-427700-50
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NÜRAL Stempel 86 mm, med kjølekanal, med kolberingbærer, for trapesstempelstang
Artikkelnummer: 87-427700-50
sammenlignet med Veil. pris 2149,00 kr

1075,56 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Hvordan fungerer en forbrenningsmotor?

En forbrenningsmotor er bygget opp av tre hoveddeler: topplokk, motorblokk og oljepanne. I midten – motorblokken – finner vi sylindrene, der selve forbrenningsprosessen skjer. I dag har de fleste biler mellom 4 og 8 sylindere.

Hver sylinder inneholder et motor-stempel som beveger seg rytmisk opp og ned. Disse bevegelsene danner det som kalles en firetaktsprosess: inntak, kompresjon, forbrenning og utblåsning. Dette skjer flere hundre ganger i minuttet og gir bilen kraft til å kjøre.

Hvordan fungerer en forbrenningsmotor?

Bensinmotor – klassikeren med tennplugg

I en bensinmotor blandes luft og drivstoff før det kommer inn i sylinderen. Her er en tennplugg ansvarlig for å antenne blandingen.

De fire taktene i en bensinmotor:

 
  1. Inntakstakt: Stempelet går nedover, og innløpsventilen åpnes for å slippe inn luft og bensin.
  2. Kompresjonstakt: Begge ventilene er lukket, stempelet skyves opp av motorens stempelstang og komprimerer blandingen.
  3. Forbrenningstakt: Tennpluggen antenner blandingen rett før stempelet når øvre dødpunkt. Eksplosjonen skyver stempelet ned igjen.
  4. Utblåsingstakt: Utløpsventilen åpnes, stempelet går opp og presser ut eksosgassene.

AUTODOC-eksperter forklarer: Øvre og nedre dødpunkt refererer til de to ytterpunktene for bevegelsen til stempelet i sylinderen.

Dieselmotor – mer dreiemoment og selvtenning

Dieselmotoren fungerer med samme firetaktsprinsipp, men på en litt annen måte. Her blandes ikke luft og drivstoff før det er inne i sylinderen. I stedet presses kun luft inn først og komprimeres kraftig, noe som gjør den svært varm.

Forskjellen i de to første taktene:

 
  1. Inntakstakt: Kun luft suges inn i sylinderen, og glødepluggen varmer opp kammeret.
  2. Kompresjonstakt: Luften komprimeres og når svært høy temperatur. Deretter sprøytes en nøyaktig mengde diesel inn, som selvantenner på grunn av trykket og varmen.
  3. Forbrenningstakt og 4. Utblåsingstakt fungerer på samme måte som i bensinmotoren.

Bensinmotor vs. dieselmotor

Egenskap Bensinmotor Dieselmotor
Antenning Tennplugg Selvantenning (støttes av glødeplugger)
Effektivitet Mindre effektiv Mer effektiv ved lange kjøreturer
Utslipp Mer CO₂ Mer NOx og partikler
Lyd og vibrasjon Stille og jevn Grovere og høyere lydnivå
Vedlikehold Rimeligere og enklere Kan kreve mer presist vedlikehold
Drivstoffpris Ofte dyrere per liter Ofte billigere per liter

Hybridmotor – det beste fra to verdener?

En hybridmotor kombinerer en forbrenningsmotor med en elektrisk motor. Ved lave hastigheter og korte avstander kjører bilen ofte på strøm, mens forbrenningsmotoren slår inn ved behov for mer kraft eller høyere fart. Dette gir lavere drivstofforbruk og mindre utslipp.

Moderne hybrider bruker også regenerativ bremsing, hvor bilen lader batteriet når du bremser.

Hvordan overføres kraften til hjulene?

Stempelet er koblet til veivakselen gjennom en rådestang. Når stempelet går opp og ned, omdannes denne bevegelsen til rotasjon. Denne roterende kraften overføres via drivlinjen til hjulene. Motorens kamaksel styrer ventilene og spiller en stor rolle i hvor effektiv motoren er. Effektiviteten påvirker både hvor rask bilen er og hvor mye drivstoff den bruker.

Ofte stilte spørsmål

1. Hva er forskjellen på en bensin- og en dieselmotor?

Bensinmotorer bruker tennplugg for å antenne drivstoffet, mens dieselmotorer bruker høyt trykk og temperatur for selvtenning.

2. Hva er fordelene med en hybridmotor?

Fordelene er lavere utslipp, lavere drivstofforbruk og mindre slitasje på forbrenningsmotoren.

3. Hvor ofte bør man vedlikeholde en forbrenningsmotor?

Følg serviceintervallene til bilen nøye – oljeskift, filterskift og sjekk av tenn- eller glødeplugger er essensielt.

Oppsummering: Hvordan fungerer forbrenningsmotorer i biler?

Forbrenningsmotorer omdanner energi fra drivstoff som bensin eller diesel til bevegelse gjennom en firetaktsprosess: inntak, kompresjon, forbrenning og utblåsning. Bensinmotorer bruker tennplugger, mens dieselmotorer utnytter høyt trykk og temperatur for selvtenning. Hybridmotorer kombinerer elektrisk motor med forbrenningsmotor for lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi. Moderne motorer er mer effektive, gir mindre utslipp og krever regelmessig vedlikehold. Forskjellene mellom bensin- og dieselmotorer gjelder blant annet utslipp, drivstofføkonomi, støy og vedlikeholdsbehov. Hybridteknologi og renseteknologi som partikkelfiltre bidrar til å senke mengden av skadelige avgasser som slippes løs ved bilkjøringen.

Passende produkter:

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-52%
FEBI BILSTEIN 171969 Kamaksel Eksosside
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Varenummer i par: 176931
  • Vekt [kg]: 2,235
  • Monteringsposisjon: Eksosside
  • FEBI BILSTEIN: Kamaksel
  • Varenummer: 171969
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Kamaksel Eksosside
Artikkelnummer: 171969
sammenlignet med Veil. pris 5687,93 kr

2685,13 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
ET ENGINETEAM BS0010 Skruesett, lagerbukk kamaksel
Anmeldelser - 2
Produkt info
  • Gjengemål: M6
  • Lengde [mm]: 54
  • antall skruer: 18
  • ET ENGINETEAM: Skruesett, lagerbukk kamaksel
  • Varenummer: BS0010
  • Vår pris: 433,17 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ET ENGINETEAM Skruesett, lagerbukk kamaksel
Artikkelnummer: BS0010
433,17 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ET ENGINETEAM HV0342ET Kamakselsett med tetning, med bolter
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Material: Støpejern
  • for OE-nummer: 038109101AH
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bolter
  • Kjøretøyutstyrspakke / -variant: with ET parts
  • ET ENGINETEAM: Kamakselsett
  • Varenummer: HV0342ET
  • Vår pris: 5154,76 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ET ENGINETEAM Kamakselsett med tetning, med bolter
Artikkelnummer: HV0342ET
5154,76 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
ET ENGINETEAM PM007000ET Stempel 82,51 mm, med stempelringer
Produkt info
  • gropdybde 1 [mm]: 6,2
  • boltlengde [mm]: 53
  • kompresjonshøyde [mm]: 29,6
  • Boltdiameter [mm]: 23
  • for OE-nummer: 06H107065DM
  • Standardmål [STD]
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med stempelringer
  • komponentnummer: 4x PM007000
  • Sylinderboring [mm]: 82,51
  • Fullt sett
  • ET ENGINETEAM: Stempel
  • Varenummer: PM007000ET
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ET ENGINETEAM Stempel 82,51 mm, med stempelringer
Artikkelnummer: PM007000ET
5437,28 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
PROFITOOL 0XAT0309 Låseverktøysett, kamaksel
Produkt info
  • Brennstofftype: Diesel
  • Mengdeenhet: Sett
  • Kjøretøytype: BMW; MINI
  • Emballasje: plastkoffert
  • vekt [g]: 3440
  • tilleggsinfo: 1.6D / 2.0D / 3.0D
  • PROFITOOL: Låseverktøysett, kamaksel
  • Varenummer: 0XAT0309
  • Vår pris: 1658,90 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
PROFITOOL Låseverktøysett, kamaksel
Artikkelnummer: 0XAT0309
1658,90 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
YATO YT-06011 Låseverktøy, kamaksel
Anmeldelser - 4
Produkt info
  • Material: karbonstål
  • Overflate: matt satinert
  • vekt [g]: 450
  • Tank design: Blisterpakk
  • YATO: Låseverktøy, kamaksel
  • Varenummer: YT-06011
  • Vår pris: 115,81 kr
Detaljer
YATO Låseverktøy, kamaksel
Artikkelnummer: YT-06011
115,81 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ET ENGINETEAM HK0207VR2 Veivaksel
Produkt info
  • Fullt sett
  • Bearbeidelse: smidd
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med lagre
  • ET ENGINETEAM: Veivaksel
  • Varenummer: HK0207VR2
  • Vår pris: 9044,51 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ET ENGINETEAM Veivaksel
Artikkelnummer: HK0207VR2
9044,51 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
ET ENGINETEAM HV0342 Kamakselsett med ventilløfter
Anmeldelser - 6
Produkt info
  • Material: Støpejern
  • for OE-nummer: 038109101AH
  • Tilleggsvare / tilleggsinfo: med ventilløfter
  • ET ENGINETEAM: Kamakselsett
  • Varenummer: HV0342
  • Vår pris: 3648,81 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ET ENGINETEAM Kamakselsett med ventilløfter
Artikkelnummer: HV0342
3648,81 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-71%
FEBI BILSTEIN 05519 Kamaksel
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • for OE-nummer: 075 109 101 C
  • Vekt [kg]: 4,09
  • FEBI BILSTEIN: Kamaksel
  • Varenummer: 05519
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Kamaksel
Artikkelnummer: 05519
sammenlignet med Veil. pris 5290,56 kr

1500,47 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-31%
AE CAM1036 Kamaksel Innløpsside
Produkt info
  • Material: Stål
  • Monteringsposisjon: Innløpsside
  • AE: Kamaksel
  • Varenummer: CAM1036
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
AE Kamaksel Innløpsside
Artikkelnummer: CAM1036
sammenlignet med Veil. pris 4523,68 kr

3121,48 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
FEBI BILSTEIN 176294 Kamaksel Eksosside
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • for OE-nummer: 1763.70
  • Vekt [kg]: 2,365
  • Monteringsposisjon: Eksosside
  • FEBI BILSTEIN: Kamaksel
  • Varenummer: 176294
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Kamaksel Eksosside
Artikkelnummer: 176294
1384,03 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
ET ENGINETEAM HK0207 Veivaksel
Produkt info
  • Bearbeidelse: smidd
  • ET ENGINETEAM: Veivaksel
  • Varenummer: HK0207
  • Vår pris: 5623,09 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
ET ENGINETEAM Veivaksel
Artikkelnummer: HK0207
5623,09 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
56 13228 0 MAHLE ORIGINAL 030 97 00 Stempel 81,01 mm, til sylinder 1, til sylinder 2, for sylinder 1-2, med kolberingbærer, med kjølekanal
Produkt info
  • Monteringsposisjon: til sylinder 1, til sylinder 2, for sylinder 1-2
  • Sylinderboring [mm]: 81,01
  • Lengde [mm]: 69,8
  • kompresjonshøyde [mm]: 45,75
  • boltlengde [mm]: 66,0
  • Boltdiameter [mm]: 26,0
  • gropdybde 1 [mm]: 18,2
  • gropdiameter [mm]: 37,9
  • ventillomme dybde 1 [mm]: 1,5
  • mekanisk bearbeidet: med rom / plass for oljedyse
  • Overflate: belagt
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med kolberingbærer, med kjølekanal
  • brannstigehøyde [mm]: 9,5
  • produksjonsnummer: 81 L 103
  • komponentnummer: 1. R2.5 IW CrK, 2. M 2.0 IFU P, 3. DSF 3.0 Cr
  • Stempelklaring [mm]: 0,05
  • innpakningshøyde [cm]: 12,80
  • Nettovekt [g]: 896
  • innpakningslengde [cm]: 9,5
  • innpakningsbredde [cm]: 9,50
  • MAHLE ORIGINAL: Stempel
  • Varenummer: 030 97 00
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Stempel 81,01 mm, til sylinder 1, til sylinder 2, for sylinder 1-2, med kolberingbærer, med kjølekanal
Artikkelnummer: 030 97 00
1737,58 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-36%
IPSA CK002200 Veivaksel Støpejern
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Material: Støpejern
  • IPSA: Veivaksel
  • Varenummer: CK002200
  • Vår pris: 4033,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
IPSA Veivaksel Støpejern
Artikkelnummer: CK002200
sammenlignet med Veil. pris 6341,72 kr

4033,04 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
INA 428 0038 30 Kamakselsett
Produkt info
  • Fullt sett
  • INA: Kamakselsett
  • Varenummer: 428 0038 30
  • Vår pris: 9982,26 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
INA Kamakselsett
Artikkelnummer: 428 0038 30
9982,26 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: